hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Paint Hingster .
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Paint Hingster .
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Running_Wolf

Skrevet - 01/09/2006 :  22:26:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vi trenger flere som Aragorn her i landet. Hun er et eksempel på en som legger vekt på kvalitet framfor kvantitet, og som virkelig investerer. Jeg gleder meg til å se lille Doodle, han blir virkelig et flott tilskudd til Paint avlen!!!

Ja, jeg synes det er kjempebra med seriøs satsing og god avl om enn dyr. Er ganske enig i Spich, når det gjelder personlige interesser, men har til nå i diskusjonen også prøvd å belyse temaet fra flere sider.
Hadde jeg fått den hesten jeg ville hadde det vært ei Hollywood Dun It hoppe, med krem stamme på mor siden også...drektig med Night Deposit Chex (eller aller helst Nu Chex To Cash)... men så var det det med realitet og fantasi;)
Gå til toppen av siden

Sipsey
» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2006 :  09:09:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fint at det satses høyt og stort og flott, men dere glemmer hobbyrytteren.. Painten er jo en utmerket og trivelig allround hest. Det største markedet ligger nok her - på hobby nivå. Tenk om folk kjøpte trivelige painter i stedet for avdanka travere og galloppører?

Som hobbyrytter trenger man ikke at hesten sin er etter de flotteste blodslinjer i USA. Og hvor mange har egentlig råd til å gi 100-200000 for en hest eller et føll? Og hvor bra hesten blir uansett avstamming har også noe med preging og trening å gjøre. Det finnes nok av eksempler på TOPP hester (mht til stamme osv) som blir ødelagt av ukyndige mennesker. Da blir den lite verdt, spør du meg.

Det skal være noe for enhver smak - ekslusive hester for eliterytteren som vil konkurrere (bør ha råd til å konkurrere utenlands også, siden det er litt magert her oppe enda) Men det finnes da også eksempler på flinke ryttere, men ikke så god råd som har fått flotte resultater med hester som ikke er så dyre/flotte.

Det er fint å drømme og å ha visjoner. Men noen ganger er det bra å stikke fingeren i jorda også.

Og uansett så er det ikke bra at snart alle hestene i Norge har Gamblers et eller annet i blodet. Det er fint at vi får inn litt nytt blod, slik at folk har noe å velge på. Anbefaler dessuten hoppeeiere å besøke de hingstene de vurderer, se de i aksjon før de bestemmer seg. Bilder kan ikke gi rett inntrykk av et levende dyr.

~Vi må alle bidra for å få en bedre verden~ Gå til toppen av siden

Hanne og Dyra

Skrevet - 22/09/2006 :  00:14:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Venninna mi har brukt Gamblers Blackmale på hoppa si to
ganger og fikk to nydelige hingster. Han siste blei nesten helt lik faren. Syns Blackmale er fin jeg
Gå til toppen av siden

Spich

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  06:12:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Fint at det satses høyt og stort og flott, men dere glemmer hobbyrytteren.. Painten er jo en utmerket og trivelig allround hest. Det største markedet ligger nok her - på hobby nivå. Tenk om folk kjøpte trivelige painter i stedet for avdanka travere og galloppører?

Jo det er klart!! Men vi har likevel ingen nytte av aa avle fram daarlige individer, har vi vel? Det vil alltids avles fram Paints i alle prisklasser, uansett om noen satser hoyt eller ikke.

Hvorvidt avdankede travere og galoppoerer er daarlige kjoep, er nok en annen diskusjon..
Gå til toppen av siden

Running_Wolf

Skrevet - 28/09/2006 :  21:07:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så sant som det er sagt, Spich... Er vel ikke vits i å avle bare for å avle fram en hest med flekker. Kriteriene BØR være høyere enn som så. Hovedsaklig, så blir det jo "ut på tur\hobby hester" av de som ikke når de målene som er ønsklig -det gjelder de fleste raser skulle jeg tro. Men, en heving av standard er absolutt noe jeg setter pris på! Og ønsker at flere faktisk skal begynne å tenke på da man skyter seg selv i leggen ved å avle seg nedover... Skal man ha en god stamme -som i avlsmateriale, så må man legge ned en god del penger, og tid i det. Gå til toppen av siden

smulemor

Skrevet - 08/10/2006 :  06:56:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
for å utdype mitt eget svar angående at Peppy ser "ponnyaktig" ut...

jeg er helt enig at man skal avle på kvalitet og bruksegenskaper når man først skal avle men Peppy tiltalte rett og slett ikke meg utseendemessig da jeg foretrekker mer "maffige" hingster.
nå er ikke jeg inne i westernavlen og kan kun svare ut i fra det som tiltaler meg og det er kraftigere og mer maskuline hingster.

dette blir jo teoretisk da jeg ikke eier hest men den dagen det blir aktuellt så vurderer jeg sterkt å kjøpe ei fullpapirs painthoppe som eventuellt kan avles på men jeg er også ute etter større avkom på rundt 160 for som aragorn sier, det ER en stor overgang fra 170 til under 150.

Think im hot og Zippos Sensation var også flotte og hadde mer den typen kroppsmasse og uttrykk jeg ville sett etter hos en hingst.
Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 09/10/2006 :  13:28:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes heller ikke Peppys resultater fra Sverige var så veldig jeg da.

6 på type i 2003
Gå til toppen av siden

Spich

Norway

Skrevet - 11/10/2006 :  00:30:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Synes heller ikke Peppys resultater fra Sverige var så veldig jeg da. 6 på type i 2003

Vel, i 2003 var han vel bare 3 år.
Til info. så fikk han 9 på type på Starum i år, 2. premie og 1. i kvalitet.

Til Smulemor:
Jeg kan forstå hva du vil fram til. Peppy er jo en type reiner, som jo er små og kompakte. Og ja, de kan virke litt ponny-aktige, kanskje fordi de faktisk som regel er ponnyer og
Du liker de større, mer pleasure typene - som jeg.
Personlig vil jeg også ha en hest av sistnevnte type - men jeg syns Peppy er kjempefin fordet....
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.