hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - stiv hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 stiv hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

katriiine
» VIP

Skrevet - 04/08/2006 :  11:20:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min er ganske stiv til tider. han er ingen ungdom lenger, men dette skjønner han ikkes selv. er fæl til å løpe på beitet, og blir veldig stiv etterpå. er det noe som hjelper mot stive hester? noe middel/medisin/pulver...noen sprøyta han kan få. skulle så gjerne ha mjuknet hn opp litt for hans egen del. er ikke godt å gå rundt som en pinne:P

MonCherie

Skrevet - 04/08/2006 :  12:05:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kunne jo prøve hestemassasje? Eller akkupunktør? Ikke at jeg har noe erfaringer med dette, men har hørt at det skal hjelpe mot stivhet også. Eller, jeg kan ta grundig feil :P
*venterpåatnoenskalrettepåmeg*

- Kathrine & ECL-Ranissimo<3 Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  12:17:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Løsgjørende arbeid når du rir/trener hesten, pass på å varme godt opp og trave/skritte ned lenge, la hesten strekke seg. Ellers bruker jeg arnica av og til på min hest, masserer det inn. Kan også anbefale equiterapi.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

katriiine
» VIP

Skrevet - 04/08/2006 :  14:52:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er ikke noe dyrlegen kan sprøye inn da?? noen form for giktmedisin...eller hva jeg nå skal kalle det. er ganske dyrt å få neon hit for å utføre arbeidet....vi bor ganke kinkig til:P
Gå til toppen av siden

kris10na

Skrevet - 04/08/2006 :  21:03:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke stapp i alt mulig i hesten din! Begynn med barokkridning(akademisk ridekunst). Det lover jeg deg hjelper! Du kan bare bøye 10-20 min hver dag fra bakken...
Eller massasje som er nevnt tidligere. Ikke piller/sprøyter.
Gå til toppen av siden

MonCherie

Skrevet - 04/08/2006 :  21:18:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
^ Enig med deg. Ikke alltid velg sprøyter hvis du kan unngå det. ;) (Med mindre det er medisinsk nødvendig, men det er en annen sak.)
- Kathrine & ECL-Ranissimo<3 Gå til toppen av siden

katriiine
» VIP

Skrevet - 04/08/2006 :  23:35:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
men skaen er den at hesten begynner å dra litt oppi åra. så jeg kan ikke ri han så mye. han er i fin form, løper rundt og styrer uten rytter. mn det at han blir så stiv etterpå hemmer han liksom litt da.. Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  09:59:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Det er akkurat derfor du bør trene løsgjørende arbeid med hesten din, min hest begynner også å dra opp i årene, men finnes ikke stiv siden jeg trener masse bøy og tøy. Hvis hesten er i god form, kan du jo ri den nokså nromalt selv om den er gammel (hvor gammel foresten?). Jeg vet ikke om noe som kan sprøytes ol i hesten for at den skal bli mykere, og skulle det finnes er det kun midlertidig løsning og "the easy way", man må tenke langsiktig når man trener hest, og ingenting kommer lett. Men få tak i en equiterapeut som kan se på hesten din, og finne evt stivheter og behandle disse (akupunktur/magnetdekken).
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

katriiine
» VIP

Skrevet - 05/08/2006 :  13:47:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
han er 23. har forkalkning i det ene benet..så kan ikke ri han så mye skjønner du. de sier at han ikke har vondt...så kan brukes til lett arbeid. men mye ridning går ikke....devsærre. er det noe jeg kian gjøre da? noe strekking e.l. strekker ut med han hver gang dag, det hjelper. er enig i at man ikke skal velge den enkleste vegen. men er så mange som sier at ingenting annet hjelper...enn medisin altså..mn jeg er ikke helt enig i dette jeg heller da. Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  22:54:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
En hest med forkalkninger bør trenes jevnlig (lett arbeid, som du sier), annet råd har jeg ikke (har selv hatt hest med forkalkninger, og det holdt jeg i sjakk så lenge han fikk jevnlig mosjon (råd fra dyrlege), men jeg måtte desverre avlive han tilslutt). Men du kan jo høre med dyrlege, kan h*n vet om noe som hjelper.
Mvh Natalie

Gå til toppen av siden

katriiine
» VIP

Skrevet - 06/08/2006 :  12:58:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for alle svarene. hvordan mosjonerte du hesten din natalie? hvor lenge i gangen...osv. er interisert i tips angående forkalkning. er det lurt å ta han med på leieturer eventuelt korte rideturer selv om han er stivl. eller bør han få stå de dagene han er det? Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2006 :  15:58:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg mosjonerte hesten min så å si hver dag, og han stod mye ute, viktig at de ikke blir stående for lenge inne på boks, da blir de stivere. Jeg red/kjørte på tur (en times tid), de siste årene gikk det stort sett i skritt, evt leide på tur, kom an på formen hans.
Mvh Natalie

Redigert av - Natalie_S den 06/08/2006 15:58:53 Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 06/08/2006 :  19:18:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Hvis du har råd vil jeg virkelig anbefale å kjøpe megnetbellegg og/eller magnetdekken.

Jeg har magnetbellegg til bakbena på hesten min, og det har hatt veldig god effekt på ham. Ellers kan du passe på å holde ham god og varm med dekken, gummimatter i boksen, evt. stalllbandasjer. La ham få skritte mye.

Jeg vil også anbefale å la en equiterapeut ta en titt på ham.
Gå til toppen av siden

katriiine
» VIP

Skrevet - 06/08/2006 :  21:45:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
så dere mener det ikke er noe problem å ri hester med forkalkning? vil han ha godt av det? jeg leier, tømmekjører og kjører mest. men ikke langt, da han blir fort stiv. vil stivheten gå over dersom han blir brukt mer...ellerommer det bare til å bli verre??

hvordan funker magnetbeleggene/magnetdekken? har ikke noe erfaring med dem. hvilken pris ligger de på?
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2006 :  22:08:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Hesten blir nok ikke bedre desverre, men forkalkningene kan holdes i sjakk i en viss tid, slik at den ikke blir stivere.
Mvh Natalie

Gå til toppen av siden

katriiine
» VIP

Skrevet - 07/08/2006 :  16:54:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
skjønner at selve skaden ikke blir bedre. en forkalkning blir jo der....mn tror du stivheten blir bedre? bør jeg leie/ ri lett en tur sev om han er stiv?? Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.