hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Høy til kvelden
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Høy til kvelden
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Snerten

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  21:35:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et lite spørsmål, hvor mye er anbefalt å gi til kvelden av høy til en voksen hest. Lett bruk, turridning for det meste. Vil komme til å få kraftfor og ha tilgang på silo hele dagen ute.
Regner med å gi han ca 4 liter bygg fordelt på to måltider. Med 1 dl olje og vitaminer, mineraler og hvitløk.

Hesten min er 5 år kaldblods vallak. En relativt kraftig type. ca 155 høy, str 4 travsko, så har dere litt å gå utifra...

Snerten, Ajax og Laila
Redigert av - Snerten den 13/08/2006 21:46:14

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  23:18:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Hva mener du med lett bruk? Synes 4 liter bygg høres litt mye ut for en hest som er i lett bruk, men det kommer jo ann på mye selvfølgelig. Srørrelse, hold ++
Mine hester går også på fri tilgang på rundballe ute hele dagen, og står inne ca 6 timer hver natt i vinterhalvåret. Gir de ca 4 kilo tørrhøy hver inne om natta, da har de igjen litt om morgenen, så de kan spise når de vil hele døgnet.

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Snerten

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  08:51:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lett bruk i min verden er turridning, litt alene og litt med selskap. Er vel ute ca 4-5 dager i uka. Turene blir preget av skritting, traving og gallopp, samt øving på stopp, volter og litt enkel dressur. Den er ikke alltid svett, og trives på dette nivået virker det som.
Hesten er ikke tykk, heller litt tynn før han ble sendt på beitet.. heller ikke nå mens han er på beite er han tykk. Trenger tydeligvis mye mat.. og som jeg skrev, han er en kraftig kar. Gav han 1,5 liter morgen og 2,5 liter kveld før sommerferie, må dele det opp sånn da han har det litt travelt på morgenen og driver med alt annet enn å spise...

Snerten, Ajax og Laila Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 14/08/2006 :  09:26:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det beste er jo om det ligger igjen litt høy neste morgen så man vet at hesten har hatt mulighet til å spise høy hele natten. Begynn med 3-4 kilo og øk helt til du ser at det ligger igjen noe neste morgen. I mange staller kan du komme 3-4 timer etter kveldsforing og boksene er helt støvsugd. Da har hestene kanskje 7 timer før frokosten som består av kraftfor først og siden høy ute i paddock. Dette er IKKE bra for fordøyelsen. En sulten hest med tom mage som sluker kraftforet har mer risiko for kolikk.
Ellers er bygg tungt fordøyelig så jeg ville byttet til noe annet, evt redusert mengden. Speedy bet er veldig bra og man kan gjerne tilsette et par dl olje. Mer enn 3 dl pr døgn anbefales ikke og kan gi diare.
3 dl olje tilsvarer like mye energi som man finner i 1 kilo havre (kilo, ikke liter). Oljen er lettere å fordøye enn havre og bygg og fettet må brytes ned og endres til karbohydrater før det kan brukes av hestens muskler. Derfor blir ikke hestene så eksplosive av olje som av stivelse i korn. Stivelsen i korn brytes raskt ned og øker blodsukkeret, og da blir hesten heit. På samme måte som "sugar-rush" hos mennesker.
Gå til toppen av siden

Snerten

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  14:38:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
H*n som driver stallen hos oss sier at vi ikke skal gi hestene så mye høy/silo inne, for om de har tilgang på mat døgnet rundt så vil de bli matlei...

Grunnen til at jeg gir bygg er fordi han klumpen blir relativt ugrei å ha med å gjøre på havre, og vi har fri tilgang på bygg og havre inkudert i leia, så har jo ikke blitt til at jeg har kjøpt noe annet da.. Så når hesten ble vår yr og fortsatte med det utover hele vårparten så kuttet jeg havre og gav bare bygg og olje..

Lyngen

Skrevet - 17/08/2006 :  15:59:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min lille plugg får 3 kg på kvelden, og fri tilgang på rundball ute på dagen.
Men han får derimot kun 1 ltr champ og 0,25 ltr betfor om dagen. Og han er i god bruk 1-5 times tur hver dag(får litt mer når vi er på 5 times tur), og han blir fet på sommerbeite.

Må legge til at rundballene hos oss ikke er tilsatt noe, de blir sjekke før vi slipper ut hestene om moringen(de får hele inne hos seg), de får det ikke i de varmeste mnd(begynner med det ca midten av september og slutter i april). Lyngen har gått på dette de siste 6 årene uten at vi har opplevd at noen har blitt syke. De ballene som er dårlige, kaster vi.

Redigert av - Lyngen den 31/08/2006 15:22:36 Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 17/08/2006 :  16:32:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
At hester blir "mindre trivelige" på havre sitter mange ganger i eiers/rytter hode...

Men alt med unntak

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Snerten

» VIP

Norway

Skrevet - 17/08/2006 :  16:49:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så du Molly ville heller gitt han havre?

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/08/2006 :  00:06:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eh - "matlei" av for mye høy???? DEN var ny!
Ser heller noen mynter i en persons øyne....
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 18/08/2006 :  00:33:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Eh - "matlei" av for mye høy???? DEN var ny!
Ser heller noen mynter i en persons øyne....

Opprinnelig postet av T. Boysen

Hehe.. Enig der! Det beste er nå om de har fri tilgang, så kan de spise når de selv ønsker det. Mine har alltid fri tilgang, og er ikke på noen måte matlei.

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Snerten

» VIP

Norway

Skrevet - 18/08/2006 :  07:36:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
TUSEN MASSE TAKK!!!

Den tanken har nemlig slått meg også, og det er ikke første gang heller.. Men dette med foring er utrolig vanskelig synes jeg. Eller egentlig er alt med hest vanskelig siden de ikke kan si om det er bra eller dårlig rett ut til meg.
Så utrolig deilig med et sånt forum :)

Katrine_Sandore

Skrevet - 18/08/2006 :  14:47:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Du skal ikke tro blindt på alt du leser på internett.
Jeg Liker Smileys, Jeg Gå til toppen av siden

Snerten

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2006 :  08:32:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og det mener du hva med??

gardskjerringa

Skrevet - 27/08/2006 :  19:18:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
er jo noen dager gammel denen diskusjonen, men ser at mange skriver at hestene har fri tilgang til rundball ute, er det silofòr da? Hørt at det kan gjemme seg mange skumle saker inni der, men det er overdrevet kanskje? Har tenkt å ha det ute til vinteren, for ennå er det flust av gress her...Og en hest klarer ikke spise opp en hel rundball i denen varmen uten at ballen blir dårlig da..
Noen meninger om frisk kløverblanding her?
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 28/08/2006 :  05:34:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Jeg gir hesten min så mye høy om kvelden at det ligger noe igjen neste morgen. Altså hun får spise så mye hun vil av høy. Dette mener jeg er best, men kun hvis hesten ikke blir tjukk av det da;) Ikke alle hester kan ha fri tilgang! Men de hestene jeg har foret på denne måten, har vært "bra" (ikke tynne, ikke tjukke, men sunne og normale)=) Gå til toppen av siden

norva news

» VIP

Skrevet - 28/08/2006 :  18:36:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
er jo noen dager gammel denen diskusjonen, men ser at mange skriver at hestene har fri tilgang til rundball ute, er det silofòr da? Hørt at det kan gjemme seg mange skumle saker inni der, men det er overdrevet kanskje?

Opprinnelig postet av annchristin

Jeg ville aldri foret med en hel rundball i beitet.. men det er meg da.. Hadde det ei stund på stallen hvor jeg har hesten min, men etter å ha funnet litt av hvert i den, i tillegg til at enkelte baller hadde noen dårlige partier, begynte vi å ha den stående utenfor gjerdet, og plukket heller av den og gav hestene (slik at de hadde en god del å spise, men vi fikk kontrollert kvaliteten). Det er slettes ikke slik at alle hester unngår å spise dårlig mat..! (Har "sett" en kaldblods spise en 4 mnd gammel rundball full av udyr osv.. Ble heldigvis stoppet, men fikk seg en god jafs )

~*~ ~*~ Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.61 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.