hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Høy til kvelden
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Høy til kvelden
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

prinsesseronja

Skrevet - 29/08/2006 :  23:21:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt at bygg kun skal utgjøre en viss prosentandel av foret, men klarer ikke å finne dette noe sted på nettet så jeg skal ikke uttale meg skråsikkert, men det finnes da annet for enn bygg og havre. Komplett eller Gull kan jo være gode alternativer? Bygg er dessuten fetende til en viss grad noe f.eks høy ikke er.

At hestene blir matleie i følge hun som eier stallen er jo forståelig (høy koster jo penger). Jeg synes du skal fore med mer høy på natten fremfor å la hesten gå på fri tilgang av rundball på vinteren. I den kan det som tidligere nevnt være mye rart..som døde mus..

Selv får hesten min 3-3-4 akurat nå, men det ser ut som jeg skal øke enda litt mer høy om kvelden
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/08/2006 :  01:55:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den dagen ALLE hester får NOK høy skulle jeg likt å se!

Alt mulig av "finurlige fòringer" må dere finne ut av selv, og holde på med, så lenge det tilsynelatende "funker" for deres hester.

Man altså: Høy, høy og atter høy - av GOD kvalitet - er resepten for å gi en hest hva den trenger.

- Og så får hesten min bare LITT kraftfòr for hyggens skyld, samt MASSE gulrøtter - og ETT (bare ETT) eple.....
Gå til toppen av siden

Snerten

» VIP

Norway

Skrevet - 30/08/2006 :  07:32:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor bare ett eple??

Vi har nå fått grini oss til å få gi litt høy inni boksen også på vinteren, gis egentlig bare silo der også. Samt at vi har investert i en høyvekt, Så forhåpentligvis så slipper hestene å bli tynne til våren igjen :)

Snerten, Ajax og Laila Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 31/08/2006 :  00:02:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok - kanskje to ellert tre, da....
Epler inneholder en slags syre, som hester ikke bør få for mye av - det er noe jeg har hørt eller lest.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 31/08/2006 :  00:48:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Man altså: Høy, høy og atter høy - av GOD kvalitet - er resepten for å gi en hest hva den trenger.

Amen

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Bourbon

Skrevet - 31/08/2006 :  16:30:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her får hestene fri tilgang på høy... de har mat hele døgnet Ang eple... jeg gir ikke min mer enn ett hvis han først får. Det var en gang jeg var veldig snill trodde jeg og ga han tre... Han fikk da fortsoppelse. Ifølge dyrlegen som så på han så kan visst for mye epler virke på den måten. Gå til toppen av siden

stinej_87

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2006 :  23:05:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg kan ikke skjønne hvordan jeg skal kunne gi hesten min nok høy til at det skal vare hele natta. nå får hun fire kg til kvelden (tre til frokost og lunsj), og da jeg i dag sjekket innom halvannen time etter fôringa, var det ikke et strå igjen. i det tempoet, må jeg vel gi henne 10 kg til kveldsmat for at det skal vare. :P

skal i alle fall gå opp til fem, og kanskje plusse på en kg til lunsjen også, men det ser ut til å være helt grenseløst hva hun kan spise. :S
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2006 :  23:34:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg kan ikke skjønne hvordan jeg skal kunne gi hesten min nok høy til at det skal vare hele natta. nå får hun fire kg til kvelden (tre til frokost og lunsj), og da jeg i dag sjekket innom halvannen time etter fôringa, var det ikke et strå igjen. i det tempoet, må jeg vel gi henne 10 kg til kveldsmat for at det skal vare. :P

skal i alle fall gå opp til fem, og kanskje plusse på en kg til lunsjen også, men det ser ut til å være helt grenseløst hva hun kan spise. :S

Opprinnelig postet av stinej_87

Jeg gir min rundt 10 kg høy til kvelds, så det går fint det;) 4 kg syns jeg var lite... Helt normal mengde altså, men syns generellt hester flest får for lite høy.
Kommer jo ann på hva hest du har, hvor mye den blir trent osv... Men som sagt 10 kg høy til kvelds skader i alle fall ikke min (blir trent hardt også da)

Redigert av - Svalgårds-Cheri den 04/09/2006 23:35:49 Gå til toppen av siden

stinej_87

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2006 :  22:10:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
tror faktisk ingen på stallen hos oss gir mer enn 4-5 kg høy til kvelden (og vi er over førti hester). :| Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2006 :  23:25:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
huff, ej var inne i ein stall på besøk for ei lita stund siden, ingen hestar fekk meir enn 6kg høy totalt i døgnet... uavhengig av om det var avlshopper med årets føll for fot, skulehestar, privathestar etc-ej fikk og ei lekse om kor mykje folk tulla bort høyet sitt og at 6-8liter kraftfôr var bedre enn høy siden høyet stjal energi hos hestar...:-/

Hesten min har meir eller mindre fri tillgang på høy og skal i vinter få rundballe blanda med høy ute på dagen.
Ej veie alt han spiser etter vekt.ikkje volum.

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2006 :  23:54:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
tror faktisk ingen på stallen hos oss gir mer enn 4-5 kg høy til kvelden (og vi er over førti hester). :|

Opprinnelig postet av stinej_87

Nesten ingen andre i min stall heller gir mer enn 4-5 kg høy til kvelden. Så det er aldeles ikke unormalt. Hvis hesten får høy flere ganger til dagen går det vel greit med denne mengden...
Men jeg mener at så lenge hesten ikke blir tykk, kan de få fri tilgang på høy om natten:)
Gå til toppen av siden

liwedell

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  16:42:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
10 kg høy til kvelds?? Det er ikke noe jeg vil annbefale i alle fall. Ikke alle hester klarer å styre sitt eget matinntak. Noen spiser til det er tomt og da kan dette rett og slett være farlig. Jeg har hatt en hest på for som kunne ha fri tilgang hele døgnet uten at det gjorde noe, mens det andre jeg har ville spist seg syk.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 06/09/2006 :  20:24:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester kan ikke spise seg syke på høy. Unntagen om de blir tykke, det er ikke sunt for dem og da er det evt bedre med høy med mindre næring i. Hvis hesten spiser masse høy kan man heller redusere mengden kraftfor for at de ikke skal gå opp i vekt, eller kun gi tilskuddsfor og ikke noe kraftfor (korn). Det er det sunneste for hesten, men kanskje ikke alltid det billigste eller enkleste for den som skal fore. Gå til toppen av siden

liwedell

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  20:56:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hester kan ikke spise seg syke på høy. Unntagen om de blir tykke, det er ikke sunt for dem og da er det evt bedre med høy med mindre næring i. Hvis hesten spiser masse høy kan man heller redusere mengden kraftfor for at de ikke skal gå opp i vekt, eller kun gi tilskuddsfor og ikke noe kraftfor (korn). Det er det sunneste for hesten, men kanskje ikke alltid det billigste eller enkleste for den som skal fore.

Opprinnelig postet av frkelin

Unntagen om de blir tykke?Jeg sier ikke at det ikke finnes hester som kan få fri tillgang på grovfor og ikke ta skade av det, men det sier seg vel selv at en hest som spiser og spiser så lenge det er mat blir tykk? Og da kan vel ikke hesten kalles frisk og sunn?
Og når jeg forer mine hester har ikke prisen så mye å si. De får det de trenger!
Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  21:18:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hester kan ikke spise seg syke på høy. Unntagen om de blir tykke, det er ikke sunt for dem og da er det evt bedre med høy med mindre næring i. Hvis hesten spiser masse høy kan man heller redusere mengden kraftfor for at de ikke skal gå opp i vekt, eller kun gi tilskuddsfor og ikke noe kraftfor (korn). Det er det sunneste for hesten, men kanskje ikke alltid det billigste eller enkleste for den som skal fore.

Opprinnelig postet av frkelin

Unntagen om de blir tykke?Jeg sier ikke at det ikke finnes hester som kan få fri tillgang på grovfor og ikke ta skade av det, men det sier seg vel selv at en hest som spiser og spiser så lenge det er mat blir tykk? Og da kan vel ikke hesten kalles frisk og sunn?
Og når jeg forer mine hester har ikke prisen så mye å si. De får det de trenger!

Opprinnelig postet av liwedell

Om en hest er tykk betyr det vel ikke at den ikke er frisk! Ponnisen "min" (kaller henne bare min ,selv om hun ikke er det..) er tykk, men hun er helt frisk og rask.. Hun får 4 kilo hvert måltid tror jeg. Hun kan ikke få noe serlig mer om kvelden, for hun spiser ALT og ALLE.. Hun står med hodet i bakken lenge etter at hun har spist opp og leter etter noen strå..

Iiiihaa! Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.