hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ditt livsyn/ din tro...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Ditt livsyn/ din tro...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Blesapiami

» VIP

Skrevet - 06/08/2006 :  21:41:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
jah... som overskriften sier... hva er ditt livsyn/tro? hva tror du på... hva tror du ikke?
Selv så er tilhenger av spiritismen..

Redigert av - Blesapiami den 06/08/2006 21:47:13

Mari^_^

Norway

Skrevet - 06/08/2006 :  21:46:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Er oppført som kristen, men regner meg selv som at jeg ikke tror på noe spesielt.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

lovise_felex

Norway

Skrevet - 06/08/2006 :  22:17:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelovise_felex  Send %s1% en ICQ meldinglovise_felex  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselovise_felex  Svar med kopi av melding
jeg er ikke kristen , men tror litt på åndeligt ! ( spiritisme?, vist de er dt de kallest) hehe
<3 Vetle Felex <3 min lille klomp =D Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2006 :  22:50:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Tror at det er noe etter døden for absolutt alle. Tror ikke det finnes et helvete. I såfall er det helvete her på jorden. Kan umulig finnes et større helvete enn det er her.
Jeg tror at når vi dør kommer vi til noe ubeskrivelig godt.
Jeg tror ikke på teorien om at Gud skapte jorda på 7 dager.
Jeg tror at det er noe mer mellom himmel og jord enn hva det er mulig å oppfate for et menneske. Jeg tror ikke de åndene som er rundt oss, men som vi ikke kan se er ute etter å skade oss, selv om mange blir redde for dem. Min teori er at de passer på oss. Jeg tror på skjebnen og på at alt er bestemt på forhånd, men av hva kan jeg ikke si.
Skjeben om mulig=)

Jeg tror også på at jeg aldri vil bli mindre glad i sjokolade

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  00:17:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg er kristen. Men har også et noe videre syn på livet, det som er rundt oss og hva som er etter døden..
Jeg er overbevist om at vi ikke er alene, at der er åner rundt oss og at noen mennesker er i stand til og få kontakt med døde personer.

Jeg tror på en Himmel og et Helvete etter døden likevel, men at ikke noen er kommet der enda.. Ikke før Jesus kommer tilbake for og hente sine hjem, først da tror jeg at vi skla bli dømt.. At døden nå bare et et "venterom" eller hva en vil kalle det.

Spiritismen er jeg redd, den holder jeg meg unna...

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Catharina_

» VIP

Skrevet - 07/08/2006 :  00:22:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCatharina_  Svar med kopi av melding
unnskjyld meg, men hva er Spiritisme?
-Catharina,SuperBlitz&AsgrimSvarten-

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  00:26:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Catharina_

Det er at en tar kontakt med ånder og spør om ting en lurer på, f.eks. en gjeng personer sitter rundt et bord med et spesielt brett mellom seg. Hva det brettet heter og slikt vet jeg ikke, har ikke så mye mer peiling enn dette på hva det er. For jeg har valgt og ta stor avstand fra det..

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  00:48:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tror at det er noe etter døden for absolutt alle. Tror ikke det finnes et helvete. I såfall er det helvete her på jorden. Kan umulig finnes et større helvete enn det er her.
Jeg tror at når vi dør kommer vi til noe ubeskrivelig godt.
Jeg tror ikke på teorien om at Gud skapte jorda på 7 dager.
Jeg tror at det er noe mer mellom himmel og jord enn hva det er mulig å oppfate for et menneske. Jeg tror ikke de åndene som er rundt oss, men som vi ikke kan se er ute etter å skade oss, selv om mange blir redde for dem. Min teori er at de passer på oss. Jeg tror på skjebnen og på at alt er bestemt på forhånd, men av hva kan jeg ikke si.
Skjeben om mulig=)

Jeg tror også på at jeg aldri vil bli mindre glad i sjokolade

Opprinnelig postet av Andrea & Daytona

Vi er ALTFOR lik. Skummelt.

http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

Blesapiami

» VIP

Skrevet - 07/08/2006 :  00:56:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Det er at en tar kontakt med ånder og spør om ting en lurer på, f.eks. en gjeng personer sitter rundt et bord med et spesielt brett mellom seg. Hva det brettet heter og slikt vet jeg ikke, har ikke så mye mer peiling enn dette på hva det er. For jeg har valgt og ta stor avstand fra det..

Opprinnelig postet av Bente_og_Etanec

nei nei... det er så mange som tror det... for dere som gidder å lese så kommer en forklaring på spiritismen her... tror mange kommer til å kjenne seg igjen!

Mange tror spiritismen er en religion. Mange tror at spiritisme har noe med djevelen å gjøre. Jeg har her opprettet et tema for å renske opp litt i alle ryktene og mytene om hva spiritisme egentlig er.

Spiritismen representerer den tenkning at det finnes en åndelig verden ved siden av oss, som påvirker oss og alt annet liv, her fysiske på kloden:

Introduksjon

Spiritismen går ut på at:

1
- det finnes en Gud eller kilde som står bak alt i universet, en høyere mening og helhet som vi ikke kan forstå fullstendig mens vi er på jorden. Dette er en ren Gud, det ytterst perfekt, som IKKE straffer, en kilde hvor vi og alt liv kommer fra.

2
- sjelen er et fragment av en større helhet, som utvikler seg selv gjennom mange reinkarnasjoner. Sjelen overlever når den fysiske kroppen (skallet) dør. Sjelen er essensen i hvert individ, et fragment av en større helhet som utvikler seg gjennom mange reinkarnasjoner som følge av hvilke handlinger og valg som tas i den enkelte reinkarnasjon. Utviklingen for hver enkelt sjel baseres på handlinger og konsekvensene av de valgte handlingene (alle er født med en fri vilje). I spiritismen mener man at sjelen går en "skole". Fra en lite-utviklet ånd (utgangspunktet) til en høyt-utviklet ånd med stor innsikt og forståelse av ALT'et. Gjennom mange reinkarnasjoner skal den bygge seg opp erfaring og forståelse av ALTet, og til slutt bli tilsluttet den store kilden som alt liv kommer fra. Som et eksempel: En lite-utviklet ånd kan f.eks være Hitler, mens en høyt-utviklet ånd kan være Jesus.

3
- det finnes en kommunikasjon mellom vår fysiske verden og en åndelig verdene som eksisterer samme med oss, rundt oss og i oss. Denne kommunikasjonen skjer enten vi er klar over det eller ikke

----------

Ikke en religion
Spiritismen er ikke en religion, fordi det finnes ingen form for styre, administrasjon eller ledelse som forteller deg hva du skal tro og hvordan det hele henger sammen.

Spiritismen går ut på hver enkelt individs "søken" etter en sannhet og mening med hvorfor vi lever her på jorden. I spiritismen kan man selv tenke fritt - i teorien kan man være muslim, kristen eller buddhist, og allikevel være et søkende menneske med et spiritistisk livssyn.

Mange religiøse menigheter og kirker sier at Gud vil straffe dem som "synder". Slik er det ikke i spiritismen. Det finnes ikke noe helvete. Det finnes kun en kilde hvor vi kommer fra, men vi har fått fri vilje til å velge mellom gode eller vonde handlinger. Når det gjelder Gode eller Vonde handlinger så menes ikke at Gode Handlinger=GUD og Vonde Handlinger=SATAN. I spiritismen finnes det ingen Satan eller djevel, men i spiritismen er Gud både Godt og Vondt. Uten Godt og Vondt er ikke sjelen i stand til å definere seg selv. Den er ikke i stand til å søke seg frem til målet: Enhet med ALT (Gud/Kilden). Altså, når du velger mellom en God eller Vond handling så velger du ikke mellom Guds side eller Djevelens side; Du velger rett og slett bare hva du vil gjøre. Dette er med i skapelsen av Deg selv som individuell sjel, frem mot et mål.

Man kan tenke seg en lavalampe
Sjelen er en liten del, som er ute på tur, adskilt fra kilden hvor den kommer fra. Den smelter etterhvert sammen med kilden igjen, og deretter løsner den på ny, men ikke helt lik slik den var tidligere. Dette foregår i evighet (ett tidsbegrep vi ikke kan forstå)

I spiritismen er ethvert individs handlinger selve grunnlaget for sjelens videre vekst. Målet for sjelen er til slutt å bli "perfekt", eller å stadig tilnærme seg "kilden" eller det maksimalt perfekte som sjelen kommer fra.

I og med at sjelen er et fragment (en brikke) i det store puslespillet, er ikke sjelen perfekt. Det er helheten som alt liv kommer fra, som er perfekt.

Åndeverden
Spiritismen går hovedsaklig ut på at det eksisterer en åndelig verden ved siden av oss, som vi ikke ser, men som vi kan kommunisere med. Denne "verdenen" er den kilden hvor vi (og alt annet liv) kommer fra.

En Gud eller større "kilde"
I spiritismen tror man ikke på en Gud på samme måte som i kristendommen: En Gud som dømmer menneskene for deres handlinger. Derimot, i spiritismen tror man at alt liv kommer fra- og lever gjennom en Gud, som IKKE dømmer, men som "observerer". Denne "Guden" er en kilde hvor alt liv kommer fra.

Et spiritistisk livssyn
Hvor kommer du fra? Hvorfor er du her? Hvor skal du hen? Hva er grunnen til alt liv? Hvorfor finnes godt og vondt?
Hvis du noengang har tenkt på dette, da er du innerst inne en søkende person - altså, du har et "indre" spiritistisk livssyn. Dette kan du være selv om du er kristen eller ikke-religiøs. Det har ingenting med bås-setting og gruppering, kategorisering og religions-tilhørighet å gjøre - det dreier seg om å stille spørsmål ved altet, og troen på at alt liv kommer fra et sted eller kilde som allerede eksisterte før BIG BANG eller skapelsen som kirken har valgt å kalle det.

Jesus
I spiritismen sees Jesus på som et stort forbilde for menneskeheten - en mann med stor respekt for livet og med en høy åndelig forståelse for sin tid. Dette gjelder også Buddha.

I spiritismen stilles jeg og deg på lik linje med Jesus, ettersom alt liv kommer fra samme kilde ("Jeg og min far er ett") - det vil si at alle og enhver er Gud, uten at man selv egentlig er klar over det.

I spiritismen mener man at Jesus IKKE betalte for våre synder, når han hang på korset. Meningen med korsfestelsen var at mennesket/sjelene skulle lære av sine valg.
Gå til toppen av siden

Catharina_

» VIP

Skrevet - 07/08/2006 :  00:57:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCatharina_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
unnskyld meg, men hva er Spiritisme?

Opprinnelig postet av Bente_og_Etanec

Takk for fort svar gud, det hørtes skummelt ut.. gale folk.. får helt frysninger av åndenes makt på tv jeg, det er skummelt det. men intressangt!

Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  01:13:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Spiritismen høres spennende ut, kan vel ikke akkuratt kalle det at det er det jeg tror på, men er enig i masse av det. Tror det finnes ånder, og masse masse mer "mellom himmel og jord" enn mennenskene kan se/oppfatte.
Har ellers ingen religion... Syns det virker totalt ulogisk (nesten tåpelig) at Gud og Jesus og alt sånn finnes.
Tror litt på sjebnen, at alt som skjer skjer for en grunn osv.
Gå til toppen av siden

Catharina_

» VIP

Skrevet - 07/08/2006 :  01:16:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCatharina_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Spiritismen høres spennende ut, kan vel ikke akkuratt kalle det at det er det jeg tror på, men er enig i masse av det. Tror det finnes ånder, og masse masse mer "mellom himmel og jord" enn mennenskene kan se/oppfatte.
Har ellers ingen religion... Syns det virker totalt ulogisk (nesten tåpelig) at Gud og Jesus og alt sånn finnes.
Tror litt på sjebnen, at alt som skjer skjer for en grunn osv.

Opprinnelig postet av Svalgårds-Cheri

kunne ikke vært mer enig.

Gå til toppen av siden

Elenion

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  01:18:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElenion  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElenion  Svar med kopi av melding
jeg tilhører ingen religion, og tror ikke på noe spesifikt, og iallfall ikke på noen gud. men at det er mer i verden enn det vi kan se og høre sånn til vanlig er jeg helt sikker på :)
...:: ::.. Gå til toppen av siden

Kristine og Sabina

» VIP

Skrevet - 07/08/2006 :  01:52:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine og Sabina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine og Sabina  Svar med kopi av melding
Ja, nå er jeg jo akkurat konfirmert da. Men usikker, ja det er jeg..:S
Føler ikke behovet for å må tro på noe...

Sabina 4-ever In My Heart<33 Gå til toppen av siden

Blesapiami

» VIP

Skrevet - 07/08/2006 :  01:57:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
så lenge man lever med harmoni i seg selv så spiller det jo ingen rolle hva man tror eller om man i det hele tatt tror. eller? :P Når det gjelder å tro så er det viktigste å tro på deg selv og ikke minst følge hjerte sitt( JA jeg veit meeeget klisje).
Gå til toppen av siden

Catharina_

» VIP

Skrevet - 07/08/2006 :  03:05:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCatharina_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
så lenge man lever med harmoni i seg selv så spiller det jo ingen rolle hva man tror eller om man i det hele tatt tror. eller? :P Når det gjelder å tro så er det viktigste å tro på deg selv og ikke minst følge hjerte sitt( JA jeg veit meeeget klisje).

Opprinnelig postet av Blesapiami

Men sant!:)

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.