hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sporer
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Sporer
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Wichtoria

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  21:04:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er meningene om sporer her på forumet?
Jeg ser på sporer som en hjelper til sjenkelen på stevner og viktige treninger i dressur, der hjelpere helst ikek skal vises i hele tatt.

Jeg synesi kke noe om sporer i sprang, og på tur, og bruk av sporer hver gang man rir.

Har ridd blanding av fullblods og shire fra John Whitaker i det siste, og hun er sykt døv på sjenkelen, og har blitt ridd mye med lange sporer.
Butte sporer er greit men jeg synes ikke man skal ri med sporer i hele tatt på tur og vanlige treninger selv om de er butte.

Men det er såklart min mening.
Flere synspunkter? :)

htj

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  21:07:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehtj  Svar med kopi av melding
Jeg synes man bør ri med sporer hele tiden jeg, helst lange og spisse. Der burde blitt innført i loven at det er påbudt.
Touch your horse with your hart and put your hart in your hand=p Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  21:12:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
H-a-h-a! Du har så go humor du! :p Gå til toppen av siden

MonCherie

Skrevet - 12/08/2006 :  21:21:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke man skal bruke dem hver gang man rir, greit nok på treninger og stevner. Bruker selv små, veldig butte sporer (altså litt større runde klumper) på sprangtreninger og hvis jeg skal jobbe hard dressur. Det får Ranissimo til å konsentrere seg mer. Sprang 2 ganger i uka, "sporedressur" (:P) max en gang i uka. Ellers bruker jeg dem ikke, og det funker helt fint det også.
Jeg synes det er greit å ha på sprangstevner, for min del synes jeg det er bedre å ha dem på og kunne gi korte, klare signaler midt inni banen, enn å stresse med å sette seg og jobbe med hele foten for å kunne ta en sving. Men for all del, hvis man ikke klarer å sitte i ro med bena og ikke klemme sporene i siden på hesten konstant, synes jeg man bør la være!

Jeg liker heller ikke tanken på å bruke lange sporer for å få en treg hest til å gå frem! :o

- Kathrine & ECL-Ranissimo<3 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  21:26:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har ridd blanding av fullblods og shire fra John Whitaker i det siste, og hun er sykt døv på sjenkelen, og har blitt ridd mye med lange sporer.

Opprinnelig postet av wwkaja

Hehe, Meeg du har ridd Kan ikke huske at hun var sjenkeldød, heller stiv som en stokk...

Over til tema; red noe med sporer på min forrige hest, og synes ikke sporer er noe "tabu" (i sprang eller dressur) så lenge de brukes riktig. Unghesten min har jeg brukt sporer på 1 gang, og da brukte jeg dem vel egentlig ikke så mye

Hege
Redigert av - Hege J den 12/08/2006 21:30:29 Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  21:27:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du er vel en av dem som rir fornuftig med sporer!
Det kom kanskje feil ut at jeg ikke synes noe om sporer i sprang, da jeg har sett så mange som kakker sporene i rett før de satser.
Helt greit med sporer i sprang siden det sikkert er mye mer praktisk enn å klemme og klemme.
Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  21:54:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt OP, men Meeg ja. Kanskje hun har blitt det i det siste, men stiv er hun og ja, hehe. Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  23:09:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg rir alltid med sporer (ponnisporer da, på min "ponni"), men det er jo ikke meningen at man skal bruke de hele tiden. Jeg bruker sjenkelen, og kanskje litt sporer hvis hesten ikke hører, eller hvis jeg vil ha litt mer "piff". Men for det meste er de bare der.
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  23:22:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg rir alltid med sporer.

Men om man rir eller vurderer å ri med sporer fordi hesten er sjenkeldøv, treig, man ønsker å piffe den litt mere opp på et stevne eller en vikig dressurtrening, børr man kanskje spørre seg om sporer egentlig er en snarvei som løser noen av disse problemene? Min mening er at dersom man tror det, så er man kanskje ikke klar for å ri med sporer heller.. Sporer gir hverken fart eller mindre arbeid for rytter. De er til hjelp for å tydliggjøre korrigering som allerede er på hos hesten.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  11:20:14  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
eg rir ikkje med sporer,for eg ikkje trenge det.
eg synest at man kan ri med sporer i dressur og
på trening.
Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  11:22:10  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
men viss du greie deg uten sporer så koffer ri med det??. Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  11:43:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Jeg rir med sånne små sporer på bakken og når jeg hopper.Rett og slett for å forsterke hjelperene.Hesten min har ikke noe problemer med å gå frem,men jeg vil han skal høre i øvelsene,så jeg slipper å skvise så med bena,at jeg blir skjev i kroppen under øvelsen.
I sprang bruker jeg de kun for å få bedre svinger.Jeg kakker ALDRI hesten i siden før hindret,for da slipper hesten somregel bare ned bena i luften.
På tur bruker jeg aldri sporer.

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  11:50:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Buker aldri sporer, heste min må ha opplevd noe vondt med sporer for jeg lånte henne bort til rideskolen for noen år isden, kurs med voksne erfarene ryttere og han som red henne brukte sporer, såg garsy ble stressa, bedre å bruke pisk (dressurspisk) som forsterkning på henne....

Ikke brukt noe hjelpemidler i det siste (3-4 år) men nå har jeg med meg dressurpisk når jeg rir på tur.... Garsy har en tendens til å ville snu å gå hjemmat men når hun prøver p¨å det er det bare å legge pisken forsiktig bort på rumpa så går hun videre..... Godt å slippe å bruke masse makt!

Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

jossa
» VIP

Skrevet - 13/08/2006 :  11:51:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir med sporer i dressuren pga hun hører ikke såå godt på hjelperne. Mange ganger jeg må kikke ordentlig til ett par ganger får at hun skal høre. På tur rir jeg ALDRI med sporer. Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  13:51:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Får alltid beskjed av alle jeg rir får at jeg burde ha spor. Er ikke så flink med beina så hun merker vel ikke at jeg har sporer en gang. Rir med butte ponnisporer i sprang noen ganger og på stevner.
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  21:37:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Får alltid beskjed av alle jeg rir får at jeg burde ha spor. Er ikke så flink med beina så hun merker vel ikke at jeg har sporer en gang. Rir med butte ponnisporer i sprang noen ganger og på stevner.

Opprinnelig postet av Roxy_Gulle

Øh. Et av mine "kriterier" for å ri med sporer er at man er flink med beina. Mulig vi to har forskjellig syn på hva flink med beina vil si. Håper det, hehe ;)

Jeg red med sporer hele tiden på hesten jeg red før sommeren, både i sprang og dressur. Er helt enig med Spoff!

Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.