hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Longering.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Longering.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

crizzpo

» VIP

Skrevet - 14/08/2006 :  15:33:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor longerer dere?
Hvilket utstyr bruker dere?
Hva syns dere om longering?
Hvor ofte longerer dere?
Og hvor lenge?

Det finnes så utroli mange varianter!

For det meste longerer jeg bare når jeg ikke kan ri! Eller har dårlig tid.
Da bruker jeg bare grime, evt. hodelag.

Jeg har aldri for en eneste anbefalning på bruk av verken hodelag, grine eller kapsun!
Og jallefall ikke innspenning og alt tilbehør.
Og at hesten skal longerest minst mulig.
Jeg bruker også å sette opp hinder og legge opp bommer og div ting så det ikke blir så kjedelig for hesten.

Så jeg gjør det på den mest naturlige måten for hest. En litt for stor grime og longerings tau. Og div. ben beskyttere hesten trenger.

Finnes det noen tips for longering der ute?
Veldig morsomt å hørre hva andre gjør! :)

kari anne
» VIP

Skrevet - 14/08/2006 :  15:55:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Longerer fordi det er ne fin måte og trene hesten på uten rytter og fordi det er godt og se på hesten hvordan den beveger seg.

Brukte før bare grime og longeline eller hodelag med delta, men følte at hesten ble skakk og rar og stillt feil vei. Har også brukt bare longeline festet i den ytterste bittringen og gjennom den innerste, men ikke noe særlig det heller. Har aldri brukt kapsun men brukte strikk litt på en gammel traver, uten noe særlig hjelp annet enn at man fikk oppmuntret hesten til og bøye seg rett vei. Lærte for litt siden (endelig) og longere med tømmer og tømmekjøringsgjord, det var revolusjonerende bra!!

Bruker benbeskyttere ved behov og longeringspisk.

Longerer sjelden mer enn tyve minutter og sjelden mer enn to ganger i uka.Bruker ofte og kombinere longering med bakketrening som og vike for trykk ol.

Hvorfor bruker du forresten en litt for stor grime? ;)
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  16:06:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg pleier tømmelongere ca. en gang i uken. Dette gjør jeg for og kunne følge med på hvordan han er "under rytter", det blir jo ikke det i ordets rette forstand men når jeg bruker tømmer får jeg sett hvordan han jobber under mer kontrollerte forhold selv om jeg står på bakken og ikke sitter i salen.

Jeg bruker det vanlige hodelaget hans, et par med lange tøyler og longeringsgjordt på ham. Siden jeg holder ham i et roligt tempo hele tiden og ikke krever noe mer av ham enn holdning og ettergift, vendinger gjennom volten (diagonalt, dråpe, slange o.l.) altså rolige mykgjørende øvelser, så bruker jeg ikke noe benbeskyttere på ham. (Bruker sjeldent noe på bena hans generelt egentlig).

Når jeg longerer trener jeg ham ca. 20 minutter, syntes det er greit forsløpig.Om jeg øker i lengde blir det ikke mer enn max 30 minutter inkl. oppvarming og nedkjøling.

Jeg syntes longering er en fin måte og myke opp hesten på, og som sagt tidligere; se hvordan han fungerer fra bakkenivået

Før brukte jeg grime og senere kapsun, da jeg fikk summet meg til og kjøpe det. Men etter og ha prøvd tømmelongering har jeg holdet meg til det, føler at vi får best utbytte av og trene på denne måten.
Kapsunen henger i stallen, men henger mest bare til pynt. Om hesten min skulle av en eller annen grunn ikke kunne longeres med gjordt (f.eks. gjordtespreng o.l.) tar jeg nok heller i bruk kapsunen eller bare grimen

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  16:17:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg foretrekker å løslongere, og har som regel bare med meg en longeringspisk - annet utstyr etter hva eiere har ønsket. Med min egen blir det nok mest løst, så lenge forholdene ligger til rette for det (en firkantet bane er sjelden noe suksess).

Ellers tømmekjører jeg, for det meste med salen på og tømmene gjennom oppheiste stigbøyler.
Gå til toppen av siden

crizzpo

» VIP

Skrevet - 14/08/2006 :  16:21:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker en litt stor og løs grime fordi den ikke presser sånn...
Jeg brukte en dau grime ofte før.. og stramte den godt til slik at den passet perfekt til å LEIE hesten... og trene horsmanship..
Men da jeg begynte å longere i den presset den ytre knuten forferdelig og hesten bjynte å bøye seg i en forferdelig form og tullet og krysset beina å det så helt forferdelig ut!

Når jeg bruker en litt for stor eller vid grime så har hun mye større plass å bevege hode litt uten at noe presser henne her og der! Drar og dytter, puffer og knuffer.

Dette fungere veldig bra for min hest iogmed at hun er for det meste villig til å bli longert!
Jeg har venner som MÅ bruke alt av hjelpere for at hesten skal konsentrere seg og bli litt mer villig og trenger kansje litt mer hjelp til å stille seg og bøye seg rett.

Nå bruker jo jeg bare longering som ejn slags ridetur med futt i.
Jeg forventer ikke at hesten ska jobbe særlig hardt og trø godt under seg, bøye seg, osv. Men istede for å få fri for at jeg har en avtale jeg må ta meg av på dagens værste tidsbunkt.

Så dette med naturlig longering er flott!

Det hender jeg bruker strikk og hodelag av og til for å se hvordan det ligger ann i skansen for hesten! Men det blir ofte som oppvarming!
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  20:04:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
jeg bruker alltid to liner når jeg longerer. gir mye mer kontroll på hvordan hesten er bøyd, og det er lettere å korrigere hvis den drar innover eller utover. vanligvis fester jeg en line i den innerste siden på gjorden, gjennom bittringen og til meg, og den andre i den ytterste bittringen, gjennom gjorden og over ryggen til meg. hvis noen skjønte det. men bytter litt på.

gjør det ikke så veldig ofte, men innimellom, mest for variasjon eller hvis jeg ikke orker å ri eller hvis han av en eller annen grunn ikke skal ris. og bruker det på hester som trenger mer muskler i ryggen, og som ikke er sterke nok til å jobbe ordentlig med rytter.
sjelden lenger enn 20 min.

som noen nevnte, er det lett at hester blir vrangstilte hvis man longerer med bare én eller ingen line. men er jo lettere, hvis poenget er enten å trene lydighet osv eller bare få rørt på seg.

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  20:22:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hvordan kan en hest bli vrangstilt om man longerer uten line?
Redigert av - Silje-og-Tindra den 14/08/2006 20:23:39 Gå til toppen av siden

crizzpo

» VIP

Skrevet - 14/08/2006 :  20:48:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det lurte jeg også på!

Kansje vist de ypper seg og vrir seg!
Når jeg rir hesten min såh vrenger hun seg inn mot sporet som en banan når jeg rir på langsiden (venstre hånd).

vrangstiller hun seg da??
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2006 :  18:41:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Longerer aldri, kan slippe Holter løs i rundpaddocken en sjelden gang, så hun får løpe og hoppe rundt litt, men det blir mest lek, ikke trening. Jeg tømmekjører istedet (jeg står da i midten av volta, akkurat som ved longering), bruker da saletten på selen min, tømmekjøringtøyler, hodelag og kjørepisk, hun jobber da godt med bakparten, og går stabilt til tøylen.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 15/08/2006 :  18:52:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Longerer aldri, kan slippe Holter løs i rundpaddocken en sjelden gang, så hun får løpe og hoppe rundt litt, men det blir mest lek, ikke trening. Jeg tømmekjører istedet (jeg står da i midten av volta, akkurat som ved longering), bruker da saletten på selen min, tømmekjøringtøyler, hodelag og kjørepisk, hun jobber da godt med bakparten, og går stabilt til tøylen.

Opprinnelig postet av Natalie_S

Tror det er samme måten jeg bruker, lærte her inne at det kalles tømmelongering? Jaja, en kan vel kalle det hva som helst he he
Men uansett en meget grei måte og trene på syntes jeg, føler jeg får mer ut av treningen med hesten min enn bare ved vanlig longering.
Får han til og jobbe mye bedre og har mye bedre kontroll over kroppen hans syntes jeg.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2006 :  19:09:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg longerte Kenzo for første gang i går, for jeg hadde så vondt i hodet at jeg ikke orka å ri, så da tenkte jeg at jeg skulle være litt smart og longere. Jeg satte på longeringsgjord med schabrak under, hodelag, chambon og tau, og Kenzo var kjempeflink! Han jobbet godt hele tiden, og med en gang jeg smattet litt satte han bakbeina bedre under seg. Han var litt dårlig på stemmekommandoer, så det må jeg bare trene på. Og i dag da jeg red var han helt super! Så jeg skal begynne å longere en dag i uka, bare skritt og trav, i stedet for å ri lett den dagen.
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2006 :  21:16:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Natalie_S

Tror det er samme måten jeg bruker, lærte her inne at det kalles tømmelongering? Jaja, en kan vel kalle det hva som helst he he
Men uansett en meget grei måte og trene på syntes jeg, føler jeg får mer ut av treningen med hesten min enn bare ved vanlig longering.
Får han til og jobbe mye bedre og har mye bedre kontroll over kroppen hans syntes jeg.

Opprinnelig postet av Bente_og_Etanec

Det er det sikkert, har lært det av Olaf Nyby (og han kaller det tømmekjøring)

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Ali_Julianne

» VIP

Skrevet - 15/08/2006 :  21:57:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg longerer en gang innimellom for å se åssen han går..
jeg bruker bare hodelag eller grime... ikke no stæsj
evt sal hvis jeg skal ri rett etterpå. bare varmer opp på longering, men det er veldig skjeldent.
eller hvis han erveldig heit før en rideøkt
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2006 :  22:54:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det lurte jeg også på!

Kansje vist de ypper seg og vrir seg!
Når jeg rir hesten min såh vrenger hun seg inn mot sporet som en banan når jeg rir på langsiden (venstre hånd).

vrangstiller hun seg da??

Opprinnelig postet av crizzpo

hvis hun bøyer seg på langsiden, er hun ikke strengt tatt vrangstilt, men overbøyd (eller hva man nå enn velger å kalle det, det er det samme). hesten skal være helt rett på sporet, om den bøyer seg inn er den sannsynligvis skjev (dvs at den ikke er like myk/stiv på begge hender). prøv å stille den utover i stedet, så kanskje den blir rett - og ri masse løsgjørende øvelser, som sjenkelvikninger (men ikke prøv dem alene hvis du ikke vet hvordan).

ang. vrangstilling med én line:
hvis hesten er det minste stiv, vil den jo alltid prøve å stille seg utover i voltene når du rir. da korrigerer vi den og bøyer innover. hvis du bare longerer med én line, kan du jo ikke korrigere dette... (mulig det er noen dypere grunner til dette, men det er iallfall én) du har jo ingen yttertøyle å støtte med, og ingen innertøyle til å lede med. få hester bøyer seg ordentlig av egen fri vilje

www.freewebs.com/hannaoglukas
Redigert av - Hanna & Lukas den 15/08/2006 22:58:15 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  10:10:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hanna: Vi lurte på vrangstilling uten line, skjønner jo hvorfor vrangstilling kan skje med en line. Du nevnte jo det også :-) Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  11:45:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Bare jeg som ikke har opplevd at hesten har vrangstilt seg under løslongering?

Jeg tømmelongerer av og til, altså tømmekjører på volte rundt meg. Både jeg og hesten trives bedre med det, aldri at jeg kommer til å longere vanlig igjen. Ellers bruker vi løslongering for lydighetens del, men hesten prøver faktisk å samle seg når hun er løs også.

Therese
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.