hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forrytter og hestepasser
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Forrytter og hestepasser
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Nikita

» VIP

Skrevet - 23/12/2002 :  10:12:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er noen av dere forrytter eller hestepasser? Eller dere som har hest,- har dere forrytter eller hestepasser?

Jeg lurer på hva forrytter/hestepasser gjør for noe? Hva kan en forvente av en forrytter/hestepasser? Er forskjellen på disse at forrytteren får betalt mens hestepasseren ikke gjør det?

Hvilke erfaringer har dere om dere enten er forrytter/hestepasser eller har hjelp av disse til din hest?

Redigert av mix1 den 14/05/2003 16:25:53

*Jane*

Norway

Skrevet - 23/12/2002 :  11:31:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei
Jeg er selv forrytter. Jeg betaler 800 kr i mnd for to ganger i uka. Da møkker, steller, rir jeg, tar på og av dekken ol.

Jeg mener at en hestepasser ikek skal betale, men gjøre mer stallarbeid enn en forrytter, og på den måten tjene seg opp ridetimer.

En forytter har på en måte hesten på halvfor, og betaler da en del av det det koster for å ha hesten ( hvor mye du betaler kommer helt ann på hvor mye du har hesten), en hestepasser for betalt for den hun7han gjør i stallen, med å få ri.

Hva man kan forvente av en forrytter/ hestepasser kommer vel litt ann på, men personen skal hvertfall gjøre alt det vanlige stall arbeide, som møkking, foring, utslipp, inntakk, dekkenskifte, stelling, pussing av utstyr, kosting og slikt.
Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 23/12/2002 :  14:45:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg er fôrrytter! Det er jeg kjempe fornøyd med! Eieren har blitt for stor til ponnien, og har ikke lenger tid, siden hun har et par andre hester også. Jeg betaler 300kroner i måneden og har ponnien 4 ganger i uka. Jeg måker for hesten, skifter vann i boksen, steller og rir. Hvis hesten er syk/halt betaler jeg full pris, men for noen ganger lov til å ri en annen hest.

En hestepasser bør gjøre mer stallarbeide enn en fôrrytter, og eieren til hesten skal være der da siden hestepassere kan være helt nybegynnere.

Hilsen meg!
Gå til toppen av siden

Cruella

» VIP

Skrevet - 23/12/2002 :  15:30:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
En forrytter betaler for å ha hesten og gjør det samme som eieren hadde gjort, men s en hestepasser er mer på frivillig basis og passer godt for nybegynnere som bare vil være i nærheten av hester. en kan ikke alltid forvente å få ri, men det kommer helt an på hvem en er hestepasser for. hestepassere blir ofte utnyttet av hesteeiere og møkker seg grønn i tryne, så en bør være litt kritisk til hvem en gidder å være hestepasser for... been there done that ;) Gå til toppen av siden

horse-lover

Skrevet - 23/12/2002 :  15:54:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes at en forryter ikke skal betale.Heller at man gjør stallarbeidet, og kan ri gratis. Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2002 :  16:15:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Det ligger i navnet at en rytter betaler for fór til hesten når han/hun er fórrytter. Hestepassere gjør nettopp det; passer hesten.

Fórryttere har (helst!) en skriftlig kontrakt med eieren hvor det går fram hva som skal betales og hva slags rettigheter til bruk av hesten dette gir. Ansvar og plikter står også ofte i kontrakten.

En hestepasser har en muntlig avtale som det er opp til begge parter å overholde. Det er også opp til den enkelte hva denne avtalen skal gå ut på.
Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2002 :  16:42:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forrytter (halv, kvart, del, kall det hva du vil) betaler, og har dermed mer rett over hesten. Pris og rettigheter bør inngås med en kontrakt
Hestepasser, noe jeg kaller steller, betaler ikke, og får ikke gjøre det de vil uten egen avtale. Da kan eieren bestemme, og har mer ansvar over begge.
Hvertfall mitt syn på det...

Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 23/12/2002 :  17:52:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forrytter/hestepasser har gjerne faste dager de steller hesten.

Hva når forrytter/hestepasser ikke kan/vil en dag p.g.a. det regner f.eks. og eier må da i stallen å i hvert fall måke den dagen...

Hva hvis eier ikke kan (jobber hele dagen f.eks.)...

Hva synes dere om dette?
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 26/12/2002 :  19:34:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
jeg har hest som en jente har på haltfor. hun betaler 1100 kr i mnd, som er halve stalleia. hun har hesten 3 dager i uka, og får 2 av de dagene på banen. hun får ellers gjøre som hun vil, bare det er under kontroll. hun får jo beskjed av meg hvis det er noe hun gjør galt eller noe.

hun får jo også starte stevner da, men bare dressur siden jeg driver med sprang og starter sprang med hesten. så vi har hver vår del, jeg har sprangen og hun har dressuren
Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2002 :  20:12:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
herregud, hvis det regner er ingen unnskyldning for å ikke dra til stallen!!!!! har man ansvaret for en hest må man i stallen, hvis man bare er steller kan man jo si ifra til eieren hvis man er syk så tar sikkert hun/han hesten. det pleier hvertfall jeg å gjøre...

Gå til toppen av siden

tone

Skrevet - 28/12/2002 :  14:29:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er egentlig fornuftig pris på å være forrytter? Det er jo så mange meninger og hesteeierne tar jo så forskjellig betaling......er det noen som kan fortelle hva fornuftig pris er? Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 29/12/2002 :  23:50:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
for halvfor synes jeg at halve stalleia er en grei pris å betale, eller for sko.

helfor betaler jo fortytteren alt.

Gå til toppen av siden

Milla

Norway

Skrevet - 30/12/2002 :  21:05:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMilla  Svar med kopi av melding
En forrytter betaler for å ha hesten noen ganger i uka!
Da tar den seg av hesten de dagene denne personen har den!

En hestepasser, betaler ingenting. Den hjelper hesteieren ol, å møkke, pusse utstyr, ha hesten ute osv osv. Mot dette er hesteieren kanskje snill og lar personen ri litt av og til! fordi den hjelper til..
Håper dette var ett bra nok innlegg!

-Milla ;)
Gå til toppen av siden

Acie

Skrevet - 01/01/2003 :  23:14:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har tenkt til å få en fòrrytter eller hestepasser til den herlige hoppa mi. med skole og alt annet blir det litt for liten tid for meg.
og da vil jeg lixom ha en ansvarsfull og arbeidsom rytter/passer som vet hva den gjør, og prøver å gjøre noe med de dagene den har hesten. har sett proffe ryttere som får fòrryttere som bare galopperer vilt rundt, og gjorde alt mulig med hesten, uten tillatelse fra eieren, og da ble resultatet: hesten som hadde vært kjempegod i dressur, ville f.eks. ikke gå på tøylen, ikke ville/kunne den øvelsene, bare på grunn av fòrrytteren som ikke "gadd" å trene hesten til å fortsette å gå på tøylen, men lot den bare galoppere rundt usamlet. dette er jo løsgjørende for hesten, men hun gjorde det hele tiden! da måtte jo eieren trene hesten opp på nytt, men nå er den jo kjempefin, og eieren har fått seg en fòrrytter som ønsker å trene hesten i dressur, og gjøre noe ut av det.
mvh kristine
Gå til toppen av siden

Chaconne

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2003 :  19:35:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
jeg kommer til og skaffe meg en fôrrytter eller hestepasser til hesten min da eg begynner på videregående tror jeg...
men for og forhindre det acie sier så går d jo ann at du selv er ridelerer for den som rir, i hvertfall hvis det er hestepasser!! men hvis det er fôrrytter(og betaler) syns jeg at hun skal få gjøre som hun vil innenfor visse grenser da selvfølgelig eller at eier og fôrrytter blir enige om hva fôrrytter kan gjøre!!
jeg syns 4-500 kr i mnd er en grei pris for fôrrytter hvis han\hun har hesten to ganger i uka! men dette komemr jo seff ann på om du har hesten på en dyr stall med ridebane og sånt da!!
mvh ronja&lady
Gå til toppen av siden

hesteelsker13
» VIP

Skrevet - 15/05/2003 :  20:56:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har selv en ponni på for, jeg betaler 400 i mnd. for en gang i uka. en forrytter strigler hesten,møkker,rir/trener,forer,og andre ting vis avtalt med eier. jeg er veldig fornøyd med ponnien jeg har på for, men det skulle vært billigere. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.