hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Uten sko..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Uten sko..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2006 :  20:14:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Fikk faktisk ikke med meg at det var siden april, trodde det var snakk om en vanlig sommerbeite periode. Men uansett stoler jeg mer på en ( 3? ) utdannet hovslager og en barfottrimmer enn en gjeng på et forum som ikke har sett høvene en gang.

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 08/08/2006 :  20:20:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vel, jeg satte sko på han idag.

Opprinnelig postet av Katrine & Sandore

Hvorfor skodde du da?
Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 08/08/2006 :  23:45:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Fordi til nå har han blitt brukt 2-3 ganger i uka, som oftest på korte turer, og enten i vann eller på gress.

Nå er han tilbake på stall, blir brukt mye hver dag, på grusveier, asfalt etc etc.
For å unngå sårbeinthet, valgte jeg å sette på sko med en gang, selv om han sikkert kunne ha gått uten, det får jeg ikke vite da.

Jeg vil ikke ha barfot hest om vintern uansett av.. dårlige minner.

Jeg Liker Smileys, Jeg Gå til toppen av siden

kris10na

Skrevet - 09/08/2006 :  00:46:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ta bilde av dem og legg de til her. Det hadde vært fint å sett:) Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 10/08/2006 :  17:30:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Og her kommer bildene:
Venstre forbein:

Venstre bakbein:

Høyre forbein:

Høyre bakbein:

Jeg Liker Smileys, Jeg
Redigert av - Katrine_Sandore den 10/08/2006 17:31:51 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 10/08/2006 :  20:26:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg ønsker å kommentere bildene litt. Dette er ikke for å være slem eller noe, men for å gjøre deg mere bevisst på hva du bør kreve av hovslageren. (Dessuten har du byttet om venstre og høyre )

Må legge til at kommentarene er ut i fra det jeg ser på bildene. Vinklene bildene er tatt i, er ikke spesielt gunstig og kan forvrenge virkeligheten noe.

Her var det MYE sleng. Sleng er det du ser som en knekk utover. Hovveggen skal falle i en rett linje uten knekk. Dette gir strekk i lamellene og er ikke spesielt behagelig å gå med. Dersom du "deler" hoven i 3 deler, vil den øverste 3. delen vise deg hvordan hesten prøver å gro høvene. De 2/3 under må tilpasses den øverste 3. delen.

Hælene er alt for høye etter min smak (og sånn som hester ser ut i naturen).

Det ser også ut som om det er stor forskjell på bakbeina?
Venstre barkbein ser ikke så værst ut på bildet der bare den vises, men på bildet av VF der du ser bakhoven bak, viser det at det er samme tendens med sleng der. På de andre ser du tydelig at hårlinjen buer oppover på sidene (draktene). Den skal falle i en jevn linje nedover. Dette tyder på at draktene er for høye der. Dette gir press og ofte kan man se blødninger i sånne områder. Det synes spesielt godt på lyse høver som da får rosa/røde "flekker".

Hva er det hovslageren har gjort med tærne? Det ser ut som om det er hugget av i blinde. Ikke pent. Burde vært raspet i stedefor klippet.
Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 10/08/2006 :  20:40:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner veldig godt at Bea var kvass.
Selv om barfot kanskje er bra for hesten, betyr det ikke at en som slår på sko ikke kan se om en hov fungerer som den skal eller ikke.
De får betalt for å gjøre en viktig jobb og en feil kan koste dem mye.
I tillegg vet jeg mange i travmiljøet som er veldig opptatt av hvordan hoven er og de filer og tilpasser og skor selv.
Det er ikke bare barfottrimmere som bryr seg om hovene til hesten!
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 10/08/2006 :  20:55:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg skjønner veldig godt at Bea var kvass.
Selv om barfot kanskje er bra for hesten, betyr det ikke at en som slår på sko ikke kan se om en hov fungerer som den skal eller ikke.
De får betalt for å gjøre en viktig jobb og en feil kan koste dem mye.
I tillegg vet jeg mange i travmiljøet som er veldig opptatt av hvordan hoven er og de filer og tilpasser og skor selv.
Det er ikke bare barfottrimmere som bryr seg om hovene til hesten!

Opprinnelig postet av wwkaja

Og det er det vel ingen som har påstått heller...?
Ang. bildene så har Frøya sagt tilstrekkelig til at jeg ikke velger å kommentere

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 10/08/2006 :  21:58:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Ikke spør meg hva hovslageren har gjort, jeg må nok inrømme at den jobben overlater jeg til mennesker som (forhåpentligvis) har peiling på det.

Men da har tydeligvis disse 3 menneskene som har sett på høvene hans tatt feil, han har ikke noe spessielt bra høver?

:o)

Skrevet - 10/08/2006 :  22:32:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
..etter mitt øye så synes jeg hovslageren din har slarkete finish!
(men no står jeg nærmest med sandpapir å filer da

Du ser det sikkert selv om du tar utg. punkt i 1/3 av hoven på det første bildet ditt å sammenligner med 2/3 nederste del.. (nevnt tidl.)
Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 10/08/2006 :  22:35:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Ja, jeg skjønner. Men jeg vil forresten kommentere at bildene ikke er tatt i samme vinkel i det hele tatt, så det gir jo helt feil bilde av høvene. Det tenkte jeg ikke på når jeg tok bildene

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  00:23:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Nå er vel ikke finishen det viktigeste, men nå er jeg også borskjemt på det området, samboeren er utrolig nøye på det.
Jeg må si meg litt enig med frøyas inlegg over her ang skoingen og høvene, men jeg velger å ikke uttale meg da jeg synes at et bilde ikke er nok til å si noe.

( og jo det virker som en hovslager ikke kan nok til uttale seg om høver på dette forumet og andre forum, noe jeg finner utrolig tåpelig , man selv vet vel selvsagt best? )

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  02:56:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

( og jo det virker som en hovslager ikke kan nok til uttale seg om høver på dette forumet og andre forum, noe jeg finner utrolig tåpelig , man selv vet vel selvsagt best? )

Opprinnelig postet av Bea

Synd om du oppfatter det slik. Virkeligheten er slik at ikke som kaller seg for hovslager har så veldig mye peiling, og mange mener fremdeles at en hest som går uten sko "må ha litt hovvegg å slite på". Det er heller ikke alle som ser at en hov trenger trim så lenge det ikke er mye hovvegg over sålenivå. Å raspe inn fra utsiden er det mange som aldri gjør. Derfor er det ikke alltid en selvfølge å godta at "det sa hovslageren, så da må det vel være slik". Men det betyr ikke at hovslagere som KAN sitt fag blir sett på som dustehuer Flertallet av de som har hest kan ikke veldig mye om høver, og er ikke i stand til å bedømme om skoingen er bra eller ikke. Ofte blir kvaliteten på arbeidet bedømt ut i fra hvor lenge skoene sitter før de faller av, og man ser ikke at høvene blir forsnevret og dårlige. En hest jeg trimma høvene på i sommer hadde ganske store sprekker framme på tåa, og eieren hadde ikke sett det engang... En helt normal oppegående hesteeier etter hva jeg fikk inntrykk av. I den ideelle verden skulle det vært slik at man kunne være trygg på at hestens tær er i trygge hender nå man setter en hovslager på jobben, men det er desverre ikke slik. Kvalifiserte hovslagere vokser ikke på trær, og mange må være glad de finner noen i det hele tatt som er villige til å spikke høver og spikre på sko.

Når det gjelder bildene av høvene, så har Frøya skrevet om trent det samme som jeg mener Skoløse høver som har vært trimma riktig og jevnlig ser ikke ut som dette. De bærer preg av å ha vært for lange en god stund, så den hovslageren eller "hovslageren" som mente at disse høvene ikke trengte å raspes ville jeg ikke stolt 100% på. Jeg vet ikke hvordan høvene så ut før skoingen, men var de veldig lange så er det ikke sikkert det gikk an å få korta ned mer enn dette i første omgang?
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  15:51:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Abjørg: i mine øyne er en hovslager en som er utdannet og kan dette, men om du mener en hovslager kan være hva som helst som kaller seg selv det, så deg om det.
jeg kan kalle meg selv proff skiskytter, men gjør det da meg til en om jeg tar med en rifle og går på miniski i skogen?

Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 13/08/2006 :  18:51:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Asbjørg, forstod ikke heelt hva du mente med veldig lange høver å det der?

Om jeg ikke husker helt feil, korta han ikke særlig ned på høvene.

Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.78 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.