hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Den aller beste tingen dere har trent på.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Den aller beste tingen dere har trent på.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 14/08/2006 :  13:34:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Har trent den 4 årige uinnridde hoppa Blackie, som er blanding av tinker og New Forest med litt forskjellig nå. Gå gjennom en L lagd av pinner, gå over presening og ha den over seg(Noe hun klarte med storm etter 1 forsøk! Ble helt paff) Ha på pad (bruker en western bad, siden den er litt tyngre en en vanlig schabrak) Ta på henne over alt. rygge gjennom L (dette klarte hun første gang, men andre gangen var litt...rusten?) Oppsaling, men eg kan ikkje stramme gjorden, fordi den er alt for liten, str 100. Bli vant med utstyr OSV.
Eg har jo aldi trent en uinnridd hest, sånn skikkelig. Så, til alle dere som har erfaringer med det.
Hva er den beste tingen dere har trent på, som virkelig har hjelpt under ridning, og det daglige stellet med hesten?
Hun skal snart innris skikkelig, av folk som selvsagt kan det.

Litt rotete innleg men, håper dere forstod det.

kosåklem Ida.

Tillit og respekt er ikke det samme:)

carambee

Skrevet - 14/08/2006 :  14:28:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Noe av det viktigste er vel at den viker for press.
Ellers synes jeg det er greit å ha lært innstemmekommando for alle gangarter.

Immunisering er bra, som å venne til presenning og andre "skumle ting".
Men som sagt: Ridemessig sett er det at den forstår å vike for press (og gjør det lett) noe av dt viktigste. Synes jeg da

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  14:37:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
bortsett fra det Carambee skriver (som jeg også ser på som alfa og omega nesten), så må jeg si at for min egen og hesten min sin del var det og jobbe med bakparten hans noe av det viktigste/beste vi har trent på.
Han var så bakredd da jeg kjøpte ham at han la seg på meg hver eneste gang jeg skulle løfte den ene bakfoten hans..

Ridemessigt er holdning og ettergift det beste vi har jobbet med, og viktigst (tror jeg). Hvertfall det jeg kan komme på i farten :o)

Edit - etter og ha tenkt litt mens jeg leste mitt eget innlegg så er vel ikke akkurat holdningen og ettergiften det viktigste vi har trent på, det må vel heller være oppbyggingen av muskulaturen hans.. Slik at vi har fått muligheten til og jobbe oss videre i den riktige holdningen.
Er enda ikke ferdig med og jobbe med muskulaturen hans, men er kommet såpass langt med ham at han hvertfall bærer seg riktig nå

Dess mer jeg leser og lærer, dess mer ser jeg hva vi trenger og trene på. Kjempespennende!!

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 18/08/2006 15:33:18 Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  14:43:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Det viktigste jeg har trent på var og ri mellom to hindre får så og komme på et smalt hinder som står mellom. 2 dager etterpå fikk vi det på stevne Ellers vet jeg ikke... At hun skal stoppe og ikke løpe forbi hinderet kanskje...
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

alexax

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  16:09:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressealexax  Svar med kopi av melding
Det beste vi har trent på utenom det grunnleggende innen ridning og hestehold så er det å trene mye fra bakken! Gjøre henne trygg på ''skumle'' ting som presenninger, plastikkposer , trange plasser osv. og selvfølgelig HENGERtrening!=) Mange er veldig slørvete med bakkearbeid, men jeg mener man må kunne håndtere hesten fra bakken før man stiger på.
Solen har värmt oss,
men när den går ner
behöver jag värmen du ger..
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  20:27:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Jeg får snart et prosjekt=) Skal hjelpe en dame som har en åring hun sliter med, skal "temme" han. Har jobbet mye med åringer og 3-4 åringer i innridnings fasen.

Det viktigste jeg vil poengtere å arbeide med, er ikke nevnt ser jeg. Men det er å jobbe med meg selv først og fremst. Mens mange andre fokusrere på å trene opp hesten, vil heller jeg hjelpe eier med å starte et forhold og bygge opp et partnerskap som er basert på kjærlighet, språk og respekt.

Å istede for å trene hesten, starter jeg en kommunikasjon med den. Jeg mener at : For å være en god lærer for hesten, må du kunne tenke som en hest.

Det er først og fremst vi som er årsak til hesten problemadferd, derfor mener jeg at du skal ta den i roten, nemmlig oss selv. Det største fraskrittet er når noen sier at de vil at hesten skal forandre seg, kvitte seg med uvaner (biting osv) så oppdager de etter hvert at det er de selv som må forandres. Men det er bare å gi slipp på egoet, å de standar rideskole opplysningene ( ikke ta dere nær av det noen er dere snill=) )

Ellers er jeg enig i at hesten alltid skal læres gi etter for press, rygge osv. Jeg går alltid igjennom seven games med ung hester, å lærer eier disse, og kommunikasjons biten i mitt oppsett.

Skal jeg begynne å skrive ned pungtvis innridnings teknikken jeg bruker, tror jeg at jeg blir sittende her i natt:p Men med seven games godt forstått er det bare lek og morro=)

Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 18/08/2006 :  14:56:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg trener en 2 år gammel welsh/new forest/araber-blanding..
Det eneste som har med innridning å gjøre som vi har gjort, er å ha på seg hodelag med et trinsebitt, i løpet av et halvt år.
Det jeg har gjort hver dag er å gå turer og leke med henne.
Gå over kumlokk, i skogen, bade i sjøen, gå inn på hengeren og sånne ting.
Jeg har jo også lært henne noen triks..
Men når hun kommer tilbake fra sommerbeite nå, så skal vi begynne med litt longering/tømmekjøring.. :)
Prøv og gjør oppgavene til en lek for hesten, og ikke gjør en tabbe under innridning ved å ta frem pisken med en gang istedetfor å jobbe med å gjøre den lydig på sjenklene osv, desverre har jeg sett noen sånne tilfeller før, og disse hestene har blit problemhester å ri senere.
Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 22/08/2006 :  21:57:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Jeg trener jo Tassen med ``alt mulig```, slik at han skal kunne en del før jeg skal innri ham (vet at det er over et år igjen før jeg skal sitte på ham for første gang, men jeg mener at det er viktig at han er trygg på der meste allerede nå:)
Jeg trener en del på longering på begge sider, tømmekjøring, gå turer på fjellet (for både kosetur og oppbygging av muskler samtidig), turer på vei (slik at han skal bli vant med litt biler, motorsykler, traktorer, busser osv=)
Jeg vil si at all treningen hjelper meg med ham til daglig, for jeg trener like mye på å få ham til å trives, som noe annet.
Gikk på tur med ham over en pressening (som jeg aldri har gjort før), men han gikk over som om han aldri skulle ha gjort annet i hele sitt liv^^,

Bare huske å vere like mye venn for hesten som sjefen så vil det nok gå bra:)

Love my Tassen<3<3

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.