hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fjerne sko selv?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Fjerne sko selv?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Reaper

Skrevet - 13/08/2006 :  14:41:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå sier jo overskriften mye om det jeg skal spørre om.
Men hvis hesten din er skodd på alle fire ben, og den har mistet en baksko foreks, er det bare å "rive" av den andre skoen bak også da?

Og hvor mye skade kan man gjøre da?

er jo ikke alle som er like lystne på å måtte vente noen dager før smeden kommer og la hesten gå med 3 sko.

Noen synspunkter?

Hva bør man vite før man kan fjerne skoene selv?
Jeg har vært borti dette er par ganger nå, men jeg har aldri turt å fjerne skoen selv, av frykt for å gjøre noe galt..

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  14:52:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så lenge man fjerner 'hakene' på enden av sømmen så er det veldig lite skade man kan gjøre. Det er bar å kile noe under og banke de opp, så glir skoen av (Med litt hjelp).
Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Reaper

Skrevet - 13/08/2006 :  15:05:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvordan får man fjernet hakene? Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  17:01:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som jeg skrev, kil noe under og bruk en hammer til å banke på 'kilen'. En sånn 'hovslagerting' (Jada, faguttrykk her i gården) er det beste, med spiss kant på den ene siden og tykkere kant på den andre.

En sånn:

Mvh Tone Kristin

Redigert av - ToneKristin den 13/08/2006 17:05:48 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/08/2006 :  17:12:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tar av sko selv veldig ofte!

Og jeg bruker først og fremst ei god tang.
Bretter opp saumen på yttersia eller brette opp haken som Tone sa, med den tanga. Så tar jeg en hammer. Slår forsiktig tilbake saumen fra yttersia. Så løfter jeg opp hoven og der ser jeg at saumen har kommet tilbake. Bruker tanga igjen og drar ut saumen.

Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  19:51:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Har fjerna sko på mange hester men tør ikke gjøre det på min egen. :P
Men tror ikke jeg ville anbefalt og prøve å ta av sko for første gang uten å ha sett det bli gjort før men.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

€Klippa€

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  21:57:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei

me pleier også fjerne skoene selv...men det tar sin tid og me er veeldig forsiktige.klippa sine hover blir ekstremr "råtne-sprø" etter at hun har gått med sko, så det er fort gjort å brekke noe av.

em bruker bare vanli hammer, sånn "flat ting" og emm ja tang. har ikke kjøpt inn noe ekstra. så ja eg tror nok at det skal gå fin fint å ta av skoene selv bare vere forsiktig...
Gå til toppen av siden

€Klippa€

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  21:57:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei

me pleier også fjerne skoene selv...men det tar sin tid og me er veeldig forsiktige.klippa sine hover blir ekstremr "råtne-sprø" etter at hun har gått med sko, så det er fort gjort å brekke noe av.

em bruker bare vanli hammer, sånn "flat ting" og emm ja tang. har ikke kjøpt inn noe ekstra. så ja eg tror nok at det skal gå fin fint å ta av skoene selv bare vere forsiktig...
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  22:54:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Er det ikke vanskelig? Husker pappa skulle gjøre det selv mens hun som eide Roxanne sto og lærte han. Tok jo 15 år xP
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  23:09:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke vanskelig i det hele tatt, men man må ha teknikken inne for å gjøre det mest mulig behagelig.
Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  23:36:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det står i læreplanen vår for i fjor at vi skulle lære å sette på mista sko og fjerne selv..det har vi ikke sett!
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  00:26:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Å ta av sko sjølv er noko dei aller fleste burde ta seg tid til å lære seg. Det kan være viktig å kunne etter min meining. Det er lett å lære og det er ikkje vanskelig å ta av ein sko om man har riktig utstyr. man bøyer opp sømmen med ei nitklinge som Tone la ut bilder av og ei klubbe. Ikkje bryuk hammer på nitklinga. Når sømmen er bøyd opp er det lett å dra av skoen med ei god tang som er berekna på å dra av sko med.

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  01:07:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
En sømuttrekker er også kjekt å ha, i tillegg til ei nitklinge og tang Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  08:30:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Mår Muddy brukte sko(de få gangene han har hatt sko på bena) tok jeg av skoa selv. Har tatt av sko til flere hester også.. Er ikke vanskelig.. Men, alt må læres.. Synes du skal få noen som kan det til og vise deg hvordan det skal gjøres først, så du ser hvordan det blir gjordt..
Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-
Gå til toppen av siden

belinda1982

» VIP

Skrevet - 14/08/2006 :  13:35:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebelinda1982  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebelinda1982  Svar med kopi av melding
Man trenger en nitklinge,klubbe..IKKE HAMMER!! og en god tang for å ta av sko..Dette bør alle som har hest kunne.Dumt å måtte vente i dages/ukesvis på hovslagere..
(Derfor skor jeg selv!)

http://www.belinda1982.piczo.com Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  13:44:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
alle bør ha det mest nødvendige hovslager utstyret i stallen, og få hovslager til å lære seg å ta av en sko og fjerne sømmer riktig.
Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.