hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - stallbandasjer!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 stallbandasjer!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

lille_jenten

» VIP

Skrevet - 22/11/2003 :  13:41:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er godt for og bruke stallbandasjer?
hvorfor bruke det?
når kan man bruke det og når bør man gjøre det?
mvh
Christine&Atina

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2003 :  14:07:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Stallbandasjer brukes for å gi hesten støtte eller varme.

Stallbandasjer kan være fint å bruke om hesten f.eks. er halt. Ved å bandasjere de friske beina vil stallbandasjene hjelpe til å gi støtte slik at en unngår eventuell overbelastning av det friskebeinet. I og med at en hest ofte hviler beinet som er halt, så vil belastningen være større på de friske beina til vanlig.

Noen bruker stallbandasjer også når hesten ikke er halt. Dette er ofte på hester som har litt dårlige bein, og som en da ønsker å beskytte best mulig.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

lille_jenten

» VIP

Skrevet - 24/11/2003 :  19:09:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
den hesten jeg har på for er litt halt på fram beina og det har hun alltid vært, som jeg sier er ikke dette min hest, men jeg steller den, kan jeg bruke stall bandasjer på fram bena hennes no eller?? Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2003 :  23:52:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Stallbandasjer gjør svært liten skade. Gitt at de er lagt på rett. Altså ikke for stramt, og samtidig ikke så løst at de sklir ned eller løsner. Mange bruker også stallbandasjer på hester med friske bein, så tror du stallbandasjer enten kan virke lindrende i form av varme eller støttende kan du nok bruke det. Husk gode og tykke underlag, og skikkelige bandasjer som sitter godt (men ikke stramt).
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Jorunn

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2003 :  15:59:27  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingJorunn  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJorunn  Svar med kopi av melding
Stallbandasjer kan man også bruke hvis man har trent hesten hardt en dag og legger på omslag som f.eks. eventuelle kjøle/varmemiddler(som Blue Lotion, for å ta et eksempel). Ellers er jo stallbandasjer like gode som transportbandasjer, da de beskytter under transporten.
"I find it kind of funny..
I find it kind of sad..
When the dreams in wich I'm dying, are the best I ever had..."
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2003 :  18:30:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil helst ikke bruke stallbandasjer på hesten min. Hun kan lett bli "avhengig" av det, og siden det ikke er behov for det lar jeg være. Jeg har brukt det et par ganger i sammenheng med skader. Når jeg har hatt på omslag på det ene beinet tar jeg på stallbandasje på det andre beinet. Ikke på alle fire beina.

Jeg er litt motstander av stallbandasjer. Har du først begynt er det ofte vanskelig å slutte. Det er en del eldre hester som står med stallbandasjer. Er det behov for det er det jo greit =)

TrOuLtEy Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2003 :  20:51:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Heisann,

Igrunn enig med det som skrives her.
Bra ifm skader eller etter hard trening mm, men sjelden nødvendig. Og hvis hesten ikke trenger det er det jo bare ekstra jobb - og alltid en risiko for at man kan bandasjere feil (for stramt/løst).
Kan legge til at mange har hatt erfaring med at stallbandasjer reduserer galler (væskeansamlig ved koden, stort sett ufarlig).

Men jeg lurer på om noen har gode/dårlige erfaringer med stallbandasjene (kombinert underlag og neopren "overtrekk" m borrelås) som selges bla på Hooks?
Både jeg og flere andre på stallen lurer litt på å kjøpe disse. De ser jo voldsomt praktisk ut - lette å legge på og lett for andre å ta dagen etter hvis man bare ønsker å ha dem på feks over natten etter sprangtrening.
Info mottas med takk!

elx
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2003 :  22:22:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
noen jeg kjenner bruker de underlagene, og de er fornøyd med dem. de bruker dem mest når hesten står ute (en 13 år gammel spranghest. de vil beskytte føttene hennes mest mulig. overdrevet??), og de holder visst bra. har rådet en venninne av meg (er vi det enda??) å kjøpe slike til fjordingen hun har på fôr til når hun hopper med henne, da hun har dårlige fremføtter (hesten altså. ikke rytteren). de støtter bra, og bandasjer er litt skumle hvis de løsner... på rideskolen jeg gikk på brukte de også slike, og de er superforsiktige med hestenes ben (nesten litt for forsiktige synes jeg da, men det er vel neppe min sak). kun kvalitet der i gården. jeg synes du kan kjøpe slike med god samvittighet, men kanskje en annen plass enn i hööks (de er litt dyre og har litt dårlig kvalitet).

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  13:16:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, de virker veldig praktiske! Veit om ei som bruker de på den gamle spranghesten hennes. Det er jo veldig lettvint med å bare "smekke" de på, i stedet for vanlige stallbandasjer. Det er vel ikke alltid det er om morran man har best tid til å ta av bandasjer på flere hester...

TrOuLtEy Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 02/12/2003 :  16:31:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kristy: Er ikke dette stallbandasjer!? Og ikke treningsbandasjer!?!?
Eller finnes de i begge varianter!?

Guro

(leser fortsatt til eksamen..tilgi meg om jeg skriver utenfor tråden etc)

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  17:03:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er en krysning mellom stall- og treningsbandasjer... har sett utrolig mange som bruker dem som treningsbandasjer, siden de støtter og varmer veldig.

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  17:25:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Stallbandasjer er jo gor å holde beina varme.
=D Gå til toppen av siden

Ara

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2003 :  22:12:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker stallbandasjer hver natt på fullblodsen min.. Han er skikkelig pingle og fyller mye om han blir stående og da uten bandasjer om natten.

Noe annet smart jeg bruker er Bioflow Magnetbelegg... Disse fåes kjøpt hos distributører (selgere.. Moren min selger de).

*Det disse beleggene gjør er å stimulere blodomløpet sånn at hesten ikke fyller.
*De styrker også imunforsvaret (har hester imunforsvar).
*Og øker surstoffopptaket i blodet. Økt surstoffopptak øker prestasjonsevnen
Disse virker ikke over natten, men helst over lang tid...
Hesten bør gradvis tilvennes disse for det at det kan komme som et sjokk for hesten. Men dyr ser jo også ut til å være mere mottagelig for magneter.
Mange toppidretsutøvere bruker magneter for økt prestasjonsevne..

Vi har masse gode erfaringer med disse, både når det gjelder fylling og skader.
Sånne magneter heelet også min forstuete fot på 3 dager(men jeg er veldig mottakelig)
Mange i stallen der jeg har hesten min bruker disse...

Si gjerne ifra til meg om du er interessert i å kjøpe ;) de koster ca 1000 kr...

~May-Linn~

Why do we kill people who kill people to show people that killing people is wrong Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  22:48:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
hey!
hesten jeg steller sto med stallabandajser en stund..... jeg suns dette er veldi smart egentli jeg...... vertfall etter en hard trening...
men jeg har hørt att hestene kan bli avhengie av det? er det noen som hvet om dette stemmer eller?

Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden

miss you Arioso=)

» VIP

Skrevet - 11/01/2004 :  19:46:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei..

d e nødvendig me stall bandasja vis hesten går hard trening...for itte hard trenig å de sga stå i boksen resten av dagen/nattå har de lett for å få fyllinger....
så går din hest hard trening så ta på bandasker....

klemz kristine

sjr rule!!!!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.