hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva koster en hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Hva koster en hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

aragorn

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2006 :  16:18:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
På bagrunn av tråden om seriøst oppdrett og siste nytt fra årets åringsauksjon,finner jeg det betimelig å stille dette spørsmålet.

Hva er vi som kjøper hest villige til å betale?
Vil vi ha kvalitet?

Eller er det greit med et avkom etter"Gompefjerten" og "Merraræva" -bare det har fire bein å stå på,god og rygg og et vakkert hode

Og til dere som har føll i stallen, eller ei hoppe som dere har funnet drømmehingsten til; er det greit å bruke all sin fritid og alle sparepengene for å nærmest gi bort en hest til slutt?
Noen ender opp med å "gi bort" hoppa,og beholde føllet.

Hvorfor importerer vi "papirløse" hester fra utlandet til fantastisk høye priser.
Er de verdt det?

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2006 :  17:30:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke et godt svar, men med mine hester har en god stamtavle vært en del av kravene fordi jeg bare har kjøpt hopper og fordi stamtalven sier noe om hva en kan forvente av hesten. Spesielt om man kjøper unghest, som jeg gjorde denne gangen.
Men hva foreldrene har prestert, behøver ikke stemme. Min forrige hest hadde feks kjempe bra dressurstamtavle, men var mest egnet for sprang.

Angående dyre papirløse hester; man betaler nok mye fra hva de har prestert, og da spiller stammen ikke så mye rolle lengere. Spesielt når det gjelder vallaker.

Hege Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 27/09/2006 :  12:41:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Litt vanskelig å svare på, men prøver så godt jeg kan.

Når man kjøper hest så må man jo finne ut hvor mye man har å kjøpe for, og deretter finne ut hva man vil ha for pengene, og hva man kan få for pengene. Jeg kjøpte unghester begge gangene fordi jeg så et potensiale i det jeg vil bruke hesten til. Jeg ønsker ikke å betale masse penger for en hest som kan "alt", men heller en hest som kan lære mer.
Var heldig begge gangene, da jeg betalte under gjennomsnittet for begge raser/individer. Fikk masse hest for pengene

Om jeg skulle ha drevet med særiøst avl, hadde jeg heller villet lete etter en kåret hoppe som er litt eldre, og gjerne med tidligere avkom. Da måtte jeg nok betale litt mer, og se litt bedre etter på stamtavle.

Når jeg betaler for en hest, betaler jeg for et individ som er godkjent/registrert og har et eksteriør som egner hesten til mitt formål.
Samtidig som jeg finner en hest å bli "gammel" med. Ser litt på kvalitet, men er ikke ute etter den perfekte hest. Jeg betaler for en hest som jeg kan lære av, og samtidig lære til.

Ang det nest siste spørsmålet: Jeg hadde aldri ville "gitt bort" hoppa og beholde føllet (om jeg så hadde hatt en). Men hadde så gjerne tatt i mot en

Når man importerer uregistrerte hester, ser man nok etter hva de har prestert, og hva slags kvalitet og potensiale de har ville jeg tro.
Leste om en ureg. hoppe i forrige utgave av ridehesten som hadde blitt typegodkjent i Norge. Hun hadde ukjent stamtavle, men avlet to gode avkom. Den ene ble en grand prix hest, og den andre kvalifiserte seg til OL.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 28/09/2006 :  20:23:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Når det gjelds oppdrett i Norge, tror jeg vi må innse at det er for spesielt interesserte, og for idealister som har nok penger.

Får man igjen det man har brukt på veterinær, sprangavgift, føllavgift samt for og stell av hoppa gjennom vinteren når man selger en hest som føll, er man faktisk svært priviligert her til lands.

Så sånn sett er nok de aller fleste hester alt for billige...
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 08/10/2006 :  10:54:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når det gjelds oppdrett i Norge, tror jeg vi må innse at det er for spesielt interesserte, og for idealister som har nok penger.

Får man igjen det man har brukt på veterinær, sprangavgift, føllavgift samt for og stell av hoppa gjennom vinteren når man selger en hest som føll, er man faktisk svært priviligert her til lands.

Så sånn sett er nok de aller fleste hester alt for billige...

Opprinnelig postet av LisaFi

Signerer denne...!

Hadde vært artig å satt opp et regnestykke, og funnet ut hva det koster å avle opp en hest, og summert

-Bedekning/føllavgift
-Oppstalling og foring av hoppa under drektighet + frem til føllet kan selges
-Foring av folen frem til den kan selges
-Dyrlegeutgifter

Tror ikke jeg er helt på jordet om jeg tipper rundt en minst 50-60 000 er det en må regne med å betale for dette.

Hvor mange får solgt åringen sin for 60. 000... Jeg fikk 15.000 for min åring, og den hadde god stamme.

Så vi som driver med avl på hobbybasis er nok idealister ja...

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2006 :  19:17:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hadde vært artig å satt opp et regnestykke, og funnet ut hva det koster å avle opp en hest, og summert

-Bedekning/føllavgift
-Oppstalling og foring av hoppa under drektighet + frem til føllet kan selges
-Foring av folen frem til den kan selges
-Dyrlegeutgifter

Tror ikke jeg er helt på jordet om jeg tipper rundt en minst 50-60 000 er det en må regne med å betale for dette.

Opprinnelig postet av Tone_

Dette hadde de gjort i et engelsk hesteblad jeg leste for et år siden. Måtte selvfølgelig finne det fram nå, og det de kom fram til var at fra bedekning til åringsføll (ink stalleie for hoppe og føll, sko, veterinær, føllavgift osv) kan det koste ca 7717 pund. Med dagens valutakurs tilsvarer dette 98.191 kr!
Her hadde de imidlertid tatt med en del "ekstrautgifter", f.eks. føllalarm og infrarød lampe i stallen og sånt. Men likevel - det er de færreste som får dette for en åring!

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 10/10/2006 :  09:46:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Men at det er mulig å importere "papirløse hester, som man igjen selger (dyrt) i Norge, sier vel sitt om mangelen på hest av ridetype. Etterspørslelen er større enn markedet greier å mette, ergo er noen villig til å betale store summer for "papirløse" hester som ellers ser greie ut, og sikert er endel ridd.

Utdanning er jo også noe man betaler for, også når man kjøper hest. En papirløs turhest og en papirløs middels-hest koster ikke det samme.

Uansett, om de "papirløse" er verdt prisen sin, -det bestemmer vel egentlig eierene, som kjøper dem. Og siden noen faktisk er villige til å betale, må de vel ergo være verdt det...

Men det er litt synd for norsk oppdrett da... Selv om det tydeligvis er i for liten skala, siden man ikke er i nærheten av å mette markedet. Kanskje er kvaliteten på Norsk oppdrett for lav også? Eller prisene for høye i forhold til middels kvalitet?

Nå beveger jeg meg kanskje litt ut på dypt vann her, siden jeg egentlig ikke har den store oversikten over norsk ridehest oppdrett. Det er sikkert noen som er veldig bra og gjennomførte der også, men endel hummer og kanari med merkelappen NV har man da sett...

edit for skriveleifer...

Redigert av - LisaFi den 10/10/2006 09:52:52 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.