hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sporer
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Sporer
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  22:10:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Jo, så klart. Men mitt problem er jo at sitter så forsiktig med beina. Holder de nesten ikke inntil. Har faktisk blitt litt flinkere den siste uka[:P:]
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  23:24:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg rir alltid med sporer.

Men om man rir eller vurderer å ri med sporer fordi hesten er sjenkeldøv, treig, man ønsker å piffe den litt mere opp på et stevne eller en vikig dressurtrening, børr man kanskje spørre seg om sporer egentlig er en snarvei som løser noen av disse problemene? Min mening er at dersom man tror det, så er man kanskje ikke klar for å ri med sporer heller.. Sporer gir hverken fart eller mindre arbeid for rytter. De er til hjelp for å tydliggjøre korrigering som allerede er på hos hesten.

Opprinnelig postet av spoff

så enig,så enig
blir litt irritert på folk som egentlig ikke er så flinke til å ri,å løser problemet med å sitte å hakke hesten med sporene å si den er treg...
man må jo kunne ri hesten ordentlig,før man i det hele tatt tenker på å sette på den sporer..synes det minner litt om kandar jeg
ved at man ikke kan sette på den, før man kan ri hesten skikkelig på trinsebitt.
ellers rir jeg ikke med korte butte sporer,men 30mm dressursporer..å grunnen er at jeg ikke når frem med de korte.å er vel meninga at bruken ikke skal synes regner jeg med..?ellers anbefaler jeg barokksporer som førstegsangs bruk,da de er veldig milde.men noe folk også har misforstått,er at sporene skal fungere som flue-prinsippet.
så det så

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  23:41:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Barokk-sporer? Hva er det?
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  23:41:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
rir nesten aldri med sporen, kansje max en gang i måneden og da rir jeg vel dressur;)
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  00:23:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Jeg rir alltid med sporer. Sporebruk er en veldig individuell ting og det kommer ikke ann på bare hesten, om den er sjenkeldø eller ei, men også på den som sitter oppå og gir signaler. MAn skal vite hvordan sporene skal brukes.

Mitt synspunkt på sporer er at det er helt greit, så lenge man vet hva man gjør, og bruker sporene derretter. Det viktige med dressurhester er at de MÅ være vant med dem fordi det er påbudt i de fleste dressurklasser. Og det nytter ikke noe at man sitter å rir uten sporer hver dag og så plutselig skal ri stevne og putter på sporene. Da kan hestene reagere på at de blir sure, svisjer med halen og sparker etter sjenkelen, og det vil vi vel ikke ha?!?!?

Jeg selv rir med noen runde sporer som er flate på tuppen. Noen ganger jkorte noen ganger lange. En gang i blandt rir jeg med noen små hjul, bare for å få litt ekstra piff men bare en dag, også tilbake til gammel vane. Jeg kan også ri hesten min uten sporer, uten åproblem, men tingen er det at hun blir irritert hvis man driver og bytter frem og tilbake. Og jeg kan ikke ri uten sporer i noen dager for så plutselig ta dem på fordi hun skal gå bedre. Da går det bare dårligere... Som jeg sa, sporebruk er en individuell ting, men det er kjekt at hesten kjenner til det og vet hva det er..

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  09:52:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Jeg har for det meste i det siste ridd med ponnisporer, men har nå byttet til noen som er pittelitt lengre men fortsatt med godt avrundet tupp.
Akkurat nå har jeg valgt å ta av sporene fordi hest og jeg ikke alltid er like enige, så vi har gått veldig tilbake til basic. Merker at han reagerer litt dårligere uten sporene, ikke mye men litt.
Når jeg rir sprang bruker jeg de små sporene så har jeg noen som er litt lengre som jeg bruker av og til når jeg rir dressur. Spørs mye hva humør hest og jeg er i og hva vi skal gjøre i løpet av økta føler jeg.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

crizzpo

» VIP

Skrevet - 14/08/2006 :  15:42:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er utrolig mange som bruker sporer feil!
Kjøper de lengste de finner og rir som om de ikke hadde sporer på seg!
Jeg rir bare meg sporer når det er nødvendig.
Trenger det ikke på min egen hest. Men vis jeg trener andre og får tips rir jeg altid uten først, men har med meg i tilfelle!
Da bruker jeg altid veldig svake sporer!

Husk at sporer skal killest! Ikke sparkest eller pressest intenst intil hesten!

Jeg mener at sporer overhodet ikke er noe bra å ri med.
Og du skal bruke det som hjelper!! Som f.eks. pisk!
Det også folk som missbruker pisker.

Vær for all del forsiktige!
Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 15/08/2006 :  13:13:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jo, så klart. Men mitt problem er jo at sitter så forsiktig med beina. Holder de nesten ikke inntil. Har faktisk blitt litt flinkere den siste uka[:P:]

Opprinnelig postet av Roxy_Gulle

Hehe, da så

Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2006 :  18:33:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg red med sporer før (i dressuren), men syntes Holter ble litt sjenkeldød, derfor kutta jeg dem ut, og har ikke ridd med sporer på 2-3 år nå, kommer nok ikke til å begynne igjen heller, hesten min viker for sjenkel, og kan ris med setet, så jeg ser ikke noe behov for å bruke sporer på henne. Pisken derimot, er nesten uunnværlig i dressurtreningen for meg, det er min forlengende hånd og sjenkel.

Men jeg ser ingen problemer med å ri med sporer så lenge man vet hvordan/når man skal bruke dem, og klarer å holde bena i ro. Problemet er jo bare at mange ikke kan det, ser her på stallen småjenter ned i 8-10 års alderen ri med sporer fordi hesten er sjenkeldød, og de tror sporer er til for å få mer fremdrift, det blir feil, slik sporebruk liker jeg ikke.

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 15/08/2006 18:35:55 Gå til toppen av siden

absinthe

» VIP

Skrevet - 15/08/2006 :  18:50:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideabsinthe  Svar med kopi av melding
jeg bruker ikke sporer, rett og slett fordi jeg ikke føler det er nødvendig på mine hester..
sporer er et ok hjelpemiddel, MEN, kun om det brukes rett!
så ei lita jente på ca 13 år da jeg var på kurs forrige uke, hun hadde egen ponni, som gikk kjempefint fremover, men likevel satt ho og dunket sporene inn i siden på den HELE tida! og rappet til den med pisken konstant... og der synes jeg sporer ikke skulle vært lov!!
hjalp ikke at ridelæreren sa noe heller, da fortsatte ho bare å sparke med den foten instruktøren ikke så. slikt gjør meg arg!

www.serox1983.piczo.com Gå til toppen av siden

MagicHoneyEye

» VIP

Skrevet - 15/08/2006 :  23:18:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
rir oxo med korte butte sporer på bane...
camilla & Honey <3
vip.hestemarked.no/vip.asp?id=53
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 15/08/2006 :  23:56:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker aldri sporer og kommer aldri til å få brukt for det heller. I min ridning ligger fokusen på setet, sits og balanse samt at min hest har blitt ridd med raffinerte og forfinede singnaler så lenge jeg har hatt hun. Min oppfattning er kanskje noe firkantet men jeg mener bestmet at slike hjelpemidler ikke er nødvendig dersom en gjør jobben 100% fra bunnen av....
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  01:43:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
Så lenge du bruker sporene fornuftig så syns jeg det er helt greit. Bytter litt på å ri med eller uten. Jeg er kanskje litt motsatt fra de andre og rir uten sporer på treninger og med ellers når jeg rir på bakken. Hver gang jeg rir pleier jeg uansett og ta med sporene opp på banen ( i tllegg til glidetøyler) så kan jeg ri litt før jeg tar dem på:)
Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 16/08/2006 :  03:09:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri ridd med sporer, og når jeg var mindre var jeg egentlig imot det.
Uten at jeg egentlig visste hvorfor.
Hesten min er sjenkeldød, og vil helst stå stille, det er kjedelig å gå fremover.

Jeg fikk en jente til å ri han for meg her ett par ganger, hun har ridd med sporer, å han gikk fint etterhvert.
Det frister meg å prøve, men jeg vet ikke om jeg føler meg klar for det med hensyn til at beina mine har en tendens til å bevege seg litt.

Hva skal jeg forresten gjøre med en sjenkeldød hest? Hvordan få han til å bli mer følsom?
Eller til å få han til å ville gå litt mer fremover...

Jeg Liker Smileys, Jeg Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  10:32:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
altså dere som sier at hestene deres blir sjenkeldøde av å bli ridd med sporer gjør noe galt altså..
skal se om jeg finner bilde.roxy gulle.

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.