hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - patella
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 patella
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mie Ulrika

Innlegg: 271

Skrevet - 14/08/2006 :  13:06:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen andre her ute som har hest med opphaking av patella?

Hesten min fikk diagnosen for 2 uker siden, og veterinæren mener det vil bli helt bra bare han blir sterkere i bakparten.
En annen hest på stallen har akurat det samme og den har blitt helt fin og går MB dressur.
Problemet er at hennes hest gikk normalt, mens min ser halt ut på høyre bak og skikkelig stiv ut i ganglaget bak!
Skal jo trene hesten som jeg har fått beskjed om, men føler meg som en misshandler, ettersom han ikke klarer å trave rent på bøyd spor!
Er det noen andre som har erfaringer med denne kondisjonen, eller har hatt lignende problemer?

A life lived in fear is a life half lived

Anita&Svarten

» VIP

Innlegg: 247

Skrevet - 14/08/2006 :  13:24:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke hatt hest med det selv, men vet om ei som hadde hest med det, og hun opererte den for det.. Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Innlegg: 122

Skrevet - 14/08/2006 :  13:39:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
min gamle forhest hadde patella. Ble operert, men jaggu kom ikke patellaen tilbake året etter. Det er visst veldig sjeldent det skjer da. Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Innlegg: 209

Skrevet - 14/08/2006 :  13:58:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er viktig at hesten får nok utegang så den ikke stivner til på boksen. Også viktig at den blir trent godt. Sikkert lurt og få en hestemassør eller lignende til og løse opp og gi tips for og holde den myk. Hesten til søstern min hadde patella opphaking og var ganske ille før den fikk rikelig med utegang og trening. Han ble stiv bare etter en dag med fri...

Hesten skla ikke være stiv fordi om den har patella opphaking. Det kan godt være en sekundær konsekvens, eller noe helt annet, men det skal gå an og få rettet opp i allefall.

Tror det har vært en lengre tråd her tidligere som sikkert har mere utfyllende svar og tips.
Gå til toppen av siden

frida85

» VIP

Norway
Innlegg: 53

Skrevet - 14/08/2006 :  18:03:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefrida85  Svar med kopi av melding
Hesten jeg rei før i fem år hadde dette, men det gikk helt fint Måtte bare passe på å venne han til mykt underlag feks, ikke plutselig bare ri på en type underlag for så å plutselig ri på hardere/mykere underlag. Vi startet flere sprang og distansestevner, og det gikk helt fint Nå er han 20 år og frisk som bare det
And God took a handful of South wind and from it formed a horse, saying:
"I create thee, Oh Arabian. To thy forelock, I bind Victory in battle.
On thy back, I set a rich spoil And a Treasure in thy loins.
I establish thee as one of the Glories of the Earth...
I give thee flight without wings."
Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Innlegg: 122

Skrevet - 14/08/2006 :  19:29:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
forhesten min kunne bare ries på hardt underlag, selv etter operasjonen. Tror det er veldig individuellt for hver hest. Gå til toppen av siden

IdaogCo

» VIP

Norway
Innlegg: 32

Skrevet - 14/08/2006 :  22:18:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ei venninne av meg sin sjettis har det. Hun sa det fantes 2 typer patella men hunsker ikke hvilken i farta. Men hun har fått bedskjed å gå tur på ulent tereng helst i skog og mark. Og når den begynte å slepe foten etter seg så måtte hun rygge den. Det er jo pga ene senen er ikke skikkelig utvokst enn de andre. Det er det jeg har blitt fortalt, og denne ponnien har blitt mye bedre bare på dette halve året. Hun leier denne ponnien siden han er så liten.
http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=10993&galleri=show&side=10 Gå til toppen av siden

xxxx

Innlegg: 2913

Skrevet - 15/08/2006 :  01:36:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt en unghest en gang som hadde Pathella Cathing.
Har skrevet en del om temaet Pathella her hvis du trenger noen tips:
(Scroll litt ned på sida.)

http://www.nancyville.no/?page_id=40

Redigert av - xxxx den 15/08/2006 01:38:34 Gå til toppen av siden

Mie Ulrika

Innlegg: 271

Skrevet - 16/08/2006 :  08:48:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Takk for alle svar! Jeg var ikke klar overat det var 2 forskjellige former, så hesten min har pathella catching og ikke opphaking. Veterinæren sa han ikke trengte opperasjon.
Han ville ikke bøye han opp ettersom han hadde catching symptomene, sa det ville komme falske symptomer av det.
Fikk beskjed om å trave i oppoverbakker og longsjere på tungt underlag.
Problemet er at hesten går urent i longsjen (synes jeg)..... Han virker ikke så glad og sprek heller,sukk!
Han virker ikke spesielt stiv om morgenen....

Trenger mer råd/hjelp/trøst
Har begynt opptrening nå, i går var vi ute å red på det kupperte jordet nedenfor stallen, travet opp 2 bakker og gallopperte opp en! Har tenkt å gjøre dette i dag og, for til helgenblir jordet pløyd opp. Har også tenkt å trave bommer ettersom han da på løfte skikkelig på bakbena!
Problemene startet ikke før jeg begynte å kreve at han skulle gå på tøylen, men om jeg begynner helt forsiktig med 10 min og øker gradvis så bør vel det gå bedre med dressuren... hva tror dere?
Skal prøve å gjøre halvparader i nedforbakke. Han er ikke spesielt skoleridd, men vi får prøve....

In Nancyville: ble litt skremt av det du skrev om underutviklet leddbånd... Han har jo ikke gjort noe annet enn å pusle på tur siden han ble født! Og området der han kommer fra er nesten helt flatt!
Jeg visste ikke om dette da jeg kjøpte hesten for 2 mnd siden, men da jeg spurte tidligere eier i helgen så hadde han hatt det før! Har ikke lyst til å levere han tilbake om han kan fungere normalt! Det er mange som sier jeg burde kreve tilbake noe av kjøpssummen, men jeg vet ikke.... Jeg har ikke lyst til å lage en masse bråk! Men blir han ikke bedre......

A life lived in fear is a life half lived Gå til toppen av siden

xxxx

Innlegg: 2913

Skrevet - 16/08/2006 :  09:33:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som både jeg skrev tidligere (og veterinæren din nå har anbefalt),kan du prøve å "tøye de" ut ved å trene hesten slik det står i artikkelen jeg linket til.

Traving er ikke noe særlig,men skritting i opp/nedoverbakker og galoppfatninger hvor du tar korte intevaller for så å fatte ny-er det beste.
Da må hesten "sette seg".
Leddbåndene kan bli for korte om hesten er i vekst og går på kun flat mark under denne perioden.(Det sier seg jo selv egentlig.)

Unghesten jeg hadde dengang (en breedingstock),gikk på kupert terreng til den var 2 år,men flatt til den ble 3,5 år.
Da ble de litt for dårlig utviklet i forhold til hvor raskt hesten vokste i akkurat dennne perioden.For hun vokste veeldig raskt..

Etter ca. 3 måneder med leieturer/ridning i kupert terreng og øvelser som krevde samling var symptomene totalt vekke.
Av det jeg vet har hun ikke vært plaget senere heller.

Dette kan også være en arvelig svakhet-men det er kurerbart uten operasjon så lenge det ikke er opphaking.

Redigert av - xxxx den 16/08/2006 09:37:40 Gå til toppen av siden

thing_t18

» VIP

Innlegg: 4

Skrevet - 20/08/2006 :  13:53:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei..
Min gamle hest hadde patella opphaking(tror det ble skrevet litt feil, men dere skjønner hva jeg mener)
Hver gang den hadde stått(helt rolig altså ikke brukt i det hele tatt, hadde noen perioder hvor den var halt o.l) kom det alltid tilbake. Da jeg satte igang igjen hesten red jeg den masse på tur, bommer og løsgjørende for å bygge opp muskulaturen i bakparten, og den ble "bra" igjen hver gang. Han gikk også masse ute så han ikke "stivnet" i muskulaturen.
Jeg ble anbefalt å IKKE opere på en så gammel hest (den var da 9 år), hvis den altså ikke ble bra måtte vi jo vurdere ut fra det. Siden det tar mye lenger tid for de "eldre" hestene og bli bra igjen av det, mange av dem blir heller ikke helt bra og/og eller de går skadet lenger enn de ville gjort om du bare red dem opp igjen..
Dette var da en sprang hest, og når den slo borti en bom med det bakbeinet når muskulaturen ikke var sterk og smidig nok hang bakbeinet seg opp, spesielt hvis vi galopperte bommer noe som endte i en hest som galopperte på tre bein... men det var bare å stoppe og begynne på nytt, men allikevel veldig ekkelt. Men som sagt han gikk 130 cm sprang i ettertid så det kan bli bra, med trening:))
Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Innlegg: 209

Skrevet - 20/08/2006 :  15:56:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan være jeg er helt ute, men trodde patella opphaking bare var et norsk utrykk for patella catching? Da har jeg visst misforstått.... Så catching er når det bare henger seg opp, men kan rettes ut og er mindre alvorlig enn opphaking? Gå til toppen av siden

xxxx

Innlegg: 2913

Skrevet - 20/08/2006 :  23:19:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den ene kalles Pathella opphaking og den andre Pathella Catching.
Felles er at det dreier seg om for stramme ledd/knebånd på hestens bakbein. I første tilfelle er det total opphaking, i andre går hesten stivt,blant annet med hemmet steg på liten volte.

På de hestene som har total Pathella opphaking er det ene invendige leddbåndet (de har 3 stk fra under-lårbeinet) så stramt at de ikke kan få kneskåla ned fra hvileflaten igjen, hvorpå beinet "fastlåses" i utstrekt tilstand.
Hesten vil ha da "hoppe"/halte tydelig rundt på 1 bein, noen steg når den starter å gå.

På hester med Pathella Catching er leddbåndet "bare" litt for kort slik at hesten blir noe hemmet (kan takte/gå stivt ),særlig når utvendig bakbein trår ned på bøyd spor og må ta et lenger steg enn ved ridning på rakspor.
Catching er altså et tidligere stadie enn total opphaking.
Men mange tror hesten bare er litt stiv,støl eller har voksesmerter.

Styrkende trening hjelper som oftest i sistnevnte..

*Man rir hesten på tøylen slik at den går i samling og gjerne på litt mykt underlag.

* Opp/nedoverbakker hvor man gjør forholdninger/halvparader midt i bakken på vei nedover feks.,er kjempefint for da må hesten bremse/bære seg selv og ikke slentre nedover med svai rygg.

*Ri galoppfatninger.Galopper kun en 3-4 steg før ny fatning tas.
Dette får hesten på rompa og til å sette bakbeina innunder seg også.

*Man rir altså øvelser som "tvinger" hesten til å bruke bakparten å tråkke bakbeina godt innunder seg-og hesten bør gå i luftegård som er kupert å bevege seg med andre hester.

*I tillegg kan hesten med fordel skos med kort tå på bakbeina-eventuelt med ringsko for det letter bevegelsen mht. hvileflaten på kneskåla.


Redigert av - xxxx den 20/08/2006 23:27:11 Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Innlegg: 209

Skrevet - 22/08/2006 :  09:48:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk! Det var oppklarende! :)


Redigert av - kari anne den 22/08/2006 09:48:38 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.