hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Longering.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Longering.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  13:21:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bare jeg som ikke har opplevd at hesten har vrangstilt seg under løslongering?
Opprinnelig postet av Eikdokka

Neida, det er jo derfor jeg sitter og venter på Hanna & Lukas' forklaring på hvordan en hest kan vrangstille seg når den er løs. :-)
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  22:42:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
*kremt*

jeg er jo ingen ekspert, men: det blir jo mye det samme som med én line. mange hester (de fleste) går ikke frivillig riktig bøyd, det er jo derfor vi må ri dem dit. de er ikke sterke nok til at det er det mest behagelige, selv om de blir bedre balansert da. balansert = tungt. så når vi ikke har noen hjelpemidler for å vise dem, lar de heller være.
om hesten går riktig av seg selv, er jo det supert. det er jo det vi prøver å oppnå, at den skal kunne balansere seg selv, og være sterk nok til det. hurra for eikdokka og tindra men på veien dit, er det greit med f.eks. en yttertøyle for å vise dem.

så om den ikke er vrangstilt - tjoho, du har en sterk og balansert hest! (forhåpentligvis.. eller en veldig smart hest som lurer seg unna på en annen måte)

www.freewebs.com/hannaoglukas
Redigert av - Hanna & Lukas den 16/08/2006 22:50:53 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  22:59:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Om ikke hesten er sterk nok til å balansere seg selv, ville jeg først og fremst brukt tiden min på å trene hesten sterk nok. Er ikke hesten sterk nok til å bruke seg selv ordentlig, så er den etter min mening ikke sterk nok til å longeres - og for meg er det en lettvint løsning å klemme på en duppeditt så vi slipper å tenke på at det er tungt for hesten - eller at hesten synes det er ubehagelig å gå sånn.

Men for meg (og Ranghild E, som er geniet bak tanken) rimer det vel ikke helt at en hest kan vrangstille seg alene heller, uten å kjempe mot noe? For det må da være minst like tungt å stille seg utover, som innover? Ikke vet jeg, altså.
Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 16/08/2006 :  23:31:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei ,det er visst ikke det har jeg hørtt. Tror det har noe med at de får større frihet i skuldern når de vrangstiller seg og at det derfor blir lettere for de. Vet ikke om det var det du mente, men ser virkelig ikke på og tømmelongere/longere med to liner som en mer lettvint metode enn og ri hesten sterk. Tror heller i de fleste tilfeller at det er lettere for hesten og få trent godt i god form uten rytter iallefall som en god avveksling. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  23:56:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hm. Jeg tror jeg skrev litt knølete, for jeg ser ikke på tømmekjøring/longering med to linjer som en enkel løsning generelt sett. Svarer i morgen når jeg forhåpentligvis er litt mer våken :-) Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 17/08/2006 :  00:20:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
enig, silje - er hesten ikke sterk nok, er det viktig å trene den dit. å tvinge den med allverdens "dingser" er ikke bra. men de fleste hester trenger litt støtte på yttertøylen for å kunne bøye seg rett (de færreste hester jeg har ridd, bøyer seg pent av seg selv iallfall). men du kan jo trene opp styrke like bra når du tømmekjører som når du rir, du har jo de samme hjelpemidlene (dog ikke sjenkler, derfor rir jeg mye mer enn jeg tømmekjører.. men for dyktige folk er det like "lett").

jeg bruker her uttrykket "tømmekjøring" i stedet for "longering med to liner", kun for enkelhets skyld - dette er jo egentlig ikke det samme. men men.

(silje: jepp, bli litt mer våken før du sier noe mer om "longering med to linjer" )

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 17/08/2006 :  03:04:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Longerer noen ganger i måneden, men sliter med at den ene ikke går korrekt på volte, drar noe voldsomt på den ene delen av volten, og kutter volten (og øker tempoet) mens den vrangstiller seg på den andre delen. Merk! DELEN av volten, ikke hånden/veien.
Bruker ikke kapsun eller gjord. Kun grime evn. hodelag. Bruker heller ikke pisk.
En ide er jo å tømmekjøre for å kunne støtte opp hesten på begge sider, og få den til å bevege seg i en mer korrekt form, men føler det blir dumt i trav eller galopp - i og med at jeg må være mer bak hesten for å få riktig plassering/vekt/? på tøyle/bitt trykket og ikke innenfor og får fulgt med på hvordan den går.
Noen som har noe tips til dette problemet? Kanskje jeg rett og slett bør investere i en longeringsgjord med to ringer øverst, slik at tømmene blir brukt "derfra" såvidt hesten kjenner, og ikke sidenfra bakken..?

Redigert av - *Showjumping* den 17/08/2006 03:09:36 Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 17/08/2006 :  09:04:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du svarte i grunn utmerket på ditt eget spørsmål du Showjumping...

Invester i en god tømmekjøringsgjord så du har det rette "verktøyet" til jobben du skal gjøre.

Er du RIKTIG flink så investerer du i et kurs/noen timer med en som kan det godt også,så får du det du trenger av tips på veien.
Om du har mulighet anbefales Roger Haeslich...Roger KAN detta der....

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/08/2006 :  09:07:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
enig, silje - er hesten ikke sterk nok, er det viktig å trene den dit. å tvinge den med allverdens "dingser" er ikke bra. men de fleste hester trenger litt støtte på yttertøylen for å kunne bøye seg rett (de færreste hester jeg har ridd, bøyer seg pent av seg selv iallfall). men du kan jo trene opp styrke like bra når du tømmekjører som når du rir, du har jo de samme hjelpemidlene (dog ikke sjenkler, derfor rir jeg mye mer enn jeg tømmekjører.. men for dyktige folk er det like "lett").

jeg bruker her uttrykket "tømmekjøring" i stedet for "longering med to liner", kun for enkelhets skyld - dette er jo egentlig ikke det samme. men men.

(silje: jepp, bli litt mer våken før du sier noe mer om "longering med to linjer" )

Opprinnelig postet av Hanna & Lukas

Sånn. Jeg prøver igjen, men jeg er redd at å skrive dette ikke yter det rettferdighet (dvs. det høres så mye bedre ut når jeg sier det og får gestirkulert litt ;-P).

Jeg mente at -om- man har en hest som vrangstiller seg når man løslongerer, så hadde -jeg- valgt å finne årsaken til dette og løst problemet, snarere enn å sette på ting for å "støtte opp" - for mange hester vil jo gjerne arbeide mot det som er ubehagelig, snarere enn å "gi opp" ((min erfaring) og mange mennesker vil gjerne "støtte" alt for mye ;-)).

Jeg har aldri sett en hest vrangstille seg løs, og jeg har ikke alltid hatt det best trente utvalget av hester å holde på med. Derfor er jeg heller ikke negativ til hverken longering med to liner eller tømmekjøring. Fordi det er geniale måter å trene hest på. Men om den andre linen kun settes på for at hesten vrangstiller seg når den er løs, ville -jeg- vurdert problemet og heller latt være å be hesten om det som tydligvis er ubehagelig inntil jeg har funnet ut hvorfor :-)

Håper det ble litt bedre nå .. men som sagt, enklere å si det enn å skrive det.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/08/2006 :  09:09:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hva er forresten forskjellen på tømmekjøring og longering med to liner? I sommer trente jeg f.eks. inn bremser og litt generelt ved å ha kjøretømmer gjennom oppheiste stigbøyler. Vi gikk både rett frem og vi gikk volter - samt at vi faktisk travet litt. Var dette tømmekjøring eller longering (jeg vil si tømmekjøring?)? Hva utgjør forskjellen? Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 17/08/2006 :  09:44:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Dette er det jeg kaller tømmelongering (pleier som oftest og legge utvendig tøyle bak hesten) :

Jeg er vel av den mer gammeldagse typen som tenker på tømmekjøring som at en går bak hesten og trener mer rett frem og svinger (forbereder til kjøring og før innridning), og har selen på hesten. Men har forstått senere at dette ikke er helt riktig.

Hva som er forskjell på tømmelongering og longering med to liner vet jeg ikke, tror det bar er to måter og uttrykke samme handling på?

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 17/08/2006 09:45:44 Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 17/08/2006 :  09:53:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må bare blande meg litt her på denne tråden, iom at jeg longerer jevnlig selv. Jeg har longert alle hestene jeg har hatt opp igjennom årene, både løst og med line.

Å "tømmekjøre" har i utgangspumgtet ingen ting med longereing og gjøre, det eneste felles er at man kan longere med to liner; det samme bruker man når man tømmekjører. Ved tømmekjøring går man bak hesten, mens ved longering står man i sentrum av en ring.

Å longere en hest er en utmerket måte å bygge muskler og å lære hesten å bære seg riktig. Det er ikke nødvendig å bruke strikk og andre hjelpemidler ved longereing. Benytter man to liner vil hesten rettstille seg selv, og den blir ikke "tvunget" til noen verdens ting, bortsett fra å bevege seg fremover i det tempoet den blir bedt om.

Løslongering er fint det, for hesten kan få beveget seg i tempo i kontrollerte former, og en hest vil ikke vrangstille seg selv. den beveger seg fritt som den selv ønsker i stor grad, noe den ikke vil klare ved å bruke liner.

Selv er jeg i fasen hvor jeg er nødt til å bygge muskler på hesten min, og longereing er en ypperlig måte å gjøre dette på uten å belaste hestens ben og rygg unødvendig. Det sier seg selv at det er lettere for en hest å gå til tøylen uten vekt på ryggen, press i munnen og fra sjenkler. Så til de som mener at man skal vente med longering til hesten er blitt sterk nok; her må det være en misforståelse ute og går...
Det er jo nettopp denne formen for trening som er bra for hester som mangler muskler, kondisjon og som trenger en veilledning på hvordan de skal gå "riktig".

Når Vickie "glemmer" hvordan jeg ønsker at hun skal gå når jeg rir henne på banen tar jeg en longering dagen etter for å "minne " henne på hvordan det skal være. Dagen etter på banen igjen går hun i form igjen. Så jeg ser helt klart nytten av longering og det kan anbefales på det sterkeste for hester som er under opplæring og oppbygging av muskler.

Redigert av - nn den 17/08/2006 10:00:02 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 17/08/2006 :  10:09:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Merker at jeg sitter og nikker når jeg leser innlegget ditt, Birre!

Og litt O.T. men jeg bare kommentere hvor fint Vickie går på bildet, og hun har utviklet seg masse siden jeg så bilde av henne sist!
Syntes du skal ha ros for den jobben du gjør med henne Birre

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 17/08/2006 :  10:12:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åhhh, tusen takk Bente! det var veldig hyggelig å lese
I love you
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 17/08/2006 :  10:21:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Love u too u know
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.24 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.