hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Uten sko..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Uten sko..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Katrine_Sandore

Skrevet - 05/08/2006 :  19:58:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Jeg har nå hatt hesten min uten sko siden midten av april eller no.
Fungerer veldig fint, har hatt hovslager til å se på han flere ganger, men han har ikke trengt å gjøre noe da høvene har slitt seg av seg selv.
Han har blitt ridd kanskje 1 eller 2 ganger i uka, ellers stått på sommerbeite.

Men nå er han tilbake på stall, og han har fortsatt ikke sko.
Jeg har ridd hver dag, og han er ikke sårbeint eller noe.
Men det jeg er redd for, er om han skal treffe en spiss stein når vi for eksempel traver eller galopperer?
Jeg ser for meg at hele hoven blir knust!
Kan de det? Eller er det ikke i det minste farlig på noen måte?

Jeg Liker Smileys, Jeg

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  20:18:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke du skal være redd for det.
Jeg rir to barfothester, den ene er veldig fin i høvene, og den andre kan være svæært sår.
Begge to galopperer på steinunderlag og sånn, men de har ikke skadet seg. Har aldri skjedd noe alvorlig med noen av barfothestene jeg kjenner, og de har travet/galoppert på steinete underlag, der det kan være fare for at det kommer en spiss stein i hoven.

http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

kris10na

Skrevet - 05/08/2006 :  22:52:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
blir hesten din trimmet av en barfottrimmer eller av en hovslager? Det er stor forskjell på det. Du har hatt hovslageren på besøk flere ganger uten at han har gjort noe.. hm?? De sliter ikke mye når de går på gress... Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  23:15:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
blir hesten din trimmet av en barfottrimmer eller av en hovslager? Det er stor forskjell på det. Du har hatt hovslageren på besøk flere ganger uten at han har gjort noe.. hm?? De sliter ikke mye når de går på gress...

Opprinnelig postet av kris10na

Var også det første som slo meg... Hvis du da ikke har en hest med høver som slites ned ekstremt fort..

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  23:19:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Ærlig talt, hovslagere klarer faktisk å se om hoven sliter seg eller ikke, eller går dere ut fra at dere vet bedre enn utdannede hovslagere? Skrev hun forresten noe om underlaget på beitet? Etter det jeg vet er mange beiter i Norge ikke kun bestående av gress..
Har selv vært med rundt på beiter i sommer og de fleste har ikke trengt noen form for trimming.
Beklager om jeg virker krass, men blir litt oppgitt.

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  23:20:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
EN hovknusning kan skje med sko og uten sko, men hele hoven knuser knuser ikke altså :)

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  23:48:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har selv vært med rundt på beiter i sommer og de fleste har ikke trengt noen form for trimming.

Og de fleste jeg har sett har trengt å bli trimmet

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 06/08/2006 :  09:13:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Det er sant som Bea sier, jeg har ikke sagt at han har gått på sommerbeite med bare gress, det var også grus, steiner og "fjell".

Må bare få legge til at jeg har hatt to forskjellige hovslagere, da den ene av dem også er barfottrimmer.

Forresten, når jeg kom tilbake fra tur igår, hadde han fått en sprekk i hoven, det så ut som det bare var på "yttersiden".
Kan dette gjøre vondt for han, eller bli værre?

Tror jeg skal sette på han sko igjen til uka, da han nå blir ridd mer enn på beitet.

Jeg Liker Smileys, Jeg Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 06/08/2006 :  21:04:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Så vidt meg bekjent er ikke hester født med sko. De kan utmerket godt tåle å galoppere på grus uten at høvene blir knust. Vent med å sko til hesten ev. trenger det du. Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  00:58:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
"Og de fleste jeg har sett har trengt å bli trimmet"

Når de har gått på gress, eller beite som trådstarter beskriver?

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  01:40:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
"Og de fleste jeg har sett har trengt å bli trimmet"

Når de har gått på gress, eller beite som trådstarter beskriver?

Opprinnelig postet av Bea

Jepp

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  20:09:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig må høvene trimmes. Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  20:38:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
altså venninna mi har brfothest,å den blir sårbeint av å kun stå på gress,å det var fordi den hadde begynnende forfangenhet fant hun ut..så være litt obs der ja.
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  21:58:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Hesten gikk ikke kun på gress. Renate: jepp til hva? :p

uansett, dere mener dere vet bedre av å lese dette innlegget ( hesten må trimmes) enn hovslagerne/barfottrimmerne som har sett på hesten?

Blir for dumt.

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  22:50:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten gikk ikke kun på gress. Renate: jepp til hva? :p

uansett, dere mener dere vet bedre av å lese dette innlegget ( hesten må trimmes) enn hovslagerne/barfottrimmerne som har sett på hesten?

Blir for dumt.

Opprinnelig postet av Bea

Jeg skal fortelle deg nøyaktig hva som blir for dumt: å tro at alle hovslagere er så dyktige at de tar av skoene og trimmer høvene til hestens beste ifht. at den skal gå på beite/ barfot.
Og ja både hester som kun har gått på beite med gress og hester som har gått på beite med gress og annet underlag har trengt trimming av høver.
Høvene slutter da ikke å vokse selv om man tar av skoene uansett underlag..

Og ja jeg synes det er meget merkelig at hverken hovslager eller barfottrimmer har trengt å gjøre noe som helst med høvene siden april.
Vil forøvrig veldig gjerne se bilder av høvene på den hesten om det er mulig.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 08/08/2006 :  19:37:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Vel, jeg satte sko på han idag.
Hovlslageren (som er en tredje hovslager som har sett på høvene hans), mente han hadde kjempe flotte høver, og han trodde den hesten hadde gått som barfot hest en stund (hvertfall ett år).

Jeg kan sikkert ta bilde av høvene hans, men kanskje litt for sent da han allerede er skodd ?

Jeg Liker Smileys, Jeg Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.