hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å ha hest på prøve...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Å ha hest på prøve...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Kjohan

» VIP

Skrevet - 27/11/2003 :  10:41:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
JEPP!!! det er kjempe viktig å ha en hest på prøve, el evt få en kjøps garanti!
Jeg hadde selv en hest på prøve i sommer, som eierene sa at var helt frisk, og de hadde ingen problemer med slitasje ol....dette var en 5 år gammel varmblodstraver som aldri hadde gått løp, så jeg trodde at jeg kom tilå gjøre et super kjøp, men da veterinæren min skulle bøye han opp, viste det seg at han hadde 2 og 3 grader i frambeina......å denne hasten var det ikke noe galt med.....ved 4-5 grader bærer det som regel rett til slakteren!!! Så da var det bare å sende hesten tilbake.
Det er så mye rart i heste salg og kjøp, så jeg synes det å ha på prøve er et must, kan ikke stole på noen!!!
Kathrine
Gå til toppen av siden

Nettelhorst

Skrevet - 27/11/2003 :  11:01:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men tenk om det var du som skulle selge en litt dyr drssurhest, da er det ikke morro å få igjen en ødelagt hest fordi evt kjøper har ridd dårlig eller vært uforsiktig..
Når jeg satte bort hesten min, ba vi kjøper å sette inn 10% av kjøpesummen på vår konto, for så hvis det skjedde noe med den at vi skulle beholde pengene. Men hva hvis hesten kommer tilbake og er skadet, da synes jeg 10% er relativt lite penger, når man tenker på hva hesten egentlig er verdt..
Klart det finnes mange sleipe selgere, men fy søren så mange sleipe kjøpere også, bare tenk på saken vi ha hatt..
Gå til toppen av siden

Ally&Mille

» VIP

Skrevet - 27/11/2003 :  11:40:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg har også erfart at det å sette bort hesten på prøve kan være negativt....i utgangspunktet var jeg ikke negativt instillt til dette, men når man får igjen en hest man selv har jobbet med et år for å få den myk og trygg til tøylen....totalt hard i munnen og forholdsvis ubøyelig er det ikke noe gøy...da måtte jeg bruke et par mnd å rette opp dette igjen(og dt koster penger-stall leie/intruktører osv...)før jeg på nytt kunne legge han ut for salg, men alikvevel ikke helt bra så jeg mått slå av enda 10.000kr...denne gangen var det ei seriøs hestejente som kom, og hun kjøpte han den dagen...
Så etter mine erfaringer, så setter ikke jeg ut mine konkurranse hester ut på prøve....det tør jeg ikke.
Har selv kjøpt hest ca 6 ganger, og har aldri hatt hestene på prøve først...selv om det finnes mange bra kjøpere, så finnes alltid noen sleipinger blant dem også.
Hvis noen ikke vil kjøpe hest av meg fordi jeg ikke vil sette den ut på prøve, får de heller la være føler jeg...
Cammi
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 27/11/2003 :  12:45:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg syns Frik og Vixi har mange gode kommentarer.
Jeg syns vel at "depostium" kan betales jeg også. Selvom jeg kommer til å være kjøper og ikke selger når jeg befatter meg med dette temaet så syns jeg likevel det er fullt forståelig at folk ikke vil låne meg hesten deres. Hva slags garanti har de for at jeg ikke gjør noe dumt??
Da er det vel langt bedre å ha en klausul i kontrakten om at hesten kan bli levert tilbake om den ikke svarer til forventningene innen rimelig tid.
Samt at man også i kontrakten er enig om hestens rettmessige helsetilstand og hold. (Hvor høye klasser går den i øyeblikket osv.)
Også selger må jo være interessert i at hesten skal være hos noen som tar vare på den på best mulig måte, altså noen som takler hesten bra og trives sammen med den.
Samtidig skjønner jeg at man ikke gjennom utlån har lyst til å "forringe" hestens verdi om den havner hos en mindre flink rytter.

Og noe jeg ikke vet om er tatt opp her før men som jeg vet jeg har hørt om er mange som bare har hester på prøve uten noe seriøst ønske om å kjøpe hesten, og dette er jo ikke gøy for selger, som da forhindres i å selge hesten sin.

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 28/11/2003 :  15:03:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
jeg ville ikke ha satt bort hesten på prøve fordi hvis personen som har den ødelegger den så mye at den må avlives er det jo forsent å gjøre noe med det, og hvis du måtte selge hesten fordi du skulle kjøpe foreks. en lelighet så tjener du ikke noe på det og du har mistet noe du var veldig glad i...så det er jo ikke bare penger man tenker på man tenker jo på at man ikke vil at noe du er glad i må dø sånn!!
www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 29/11/2003 :  00:45:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Og noe jeg ikke vet om er tatt opp her før men som jeg vet jeg har hørt om er mange som bare har hester på prøve uten noe seriøst ønske om å kjøpe hesten, og dette er jo ikke gøy for selger, som da forhindres i å selge hesten sin.

Guro

Opprinnelig postet av Guro

Nettopp!
Dette var noe av det jeg hadde i tankene i det siste punktet i mitt forrige innlegg.
Sleipe mennesker som spekulerer i å 'låne' seg en god hest for en periode, med det påskudd at en har tenkt til å kjøpe, uten at det egentlig er tilfelle.
Mine hester er iallefall ikke til slikt 'utlån'.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 01/12/2003 :  07:01:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Har aldri levert noen av de hestene jeg har solgt, ut på prøve.

Er de seriøst interessert i akkurat denne hesten,kan de jo bare når som helst få komme å ri/håndtere hesten der den står, og så ofte de vil.

Og vil de se hvordan hesten evt.er på andre steder,kan de jo bare laste hesten på henger og ta en tur med eier (litt i bakgrunnen),så er ikke dette noe problem heller.

Har de først prøve-ridd og sett hesten på stall,og liker det de ser,skal det MYE til om de ikke tar hesten bare fordi de ikke kan få den på prøve....

Om kjøper bor langt unna,er det ikke uvanlig heller at de tar inn på hotel eller evt.bor hos selger noen dager,for å "bli kjent" med hesten.

Dette er jo opp til selger uansett,så enkelt er det.....

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 01/12/2003 :  11:01:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med chess.
Skulle jeg solgt en av mine hester, hadde jeg kun solgt til erfarne mennesker, både som ryttere og i hestehold. Et menneske som har noen år på hesteryggen ser ganske raskt om hesten er noe å ha på eller ikke, dersom dyrlegen gir grønt lys. De trenger ikke ha hesten på lån over lengre tid for å bestemme seg.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 01/12/2003 :  11:15:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg mener at selvom jeg (befinner meg i kategori kjøper) syns å ha hesten på prøve blir litt i overkant syns jeg ikke selger skal være mer vrang enn at vedkommende godtar en klausul om å ta tilbake hesten, forutsatt at kjøper ikke har "forringet" produktet "nevneverdig". For meg som kjøper vil dette styrke mitt inntrykk av at selger er villig til å holde en fornuftig tone som gagner oss begge, og at vedkommende faktisk er interessert i hestens beste.

Selvom jeg selvfølgelig kan føle at hesten og jeg kommer overens osv. når jeg prøver den hjemme eller finner ut at den er særdeles grei å ha med på tur slik Chess beskriver, så er det likevel en ekstra liten trygghet i å vite at kjøper står der og er villig til å "løslate" meg om jeg skjønner at hverken jeg eller hesten har godt av hverandres selskap over tid.

Dermed er det jo veldig viktig å definere i en kontrakt hestens "nåværende" tilstand.
Både helse og utdanningsmessig...ikke alltid like lett, men verdt et forsøk.

Forøvrig er ikke jeg veldig erfaren av meg, og det virker jo da som jeg fort kan få et problem med å finne meg hest

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning

Redigert av - Guro den 01/12/2003 11:16:22 Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 01/12/2003 :  19:50:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til alle dere som mener man bør få ha en hest på prøve.

Ta utgangspunk i en konkuranse hest i dressur.Man sender hesten med en potensiell kjøper,som etter 1 mnd finner ut at han/hun ikke vil ha hesten.Du får tilbake hesten,den er dårlig gjennomridd,og kanskje ridd ned 100.000,- kr hvem bør dekke det tapet?
Jeg personlig mener man merker med en gang om hesten er noe man vil kjøpe eller ikke.
Jeg pleier først å se hesten,ved hånden,så under rytter,og hvis den fremdeles virker ok rir jeg den selv.Man merker da med en gang hvordan den svarer på hjelpere,hvor balansert den er,om den er løs i hånden,hvor elastisk den er i kroppen o.l.Hvis fremdeles hesten virker ok kan man jo f.eks ta den på henger,ri en liten tur ute og selvfølgelig få den røntget.Og hvis man er i tvil er det jo bare å se den flere ganger?
Men det skal jo også sies at mange eiere har urealistisk høye tanker om sine hester.Det kan høres så fint ut på tlf,men når man får video eller ser hesten,er det ikke noe å prøveri engang.Har opplevd mange hester jeg har sett på for elever til kanskje 50-100.000,- som egner seg best til mat.Så ikke stol på alt av selgere,men ta med dere erfarene folk til å hjelpe dere hvis dere er i tvil om hva dere skal se etter.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2003 :  22:12:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
erfarne hjelpere ja? er ikke mange av dem som gidder å bli med meg for å se på hest du... men, ok, skal ikke krangle.

jeg har tenkt litt, og kommet frem til dette: en hest som går middels ++ dressur og sprang er ganske verdifull, og er enkel å ri feil. og det er mange av de som har skrevet her (kanskje ikke på det nivået enda, men med hester som har potensiale). da jeg skjønner deres redsel for at hesten skal bli ødelagt p.g.a. feil ridning. det synes jeg er greit, en rytter som skal kjøpe en hest på det nivået er erfaren og ser raskt hvordan hesten er å ri og håndtere. men en rytter som skal ha en hobbyhest til 15000-20000 er som regel ikke så erfaren (ikke hvis det er første hest), og kan også være litt impulsiv (hjelp, er det meg jeg beskriver!). derfor krever jeg å ha hesten på prøve, siden jeg ikke er erfaren nok (er jo bare 16 år, trenger mange flere år på hesteryggen for å jekke meg ned og så hvordan hesten er med en gang) til å se slike ting... for eksempel: hesten jeg skal ha på prøve en stund nå er ganske frekk og tester rytteren en del, men har skikkelige herlige steg (svevetrav) og potensiale i sprang (han er 5 år). ifølge eier så gir han seg med testingen etter ei stund når han har funnet ut at han ikke er sjef... derfor har jeg bestemt meg for å prøve han, men jeg vil se om vi passer sammen først, da en kjøper til en slik hest ikke er så enkel å finne på disse trakter hvis vi ikke passer sammen (han er døl forresten, noe som gjør at han blir dømt nord og ned før folk i det hele tatt ser han her)......

altså: en dyr hest til 50000 ++ skjønner jeg at ikke blir satt bort på prøve, men en ren hobbyhest av tung rase synes jeg burde bli det (med en skikkelig kontrakt selvfølgelig).

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 02/12/2003 :  11:19:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kristy

Jeg skjønner hva du mener og hvis man kjøper en hest til 50-100.000 kr får man på ingen måte en feilfri/perfekt hest. (det får du foresten ikke om du kjøper til 1 mill heller,for den perfekte hest er ikke født) Men at det er mer baggasje og mindre potensiale på en billig hest sier seg selv. Tror også selgerene og kjøperene i dette prissjiktet er mer uerfarene og derfor kan man lett bli lurt.
Jeg tror også folk som selger hobbyhester er mer villige til å sette bort hesten på prøve,enn folk som driver med konkuransehester.
Men uansett erfaring anbefaler jeg å ha med hjelp,f.eks treneren din.Jeg har selv kjøpt endel hester for meg selv,samt funnet noen for egene elever.Når jeg kjøper til meg selv har jeg alltid med treneren min,for 2 ser bedre enn 1,og den som står på bakken vil se ting jeg ikke vil føle.
Og selfølgelig må man sjekke hesten hos veterinær og evt hovslager.
Gå til toppen av siden

*ElinE*

» VIP

Skrevet - 16/12/2003 :  15:46:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva er vanlig når man skal kjøpe hest? Er det vanlig å få ha hesten på prøve? Noen av hestehandlerene jeg har snakket med vil ikke sette ut hestene sine på prøve pga at de kan bli skadet osv... Dette er ganske dyre hester, men uanz så er det vel vanlig? Jeg kan jo forstå at eierene vil være forsiktig med sånt, men... Hva syns dere om dette? Burde man få ha hesten på prøve uanz hva slags hest det er snakk om?

Opprinnelig postet av ^Nina^

Gå til toppen av siden

*ElinE*

» VIP

Skrevet - 16/12/2003 :  15:50:25  Vis profil  Svar med kopi av melding

vi sendte en av hestene våre bordt på prøve en gang, det var ingen skader på henne verken psykisk eller fysisk men når hun kom tilbake var hun umulig å håndtere og hun som hadde hatt henne kunne bare fraskrive seg alt ansvar. så vi sender aldri hestene på prøve lenger.
og ja, det er veldig få som gjør noe vondt med hestene på prøve, men er det verdt risikoen? vi brukte sinnsykt lang tid på å få henne normal igjen... det var utrolig kjipt...
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 27/12/2003 :  23:42:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Jeg syntes det er greit med prøve tid. Man må jo være sikker på at man har kjemi og at man liker hesten, og at den er som eieren sa at den er. Jeg har en venninne som skulle kjøpe ponni for første gang. Hun fant en kjempe flott ponni, som dyrlege til eieren sa at var frisk. Hun fikk han på prøve og de satt en annen vetrenær på hesten og hun fant en bein skade som hadde sittet der i mange år. Da var det bra for venninna mi at hun hadde prøve tid.....

~Camilla~ Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.