hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. Trenger hjelp..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. Trenger hjelp..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tonje_

Norway

Skrevet - 10/08/2006 :  09:20:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Muddy, har hatt problemer med han siden jeg kjøpte han for litt over et år siden. Får ikke respekt.
Han er bare frekk, hører ikke etter i det hele tatt, får ikke leid han lengre heller, han bare legger seg på og stikker, til og med når jeg leier han til beite(til og med når jeg bruker taugrime)
Når jeg skal ri, nekter han gå, står der bare.. Bruker et kvarter på 1runde rundt banen til tider.. *Ikke koselig*
Så en periode var han suuper, da var han super fin og ri, leie og holde på med, ikke noe problemer, jeg var kjempeglad for og ha fått til noe med han, etter så lang tid uten noe framgang(1år)..
Men så nå har han blitt sånn nå igjen og jeg holder på å gi opp.. Trenger hjelp..
For det er ikke koselig å ha en sånn hest for å si d sånn.. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Alle som ser hesten
sier det at jeg bør selge han og kjøpe meg en ordentlig hest. Men jeg klarer ikke selge han heller
da ser du..
Så håper noen her kan komme med tips..

Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-

Kurre

Norway

Skrevet - 10/08/2006 :  09:37:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det mulig at dere to har "truffet veggen"?
Hva med å sette han bort en tid (en mnd eller lignende) til trening og "avplukking av unoter"?
Av og til trengs det et par nye øyne for å finne hvor skoen trykker og hva man må gjøre for å få det på rett kjøl igjen.

Har selv hatt inne hester med små (og store) ideer om hvordan man skal og ikke skal oppføre seg og hva man gjør og ikke gjør for rytteren sin og det er ikke alltid det trengs mer enn å pusse opp litt reaksjoner og titte litt på hest og eier sammen før ting kan falle på plass?

Alene er det lett å bare se problemer og ikke løsninger,prøv å få hjelp "utenfra" som ikke i første omgang i hvertfall sier "selg" men har rutine og evner til å hjelpe dere til en løsning.

(Og før noen sier noe om DEN biten,jeg går ut fra at hesten er frisk og sunn,så det ikke er fysiske årsaker til hans noe alternative oppførsel)

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 10/08/2006 :  09:40:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bakketrening, bakketrening og atter bakketrening! Bruk mye tid på å sett klare linjer mellom deg og hesten, og vær tålmodig, små skritt av gangen! Hvis han gjør noe som helst som er uønsket adfærd (alt fra napping, vil ikke stå i ro, steiling osv), gi han oppgaver. Rygg han f.eks to skritt og ta han to skritt frem igjen. Fortsett til du har oppnådd resultat.

Hvis hesten min nekter å gå og er limt fast i bakken så dytter jeg den rundt i volter helt til den går lei og gir seg.

Det er utrolig mye man kan gjøre, cluet er at det er de små tingene som ofte gir de store resultatene. Er du usikker i forhold til bakketreningen, hva du skal gjøre, hvordan og når, så få noen som kan det til å vise deg.

Hovedpoenget er ihvertfall å trene fra bakken, gi deg mens hesten er på topp og ikke krev for mye til å begynne med, øk heller litt og litt. Men vær tålmodig, er ikke alltid gjort i en fei :)
Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 10/08/2006 :  09:52:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Utatyr selges: Jeg har prøvd, prøver..
Kurre: Han har ikke vondt og er helt frisk. Har nettop gått gjennom den helsetesten..
Sette han bort ja, kanskje det..

Skal ut å jobbe med han litt senere i dag igjen.. Men han er ikke enkel.. Og det er ikke så enkelt når han plutselig bestemmer seg for og stikke, da går han.. Men ikke noe problem og få tak i han da. I går holdt jeg på 20min kanskje for og få han med de få metrene med til beite hans.. Han mannen som har gården måtte hjelpe til slutt, Muddy stakk fra han å, men fikk han nedover til slutt..
Kristine(Bustetrollet) skal kanskje komme og se på han, og se hva hun får gjordt. Også ei veninne av meg som kanskje kommer til helga for og hjelpe...

-Tonje-
Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 10/08/2006 :  10:26:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm, hvis du føler du har prøvd "alt" så ville jeg vel kanskje sett meg om etter en annen hest som passet mer for deg. Jeg forstår at du er glad i hesten, men hvis dere ikke klarer å kommunisere og respektere hverandre så vil dere aldri kunne fungere godt i lag.

Det finnes mange gode hester der ute som sikkert er perfekt for deg :)
Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 10/08/2006 :  10:41:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke solgt han.. Ville heller kosta på han et horsemanship opphold om du har mulighet til det;)

Ellers er jeg enig med kurre..
Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 10/08/2006 :  10:54:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Om han stikker,må du hvertfall leie med kjetting!!og om ikke det hjelper,må du leie både med kjetting og hodelag!
Hesten min er ganske egenrådig når det gjelder det å LEIE tur,der vi pleier å RI tur...da kan han kaste seg bakover og beine hjem.Så fort jeg får på kjetting,og han prøver å kaste seg bakover,strammer kjettingen under haka på han,og han gir seg veldig fort.Da tusler han alltid etter resten av turen...Nå som han har skjønt at det ikke går,prøver han ikke lenger heller=) Men sånne ting pleier alltid å komme tilbake i perioder.Da er det bare å gi klare beskjeder om hvem som er sjefen igjen..
Jeg skjønner at problemet dit er mye større,men du må hvertfall først og fremst vise hvem som er sjefen fra bakken..

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 10/08/2006 :  10:54:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Kristine(Bustetrollet) viste av et ikke så alt for langt unna.. Hun skulle sjekke opp det for meg.. Tusen takk for svar.. Men hvis det ikke årdner seg med oss etter det, gir jeg seriøst opp.. Går det ikke etter horsemanship kurs vet jeg seriøst ikke annet rå enn og skaffe meg ny hest.. Men*snufs* er så oppgitt, får ikke til noen ting med han.. Men skal prøve å få kommet meg på det kurset..
-Tonje-
Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 10/08/2006 :  10:59:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Om han stikker,må du hvertfall leie med kjetting!!og om ikke det hjelper,må du leie både med kjetting og hodelag!
Hesten min er ganske egenrådig når det gjelder det å LEIE tur,der vi pleier å RI tur...da kan han kaste seg bakover og beine hjem.Så fort jeg får på kjetting,og han prøver å kaste seg bakover,strammer kjettingen under haka på han,og han gir seg veldig fort.Da tusler han alltid etter resten av turen...Nå som han har skjønt at det ikke går,prøver han ikke lenger heller=) Men sånne ting pleier alltid å komme tilbake i perioder.Da er det bare å gi klare beskjeder om hvem som er sjefen igjen..
Jeg skjønner at problemet dit er mye større,men du må hvertfall først og fremst vise hvem som er sjefen fra bakken..

Opprinnelig postet av Hanniball

Ja.. Med kjetting under haka stikker han da også..MEn om jeg tar den åver nesta går det bedre.. Hodelag vil jeg helst ikke leie med, med tanke på munnen hans.. Når jeg leier han og han stopper, kan jeg nesten ikke dra i munnen på han heller.. Ri ja, han går ikke da heller,, prøver jeg og legge pisken litt på han, bli han sur og sparker himmelhøyt.. =p hehe.. Litt morsomt er det da. Men sån skal det jo ikke være..

-Tonje-
Gå til toppen av siden

Reaper

Skrevet - 10/08/2006 :  13:07:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Muddy: Jeg skjønner utrolig godt hvordan du har det!
Man føler at når man tar et skritt fremover, tar man samtidig ti tilbake.
Det er utrolig slitsomt og man mister jo lysten til å fortsette etterhvert også...

Det er jo ofte slik at en dag stemmer plutselig ikke kjemien lenger, og slik er det bare, så hvis du ikke finner ut av problemene med profesjonell hjelp kan det faktisk hende at dere har vokst fra hverandre.

Jeg ville faktisk tatt på han hodelaget, når han oppfører seg som en dust kan han ikke forvente å bli behandlet som en konge heller!
ta på han hodelaget og sett han på plass når han finner på noe tull! Sett han skikkelig på plass med en gang han finner på noe istedet for å "mase" på han, er mye bedre å ta han en gang og være ferdig med det!
Høres kanskje brutalt ut, men noen hester er rett å slett noen dritt€#@.
Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 10/08/2006 :  13:31:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Har vert i stallen nå.. Fann ei skikkelig stærk taugrime som jeg satte på han når jeg jobba med han på banen..! Satte han på plass flere ganger, jeg ble skikkeli sint, for ble så lei av tulle.. Han gikk fint bak meg helt til han plutseli håppa fram å bet etter meg, jeg stoppa å rygga han noen skritt til bake, så gikk vi så hoppa han fram og bet etter meg igjen, jeg ga han en dask med taue, da ble han sint og snudde rompa mot meg.. Jeg rykka litt i taue, å han gikk fint igjen.. Sånn fortsatte det,.. Jeg er nå sint, irritert og oppgitt.! Nå vet jeg ikke om jeg gidder mer..
er så oppgitt at jeg sende mail på en annen hest:,(

-Tonje-
Gå til toppen av siden

Reaper

Skrevet - 10/08/2006 :  13:48:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Muddy: det høres ut som hesten din virkelig har problemer med å respektere at det er DU som bestemmer, siden han nekter å ta det til seg og svarer med å snu rumpa mot deg kan det fort bli en farlig situasjon.
Jeg står fortsatt på mitt og mener at du skal sette på han et hodelag med bitt!
Ellers så synes jeg det høres ut som du trenger litt hjelp utenfra...
Anbefaler et horsemanship kurs for å se om det blir bedre, men det har du jo nevnt tidligere at du sjekker opp så da ville jeg virkelig gått for det!

Lykke til! og huske å fortelle oss hvordan det går fremover:)
Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 10/08/2006 :  13:52:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Skal gjøre det.. Han har vert sånn, hele tiden mens jeg har hatt han.. Skal prøve og ta han for meg igjen litt senere i dag og da skal hodelaget på.! Så vi får se.. Skal fortelle hvordan det gikk..
Det med horsemanship kurset bli sjekka i morgen..

-Tonje-
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 10/08/2006 :  14:27:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av +Muddy+

Lørdag

Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 10/08/2006 :  14:38:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av +Muddy+

Lørdag

Opprinnelig postet av Bustetrollet

Oy, ja.. Trodde det var Fredag i dag jeg hehe

-Tonje-
Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 10/08/2006 :  16:00:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Ponnien min var også sånn en periode.
Jeg fikk hjelp av en venninne, vi flytta hesten til ett annet miljø, og plutselig forandret hele hesten seg. Nå kan jeg gjøre omtrent hva jeg vil med han.
(Han har forresten flyttet tilbake til meg igjen nå da.)

Jeg Liker Smileys, Jeg Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.