hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rooolig..?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Rooolig..?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Kao
» VIP

Skrevet - 14/08/2006 :  13:06:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, nå har det seg slik at jeg har to kaldblodsjenter. Den ene på for, hun er ekstremt avhegig blitt av min hest, så når jeg tar henne ut for å stelle henne, binder henne, så røsker hun litt og vrinsker og nøler IKKE med å trampe meg ned for å gå til min hest igjen i innhegninga. Hun har IKKE respekt for grima så hun er enormt sterk å leie å prøve å holde igjen, så nå er 'rompestyret' mitt brista og jeg vet ikke hvordan jeg skal få dette av henne. HUn snurrer hit og dit og holder på å gå ut av sitt gode skinn når jeg tar mi med på tur.

jeg må jo få kontroll på henne, hvis ikke må hun hjem..

Hilf mich!!

I'm a redneck woman, I aint no highclass broad! ;)

belinda1982

» VIP

Skrevet - 14/08/2006 :  13:22:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebelinda1982  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebelinda1982  Svar med kopi av melding
Hva med å prøve å leie henne med kjetting?
http://www.belinda1982.piczo.com Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 14/08/2006 :  13:29:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eller hodelag? Gå til toppen av siden

Kao
» VIP

Skrevet - 14/08/2006 :  13:33:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
HUn har heelt ødelagt munn fra hun ble kjørt i trav, så jeg bruker hack på henne, og det kan man bare drømme om å ha kontroll i når man leier...
I'm a redneck woman, I aint no highclass broad! ;) Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  14:17:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
for all del ikke gi opp!!prøv å forstå henne,å få henne til å trives i ditt selskap.ja,du er ikke hest å kan ikke måle deg med en heller.men prøv å kos litt med henne,masser sånn at du får henne på andre tanker.mine er egneltig ogå sånn,men nå så holder det med litt løping og vrinsking når vi går og kommer tilbake.men de klarer seg.å det vil dine også:P

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  14:36:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Taugrimer legger sterkere press på hesten, kanskje du kan prøve det? Neppe en langvarig løsning dog.
Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  15:53:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
Mine hester er også helt ekstremt avhengige av hverandre. Vallaken min kan bryte seg gjennom hva som helst bare for å komme til hoppa mi... Dette kan være veldig irriterende. Hvis vi er på tur roper han å skriker som en unge... Han er heller ikke verdens snilleste å leie hvis han er i den værste luna.. Det som er mest irriterende er det samme problemet som du har... Det jeg synes er verst er at jeg ikke kan stelle hoppa mi i fred uten at vallaken kommer brasende, ut fra gjerder eller sliter seg fra steder og sånn. Jeg har bare begynt å ha begge sammen. Hvis de absolut vil det.. Hvis man skal få dem mindre avhengige av hverandre må man begynne i det små. Kanskje bare ta ut den ene først å der etter vente 5 minutt å hente den andre.. Så kan man vente lenger og lenger med å hente den andre. Kanskje også gi en belønning, men for dem er det nok belønning nok å bare få være med hverandre igjen :) Min har faktsik dratt løst ett 4 meter høyt tre og løpt med dette på slep for å finne igjen sin kjære :) Gå til toppen av siden

frida85

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  20:00:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefrida85  Svar med kopi av melding
Tror hverken kjetting, hodelag eller taugrime er tingen. Tror rett og slett du må bygge et forhold til hesten, virker som hun driter i deg siden du skriver at hun fint kan trampe deg ned for å komme til kameraten sin. Tror du må få til et lederskap og eventuelt få hesten litt mer selvstendig, og det kan du få til ved hjelp av bakkearbeid. Jeg ville kontaktet noen som virkelig kan dette og som kan hjelpe deg med problemet

Håper du klarerå løse det!

And God took a handful of South wind and from it formed a horse, saying:
"I create thee, Oh Arabian. To thy forelock, I bind Victory in battle.
On thy back, I set a rich spoil And a Treasure in thy loins.
I establish thee as one of the Glories of the Earth...
I give thee flight without wings."
Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 15/08/2006 :  23:52:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Horsemanship er tingen;)
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 16/08/2006 :  00:04:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor lenge har du hatt hesten? Dersom hun er ny på stedet, er det naturlig for henne å ville holde seg til hestevennen sin. Hun er ikke blitt skikkelig kjent med deg ennå, og velger å heller holde seg med andre hesten enn deg.

Først ville jeg jobbet for å få kontakt med hesten. Jobb henne i nærheten av den andre først, slik at hun føler trygghet og ikke stresser seg opp. Hold henne rolig, men få fokus på deg. Dere må bli kjent, og hun må lære seg et og annet om respekt. Selv om hun først og fremst må læres seg å stole mer på deg.

Det andre er å skille de to mer og mer. Du begynner med å skille dem så mye du kan, uten at hesten blir stressa. Om det er å gå to meter fra luftegården så starter du der. Jeg synes ikmke det er bra om hester blir for opphengt i hverandre, det går fort utover hyggen. Skill de litt etter litt, hoppa må tåle å være alene.

Helt til slutt kan du selvsagt tenkte på å sende hoppa tilbake. Det er litt arbeid du skal gjennom, avgjør selv om du har tid og lyst til å gjennomføre

Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 16/08/2006 :  12:04:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Send henne hjem. Når det går på helsa løs er det ikke verdt slitet. Ikke så lenge det er en hest du har på fòr, og den i utgangspunktet ikke er din.

Jeg har selv hatt en dampveivalser av en gamp som brakk ribbeina på meg og ødela div. tær på den måten du beskriver denne hesten.

Respektløs og egenrådig. Dette er mest sannsynlig en hest du kan forsøke alt på, uten å lykkes.
Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 16/08/2006 :  23:30:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et lite tips som kan hjelpe, hver gang hu prøver å meie deg ned; bruk all makt og rygg henne tilbake. Ta henne så et par skritt frem, rygg henne tilbake igjen. Fortsett helt til uønsket adfærd gir seg.

Dette var et nyttig tips jeg fikk av instruktøren min som kanskje kan hjelpe. Hvis du sitter igjen med å ha prøvd "alt" (og vært tålmodig og konsekvent) og det fortsatt går på helsa løs, så er jeg enig med Birre
Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 17/08/2006 :  00:15:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes først og fremst du burde ta en prat med eierne av hesten. Jeg synes egentlig ikke det er din jobb og avgjøre om du har tid og lyst til og gjennomføre treningen av denne hesten, men eiers. Vet iallefall at hvis jeg hadde satt bort en hest på for og atferdsproblemer som du beskriver hadde oppstått så ville jeg i det minste vite det og ta en så aktiv del i treningen som mulig om ikke det hadde vært så ille at jeg hadde tatt hesten tilbake. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/08/2006 :  00:29:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tilslutter Birre: Send hesten bort. Det er IKKE ditt ansvar å oppdra en vanskelig og respektløs hest.
Forstår det slik at du har prøvd det meste, og at den ikke har respekt for deg - eller andre?
Har du prøvd med truende og smellende pisk og skikkelig "brøle-stemme" for å få henne til å reagere? HVIS hun da responderer - SÅ vanker rosen og evt. godbiter.

For å si det sånn: Hester "oppdrar" hverandre med spark, hyling og ganske røff behandling. Hvis en hest ikke innordner seg, får den "smake steken". Når den så har "funnet sin plass", får den venner som klør manke og viser at den er "med".

OG - meget viktig! - en hest skal IKKE være "over" et menneske i rang, for DA har du et problem!
Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 17/08/2006 :  00:31:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
"OG - meget viktig! - en hest skal IKKE være "over" et menneske i rang, for DA har du et problem!"

Ja da har det gått veldig langt, altfor langt.

Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 17/08/2006 :  00:54:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
GI OPP OG RING EIEREN!

Dersom eier er enig i og har tillit til din kompetanse med hest så kan du jo prøve, men vær så snill og underett eieren før du prøver noe som helst mer! Skal se at ikke kanskje eier har et triks eller to den og? ;)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.