hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å ha hest på prøve...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Å ha hest på prøve...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

*Orch|dee*

Norway

Skrevet - 22/11/2003 :  19:39:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Orch|dee*  Svar med kopi av melding
Hva er vanlig når man skal kjøpe hest? Er det vanlig å få ha hesten på prøve? Noen av hestehandlerene jeg har snakket med vil ikke sette ut hestene sine på prøve pga at de kan bli skadet osv... Dette er ganske dyre hester, men uanz så er det vel vanlig? Jeg kan jo forstå at eierene vil være forsiktig med sånt, men... Hva syns dere om dette? Burde man få ha hesten på prøve uanz hva slags hest det er snakk om?

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2003 :  19:43:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann! Jeg synes at man burde få ha hesten på prøve... er jo litt dumt hvis man kjøper hesten og ender opp med å ikke like den! hvis eiern ikk vil låne deg hesten kan d jo være noe galt oxo da.... =)

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2003 :  20:16:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
hos meg er det et krav å få hesten på prøve en stund først. og ikke en lusen uke heller, minst en måned! dette er for å bli litt kjent med hesten i alle situasjoner, og for at evt skader skal få komme frem. det er også lurt å ha hesten på prøve over en skoingsperiode for å se hvor lett den er å sko, hvor lenge skoen sitter, hvos slitt den bli osv. og for å finne ut om evt skader. jeg fant ut at hesten jeg hadde på fôr en gang hadde hatt forfangenhet slik, hovslageren viste meg den lyse stripen under hoven.

eieren som ikke er villige til å sette hesten på prøve må man styre langt unna, de er det ikke mye vett i. i så fall må de ha en skikkelig god grunn! prøveordning hjelper hesteeier også, de får sett om hesten har det skikkelig bra til kjøper, og de får anledning til å ta den tilbake hvis det ikke fungerer.

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 23/11/2003 :  19:49:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville aldri ha satt bort hest på prøve i forkant av et salg.
Greit nok med prøvetid, og muligheter for returnering av hest, men da etter at kjøpesummen på hesten er innbetalt på min konto, evt. på en depositumskonto.

Å sette bort hesten på prøve i form av å sette bort på fôr i forbindelse med salg, ville jeg ikke gått med på. Du vet aldri åssen mennesker du har med å gjøre.

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2003 :  20:35:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei, men det vet jo ikke kjøper heller. selv når hesten er på prøve så skal det være en skikkelig kontrakt, hvor det står hvem som skal betale hvis hesten har noen skader o.l. mange er redd for å sette hesten ut på prøve fordi de er redde for at hesten skal bli skadet og kjøper ikke vil ha den etter det, men det er bare tull. hvis hesten blir så skadet at det ikke går an å bruke den noe mer så må kjøper betale og evt sende til slakt. da må hesten kjøpes for å si det slik. vitsen med prøvetid (for meg iallefall) er å se om hesten passer meg og mitt bruk, og om den trives. hvis hesten blir mishandlet er det dermed mye lettere for eier å ta den tilbake enn det hadde vært om den hadde blitt solgt... hvis kjøper setter penger inn på en konto med avtale om å få tilbake pengene hvis hesten ikke passer så kan jo selger bare ta pengene å stikke!

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

*Orch|dee*

Norway

Skrevet - 24/11/2003 :  11:48:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Orch|dee*  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med deg Kristy...
Syns at det skal være et krav å få ha hesten på prøve...
Gå til toppen av siden

Nettelhorst

Skrevet - 25/11/2003 :  12:08:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg solgte min 6 år gamle danske varblods vallak i januar for 2 år siden. Det kom et par stykker og så på ham, og jeg likte spesielt ei jente som red ham veldig bra. Foreldrene hadde bra med penger og syntes det var viktig hun red for instruksjon minst en gang i uka. Da dette var en lovede konkurranse hest, var dette selvsagt svært viktig for meg. Han ble ikke solgt for like mye som han var verdt, men det nye hjemmet hans var selvsagt mye viktigere enn pengene.
Før jeg sendte ham på prøve, hadde jeg hatt vetrinær til a se på ham to ganger, og begge gangene konstanterte han at det ikke var noe feil på hesten og at bøyeprøvene var i orden. La meg få legge til at kjøper valgte sin egen vetrinær til å se på hesten. Vi lot dem ha hesten på prøve en måned, og det passet jo forsåvidt også bra for oss, da vi skulle på en lengre ferie denne julen.
De nye kjøperne likte ham veldig godt, og ville derfor kjøpe ham.
For sikkerhets skyld kallte de inn en vetrinær en gang til for å se på hesten, som igjen ble konstantert frisk.
Det gikk et par måneder før kjøper ringte oss og sa de hadde funnet spatt i hestens bakbein og at de ville heve kjøpet.
Pappa konstanterte med det jeg allerede har nevnt, men kjøper ga seg ikke, han sa at spatten må ha kommet før vi solgte hesten, og krevde derfor pengene igjen. Jeg vet selv at det er veldig mulig at det kunne ha foreligget spatt i hestens bakbein før den reiste fra oss.
Men det rare er at jeg aldri har opplevd at hesten min hadde vært halt, jeg hadde den i 2 år og kjente den siden den kom til Norge.
Før det hadde hesten gått på utegang i Danmark uten særlig håndtering. Jeg tror at vi har klart å holde den i sjakk da vi hadde latt ham gå ute fra 7 om morgenen til 7 om kvelden, mens det nye ridesenteret han kom til ikke hadde like store muligheter for utegang.
De avlivet hesten min og saken havnet i forliksrådet.
Rådet var sammensatt av representanter fra deres hjemstedskommune som kjente familien godt. Noe som ikke akkurat var til vår fordel.
Jeg var helt fortvilet.. Hvordan kunne de regne med å få tilbake pengene på en hest de hadde skjekket så godt og som de i tillegg hadde avlivet? Det lønner seg tydeligvis med bekjentskap.
Det endte med at vi måtte betale tilbake det de hadde gitt for hesten minus 15.000 kr som var utstyr som fulgte med.
Salen, en 1 år gammel Windsor elite dressur sal som jeg hadde kjøpt for mine egne konfirmasjonspenger og som var tilpasset ham hadde jeg solgt for 3000kr. Denne fikk jeg aldri igjen fordi den var solgt utenom hesten. Tenker den dag idag fortsatt på det som skjedde, og bebreider fortsatt meg selv for at jeg ikke sa mer som kunne gjort saken mer rettferdig..
Gå til toppen av siden

*Orch|dee*

Norway

Skrevet - 25/11/2003 :  12:53:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Orch|dee*  Svar med kopi av melding
Uff, høres ikke bra ut...!! Disse folka her burde man holde seg langt unna!! For det er jo tydelig å skaden skjedde etter at de kjøpte han!
Men det var i vert fall ikke din skyld... €Ahhrrg€ Sånne folk liker jeg ikke i det hele tatt!!
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2003 :  16:39:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei, det er nettopp slike folk som gir kjøpere et dårlig rykte! hadde det vært meg hadde jeg blitt skikkelig sint, særlig fordi de hadde sin egen dyrlege til å se på hesten. da skal de ikke ha krav på noe som helst!

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2003 :  17:27:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Veldig enig med Frik. Kjøp av hest er alltid en risiko.

Skal forsøke å selge 3 åringen min nå. Ikke for alt i verden om jeg "låner" bort en såpass lovende hest for at noen skal finne ut om de vil ha henne eller ei. Risikerer å få henne tilbake ødelagt og feilridd. Man vet aldri hva slags mennesker man har med å gjøre. Har opplevd det før med en rytter som red veldig bra når hun prøvde hesten. Tok lang tid å rette på skaden som ble gjort på kort tid.

Det finnes også mennesker som "spekulerer" i hest på prøve. En veldig billig løsning for å skaffe seg en bra hest en periode.

Det skal ikke være så enkelt at det bare er å sende hesten tilbake etter man har tuklet med den en periode. Samme gjelder ved enkelte skader.

Mener mye er kjøpers ansvar også. De som tror det er en billig fornøyelse å avle og trene hest tar feil. Litt rettigheter må det være for selger også.

Gjør man jobben sin som kjøper bør det ikke være noen stor fare. Få hesten sjekket grundig - røntgen bør være et "must" hvis man er bekymret for beina. Det skal ikke være så enkelt at man kjøper en hest, rir den 1-2 mnd og så returnerer den fordi man har funnet noe galt med den. Da har man enten trent på skaden selv, ellers så har man rett og slett ikke sjekket hesten godt nok før man kjøpte den. En vanntett kontrakt bør man faktisk ha.

Jeg vil ikke motsette meg noen slags undersøkelse når jeg skal selge en hest, men prøvetid er ikke aktuelt. Føler meg ganske safe allikevel, med denne hesten setter jeg nok større krav til kjøper enn de setter til hesten.

Nettelhorst
Jeg hadde aldri godtatt dommen fra forliksrådet, og ville klart gått videre med det. Sannsynligvis hadde vel hesten spatt før den ble solgt, men så lenge den er sjekket såpass bra har både selger og kjøper handlet i god tro. Er det lenge siden, eller har dere mulighet til å gå videre med det?

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Redigert av - vixi den 25/11/2003 17:29:58 Gå til toppen av siden

Nettelhorst

Skrevet - 25/11/2003 :  20:12:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
1000-takk for positiv støtte
Feilen var nok at forliksrådet ble holdt i hjemstedskommunen til kjøper, der det kom frem at faktisk 3 av medlemmene hadde nær kontakt med kjøpers familie.
Min pappa og jeg så ikke da på dette som noe problem, da vi var helt sikre på at vi helt klart kjempet på rett side.
Det å gå videre med en sånn sak som dette ville kostet alt for mye i forhold til advokat utgifter osv. Selvom jeg gjerne skulle ønske vi hadde gjort det. For meg er dette både følelsesmessig- og en prinsippsak, selvom det klart er surt for dem at dette skulle skje, hadde vi jo ingenting å skjule. De fikk ha hesten på prøve en måned i tillegg til at de da hadde full mulighet til å røntge den dersom dette hadde vært ønskelig. Det skal sies at de tilbød å returnere hesten mot å få igjen kjøpesummen, men det var allerede da midt på vinteren og det er ikke like lett å bare ta en hest tilbake uten å ha et sted å plassere den.

Du nevner at mange hester blir "ridd i stykker" når den står på helfor.
Jeg prøvde hesten en gang mens den var hos kjøper og da var den blitt vesentlig hardere enn jeg var vant med å ri den. Jenta sa at det var fordi hun ville ha en hest hunne kunne holde litt i. Ble veldig skuffa, da dette var til å begynne med en så lydig hest at den lystret på den minste kommando.
Bare flaks jeg ikke satt ham ut på for slik jeg hadde tenkt til.
Vil på det sterkeste fraråde andre til å gi ifra seg hesten sin til noen de ikke kjenner 100%, du vet aldri hvordan hesten er blitt når den kommer tilbake eller om personen som ville kjøpe har ombestemt seg.
Gå til toppen av siden

Me & Mie Amigo
» VIP

Skrevet - 26/11/2003 :  11:08:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Salg av hest er noe kinkige greier av og til. Min mor og meg holder på å selge noen av hestene våre. Til nå har vi kun hentet tilbeke en, og det var rett og slett feil person. Hesten fikk lov til å herse så mye hun ville med hesten, noe hesten igjen ble feil av fordi hun trodde at det skulle være sånn etterpå og prøvde seg derfor på alle.
Ellers har vi solgt to ponnier hvor ingen av kjøperne har kommet tilbake for å klage.
Å la hesten gå på for er for så vidt greit nok vhis det er stabil turhest du skal selge. Ponnien til søsteren min er satt ut på for til sommeren med kontrakt på at de skal kjøpe den da. Det er egentlig veldig greit fordi hesten står på samme stall som jeg har hestene mine på så jeg kan hjelpe til hvis det trengs.
Ellers synes jeg det er greit med en prøve tid på to uker hvor de har alle utgifter og hvis det foreligger skade skal de betale kompensasjon til selger for at selger da ikke har en frisk hvis de leverer tilbake hesten.
Skal du selge hest og du er skrå sikker på at hesten er frisk og den er sjekket opp og i mente så skriv det i kontrakt at hesten er frisk og gjerne legg ved en veterinær attest på dette. Da kan de ikke komme tilbake å klage sa dette var noe som oppsto etter salg.
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 26/11/2003 :  13:08:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med vixi og frik, jeg ville aldri ha lånt bort en hest før salg.
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 26/11/2003 :  13:47:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville aldri sette ut en hest på prøve til en kjøper.Men de kan selvfølgelig komme å prøve den flere ganger hvis de ønsker.Men å sende med hesten,ALDRI.De må hvis ønskelig være med på en skoing,transport og det de måtte ønske,Men en hest som blir ridd av en rytter jeg vet lite/ingen ting om kan gjøre stor skade ridemessig på f.eks en mnd.Jeg har heller aldri følt noe behov for å ha en hest på prøve når jeg har kjøpt hester.Man merker jo med en gang hestens styke og svakhet når man rir den.Helse får man en veterinær til å sjekke.Jeg ville heller aldri godta at noen tok bøyeprøver på mine hester,vil de sjekke bena er det kun røntgen som gjelder.
Jeg tror faktisk det med å ha hesten på prøve er bare tull,og hvis man handler med seriøse/proffe folk er sjansen til å støte på noe uventet nesten lik null.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2003 :  16:42:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
.Man merker jo med en gang hestens styke og svakhet når man rir den.

nei, det er ikke alltid man gjør det... i sommer var jeg å prøvde hest et stykke vekk fra der jeg bor (5 timer å kjøre). hesten var uten sko og hadde ikke blitt ridd på ei stund, men var ikke sårbeint og svarte godt frem på sjenkler. hun var rett og slett en drøm å ri, bortsett fra at hun stresset litt bak noen, men det ga seg når jeg lærte meg å si fra. siden hun var i så dårlig form ble det bare skritt og trav på bane, og en liten skrittetur sammen med annen hest (da var hun søkkvåt av svette etterpå). hun skulle stå på villmarksleir den sommeren, så jeg skulle tilbake å prøve henne skikkelig en hel helg. helgen kom og vi var på vei. i Trondheim ringte vi for å si fra at vi var på vei, da fikk vi beskjed om at hesten var ikke ridbar, hun hadde fått en munnsår.... neinei tenkte vi, eieren hadde vært så ærlig og fortalt alt om henne, så det var ikke så farlig... da hun kom til meg fikk hun stå litt til såret hadde grodd skikkelig, og så kom endelig den dagen jeg skulle ri. og en mer stressa hest har jeg aldri sett før! det fantes ikke skritt på henne, det var bare takting hele veien. "neivel" tenkte jeg, "hun var sikkert gira, hun hadde jo ikke blitt ridd på lenge. det gir seg sikkert." det hele endte med at jeg nå sender henne tilbake, etter nesten 3 mnd. jeg holder ikke ut med stressingen hennes, jeg er rett og slett ikke tolmodig nok.

dette hadde jeg ikke hørt noe om på forhånd, eier sa at hun var stressa bak noen, men ellers var hun snill! derfor vil jeg ha prøvetid først, det er ikke alltid man merker alt med hesten når man rir den til eier......... men: ikke misforstå, jeg forstår helt og fullt hvorfor eierne ikke vil sette bort hesten på prøve. derfor vil jeg at det skal skrives en skikkelig kontrakt, eier skriver selv alt hun/han kan komme på, så leser jeg og undertegner (hvis det ikke er noe jeg er uenig i).

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

*Orch|dee*

Norway

Skrevet - 26/11/2003 :  16:49:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Orch|dee*  Svar med kopi av melding
Litt forskjellige meininger her... Om man kjøper hest med en hestehandler så kan man jo også betale hesten først og ha den på prøve i en periode! Og om du ikke liker hesten så kan du bytte den i en annen hest i tilsvarende prisklasse! Om dere forstår hva jeg mener... Det er mange hestehandlere som gjør det på denne måten også... Men jeg som skal kjøpe hest, syns at det er greit å få ha hesten på prøve i 1mnd eller noen sånt! For man vet jo aldri hvordan hesten virkelig er! Det er ikke lett å bestemme om man virkelig vil ha den hesten der og da!! Og det er ikke alle som kan bare reise frem og tilbake for å prøve hesten flere ganger, om de bor langt borte... Det hadde jo vært noe helt annet hvis kjøperen bare bodde et lite stykke unna, da hadde man jo ikke trengt å hatt hesten på prøve... Skjønner? Men dette er min meining om saken... Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.59 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.