hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rooolig..?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Rooolig..?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

nn

Afghanistan

Skrevet - 17/08/2006 :  12:00:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min erfaring med denne type hest er som det blir sagt av andre her; de trenger tøff behandling og satt ordentlig på plass. Å dille og dalle med slike hester fører ingen steds hen, de utnytter situasjonen og kjører over det meste. farlige situasjoner skaper de også.

det som var det mest depressive med min hest var at hver dag på stallen ble en kamp om rang. Jeg måtte alltid tenke tre trekk foran hesten, analysere alle mulig tenkelige situasjoner før jeg gjorde noen ting som helst. det endte opp med en tverr og sur hest som alltid ble irrettesatt og aldri fikk viljen sin, og en innbitt og grinete eier, (meg selv), som begynte å grue seg til å gå på stallen. Alt ble krangling og ingen ting fungerte. hesten skulle ta meg hver gang jeg tok han, og da har man det gående.

Muliggens en misforstått hest, men jeg var ikke villig til å bruke all min tid og energi på dette ved siden av hus, mann og barn, jobb og venner.
det finnes så mange fine hester her i denne verden som trenger et godt hjem, og etter at jeg solgte denne hesten tok det meg fire år før jeg orket å starte på noe nytt.

Nå har jeg verden ssnilleste og ærligste hest som jeg knapt klarer å være borte fra en dag! Hun gir meg så masse her i livet hva kreasjon for sjelen gjelder, og jeg kan ikke tenke meg å kvitte meg med henne for alt i verden. For meg er hun verdt sin egen vekt i gull.
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 22/08/2006 :  20:18:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Dette er en hest som tydelig viser at den står over deg(mennesker) i rang og dermed ikke har respekt eller lyst til å være med deg. Hun virker også veldig avhengig av den andre hesten. Har hun vært slik hele tiden? Eller har hun blitt slik etterhvert? Dersom hun har blitt slik etterhvert er det godt mulig at det er deg hun tester ut, hvis det er tilfelle bør du ikke fortsette med denne hesten men sende den tilbake. Har hun derimot vært slik hele tiden er det tydelig at hun har opplevd at hun kan ta styringen over mennesker tidligere, enten med eieren eller noen andre. Hester som har vært slik vil alltid prøve seg igjen, spesielt om det kommer en ny person. Du må finne ut om du synes det er verdt det å jobbe videre med denne hesten,. samt om du føler deg kompetent til oppgaven. Hester med lite respekt for mennesker kan bli farlige, men ofte er det ikke mye som skal til for fikse problemet så lenge man vet hva man driver med. Alle hester søker en leder, men de vil alltid sjekke om du har det som skal til for å være lederen.

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

-schnuppa-

» VIP

Skrevet - 26/09/2006 :  16:02:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Horsemanship vil jeg si er tingen Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2006 :  17:24:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Sitat:
"Ja, nå har det seg slik at jeg har to kaldblodsjenter. Den ene på for, hun er ekstremt avhegig blitt av min hest, så når jeg tar henne ut for å stelle henne, binder henne, så røsker hun litt og vrinsker og nøler IKKE med å trampe meg ned for å gå til min hest igjen i innhegninga. Hun har IKKE respekt for grima så hun er enormt sterk å leie å prøve å holde igjen, så nå er 'rompestyret' mitt brista og jeg vet ikke hvordan jeg skal få dette av henne. HUn snurrer hit og dit og holder på å gå ut av sitt gode skinn når jeg tar mi med på tur.

jeg må jo få kontroll på henne, hvis ikke må hun hjem.."

Hesten gir deg ikke oppmerksomheten sin. Der starter problemet.
Du har ingen lederposisjon slik den andre hoppa di har, og hesten føler seg ikke trygg sammen med deg såpass at den stoler på at ting vil gå greit.
Det ligger mye stress bak slik adferd og dermed vil jeg si at tilliten ikke er i orden heller.

Jeg vil anbefale deg å starte bakkearbeid med denne hesten. Først inne i paddocken sammen med den andre hesten og siden rett utenfor. Og så jobber du deg unna den andre etterhvert.
Med bakkearbeid mener jeg generell lederskapstrening der hesten skal flytte litt på seg etter din anvisning. Om dette skjer i nærheten av den andre hesten i starten vil det ikke være noe stress i treningssituasjonen og du vil enklere kunne kreve oppmerksomheten.

Dette krever en innsats og kan ta noe tid, så du må vurdere om du er villig til å ta jobben med noen annens hest..

Lykke til uansett.
Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 30/09/2006 :  17:02:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, for meg høres det du som om dette begynnte da du fikk hesten på for? hvis det gjorde det så skapte jo du problemet, ikke sant, da ville jeg prøvd å retta det opp. Jeg har noen små tips til deg, om hvordan du kan jobbe med dette (har ikke lest alle innleggene så sorry om jeg har gått glipp av noe viktig):

Sett deg inn i hennes sted. Hvorfor gjør hun dette? Jo, hun vil ikke skilles hestevennen sin. Hvorfor vil hun være hos hestevennen sin? Jo, der føler hun seg trygg og elsket. Hun virker som ei bestemt dame som vet hva hun vil i dette tilfelle og du ØNSKER at hun skal lykkes i å bli håndrettet alene. Du kan først begynne med å gjøre det lett for henne å gjøre riktig. Du trenger ikke ta hoppa ut av syne til den andre hesten. Ta heller å hold henne litt bortenfor, så hun ser vennen sin og prøv å få henne rolig der. Snakk med henne, la henne skjønne at hun kan stå rolig der uten at hun mister bestevennen sin. Så snart hun er rolig og er villig til å sammarbeide med deg, gir du henne belønningen ved å sette henne ut til bestevennen igjen. Begynn så enkelt og smått med henne, det trenger ikke være langt vekk, kommer helt an på hvor mye dette har utviklet seg. Kanskje du bare kan ta henne ut av innheiningen? For du skal også tenke på sikkerheten din, for den hoppa høres veldig sterk og bestemt ut spør du meg. Hvis du begynner der, så smått, gjør dette til du er sikker på at hun følger deg rolig ut og vet at hun snart kommer inn, så går du lenger og lenger vekk med henne. Pass på at du ikke går for fort frem her!

hvis du har mulighet og tid til dette, og setter deg inn for at dette skal du fikse, så tror je så absolutt at dette problemet vil være vekk med masse tolmodighet og kjærlighet! Bare ikke tving henne vekk, fordi da skaper du et større hat til det å være borte fra hestevennen hennes, gjør det morsomt og koselig for henne å være uten hestevennen!!!!

Dette er mitt tips til deg :) Håper du finner ut av det!
Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 02/10/2006 :  13:31:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når du leier henne. Fester du tauet under eller på siden av grimen? Det er lettere å ha kontroll over hesten dersom du fester tauet på siden av grimen. Det legge mere press på nesa hennes. Har du det under, vrir bare grimen seg og du får dårligere kontroll. Det er verdt å prøve om du ikke gjør det alt Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2006 :  15:30:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
IKKE GI OPP !!!!!!

gode tips, du kan prøve:

gå noen skritt, rygg, gå, rygg osv.. (men få hesten oppmerksom på deg)
brølende stemme, få hesten til å "se" på deg.
lei i taugrime.. prøv iallefall
ja.. horsemanship er en bra ting..

øvelse jeg har "kurert" dette på:

du trenger (bør):
taugrime
tungt og passe langt leietau

øvelse:

tenk deg at du har en bubble/sirkel rundt deg som bare er din. denne bubbla/sirkelen kan være ca. 3-4 meter i diameter, i midten av den står du.. hesten får IKKE lov til å gå inn i den. lei hesten rundt om kring, hvis hesten trår inni denne bubbla/sirkelen jager du den bort, ved å vifte/veive med leietauet, dette gjør du helt til hesten har rygget ut av sirkelen/bubbla.. hesten skal da stå å se på deg.. etter hvert skjønner hesten hva den skal gjøre, litt tempo-økninger, da skal hesten gå like sakte/fort som du, uten at den trår i sirkelen/bubbla. men hvis hesten ikke vil gå, sliter du den med deg, den SKAL gå!!!

bare øv masse på dette, hesten vil bli mildere..

noen bilder "av" øvelsen:

Bleikur blir jaget "ut"

Bessa blir jaget "ut"

Bessa har skjønt det

håper dette hjelper..

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 02/10/2006 :  17:24:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Bessa blir jaget "ut"

Opprinnelig postet av KarenOgHerkula

Hvordan skjønner hesten at den skal ut av "bobla" når tauet er stramt?

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2006 :  22:05:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
Det er egentlig ikke stramt, men siden tauet er tungt vil "bølgen" komme tilbake.
altså du sender en "bølge" til hesten din, da den "treffer" enden på tauet (i den andre enden) kommer bølgen tilbake på en måte.. ble litt rotete...

men her ser du å at [navn] har tauet bak arma, hun har altså mista tauet ut av ene hånden.

jaaaa... ble veldig rotete..

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2006 :  12:04:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
hvis hun ikke har respekt for deg, prøv join up metoden kanskje?
Iiiihaa! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.