hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Uten sko..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Uten sko..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  20:37:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Bea: Trodde at når jeg skrev "Virkeligheten er slik at ikke som kaller seg for hovslager har så veldig mye peiling", så ville det bli oppfatta som at mange som kaller seg for hovslagere egentlig ikke er det. Men ok, klokka tre om natta så kroter jeg sikkert ned mye rart. Vel vel, en hovslager eller "hovslager" som sier at disse høvene er kjempefine, imponerer ikke meg hvertfall. Ikke det at de er spesielt fæle, men så lenge man ikke f.eks. rasper inn sleng og ser at høvene har hatt for mye press i draktene, så tror jeg ikke han som har gjort dette har verdens beste kunskap om høver.

Katrine: Jeg synst disse høvene er ganske lange. Men om hesten har gått med for lange høver og mye sleng, så kan hovbeinet synke ned det blir umulig å få høvene kortere før hoven har fått vokst ned på nytt med sterk forbindelse mellom hovbein og hovvegg. Så lenge han ikke bryr seg med å raspe inn sleng så blir det vanskeligere for hoven å få reparert seg. Jeg har sett mye verre enn dette, men etter min oppfatning om hvordan en frisk hov skal være, så er disse i lengste laget

redigert pga skrivefeil.....

Redigert av - Asbjørg den 13/08/2006 23:49:21 Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 13/08/2006 :  21:00:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg sier meg helt enig i Frøya sitt innlegg vdr smedens håndtverk på denne hesten.....
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  22:47:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Så fint at noen er enige med meg Det er ikke for ofte. Men jeg må få pressisere det som jeg også skrev tidligere, kommentarene er ut i fra det som jeg ser på bildene. Om dette er virkeligheten, er det bare eieren som vet. Bilder bør taes i rett vinkel på høvene. Legg kameraet på gulvet om nødvendig.

Jeg vil også si som det ble sagt over her, etter min smak er disse høvene for lange. Mange kaller seg hovslagere i dette landet, men det er svært få som har fagbrev. Tror neppe det var en fagmann som gjorde denne jobben.
Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 14/08/2006 :  02:15:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Jeg vet ikke, men han er hvertfall fast hovslager på alle de tre stallene jeg har stått på til nå, + en del andre staller rundt om her.

Trodde han da hadde fagbrev da han er såppas.. Brukt.
Men mulig jeg har feil. Så jeg burde da bytte hovslager?

Jeg Liker Smileys, Jeg Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 14/08/2006 :  09:51:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror hovedmålet for mange smeder er å få skoene til å henge fast til neste skoing. Så lenge de klarer det er heste-eier stort sett fornøyd og trenger ikke tenke noe på høvene.

Jeg er enig med Frøya at høvene var veldig lange. Dessverre er dette altfor vanlig men det utsetter hele hovkapselen for store mekaniske krefter som kan svekke og skade hoven. De færreste smeder vil gjøre store endringer på en hov så lenge ikke hesten er halt. Dermed blir høvene sakte lenger og lenger. Hvis du snakker med smeden (kanskje en ny en ja) og dere blir enige om å prøve å korte ned hovkapselen i løpet av de neste 3-4 skoingene slik at det ikke blir noen dramatisk endring for hesten vil det kanskje hjelpe.

Om du ser på hesten fra siden, legg merke til det bakerste vektbærende punkt under hestens fot. Ikke der hesteskoen slutter men der hovkapselen begynner å virkelig bære vekt. Trekk så en loddrett linje opp fra dette punktet. Ofte vil den loddrette linjen krysse hårlinjen halvveis frem mot tåa. (vet ikke om dette gjelder din hest, men det er vanlig)

Det minner meg om cowboyboots med høy hæl som skrår fremover. Ikke behagelig å alltid måtte gå slik, og når hesten får vekten fra hælpartiet altfor langt frem blir det store mekaniske krefter som presser hælene opp og frem og legger press på følsomme deler dypt inne i hoven midt under hovbenet.

Det er veldig interessant å sette seg mer inn i hvordan høvene fungerer, også for vanlige hesteeiere som alltid kommer til å overlate hele jobben til en smed. Nå som jeg er vant til å se barfothøver blir jeg helt forskrekket over å se skodde høver som er overgrodde og med masse sleng og høye hæler fordi jeg vet mer om hva disse tingene betyr for hesten. Det finnes smeder som også er opptatt av å få riktig hovfasong så langt det lar seg gjøre med sko, men de er det dessverre altfor få av.
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  19:52:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Du bør ikke bytte hovsalger utfra dette du leser her ( jeg synes ikke hvertfall ikke man kan dømme noen slik ved et bilde av hver hov, og ikke vite hvorfor han gjør som han gjør osv osv) , du kan se om han er på listen på norsk hovsalger liste, kontakte noen som kan mye om emnet og høre om den aktuelle hovslageren, sette deg litt inn i emnet høver :)

Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 15/08/2006 :  23:29:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Jeg snakka med en annen hesteeier på stallen, hesten hennes ble også skodd likt som min. Denne hesten hadde like lange høver som min, men når jeg ser på bildene nå, syns jeg de så litt lenger ut enn i virkeligheten uansett.
Men mulig høvene er for lange uansett.

Jeg og denne hesteeieren kom frem til at jeg kanskje kan prøve en annen hovslager neste gang, og sammenligne dette, for så å gå tilbake igjen om jeg ville.
Det er vel en mulighet?

Jeg Liker Smileys, Jeg Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.