hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Høy til kvelden
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Høy til kvelden
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  21:45:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dei fleste hestar vil lære å regulere sej sjølve, men det sker skjelden dei to første nettene-og nettop derfor fortsette ein å "pøse på" til hestane har mat mesteparten av døgnet.
Om ein hest står å snuse å grave etter mat lenge etter at det er tomt vil det i 9 av 10 tilfeller vere fordi den ikkje har fått dekka behovet sitt.
Høy med lavare næringsverdi har vore nevnt som ei eventuell løysing, halm kan vere det samme.
Poenget er at du skal vite sikkert at hesten får det den skal ha.

Hesten min kan glatt få 4kilo til måltidet å framleis trenge meir.
Hesten sitt fôr behov held seg heller ikkje på det samme særleg lenge og alle fôrplanar bør vere såpass gjennomtenkte og fornuftige at dei endrar seg etter vær og vind. Skifte til sommer og vinterpels og sjølvsagt endringar i aktivitetsnivå-det bør for dei fleste vere ein kontinuerlig prosess å ha ein fôrplan ikkje noko ei gjer når ein får hesten slik ej ser at mange gjer.

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  21:58:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Bokmål hadde vært fint..
Iiiihaa! Gå til toppen av siden

liwedell

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  22:47:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
[quote]Hester kan ikke spise seg syke på høy. Unntagen om de blir tykke, det er ikke sunt for dem og da er det evt bedre med høy med mindre næring i. Hvis hesten spiser masse høy kan man heller redusere mengden kraftfor for at de ikke skal gå opp i vekt, eller kun gi tilskuddsfor og ikke noe kraftfor (korn). Det er det sunneste for hesten, men kanskje ikke alltid det billigste eller enkleste for den som skal fore.

Opprinnelig postet av frkelin

Unntagen om de blir tykke?Jeg sier ikke at det ikke finnes hester som kan få fri tillgang på grovfor og ikke ta skade av det, men det sier seg vel selv at en hest som spiser og spiser så lenge det er mat blir tykk? Og da kan vel ikke hesten kalles frisk og sunn?
Og når jeg forer mine hester har ikke prisen så mye å si. De får det de trenger!

Opprinnelig postet av liwedell

Om en hest er tykk betyr det vel ikke at den ikke er frisk! Ponnisen "min" (kaller henne bare min ,selv om hun ikke er det..) er tykk, men hun er helt frisk og rask.. Hun får 4 kilo hvert måltid tror jeg. Hun kan ikke få noe serlig mer om kvelden, for hun spiser ALT og ALLE.. Hun står med hodet i bakken lenge etter at hun har spist opp og leter etter noen strå..

Opprinnelig postet av Gnyr2

[/quote

Nei, det er forskjell på tykk og smellfeit! Men ser ikke noen grunn i å fore en hest så den holder seg "tykk" og god. Da spiser din ponni like mye som min varmblods.
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  23:19:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
10 kg høy til kvelds?? Det er ikke noe jeg vil annbefale i alle fall. Ikke alle hester klarer å styre sitt eget matinntak. Noen spiser til det er tomt og da kan dette rett og slett være farlig. Jeg har hatt en hest på for som kunne ha fri tilgang hele døgnet uten at det gjorde noe, mens det andre jeg har ville spist seg syk.

Opprinnelig postet av liwedell

Nei, ikke alle hester greier styre sitt eget forinntak, men jeg snakker av egen erfaring da min hest er en hest som ikke spiser til det er tomt (m.a.o greier styre eget matinntak)... Derfor kan min hest få 10 kg=) Har aldri sagt at alle hester skal få denne mengden;)

Det ligger masse høy igjen neste morgen, hun er alldeles ikke feit (får mange liter kraftfor også) og ikke sånn glupsk som bare spiser og spiser... Er hun mett, feks har beitet før jeg henter henne inn, rører hun ikke høyet. Så at hun styrer eget matinntak og ikke overspiser er jeg helt sikker på;)
Men selvfølgelig: Ikke alle hester kan få fri tilgang! Det er ikke sunt for hester og være tykke, ei heller positivt m.t.p trening/konkuransse.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 07/09/2006 :  06:48:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dere som sier at hesten blir for tykk av fri tilgang (tilnærmet) på høy. - Får hestene deres kraftfor da? Hvis hesten min begynner å legge på seg vil jeg først redusere mengden kraftfor, evt kutte ut kraftforet helt. Vitaminer/mineraler gir jeg i et tilskuddsfor som ikke inneholder korn/stivelse. Hesten min har masse energi, uten å være heit, med veldig bra kvalitet på pels og høver. Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  12:01:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dere som sier at hesten blir for tykk av fri tilgang (tilnærmet) på høy. - Får hestene deres kraftfor da? Hvis hesten min begynner å legge på seg vil jeg først redusere mengden kraftfor, evt kutte ut kraftforet helt. Vitaminer/mineraler gir jeg i et tilskuddsfor som ikke inneholder korn/stivelse. Hesten min har masse energi, uten å være heit, med veldig bra kvalitet på pels og høver.

Helt enig med FrkElin her. Om man vil gi noe i tillegg kan betfiber være et alternativ i stedenfor kraftfor. Det er også fint å blande tilskudd/mineraler i. Jeg VET det ikke alltid er en nødvendighet, men det er nok mest JEG og ikke hesten som synes det blir stusselig med bare høy Litt kos må man ha....

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

liwedell

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  16:00:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dere som sier at hesten blir for tykk av fri tilgang (tilnærmet) på høy. - Får hestene deres kraftfor da? Hvis hesten min begynner å legge på seg vil jeg først redusere mengden kraftfor, evt kutte ut kraftforet helt. Vitaminer/mineraler gir jeg i et tilskuddsfor som ikke inneholder korn/stivelse. Hesten min har masse energi, uten å være heit, med veldig bra kvalitet på pels og høver.

Min får litt men ikke nok til å bli tykk av det.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.