hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - staller, innredning og slikt! bilder?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 staller, innredning og slikt! bilder?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

absinthe

» VIP

Skrevet - 19/06/2006 :  23:39:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideabsinthe  Svar med kopi av melding
Meg og gubben skal bygge stall nå, og jeg er jo ganske så gira for å si det slik MEN! jeg er litt usikker på hva slags stall jeg vil ha! (med tanke på gitter, farger, materiale o.l)
så lurte jeg da, noen som vet om sider der de selger bokser? og eventuelt om dere vil, legge ut noen bilder fra stallene deres??
bare for å ¨få litt inspirasjon liksom-....
hadde iallefall satt veldig pris på det!!!

www.serox1983.piczo.com

smulemor

Skrevet - 20/06/2006 :  01:37:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
gratulerer :)

men jeg ville ihvertfall valgt gitter mellom boksene, har hørt og sett alt for mye rart om hester som hopper inn til naboen etc ellers.

trehvitt er jo lyst og fint, holder seg ganske bra og :)
Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  08:27:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Det eneste jeg er sikker på er at jeg ville satset på skyvedører!
Eventuelt at de hadde luke i veggen til å kikke ut på gårdsplassen. (For det synes jeg ser så koselig ut. Hehe...)

Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 20/06/2006 :  13:00:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville hatt hele vegger mellom boksene. Da har det ikke så mye å si om naboene ikke liker hverandre. (Dette blir vel helst om man skal ha en stor stall). Hadde også satset på tre, da det har en beroligene effekt på hestene. Vinduer som kan åpnes, med gitter som kan åpnes og hestene kan få ha hodene ut er også praktisk

Ellers, som wulfi sier; skyvedører. Kanskje et sted hvor man kan vaske hesten selv på vinteren? om man trenger slikt da. Eget rom til utstyr og for er vel også å foretrekke.

Lykke til, du er heldig!

- Marie & Lipdonn - Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  16:14:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg liker halvvegger i boksene, syntes det er så koslig når hestene får stå å klø hverandre, eller at de får kikke seg rundt omkring i stallen for å se hva som skjer. Men det er sikrere med hele vegger, spesielt hvis hestene ikke er så gode venner eller hvis noen av hestene er flinke til å åpne dører.
Vinduer er must syntes jeg, ihverfall hvis hestene skal stå litt inne. Gjerne i "lukeformat" så de kan åpnes opp når det er finvær. Tror hestene liker godt å få litt oversikt over verden utenfor.

Leverandører av boksmateriale:
Pegasusboksen: http://www.pegasusboxen.se/no/Start.asp
Boj: http://www.boj.no/stallinredning/
Finn Kikut AS: http://www.finnkikut.no/
City-boksen: http://www.omn.no/
Aandstad A/S: http://www.aandstad.no/
Norsk Stallinnredning: http://www3.hest.no/div/Norsk-Stallinnredning/

Selv syntes jeg sånne ferdigkjøpte standard boksvegger er så tynne og skrøpelige... Mange skyvedører hopper lett ut av renna hvis hestene sparker og treveggene blir fort nedslitt eller oppspist. Er dere litt praktisk anlagt går jo å mure den nederste halvdelen av boksen, da blir den mer slitesterk og ingenting som kan råtne vekk, som tre ofte gjør i hestebokser.

Angående farger er det best med mørkere farge (f. eks rød, grønn, blå) nederst og hvitt øverst. Viktig med lyse staller, hele stallen kan forsåvidt være lys, men det blir så fort seende skittent ut, så best med litt farge i kantene. Mørke staller er skikkelig trist.

Gå til toppen av siden

absinthe

» VIP

Skrevet - 20/06/2006 :  20:31:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideabsinthe  Svar med kopi av melding
tusen takk for tips og linker :P:P jeg sitter og ser og legger plan for harde livet her nå :) blir nok ikke noe spesielt fancy, men koselig skal det iallefall bli :) jeg så noen staller her på et kurs for et par uker siden, var kjempekoselig! bokser i tykt tre, med gitter kun på sidene av hver boks, for å få litt privatliv til hver hest... men ikke sånne vanlige sprinkler som går loddrett, disse gikk vannrett, og var bare tre stykker over hverandre, litt tykke :)
har lyst på vinduer som kan åpnes, slik at de kan se ut og... sukk. skulle ønske alt stod klart nå ;D

www.serox1983.piczo.com Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  23:19:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Heisann! Lykke til med stallbygging, det er masse jobb, hehe.

Her er noen bilder fra stallen vi bygde i fjor høst, helt standard stall, med vanlige bokser.

Inne i stallen, på langsiden hvor boksene er:

Stallen sett utenifra, under bygging

Tenk godt på ventilasjon, det er dette mange får problemer med når de bygger stall. Ventilasjonen blir for dårlig, og dermed blir det tett og fuktig luft i stallen, som igjen går utover materialene, og hestene som står inne der. Sørg for å ha gode muligheter for utlufting, uten at det blir trekk på hestene.

Bare spør hvis det er noe, har en del info ang. stallbygging, syns det er spennende jeg

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  08:57:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
wenche: kunne du sjekka hva de koster å bygge noe tilsvarende det der?? Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 21/06/2006 :  09:46:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vurderer dere ventilasjon så driver min kjære Gåttis eget ventilasjonsfirma. Han har bl a levert ventilasjonsanlegget på Drøbak ridesenter.

Veldig fin stall Wenche, og så smart med stigen opp på loftet!
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  10:14:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Tusen takk, ble vedig fornøyd med den selv også :) Eneste som er litt upraktisk, er at salrommet er opp den bratte trappa der, så kan være litt småskummelt å vandre ned der, nedlessa med utstyr, hehe..

Lopke: Denne stallen kostet ca 250.000, men det er fullt mulig å gjøre det en del billigere, tror jeg.

Bare betongen her kostet litt over 20.000, takstolene kostet 20.000 (1000 kr pr stk), og selve takplatene og takrenner kostet 20.000, og boksinnredningen kostet 23.000. Er med andre ord en del "hovedutgifter" som trekker opp prisen kraftig.

For å slippe å søke om byggetillatelse på egen eiendom, har stallen blitt satt opp som "uthus med plass til hest", (håper ingen kommunefolk leser dette her..hehe)og grunnflata er 63 kvm. Skal det være større enn 69 kvm, må det søkes uansett. (Regner med dette er likt over hele landet). Så derfor har vi laget salrom oppe på loftet, for å ikke dra ut grunnflata mer enn nødvendig. Salrommet ble egentlig ganske greit det også, kan legge ut bilder hvis noen er interessert. Oppe der er det også høyloft, hvor vi får plass til rundt 2-3 tonn med høy, så det holder ei stund.

Har tegnet utforminga på denne stallen på egenhånd, så har mamma og pappa gjort om på det de syns var upraktisk/ikke passet inn, og så har det blitt sånn :) Kan stikke ut etterpå og ta noen bilder utenfra.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 21/06/2006 :  10:17:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
En liten kommentar vedr byggetillatelse. Dette er IKKE likt over hele landet, og de ulike kommunene har forskjellige regler. Det lønner seg å undersøke dette godt før man setter igang med bygging. I værste fall blir man pålagt å rive hele greia fra kommunen. Det er IKKE morsomt... Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  10:51:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En liten kommentar vedr byggetillatelse. Dette er IKKE likt over hele landet, og de ulike kommunene har forskjellige regler. Det lønner seg å undersøke dette godt før man setter igang med bygging. I værste fall blir man pålagt å rive hele greia fra kommunen. Det er IKKE morsomt...

Opprinnelig postet av BirreogVickie

Takker for rettelsen.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 21/06/2006 :  10:55:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
En liten kommentar vedr byggetillatelse. Dette er IKKE likt over hele landet, og de ulike kommunene har forskjellige regler. Det lønner seg å undersøke dette godt før man setter igang med bygging. I værste fall blir man pålagt å rive hele greia fra kommunen. Det er IKKE morsomt...

Takker for rettelsen.

Opprinnelig postet av Wenche=)

Det var ikke en rettelse snuppa, det var et tips
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  11:23:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Takker for rettelsen.

Opprinnelig postet av Wenche=)

Det var ikke en rettelse snuppa, det var et tips

Okååå

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

absinthe

» VIP

Skrevet - 21/06/2006 :  12:44:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideabsinthe  Svar med kopi av melding
fin stall!!! :) veldig fin!! er veldig interressert i å se bilder fra salrommet og jeg :P
det er mulig at vi kan bruke gamlefjøset til typen, vet ikek hvordan det er med isoleringa og slikt, men burde vel være ok, ettersom det har gått kuer der før? (vet ikkehelt med dette men det finner jeg vel ut ;) )
Da blir det kanskje billigere og, når en ikke trenger bygge selve bygninga?
leide dere folk til å sette opp stallen, eller gjorde dere det selv??
masemase mase ;D hehe.......

ang ventilasjon, mulig jeg maser på deg birreogvickie ;) hehe....

oooh, dette er spennende altså :)

www.serox1983.piczo.com Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  13:08:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Vi satte opp stallen på nabodugnad vi, masse greie naboer her, og vi pleier å hjelpe hverandre hvis det er noe som skal ordnes. Pluss at vi hadde med en snekker lærling, som var med å hjalp til, som har litt dypere erfaring, og kan litt mer profesjonelt.

Det vil bli MYE billigere når du ikke trenger selve bygningen. Har dere et gammelt fjøs, så bare riv ut veggene, og isoler på nytt, vil ikke tro det er noe problem. (Dersom isolasjonen som er der ikke holder.)

Her er et litt dårlig bilde fra salrommet og høyloftet, før det var helt ferdig. Ser litt annerledes ut nå.

i utkanten av bildet på høyre side, er det en lang vegg. Der har vi putekasser, hvor vi oppbevarer dekken, evt sjabrakker o.l. Salrommet er ca 5 x 6 meter, og det er stor nok plass for å lagre utstyret til 3 hester. (Med mindre du har forferdelig mye utstyr, hehe)

Høyloftet:

Vi har valgt å kun bruke "midtgangen" å lagre høy på, men man kan jo evt. legge gulv helt ut, så får man plass til litt mer.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.