hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Unghest og Løshopping!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 Unghest og Løshopping!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2003 :  12:13:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Hvor gammel burde en unghest være før man løshopper den? Hvordan forbereder man hesten på det? Løshopping i forbindelse med unghester har jeg ikke peiling på, håper noen vil ta seg bryet med å fortelle meg det...

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2003 :  14:19:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Løshoppet hestene mine første gang i vår. En 2 års og en 3 års. Første gangen fikk de hoppe sammen.

Vi var en gruppe på omkring 10 stk. Satte opp "gang" med to hinder i, og innfangere. To personer leide hestene på, en stod med lonsjeringspisk for å drive dem frem og en med kraftforbøtte etter "endt" hopping. Startet med å la bommene ligge på bakken, og økte på etter et par runder. Ingen vits i å hoppe dem høyt i starten, bedre å gi dem trygghet på små hinder først.

Unghestene trenger enkle oppgaver - oppmuntring - belønning.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2003 :  15:18:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heja =) Vi har en 1,5 år gammel sportsponni,vi har begynt å løshoppe litt!!
Hun synes det er kjempegøy, å har aldri tenkt på å stoppe!
har lest mange plasser,når topp rytterne har snakket om det, å mange pleier å begynne smått å forsiktig når hesten er fylt 1 år!

*** =) Trine =) *** Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2003 :  22:30:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg hadde sagt 2-3 år, det har i hvertfall jeg gjort!
Først så begynte vi med bommer på bakken. Det var veeeeldig farlig!

=D Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 22/11/2003 :  22:17:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Hei!
I boken sprangridning (strømsholmetoden) lærte jeg iallefall dette om løshopping: Det passer bra å begynne med løshopping når hesten er litt over to år, man må begynne meget forsiktig. Løshopping skal ikke være en test på hvor høyt unghesten kan hoppe, men grunnlaget for sprang ridningen! På hester som skal bli konkurranse hester bør man ta max. 1meter i løshoppingen, hvis hesten ikke er redd. På våren når hesten er tre kan du fortsette med treningen, og hoppe litt høyere hvis hesten liker treningen. Du begynner selvfølgelig med enkelt hindere.

Lykke til!

Hesten er en gave. Ta vare på den. Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2003 :  11:52:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Takk:) Hesten er 1.5 år gammel, og har gått litt over noen KJEMPEFARLIGE bommer, hehe. Men fortell mer! Hvor lenge holder dere på, o.l??? Har null peiling, men vil gjerne gi han nye utfordringer, vil at han skal se på det som lek i første omgang:) tror nemlig han vil syns det er kjempegøy, det er iallefall kjempegøy å hoppe over gjerder;)
Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 25/11/2003 :  15:26:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
I den boka jeg nevnet over stod det at man skal hoppe ca 7 ganger på høsten når hesten er 2år, og ca 7 ganger på våren når hesten er 3. Men det kommer jo sikkert an på hesten også da.
Hesten er en gave. Ta vare på den. Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 19/12/2003 :  01:55:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ventet til hesten var minst to år før jeg begynte å løshoppe den.
Det har jeg iallfall gjort med mine egne, i den tro at det kan være til skade for både ledd og sener hvis man begynner for tidlig. Husk hvor myke ledd en åring har - ikke mye vanskelige å forme/deformere.
Sener og ledd er ikke på langt nær ferdig utviklet når hesten er 2 år heller (særlig ikke på en fjording eller Welsh cob ), men når den er fylt 2 bør det iallfall gå an å introdusere hesten for litt hopping..

I begynnelsen bør det kun hoppes små hindere, og ikke kombinasjoner. Det hesten skal lære nå er hoppteknikk, og følelsen av å hoppe. Den skal ikke 'lære' å hoppe høyt. Å hoppe høyt er ikke noe man lærer hesten fysisk. Alt sitter i huet på hesten, og den må psykisk trenes til å få tilstrekkelig tro på seg selv. Jeg tør påstå at en hest med tilstrekkelig selvtillitt på sprangbanen kan hoppe hva som helst!

Jeg trener løshopping ca. en gang i mnd. eller sjeldnere. Max. hver fjortende dag.
Holder aldri på i lenger enn 20 minutter (helst ikke mer enn 5-10 min. inkl. hyppige pauser).

Angående den praktiske utføringen så bruker jeg sperrebånd, og lager en 'gang' eller 'korridor' langs den ene langsiden. Her setter jeg opp hindere mest mulig midt i 'gangen'. (Ett til å begynne med, gjerne med en galoppbom. Øk antall hindere når hesten tydelig er komfortabel med hoppingen, og selv viser at den er klar for større utfordringer)
Jeg lar alltid hestene få være med og 'hjelpe til' med å sette opp banen. De dilter da etter, og er veldig nysgjerrige på om sperrebåndet er spiselig, eller om jeg kanskje har noe godt til dem.
På denne måten er hesten klar over hinderet før du sender den ivei, og den blir heller ikke redd sperrebåndet om det skulle blafre litt midt i hoppinga, da den allerede er godt informert om omgivelsene.

Når banen er klar slipper jeg løs hesten hvis den ikke allerede er løs, og ber den først trave på en volte rundt meg. Jeg har en dressur- eller longepisk med meg som en forlenging av armen, og peker alltid med den hvilken vei jeg vil ha hesten til å gå når jeg sender den ifra meg/ber den snu etc. (Før jeg begynner å løshoppe hesten er den selvsagt opplært med muntlige kommandoer, slik at den til enhver tid holder den gangarten jeg ønsker.)
Deretter sender jeg hesten rundt langs sporet, og den vil automatisk bli 'fanget opp' av 'sperrebånd-gangen', og komme direkte på hinderet. Aldri mas på hesten like før hinderet eller idet den skal ta av. Da kan den bli ukonsentrert og enten bomme på satsen, eller refusere.
Hvis hesten er treg, så mas heller i god tid før avsats, slik at den har tilstrekkelig fart før hinderet, og heller kan konsentere seg om det den skal, nemlig å hoppe. (Det er slitsomt med hester som må mases på for å holde riktig tempo - lær den heller opp til at det er du som bestemmer hvilken gangart den skal holde. Da holder det med fremaddrivende kommandoer om det går for sakte. Jeg bruker 'kom-kom' som felles kommando i alle gangarter (betyr altså "fortere, men hold deg i den gangarten du er i") Hvilket som helst ord kan benyttes, men velg et enkelt et, og som ikke minner om noe annet.
Gi hesten masse pauser med kos og avveksling.

Klistrer inn noen bilder for å illustrere litt

Her ser man tydelig hvordan jeg har valgt å sette opp 'gangen'.

Her er utgangen av 'gangen'. Altså slutter den idet siste hinderet 'slutter'. Hvis jeg her skulle hoppet fra høyre hånd måtte jeg først ha laget en 'innfanger'. (Her er Tuppeluppa over 1.10 lett som en lek )

Her ser man hele konseptet. Sperrebånd mellom hinderne, og en 'innfanger' i begynnelsen av langsiden. Her bare på den ene siden, og jeg kan således kun hoppe fra venstre hånd.

Her er en ivrig Astor som nesten ikke klarer å stå stille.... Han elsker løshopping!

I begynnelsen er det viktigste å få tillitt til hinderne, så hopp for all del ikke for høyt!
Da jeg begynte med Astor ble jeg overivrig, og satte opp til godt over 120 allerede første dagen. Det kunne jo fort skremt hesten etc. , og var i det hele tatt kjempedumt selvom det heldigvis gikk bra. For det første var han ikke på langt nær utvokst (det er han jo ikke på mange år enda!), og for det andre så kunne han ha blitt usikker, hvilket igjen kunne gjort at han refuserte. Etterpå kunne jeg isåfall kanskje fått problemer med å få ham over selv de minste hindere, fordi selvtilliten hadde fått en knekk.. Ikke noe særlig lurt å 'klistre' slikt inn i hjernen til en potensiell spranghest.
Mye hypotetisk tenkning, for dette gikk jo som sagt bra, men en bør jo alltid ta forbehold.
Nå hopper jeg ham kun over små-hindere (40 - 100 cm)

Jeg har faktisk bilde av Astor denne første gangen han løshoppet.
Her er han over 1.20.

Ble mange bilder dette.. Stakkars den som ikke har bredbånd!

Redigert av - Ida KR den 27/11/2004 21:24:42 Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2003 :  12:11:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Frik - skikkelig bra og informativt. Fint med bilder (men glad jeg har bredbånd ja...)
Stormy - viktig at du gjør som de fleste her foreslår. Hold det enkelt og morsomt for hesten, dette skal være stimulerende variasjon i hverdagen samt en innføring i hoppingen.
Det er viktig at det ikke blir for høyt, krevende eller kjedelig, men at hesten derimot bygger opp selvtilliten og lærer seg hvordan de skal bruke kroppen sin + å høre på deg!
Ta det spesielt pent så lenge hesten ikke er ferdig utvokst, ingen grunn til å belaste ledd og sener unødvendig. Fristende å la seg rive med når man ser hesten synes det er morsomt, helt klart har kapasitet og går som en kule (og man har sett fabelaktige løshoppingsbilder av unghester over digre hinder ifm kåringer etc...).
Lykke til!
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2003 :  18:47:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Ja, jeg ønsker jo så klart at han skal syns det er morsomt... han liker iallefall å hoppe over gjerder, så 120 har han vært over for lengst den galningen. Men gjerdet på ridebanen er ikke så høyt....

Er midt i tilvenningsperioden for seletøy, så før jeg er kommet i gang med innkjøring og slikt vil jeg ikke begynne på noe nytt... Tusen hjertelig takk for alle tips og råd;)

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.