hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forrytter og hestepasser
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Forrytter og hestepasser
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ida KR

» VIP

Skrevet - 16/05/2003 :  01:16:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har vært forrytter/hestepasser på andres hester, og hatt forryttere/hestepassere på egne hester.

Jeg var forrytter for en hest 2-3 ganger i uka, og betalte kr. 600-900 i mnd. for det. Seinere hadde jeg en hest på halvfòr (3-4 dager i uka) på en annen stall, og betalte da ca. 200-300 kr. i mnd. Så prisene varierte mye ettersom hvilken stall jeg var på.
Selv står jeg nå oppstallet på samme stall som der jeg selv hadde hest på fòr for 10 år siden! Jeg tar ca. det samme i leie av forrytterne idag som det jeg betalte selv for 10 år siden, dvs. ca. 400-500 kr. i mnd. for èn gang i uka, 800 kr. i mnd. for to ganger i uka osv. (Enkelt og greit 1/7 av stalleia ved leie av hest èn gang i uka, 2/7 ved leie to ganger i uka osv.)

Forskjellen på forrytter og hestepasser er simpelthen at en fòrrytter som betaler gjør kun det daglige, nødvendige stellet/treningen av hesten, samt måker boksen, mens en hestepasser gjør adskillig mye mer stelle- og stallarbeid uten betaling. En hestepasser får sjelden annen lønn enn litt gratis ridning. Med begrepet "hestepasser" menes at en har ansvaret for stellet av èn eller flere konkrete hester, i motsetning til en som duller med, og måker for alle stallens hester, som jeg heller vil definere som "stalljente".

Mine erfaringer som forrytter har fra mitt perspektiv stort sett bare vært positive, og erfaringer som hestepasser og stalljente likeså.

Derimot har erfaringene med å ha forryttere på egne hester dessverre ikke alltid vært like positive, da enkelte har gitt seg ut for å ha langt mye mer erfaring enn de egentlig har hatt, og som jeg naivt har stolt på uten å kontrollere at det virkelig har vært sant. Men det hører jo dog med til sjeldenhetene. Stort sett har jeg vært veldig heldig både med forryttere og hestepassere, og jeg er nå på utkikk etter hestepasser til Astor

frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 16/05/2003 :  10:04:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Er for det meste enig..men vil bare fortelle hvor heldig jeg har vært!! Har passet hesten til ridelæreren min...og da fikk jeg ri hele tiden..altså jeg fikk ri når jeg hadde han. Tror dette baserte seg mye på at hun ønsket å vite hva som skjedde med hesten sin i langt større grad enn det man får til med en fôrrytter! En fôrrytter som betaler har gjerne "frie tøyler" nettopp fordi man betaler osv. Som hestepasser kunne hun fortelle meg hva jeg skulle foreta meg, og jeg foretok meg det...

Samtidig vil jeg trekke fram den utrolig positive oppdragende virkningen det har å være hestepasser..selvom jeg ikke var nybegynner når jeg begynte å passe hesten hennes så har jeg lært masse!! Ikke minst ryddighet og å ha et øye på hver finger når jeg holder på med hest!! Men dette baserer seg mye på at hesteeieren kan tingene sine, og at vedkommende er villig til å ha en oppdragende rolle overfor sin hestepasser...

Har også vært fôrrytter, og har bare positivt å si om dette også, men jeg tror ikke det var noe dumt å ha vært litt hestepasser først...

Guro

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.