hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Varmblods+Araber = ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Varmblods+Araber = ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Irene A

Norway

Skrevet - 21/08/2006 :  10:42:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Jeg forstår at enkelte reagerer siden blandingsavl i Norge er ulovlig. Men jeg forstår også eier av hoppen veldig godt. Har man en hoppe som man er glad i, er det naturlig å gjerne ville ha et avkom etter hoppen til eget bruk.
Hvis man vil ha en best mulig hobby-/ridehest er det også naturlig at man får mer ut av et avkom ved å bedekke med en annen rase enn en varmblodstraverhingst. For de fleste som skal ha en hest til eget bruk, og ikke til avl, er det langt viktigere at hesten har gode bruksegenskaper enn papirer til trav.
Jeg har sett endel krysninger araber/traver, men da flest kaldblodskrysninger. De jeg har sett har vært fine hobbyhester, de fleste med et bedre eksteriør for ridning enn en renraset traver. Har dessverre ingen bilder.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 21/08/2006 :  10:42:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Hadde en sånn en på beite her i fjor. Thunder het han.
Jeg red han endel og han hadde potensiale til å bli en bra ridehest. Det eneste var at han hadde dette traverhodet da... Kasta veldig mye på nakken.

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

Aremeriel

» VIP

Skrevet - 21/08/2006 :  11:34:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAremeriel  Svar med kopi av melding
Når det gjelder farge og eksteriør, må man nesten vite mer om foreldrene (araberhingsten/traverhoppa) enn bare rasen... Regner med at siden du spurte om skimmel, så er hingsten skimmel.
Hvor stor sjanse føllet har for å bli skimmel avhenger igjen av hvorvidt hingsten er homozygot skimmel eller heterozygot skimmel..
Om hingsten er homozygot skimmel er avkommet garantert å bli skimmel. Er hingsten derimot heterozygot, vil avkommet ha ca 50 % sjanse for å bli skimmel. Om ingen av foreldrene er skimle, kan ikke avkommet bli skimmel heller.. ;)
Er hoppa brun, kan faktisk avkommet få nesten alle farger.. He he.. Høres rart ut, men igjen avhenger det av hingsten (og selvsagt hoppas gener)...
Kan kanskje hjelpe deg med hva farger det kan bli og prosent sjanse for hva om jeg vet hvilken hingst det er, har du ikke lyst å si det her, kan du sende meg en mail på siri@aremeriel.com

Kopi av melding:
Det eneste var at han hadde dette traverhodet da... Kasta veldig mye på nakken.
Opprinnelig postet av Ellbell

Akkurat det der gjør hesten min også, fullblods Araber. Han begynte med det når han sto oppstallet med en del travere faktisk, men det ble kommentert av en amerikansk Western horsemanship trener at i USA så han det ofte på Arabere...

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.11 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.