hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - mobbing av hesten min...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 mobbing av hesten min...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Lopke

Norway

Skrevet - 10/08/2006 :  08:44:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
BirreogVickie og Lopke: vil det da si at dere ikke tror at en hest lar seg påvirke av negative holdninger?

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Er ikke helt sikker.. synes det blir kanskje litt for mye menneskeliggjøring av et dyr..

Dessuten tror jeg heller at rytters selvfølelse gir utslag på hesten og at det går den veien.

Jeg går ut fra at dyr ikke forstår ironi eller vitser. Men hører de forskjell på latter?
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 10/08/2006 :  11:02:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
BirreogVickie og Lopke: vil det da si at dere ikke tror at en hest lar seg påvirke av negative holdninger?

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Er ikke helt sikker.. synes det blir kanskje litt for mye menneskeliggjøring av et dyr..

Dessuten tror jeg heller at rytters selvfølelse gir utslag på hesten og at det går den veien.

Jeg går ut fra at dyr ikke forstår ironi eller vitser. Men hører de forskjell på latter?

Opprinnelig postet av Lopke

Men er det virkelig "menneskeliggjøring" av hesten å tro at den blir påvirket av negative holdninger?
Jeg tror ikke det..
Du sier jo selv at rytters selvfølelse virker inn på hesten og jeg vil vel da påstå at denne selvfølelsen er en videreformidling av en holdning.
Hester er jo utrolig følsomme dyr, en hoppe trenger bare å berøre sitt føll veldig forsiktig for å gi div signaler, for ikke å snakke om den, for oss nesten usynlige, kommunikasjonen som foregår alle hester i mellom.
Hesten er instinktivt avhengig av å være følsom for signaler, det være seg fysisk nærhet, lyder, holdning osv.

Jeg tror at hester forstår forskjell på ondskapsfull og vennlig latter iom at vårt kroppsspråk, selv om vi kanskje ikke innser dette selv, forandrer seg ifht. våre holdninger og toneleie også blir anderledes.
( hadde forøvrig vært utrolig interessant å gjort grundig forskning på hesters forståelse av menneskets stemme/ språk/ toneleie)
For ikke å snakke om de forskjellige energiene vi sender fra oss avhengig av holdning, humør osv.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 10/08/2006 :  11:50:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja er ikke helt sikker jeg. Mye du sier er sikkert helt sant. Men er ikke 100% overbevist..
For å ta et eksempel, veldig mange hester i DK er blitt utsatt for overgrep de siste årene. Skåret i osv.. Dette er hester som står på beite. De kommer villig bort til overgriper. Burde ikke disse hestene fornemme at dette var onde mennesker om de kunne? Om man gir hester signaler ut fra humør, tone, kropsspråk som man umiddelbart ikke har helt kontroll over, kan disse syke folka med onde hensikter klare å skjule dette for et dyr som egentlig burde ha et større fluktinnstinkt?

Nei Renate jeg vet ikke helt jeg.. sikkert bare vas jeg skriver. Men ingen kan jo være helt enige. Om hester virkelig forstår så mye som noen velger å tro, burde det bevises på en eller annen måte. (og ja det burde vært mer forskning på dette) Og da kan vi jo begynne å forske på lign tema og som healing eller dyretolker.. Hvilket jeg heller ikke er helt med på.. (er sterkt tvivlende til slike ting)

Jeg tror ikke på at noen hester "sier" de vil ha rosa dekken... (hester ser nesten ikke farger)
som noen tolker har fortalt i sine historier..
Jeg tror heller ikke at en hest kan psykes ned fordi det står noen drittunger på tribunene og kaller hesten for stygg eller no..

Men jeg tror at eierens humør (hvilket må være dårlig nårhesten blir kalt stygg) påvirker hesten. at eiers irritasjon for teite jenter blokerer samarbeidet til hesten. Og jeg tror at mennesker kan se at en hest er uvel, ensom, trist, glad, osv uten å være dyretolk.
Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 10/08/2006 :  12:08:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men jeg tror at eierens humør (hvilket må være dårlig nårhesten blir kalt stygg) påvirker hesten. at eiers irritasjon for teite jenter blokerer samarbeidet til hesten. Og jeg tror at mennesker kan se at en hest er uvel, ensom, trist, glad, osv uten å være dyretolk.

Kopi av melding:

Veldig enig
Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 10/08/2006 :  12:09:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
oj, jeg hadde ikke helt dreisen på det der med å kopiere meldinger Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 10/08/2006 :  13:33:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
mange fornuftige ord. Jeg kan ikke si jeg direkte har tatt meg nær av det de sa, men når de snakker HØYT om det tilhverandre mens de rir på bana for at den ene skal høre hva den andre sier på andre siden av bana da er de ikke akkurat diskrè vil jeg si..da vil de helst at andre skal høre hva de sier til hverandre.
Selvsagt skulle ikke rytteren som tilhørte stallen vår lyttet på samtalen, men som nevnt over så var det ikke vanskelig å unngå. Hørte selv de snakka om noe uten å lytte men jeg hørte jo da ikke akkurat etter hva de sa..
Jeg innbiller meg at hester kanskje forstår noen enkle ting vi mennesker sier/gjør. Min hest har nå begynt å gå sin vei da disse jentene og hestene deres kommer bort til ridebana ( beitet ligger rett ved ridebana) og dette bruker han aldri å gjøre ellers.. men ikke vet jeg om det kommer av det, eller om han bare tenker "mmmmm der var det mer gress"... ikke godt å si.. men poenget mitt er; det er lov å si kommentarer om andres hester seg i mellom, men å snakke høylytt slik at alle skal høre det er vel ikke nødvendig..jeg vet at jenter i den alderen, og egentlig i alle aldrer må kommentere noe dersom de ser noe de synes er bra/ dårlig/ missunnelse o.l og gjøre dette over til noe meget negativt.. Så fort jentene ser meg så holder de munn og sier ingen ting , så jeg vil heller ikke kommentere dette med dem da.

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 10/08/2006 :  15:37:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg skjønner det. Men det er forskjell på og diskutere hesten og stå og peke og le av hesten. Spesielt en så selvhøytidelig som Roxanne. Charlie, den ene hesten vår har blitt helt ødelagt fordi folk har stått og ledd og pekt på han. Derfor tillater jeg rett og slett ikke at de ler og peker på hesten min. Men selvfølgelig er det noen grenser da. Foreksempel første gang Roxanne gikk med belegg. Opp med beina nesten innunder magen. Da måtte jeg le litt selv

Opprinnelig postet av Roxy_Gulle

Stakkar Charlie. Du får hilse til han og si at jeg syns han er en av de fineste hestene jeg vet om. Mener det 100% ærlig! Helt fra første gang jeg så han i den Strand rideleir-brosjyren har jeg likt den hesten. Faller ofte for spesielle hester!
Syns han er utrolig spesiell og fin:) Hadde kjempelyst å ha han på leiren og, men fikk kun ridd han da vi byttet hester (barbak)... Har sett på dine bilder av han og, og beundret han;) hehe, sikkert mange som syns han rar/stygg osv pga han ser spesiell ut, men jeg syns det gjør han penere! Elsker den hesten, sånn av utseende, kjenner ikke personligheten hans... Go Charlie Skikkelig fan av han jeg;)

Opprinnelig postet av Svalgårds-Cheri

Han var sikkert veldig god uten sal xP Unngår helst og ri han uten sal med det beinet som stikker opp. Men tilbake til saken ja. Jeg tror at de forstår at du ler av dem. Hvordan de forstår det vet jeg ikke. Om det er kroppsholdning eller hva det er. Fortalte jo om det med beinbeskytterne og Roxanne løftet beina sånnog vi lo litt av henne ble hun irritert og sparket med beina får og prøve og få de av.

<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 10/08/2006 :  15:41:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er nok noe eldre enn deg Angela, så jeg hadde konfrontert disse jentene med at skal de ri på ridebanen på stallen der du oppholder deg, så får de oppføre seg og slutte med slikt tull.

Du er da den som tar iniativet, de vil bli avvepnet og de vil derfor føle seg "dumme" ved en konfrontasjon. (Bør i alle fall...)
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 11/08/2006 :  20:09:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
BirreogVickie: ja du har ett poeng der.. er bare at jeg ikke er "tøff" nok på egenhånd til å ta opp dette med disse jentene... Jeg leier jo bare på stallen, men stalleier har sagt at han ikke vil ha noe av den slags på banen sin så tror nok de bør holde ting inne til de kommer til stallen neste gang dersom de får lyst til å slenge med leppa. Joda, i dag ler jeg bare av det, Tar meg ikke personlig nær av dette, men verre med de yngre jentene på stallen synes jeg hvis de jentene skal bli frekke mot disse også, men det er jo EGENTLIG ikke min sak da..... :)

Kristine og Sabina

» VIP

Skrevet - 11/08/2006 :  21:21:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine og Sabina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine og Sabina  Svar med kopi av melding
Tragiske greier:/ Noen folk er bare sånn! Drit i dem...
Opplevd noe av det samme. Min hest kan være litt sur og grinete. Så det gikk " rykter" om det...men.men det blåser jeg i;D Nå som folk kjenner hesten min(var ny i klubben da) Skryter alle av ho;D hehe

Sabina 4-ever In My Heart<33 Gå til toppen av siden

Kristin_og_Tiril

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2006 :  22:45:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristin_og_Tiril  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristin_og_Tiril  Svar med kopi av melding
Ikke bry deg..
Sånne folk er "verdensmestere som kan ALT" nesten uten unntak,som tror de kan heve seg over andre,bare fordi hestene dems er perfekte i deres egne øyne.. (kan ikke klandre dem for det,hesten min er jo også perfekt i mine øyne..)

men det gir meg ingen grunn til å rakke ned på andres hester,uansett rase,hold eller noe annet! har også opplevd kjipe kommentarer på stevner og lignende,da jeg har en hest som blir oppfatta som lite egnet til det vi driver med.

Men,vær stolt av den hesten du har,og hev deg over det!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1127

- de som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger,har aldri hatt hest
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 11/08/2006 :  22:51:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ikke bry deg..
Sånne folk er "verdensmestere som kan ALT" nesten uten unntak,som tror de kan heve seg over andre,bare fordi hestene dems er perfekte i deres egne øyne.. (kan ikke klandre dem for det,hesten min er jo også perfekt i mine øyne..)

men det gir meg ingen grunn til å rakke ned på andres hester,uansett rase,hold eller noe annet! har også opplevd kjipe kommentarer på stevner og lignende,da jeg har en hest som blir oppfatta som lite egnet til det vi driver med.

Men,vær stolt av den hesten du har,og hev deg over det!

Opprinnelig postet av Kristin_og_Tiril

Min hest er laaangt i fra perfekt, og jeg har heller aldri påstått det. Men jeg ser jo at det finnes både bedre og dårligere hester, tynnere og tykkere hester, styggere og vakrere hester, og dette kan jeg diskutere, ikke fordi at jeg er misunnelig eller tror jeg er bedre enn andre, men fordi det er naturlig å snakke om ting man ser og om ting man tenker på! Så komentaren " Sånne folk er "verdensmestere som kan ALT" nesten uten unntak,som tror de kan heve seg over andre,bare fordi hestene dems er perfekte i deres egne øyne.." stemmer ikke i mitt tilfelle.

Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 11/08/2006 :  23:01:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med mange her.. men selv kan jeg også kommentere andre hester og hvordan de ser ut o.l det er vel normalt, sikkert ingen som med hånden på hjertet kan si at alle raser er presis like vakre.. Den som nå "mobbet" min hest, hadde samme rase som min; fjording. var vel derfor hun måtte presisere at min var feit å stygg, siden hun selv eier en slank og flott fjording.. men ingen er jo perfekte, hverken mennesker eller dyr.Selv synes jeg alle fjordinger er fine, mens andre raser er ikke sikkert jeg liker like godt, men er vel det som er flott for oss, at vi alle kan komme opp med en hest vi selv liker. Er kanskje best å ikke dra lengre diskusjoner om nettopp dette, for var ikke det jeg ville frem til:)
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.