hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Oppgitt, ringorm
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Oppgitt, ringorm
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

hestefreek

» VIP

Norway
Innlegg: 445

Skrevet - 11/08/2006 :  20:41:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Bare sånn generellt..
Hvordan går det ann å godkjenne en hest som synlig har ringorm, på innsyning, Når den skal stå sammen med 20 andre hester i 1 mnd, boks til boks, bruke samme gjord, samme belegg, samme saler...
GAAAAH!"
Nå er det 6 hester av 20 som er smittet, og vi må desinfisere hender og utstyr etter hver hest.
Jeg er bare litt oppgitt jeg.

Skal man ikke kunne stole på et slikt "sikkerhetstiltak"?

Noen som har noen bedre råd enn å vaske hester i Imarverol?
Noen tips eller triks? Isolasjon er utelukket.

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får!

Angela_Dunjar

» VIP

Innlegg: 658

Skrevet - 11/08/2006 :  21:09:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
skal ikke det kunne fjernes ved at man får en spesiell sopp salve å ha på de utsatte stedene? Det fikk en hest på stallen ett år tilbake. Da ble ringormen borte med det samme ( for er jo sopp i huden det er)
Ta kontakt ved veterinæren din å forhør deg. Siden det smitter såpass vil jeg tro det må større tiltak til for å fjerne problemet. siden hestene ikke kan isoleres, bør dere være nøye med å behandle de utsatte stedene.. En hest er smittebærer utenom akkurat det utsatte området...

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Innlegg: 122

Skrevet - 11/08/2006 :  21:14:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi hadde ringorm på stallen vår i vinter, et sant mareritt. Smittebæreren var en ny hest som kom fra et sted hvor det var ringorm, og eier varslet ikke oss

Folk ble litt hysteriske, vi spikret igjen bokser, desinfiserte bokser, delte opp luftegårder og lot de stå hver for seg, vasket oss/skiftet klær for hver hest vi håndterte osv.

Men noen slurvet og vi innså etterhvert at det var bare å la vær å være hysteriske og bare la det gå sin gang. Hjelper liksom ikke at 9 stykk er overforsiktig mens en "gir f".
Smitten var jo allerede i stallen overalt. Likevel var det bare 2 av 7 som ble smittet, heldigvis. Hun ene fant en vidunderkur som virkelig tok drepen på det, en mix av eplecider-eddik og kultura (tror jeg) som hun gnei han inn med.

Det jeg ikke forstår er hvorfor ikke folk er mer kritiske til nye hester på stallen i forhold til smittsomme sykdommer. Har enda til gode å stå på en stall hvor de krever bekreftelse av veterinær at hesten ikke er bærer av smittefarlige sykdommer generellt.
Gå til toppen av siden

Liv-KleppanBest

» VIP

Innlegg: 142

Skrevet - 11/08/2006 :  21:52:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den ene hesten "min" hadde ringorm i fjor vinter. jeg ble hysterisk, men fikk beskjed av eier om å bare la det være.
og utrolig nok fikk ingen av de andre ringorm. han ble ikke hardt angrepet da. kun tre-fire flekker i gjord-leiet. jeg var veldig nøye med utstyr og brukte det ikke på andre hester.
Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Innlegg: 122

Skrevet - 11/08/2006 :  22:04:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
De sier at hestene blir immune etter en runde med ringorm, om det er sant aner jeg ikke.
Det viktigste dere gjør er ihvertfall være nøye med å holde det innenfor stallen, ikke dra i andre staller/vær i nærheten av andre hester utenå ha dusjet og skiftet klær og fottøy først.

Og for all del vær nøye med opplysningsplikten :)

Når veterinær bekreftet at de hestene som var smittet var smittefrie, så desinfiserte vi ALT, gjerder, vegger, tak osv osv.
Gå til toppen av siden

LisaFi

Innlegg: 957

Skrevet - 12/08/2006 :  00:54:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jepp, det med immunitet tror jeg stemmer, bare ringormen er fra samme "familie". Mange hester som får ringorm plages aldri speiselt med det, og ser bare stygge ut mens det pågår. Såvidt jeg vet er vel ringorm fjernet fra den norske lista over hvilke hestesykdommer som er rapporteringspliktige også.

På de fleste større staller må man bare la det gå sin gang, for det er relativt håpløst å få gjort noe med.. Men kjedelig om hester skal på utstilling etc, da... Heldigvis ikke særlig helsefarlig ellers.

Men for enkelte hester, kan ringormen bli en stor plage. Vaske med jod eller virkon virker.

Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Innlegg: 122

Skrevet - 12/08/2006 :  01:29:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei man er ikke rapporteringspliktig ved lov, men skal man bruke sunn fornuft og vise respekt så sier man i fra. Vi sa i grunn fra til alle naboer som pleide å være i fysisk kontakt med hestene for å gi kos og, det smitter jo tross alt over til mennesker og, som igjen kan gi det til evnt dyr de har hjemme.

men det er som du sier Lisa, la det bare gå sin vante gang. Noen hester reagerer med veldig kløe, men de fleste merker ikke så mye til det. Anbefaler som sagt tidligere eplecider-eddik, det hjalp mye mer enn salver. Tror hu blanda eddik jod og kultura i en helt grusom blanding som sikkert kunne tatt livet en hel maurfarm bare ved lukta. men det var det verdt ;)

Ihvertfall la hestene gå uten dekken (det skulle vel bare mangle nå om sommeren likevel). Vi var i det minste heldige og fikk det på vinteren i isende kulde, så det tror jeg hjalp på at den forsvant såpass fort og.
Gå til toppen av siden

Snerten

» VIP

Norway
Innlegg: 93

Skrevet - 12/08/2006 :  10:03:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åssen ser man at at hestene er smittet? er det noen som har bilder?
Hadde bare vært litt spennende å sett..

Snerten, Ajax og Laila Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Innlegg: 122

Skrevet - 12/08/2006 :  10:34:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://storfehelse.tine.no/dokumenter.cfm?kat=3&dok=155

Før det bryter i ut i form av synlige sår/manglende hudflekker, så kan man ofte kjenne klumper under pelsen, samt se at det mangler noe pels akkurat rundt klumpen. Erfaringsmessig så tar det da ikke lange tida før man kan se mer tydelige sår og håravfall. Da jeg oppdaget slike klomper på min hest så dynket jeg det i jod og smurte på salve etterpå. Om det virkelig var starten på ringorm aner jeg ikke, men han fikk i det minste ingen utbrudd.

Det står at ringorm stort sett kommer på hode/hals, våre fikk det i sal/gjord-leiet, så de kunne ikke ries. Da blir det ekstra kjedelig
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway
Innlegg: 445

Skrevet - 12/08/2006 :  12:07:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Som sagt behandles det med Imarverol.
Men det er bare at vi hånderer alle hestene på under 4t timer.
De sales opp, går ut, ny hest sales opp.. den forrige kommer tilbake, og salen går på en ny hest.

Veterinær har vært der også. Men lurte på om noen hadde noe enda mer effektivt?
Underlag skifter ut, og alt sprites og desinfiseres før neste hest. Men vi bytter jo ikke klær og slikt.
Og det har smittet mer.

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Innlegg: 122

Skrevet - 12/08/2006 :  13:22:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det hjelper fint lite å bare skifte alt utstyr mellom hver hest (eller desinfisere siden dere tydeligvis bruker samme utstyr på flere hester). Jeg ville vel i grunn aldri funnet på å bruke samme utstyr på flere hester når det er påvist ringormsmitte, ihvertfall ikke hvis det var strengt nødvendig.

Det har ingen hensikt å desinfisere en sal og hodelag hvis menneskene ikke desinfiserer seg selv og skifter klær mellom hver hest også. Vi hadde et sett klær vi brukte for hester som ikke var smittet, og et sett vi skiftet til når vi håndterte de som var smittet. Vi satte alltid ut de friske først, og håndterte de smittede til slutt.
Pussesaker osv må og desinfiseres, og man bør vel helt ha et pussesett per hest som ikke brukes på andre enn denne hesten. smitten ligger absolutt overalt, i jorda i luftegården til og med.

Hvis hestene i tillegg ikke kan settes i en slags karantene og er fysisk borti hverandre, så ser jeg ikke hensikten med å gidde å desinfisere utstyret heller. La det gå sin gang, det går over :)

Og som jeg sa tidligere; vask hestene med eplecider edikk/jod/surmelk, et veldig godt kjærringråd som gjorde susen hos oss.
Gå til toppen av siden

juboy

Innlegg: 18

Skrevet - 13/08/2006 :  00:28:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
For noen år siden var ringorm-utbrudd forbundet med strengeste karantene - for hester OG ryttere.

Det er en sopp-sykdom, og soppsporer er ørende små og smitter utrolig lett.

Hvis det ble meldt om ringorm i en stall, var det STRENGT forbudt for folk i vår stall å ha kontakt med andre staller inntil "faren over" ble meldt. Og vi holdt skarp kontroll. Var nøye med å ikke bruke samme tøy i stallen og andre steder - for det kan også smitte til mennesker.

Ringorm er nå muligens ikke lenger vurdert som en farlig sykdom - MEN den er ubehagelig og MEGET smittsom.

Har ikke studert "veterinær-restriksjoner" for sykdommer de siste årene, men tro at det tidligere var flere sykdommer som ved utbrudd ble gjennomført med øyebllikkelig og streng karantene.

Det var kverke, ringorm og CMS(?) (smittsomt seksuelt overført føllkastevirus), smittsom hestehoste og noen flere sykdommer som ble holdt i sjakk ved effektiv karantene - av hester OG folk.

Og altså - hvis det er ringorm i en stall og hestene bytter på utstyr, så sitter jeg med hakaslepp....!!!
Gå til toppen av siden

xxxx

Innlegg: 2913

Skrevet - 13/08/2006 :  01:41:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ringorm er en soppinfeksjon i huden som oftest rammer føll og unghester.
Voksne hester utvikler nemlig antistoffer mot denne soppen.
Skulle det alikevel bli overført smitte,noe som helt åpenbart har skjedd i dette tilfellet..

* Vask alt pusseutstyr og hele hesten,feks.med Virkon S-bakterien kan overleve en god stund.

* Det tar fra 2-4 mnd.før hesten er helt frisk,og da har den utviklet antistoffer mot den.

* Om hesten er mye ute i sollys,heles det fortere da det har en uttørrende påvirkning.

* Fuktig stall,dårlig stallhygiene/pussing av hest samt lange perioder på Antibiotika øker også risikoen for denne sykdommen.

* Det smitter fra hest til hest og via utstyr/klær.

* Det kan også smittes fra kalv, hund og katt.

-Et menneske kan bli smittet fra hesten,og da ser man små røde flekker som klør,men lett å behandle i forhold til hest.

Håper dette var til noe hjelp.

Redigert av - xxxx den 13/08/2006 01:49:15 Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway
Innlegg: 2077

Skrevet - 14/08/2006 :  17:54:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Vi hadde ringorm på stallen jeg var på i fjor. Fikk det selv tilogmed. På hestene kom det, som nevnt tidligere her, i ansiktet og i gjordleiet. Det var veldig få av hestene på stallen som fikk det. Vi, med rundt 30 hester i stallen på den tiden og unger som fløy inn og ut og hilste på hester og alt så gikk det så som så med desinfiseringen. Det var kun tre av hestene som fikk det, og det vi gjorde med dem var å vaske med VirkonS og de som ville smurte inn med en soppdrepende salve man fikk kjøpt på apoteket (som jeg også brukte på meg selv). Husker ikke navnet på den uheldigvis.

Ang. karantene på ringorm så var dette noe vi måtte undersøke da vi hadde mange sommergjester stående som skulle reise fra stallen. Det vi da fant ut var at karantene på ringorm kommer an på fylket du bor i. Det er ikke alle fylker som har karantenetid på ringorm. Vi hadde det ikke (vestfold), så hos oss skapte det ingen problemer sånnsett.

Ringorm er jo heldigvis ingen farlig infeksjon annet enn at den klør noe fryktelig (snakker av erfaring), og at den er veldig smittsom blant hester.
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway
Innlegg: 445

Skrevet - 20/08/2006 :  16:48:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Vel;)
Gjett hva! Hesten min fikk det og! jppii.. Selvom han står på en annen stall.. sikkert takket være meg men.. Desinfiserte meg for hver hest og hele pakka.
Jau jau,,
Som sagt så var det på innsyning (Til hoppeavprøvning/kåring/sadelkåring/ Av 3 årige hester)
Så det er sånn systemet er med sal og hele pakka.

Hesten min er behandlet til de grader og børster og ustyr er safet.
Så han burde ikke smitte lengre,
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway
Innlegg: 1488

Skrevet - 20/08/2006 :  17:38:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå vet jeg jo ikke om dette er samme type men vi hadde tidligre ringorm på sauene og fikk det da selv også. Vi brukte kun blåspray og det tok knekken på alle sammen. Billig og lettvindt, brukte det på meg selv også...
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.