hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Noen spørsmål rundt å ha forhest om sommeren
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Noen spørsmål rundt å ha forhest om sommeren
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

netland

Norway

Skrevet - 02/04/2003 :  16:00:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!
jeg har lurt på om jeg skal prøve å skaffe meg hest på for til sommeren i noen uker.men jeg har ikke hatt hest på for før og derfor håper jeg på om noen kan hjelpe meg med å svare på dise spørsmålene:
1. er det negativt å kunn ha beiter å ha hesten på og ikke en boks å sette den inn i???
2. er det vanlig å gi annen mat til hesten utenom det gresset den får på på beitet???
3. visst hesten skulle skade seg alvorlig slik at den trenger veterinær hjelp- er det da jeg som betaler???
4. er det negativt å ha en vallak på for visst det kunn er hopper som deler beite med den???
5. pleier det å koste noe å ha hesten på for ifra eieren???
6. er det ferre som vil ha hesten sin på for visst det bare blir turgåing og ikke baneriding???

håper jeg får noen svar.. *klems*

Redigert av mix1 den 14/05/2003 16:51:21

catta

» VIP

Skrevet - 02/04/2003 :  16:04:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet ikke jeg, men det virker som om du kan lite om hest! Jeg synes at du burde tenke deg om en gang til! Kan du noe om hestens sykdommer? i så fall klarer du å se hvis hesten blir syk? Hvet du hvordan mat hesten skal ha og hva slags nærings stoffer som hesten MÅ ha i seg?

Håper du vet hva du driver med..

:)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2003 :  16:19:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Et veldig godt alternativ til hest på for er å dra på rideleir. Da får du gjerne tildelt en hest som er din en hel uke. Du får i tillegg hjelp og oppfølging. Kan være veldig lærerikt med denne erfaringen noen somre før du får din egen hest på for.

Kan likevel svare på spørmsålene dine:
1. Om sommern er det ok med bare beite. Om sommern er det ikke så viktig med skur hvor den kan oppholde seg, men veldig fint om det er noen trær der som hesten kan søke ly bak ved dårlig vær.

2. Kommer ann på hva du bruker hesten til. Men det er ofte vanlig å gi noe tilleggsfor ja. Hva kommer ann på hesten, og om du rir den og hvordan og hvor ofte du rir.

3. Det kommer ann på hva slags avtale du har med hesteeier. Ofte er hesten forsikret (den bør iallfall være det), og forsikringen må være i orden når du har hesten også.

4. Nei. Valakker er fine å dele beiter med både hopper og hingster (noen hingster iallfall). Vil si valakk er bedre enn hoppe, da hopper lett kan være litt meggete og det også seg imellom.

5. Vanligvis ikke.

6. Det vet jeg ikke. Mitt inntrykk er at det er mange som vil ha hest på for om sommern. Tror ikke det er veldig lett å få forhest om sommern med mindre du kjenner noen som har en hest du kan låne, eller de riktige kontaktene. Selv ville jeg neppe ha satt bort hesten min til en vilt fremmed person. Mye pga ansvar, og alt hesten foretar seg faktisk er hesteeiers ansvar også. Dessuten er det mange som ønsker sommer forhest..

Men uannsett. Lykke til! Det er folk som setter bort hestene sine, men har du litt kontakter tror jeg sjansene er størst for at du finner en hest blandt dem. Det kan også være fint å ha andre hestekyndige folk som kan hjelpe deg. Men som du sier.. Hesten vil kanskje stå med hopper? Da har kanskje disse hoppene eiere? Som også kan hjelpe deg? Det høres bra ut.. Ellers er som sagt rideleir er verdifull erfaring, og ofte vel så bra som å ha hest på for.

--
spoff
Gå til toppen av siden

netland

Norway

Skrevet - 02/04/2003 :  16:19:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei! jo det høres kanskje ut som jeg er en typisk nybegynner men vil jo vite litt slik at hesten kan få det best mulig!!
har vårt hestepasser i 9 år, har ridd på rideskole i 4 år og vil si at jeg kan en god del om sykdommer og foring av hester!!!! visst du er redd for at jeg ennå er en uerfaren jentunge som ikke kan en dritt så er det opp til deg men det må jo gå ann å lure på noe!!

Gå til toppen av siden

catta

» VIP

Skrevet - 02/04/2003 :  16:57:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei netland:)

Det var ikke meningen å svare frekt, eller som om du ikke kan noe.. Hvis du selv føler deg klar for det, og vet at noen kan hjelpe deg hvis noe går greit så hadde jeg gjort det..

Du kan sikkert masse med den bakgrunnen, men det er ikke bare bare å ha hest! Stort annsvar:)

Lykke til videre:) Håper du kommer frem til det som passer best for deg
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 02/04/2003 :  17:46:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Har også tenkt på om jeg skal ha hest på for i sommer. Men vet ikke helt enda, skal jo vekk og må vite når og slikt. Men det hadde vært greit å hatt en ehst å ri på i somemr ja :)

Har trent hester i over 10 år nå, men aldri hatt forhest eller noe. Så det kan sikekrt være litt greit å ha hest bare for noen måneder og se det ann. Så vet jeg litt mer om hvordan ansvaret er.

Hesten skal gå på biete, det var planen iallefall. Vanligvis så bør ikke hesten få noe tilleggsfor når de går på beite fordi graset er så pass næringsrikt. Men det kommer helt ann på beitet det, hvor godt gress det er sv. Og også hvor mye du skal bruke ehsten. Jeg regner med å gi litt kraft siden planen er å ri hesten hver dag, da vil den mnok trenge litt ekstra. Men slikt variere mye etter hesten også, så det er ikke lett å si. Men litt kommer den nok til å trenge.

Jeg tror vel kanskje at det er lettere å finne noen som ville sette bort hesten om den bare skal gå turer, slik jeg tenker iallefall så vil jeg at hesten skal få litt fri om sommeren. ikke så mye hardt trening. Men at den samtidig holdes litt i form så det ikke blir så mye arbid å trene den opp igejn. Vet ikke jeg, men slik tenker nå jeg :) Men så er det nok de som vil at hesten skal trenes som normalt også, så det er vanskelig å svare på.

Det skal ikke koste noe å ha hest på for. Vet om noen som tar seg betalt, men med alle de hesten som settes boort gratis så ser jeg ingen grunn til å betale iallefall. Men om du finner HESTEN, så må det vurderes det også :)
Gå til toppen av siden

netland

Norway

Skrevet - 02/04/2003 :  20:31:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei hei!!
sorry jeg overdrev vell litt når jeg svarte igjenn til deg catta..
jeg har vært på rideleir to ganger, men her jeg bor er det ikke så veldig bra tilgang til rideleirer.. er det noen som har en rideleir i nærheten av bergen dere vil annbefale???
ja jeg vet at det og ha hest er et kjempestort annsvar og det kan til og med være at jeg venter med å ha hest på for.. jeg vet jo at det og ha hest ikke er noe eventyr hele tida.. bor jo selv i bergen og det er jo ikke hele tida så kjekt å ri i pøsende regnvær, bitende kulde osv. holdt jo nesten på å bli blåst vekk i dag, det var jo rene orkanen ute!!!
men takker for svar!! ;)

*klems*

Redigert av netland den 02/04/2003 20:33:58
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.7 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.