hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - stiv hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 stiv hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/08/2006 :  01:20:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eldre og gamle hester BLIR litt stive og støle - det er helt naturlig.
Syntes det var artig å lese at "gammer'n" koser seg på beitet og herjer rundt. Da har han ihvertfall et "ungt sinn" - og det skal man ta vare på.

Om han er litt stiv og støl, men holder seg i form, skal du bare være glad for at han ikke står passiv på beitet.

Ta vare på din gamle hest med hans "unge sinn". Jeg tror han er mer fornøyd over å ha hatt en fin tur, og så er litt sliten og støl etterpå, enn om han måtte stå passiv inne og ikke fikk bli med deg.

Selvfølgelig må du sjekke om han har vondt noe sted, og kanskje har en alvorlig plage, men ellers tror jeg han ville "dø" - ihvertfall mentalt - den dagen han ikke får være "med". Da er det kanskje bedre at han får "slippe".

Gamle og syke hester som "holdes i live" bare fordi eier ikke orker å "se" at hesten ikke har det bra lenger, er noe alle bør tenke på - når den dagen kommer....

Noen hester er "gamle" når de er 18 år, mens andre er spreke til langt oppi 30-årene.

Å eie en gammel hest er et stort ansvar: NÅR skal man "gi slipp"??

Har selv min gamle Pernille å reflektere over. Hun var 28 år - ble 29 - men de siste månedene hadde hun plager med fordøyelsen, og det viste seg at det var hjertesvikt som gjorde at hun ikke "ville" leve lenger. Hun VISSTE at hun var syk, og hennes store, mørke øyne "sa" at:
"Nå har jeg fått nok - takk for alle epler og gulrøtter - men NÅ vil jeg slippe." - Og det respekterte vi, for å si dt sånn.

Nå har jeg selv aldri hatt konkurransehester, i sprang eller dressur. Her har dere vel en MYE vanskeligere beslutning å ta. Når hesten ikke lenger kan hoppe 120 cm - hva da? Når den ikke lenger går de høye klasser i dressur???

Slike gamle konkurransehester må vurderes veldig nøye: NÅR er livet dens ikke lenger verdt å leve? Og da tenker jeg ikke på konkurranse-resultater, men på hestens livskvalitet!

Oh boy! Dette ble mye refleksjoner om "livskvalitet" - men håper noen av dere skjønner hva jeg mener - enig eller uenig....

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.