hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Skal jeg la hesten leve eller få slippe???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Skal jeg la hesten leve eller få slippe???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Tivoli

Skrevet - 02/08/2006 :  21:46:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har selv hatt en hest som fikk 50% mulighet til å bli bra igjen. Det gikk bra!

Hesten min hadde bare fått et lite sår som gikk inn til kodeleddet på bakbenet, Han ramlet på asfalten. Det var ikke noe stort sår som måtte sys, og heller ikke noen ødelagte sener. Så det er jo en mye værre skade på din hest, men muligheten til å bli bra igjen er jo omtrent den samme.

Min hest sto på Bjerge i 6 uker. Han fikk et meget bredspektret antibiotika i de ukene han sto der og leddet ble skylt gjennom mange ganger. Han støttet ikke på benet de første ukene, men det ble etterhvert bedre. De sa til meg at når det går hull inn til et ledd vil det alltid komme bakterier inn, man må bare drepe bakteriene med antibiotika slik at det ikke blir en alvorlig infeksjon. Håper hesten din får antibiotika?

Det var en vanskelig avgjørelse å ta om vil skulle prøve eller ikke. Hesten måtte stå på boks i tilsammen 4 mnd. Hesten var meget aktiv, og kunne ikke vanligvis stå stille på boksen i det hele tatt, og han slo ofte med bakbena i veggen. Jeg trodde aldri det var mulighet til å få han til å stå stille så lenge. Det rare var at det gikk helt fint. Han avfant seg med situasjonen og var veldig rolig. Han var også blid og glad, og spiste godt. Han er veldig matglad, og fikk så mye høy og halm han ville. Selvfølgelig ble han tykk, men det kunne vi ordne opp i når han kom igang igjen. Jeg flyttet han til en liten stall hvor det var rolig og en syk hest til som skulle stå på boks, slik at han ikke ble stående alene inne når de andre var ute på dagen. Jeg vet ikke hvor din hest er oppstallet, og hvordan mulighetene er der, men det bør vel gå ann at de andre hestene bytter på med å holde han med selskap slik at han ikke blir alene.

Den eneste hesten min trengte av behandling etterpå var en leddbehandling med hanekam. Han kom igang igjen og gikk dressur på et middels nivå. Han er i dag 20 år, og lever i beste velgående som pensjonist.

Hva du skal gjøre, kan ikke jeg svare på. Men jeg tror jeg ville gitt han en sjanse, spesielt siden veterinærene sier du skal prøve. Jeg mener at det avgjørende her må være hvordan hesten din tilpasser seg det nye livet sitt med boksvile, og evt opptrening når den tid kommer hvis alt går bra. Du har mange søvnløse netter foran deg. Du har mange nedturer foran deg, men også forhåpentligvis oppturer.

Jeg vil ønske deg lykke til med din avgjørelse, som jeg mener bør tas etter hvordan hesten din avfinner seg med situasjonen. Det er det viktigste. Selvfølgelig har han vondt den første tiden, noe som også er bra siden han da vil holde seg rolig. Det er farlig å fjerne all smerten.

Det var vanskelig å avslutte dette, men vil nå bare ønske deg lykke til igjen.
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 02/08/2006 :  23:08:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan ikke avslutte uten å gjøre et forsøk? Det er ofte helt utrolig hvor bra grokjøtt det er på dyr, og jeg tror ikke de har samme smerteopplevelse som oss. At de også føler smerte, ja bevares, men jeg tror de tåler mer enn oss.

Det kan ta noen dager før det oppstår betennelse, men så langt så bra - ikke sant? Og om hesten må stå i ro noen uker, det er vel verdt prisen HVIS den blir bra igjen? Når alle veterinærer du har snakket med sier at dette kan gå bra, da synes jeg du skal gi hesten en sjangs, for hva vi her på HM sier synes jeg ikke du skal vektlegge.

Du kjenner din egen hest best, og jeg tror også at magefølelsen din vil fortelle deg hva du skal gjøre, men jeg hadde forsøkt og få såret til å gro.

Ser du atter hvert at det ikke går rette veien, så forsøkte du, og da vil du heller ikke plage deg selv i ettertid om at du ikke forsøkte. Det hadde plaget meg i alle fall.

Uansett så ønsker jeg både deg og hesten din allt hell og lykke videre, du må fortelle oss hvordan det går
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 03/08/2006 :  01:11:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
I det første innlegget ble det skrevet at dyrlegen ikke trodde det var noe håp og at hesten kanskje ikke engang ville overleve..

Kun få timer senere blir det derimot skrevet mye mer positivt,også fra veterinærenes synspunkt.
Sån er det ofte i akuttilfeller som dette.
I ene øyeblikket kan man som hesteeier (og dyrlege) synes det ser veldig svart ut, noen timer senere øyner man håp.

Jeg synes (og tar det som en selvfølge), at det uansett er opp til hesteier og de som behandler den og ta den endelige avgjørelsen.
Det er de som ser hesten time for time og mye kan forandre seg..
Både i positiv retning-og negativ..Det må man være forberedt på så lenge det dreier seg om dyr.

Jeg tror derfor hesteier i dette tilfellet velger det rette uansett og ikke tar våre synspunkter med i den endelige avgjørelsen.
Det er nå engang hennes hest,samvittighet og lommebok.
Det ville ihvertfall jeg ha gjort, og at hun spør om hva vi synes må jo være lov.
Det er flere her som sikkert har lignende erfaringer og det kan føles godt i en slik stund å få litt feedback.

Til slutt..Personlig synes jeg dette hørtes mye verre ut i første innlegg enn etterat bildene ble lagt ut.
Har sett mye verre flerr-skader enn dette og hestene har kommet seg greit igjenom det både fysisk og psykisk.
Men det er uansett et omfattende tilfelle og mye hesten må igjenom for og evt. bli frisk igjen.

Dette er "bare" en av mange vanskelige avgjørelser man må ta som dyreeier,og jeg er nokså sikker på at denne hesteeieren velger det som blir best for hesten.

Redigert av - xxxx den 03/08/2006 01:21:15 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/08/2006 :  02:00:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da jeg leste de første innleggene, bla. din beskrivelse av skaden, så tenkte jeg umiddelbart: La den få slippe.

Men så har jo veterinærer ment at det "kan muligens gå bra", og da mintes jeg min egen hest som kun fikk 1 % sjanse til å overleve - OG hun overlevde!

Det var i 1985 at min 21 år gamle nordlandshoppe fikk tarmslyng. ALT ble gjort i stallen, hvor hun sparket ned flere stallvegger i smerte og vi fikk oss div. blåmerker av sparkende høver, når hun rullet seg rundt i smerte. Men så fikk vi i all hast ordnet transport til Veterinærhøgskolen, hvor hun ble "sprettet opp og sydd sammen" - med ståltråd! - da INGEN trodde at hun ville overleve likevel. Jeg tror at de rett og slett bare ville PRØVE å redde en tarmslynghest - for å lære seg mer om dette vanskelige emnet.

Utrolig nok overlevde hesten operasjonen - hvor de kappet av noen meter med tarm - OG hun var 6 mndr. drektig! Hun NEKTET å dø, og ALT ble gjort for at hun skulle overleve, når hun altså ikke døde under operasjonen.

Det var noen ulidelige dager med redsel, håp og opp- og ned-turer. Den ene dagen var hun døden nær og fikk massevis av medisiner, og den neste så humret hun til pleierne og spiste høy. Etter tre dager kom de første "pærene" og alle jublet. Etter tre uker kom hun hjem - på lille julaften. INGEN hadde trodd at hun skulle overleve - hun var hest nr. 2 i Norge som overlevde operasjon for tarmslyng.

5 måneder senere fødte hun et velskapt hingsteføll... Gjett om vi satt føllvake!!

MEN - nå var dette en utrolig "solskinnshistorie", og det var altså ikke BEIN som var skadet. Hun hadde fire solide bein å stå på hele tiden, og ikke sener eller muskler skadet. Hun levde i 8 år til, ble 29 år gammel og fødte enda to velskapte føll etter dette.

Så det jeg vil si til slutt, er at HVIS vet'ene har tro på at det KAN gå bra, så PRØV!

MEN hvis det kommer infeksjoner og beinet ikke kan fungere i hestens videre liv, så ville jeg nok vurdert å la hesten få "slippe" - ganske snart, for å spare den for smerte og plager.

Man skal ikke plage en hest "for egen del" - tenk på hesten og dens videre liv.

Og for å være "kynisk": Tenk på forsikringen og muligheten til å få en ny og frisk hest. Her MÅ du be vet'ene om å være HELT ærlige om prognosen (altså muligheten til at hesten blir frisk igjen). Da må det også vurderes hva slags hest du har, og hva den skal brukes til.

I løpet av noen dager vil du vel få en noenlunde prognose fra vet. og h-n kan vel råde deg videre.

Uansett, så vil jeg respektere ditt valg. JEG hadde utrolig flaks, som er få forundt. Føler med deg!!

Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 03/08/2006 :  04:45:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg tenkte da jeg leste det første innlegget var; la den slippe!
men etter å ha sett bildene og lest det du skrevom at dyrlegene hadde anbefalt å prøve, så stiller saken seg litt annerledes i hodet mitt, ihvertfall.

Mulig det er dumt av meg, men dersom jeg vet at det er en veldig flink veterinær som snakker til meg, så stoler jeg utrolig mye på dem. Tenk på at en skade som ser GRUSOM ut for oss, kanskje ikke er SÅ ille i øynene til en fagperson, som har vært borti ett og annet. Jeg bare tenker selv hvor mye verre jeg synes ett lite sår så ut for 10 år siden enn jeg gjør i dag, når jeg har vært borti "verre ting". Og ikke er jeg akkurat veterinær, heller.

Jeg tenker også litt på det er jo ikke nødvendigvis sånn at; "Enten avliver vi NÅ, eller så MÅ vi stå løpet fullt ut og holde hesten i live i ett år fremover". Det går jo an å begynne og se hvordan det utvikler seg, og ser det ut til å gå bra, så er det jo ingenting som er bedre enn det, og ser det ikke så bra ut, så går det an å ta en ny avgjørelse på ett senere tidspunkt.

Det er også stor forskjell på dyrleger. Det finnes nok av historier der en dyrlege kommer til og sier at her finnes det OVERHODE ikke håp. Og så kommer en annen dyrlege til og lapper hesten pent sammen som den mest naturlige ting i verden og skjønner liksom ikke hva det er så mye oppstyr for.

Men dette er mine tanker, det er desverre kun du som kan avgjøre hva som skal gjøres med din hest, og uansett hvilken avgjørelse du tar, så står det respekt av den.

Lykke til!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 03/08/2006 :  09:05:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann :)

Veldig trist å lese om skaden til hesten din, slik som mange andre har sagt her, så tror jeg du innerst inne vet selv hva som er riktig å gjøre. Jeg tenkte bare å komme med en liten "oppmuntring" i forhold til det med prosessen på å stå på boks i lengre tid.

Gamle hoppa mi stakk så freidig øyet sitt i et buskkratt og fikk en pinne tredd rett inn gjennom hornhinna. Det ble mye jubajuba og rett på Bjerke for å operere i håp om å klare å redde synet. Hun ble stående der i noen dager, da jeg fikk henne hjem måtte hu stå inne på boks i mange uker. Ikke bare måtte hun stå på boks, men lys måtte være avslått og vinduer tildekket, hun kunne ikke under noen omstendigheter får lys på øyet. Jeg var som deg, redd for hva denne prosessen ville gjøre med henne, stå inne alene hele døgnet, i tillegg i mørket.

Nå var jo ikke dette en skade slik din hest har fått, og det var jo aldri snakk om å måtte avlive slik du må ta stilling til nå. Jeg vil bare fortelle om selve prosessen med at hesten må stå lenge på boks :)

Jeg skal ikke legge skjul på at hoppa ble litt deprimert og hadde perioder hvor hu ikke ville spise. Men hu er ei klok dame og innfant seg med det etterhvert.
Jeg tilbrakte all min tid i stallen og satt utenfor boksen med henne i timesvis hver dag. Om det utgjorde noe forskjell for henne aner jeg ikke, men jeg tror det. I tillegg fikk hun forball fyllt med alt mulig snacks for å holde seg sysselsatt, fantes det en leke eller noe som helst som kunne underholde henne om så bare for 5 minutter, så fikk hun det.

Så det at hesten din må stå inne på boks en stund skal du ikke være så redd for, de fleste hester takler dette bedre enn vi tror. Hovedspørsmålet er vel mer om hesten din har for store smerter fysisk til at det vil være humant.

Jeg ønsker deg massevis av lykke til, jeg håper du finner riktig løsning for hesten din

Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 09/08/2006 :  12:13:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Takk for alle oppmuntrende ord

Tenkte jeg skulle skrive litt om hvordan det står til med gutten, godt å bare få det ut

Dyrlegen kom som planlagt på mandag! Såret så i følge han bedre ut enn forventet! Jeg drimot synes såret ser rimelig ekkelt ut fortsatt! Det er definitivt betent, og det renner fortsatt ut både sårveske, leddveske, blod og noe betent veske!

Dyrlegen sprøytet leddet på nytt! Og meldingen var klar, hesten er absolutt ikke reddet ennå! Det han fryktet mest var at såret skulle revne Da ville det ta mye lengere tid!

...og i går skjedde det! Såret revnet Først fikk jeg helt angst, men etter en nærmere titt, så det ikke så veldig groteskt ut! Jeg hadde forventet at hvis såret revnet, ville en se helt inn til beinet igjen! Men det ser ut som om såret er grodd innenifra og at det er kun huden som har åpnet seg!

Hesten har ikke vist noen tegn på store smerter, mye kommer sikkert på at han har fått en del smertestillende! Han både står og hviler på det skadede beinet! I går fikk han siste dose med smertestillende, så da vil en vel snart se hvordan han virkelig har det!

Han har også tatt innetiden meget bra! Stresser lite og virker i godt humør! Lillegutt er også utrolig flink til å ta medesinen sin, til nå har han fått 6 sprøyter om dagen (har nå gått ned til 5)! Er veldig overrasket over hvor rolig han er når nålene skal settes!

Sitter ennå å vurderer for og i mot med å fortsette behandlingen! Foreløpig vil jeg gi han en sjangse, men er fryktelig redd for å "se meg blind" opp i alt det her slik at hesten lider unødvendig! Jeg har forsøkt å psyke meg opp til at han må forlate denne verden den dagen dyrlegen sier at det der nok eller jeg ser at hesten har det for vondt!

Jeg er også fryktelig bekymret om hvordan han blir hvis han overlever dette! Vil han noen gang kunne ries noenlunde normalt? Akkurat nå ser jeg veldig mørkt på dette

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/

Redigert av - pre-arab den 09/08/2006 12:27:17 Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 09/08/2006 :  12:30:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig allright at du skriver en oppfølger om hvordan det går, og på meg så høres det ut som om hesten er på bedringens vei.

Noen ganger ser det fryktelig ille ut og dype alvorlige kutt tar tid å lege. Jeg tror at hester ikke føler smerte på lik linje som oss mennesker, og at de dermed tåler mer. Det kan jo også høres ut som om du har en klok hest. Kanskje den forstår at den må ta det med ro, og at sprøyter og medisiner må til og er for dens eget beste

Jeg ønsker dere begge lykke til, og jeg er sikker på at du har tatt de rette avgjørelsene og at du vil fortsette med det!

Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 09/08/2006 :  13:21:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Det såret så ikke godt ut...! Blir noe av det samme såret som ene hesten min fikk i fjor, men han fikk det ikke på samme sted da. Dyrlegen som behandlet han sa at han hadde vært veldig heldig, for hvis han hadde fått det lenger opp eller ned hadde han ikke klart seg. Da måtte vi latt han slippe.
Såret til hesten din sitter lenger ned, men om det er på bedringens vei er jo det bra Bare å håpe på det beste da.

Fortsatt lykke til!
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 09/08/2006 :  14:36:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tøff historie og jeg håper det løser seg til det beste for dere uansett endelig resultat.

Alt i alt høres det jo positivt ut så langt.God apetitt og at han vil bruke benet tegner i riktig retning.

Det som er viktig for hvilken avgjørelse du skal ta er jo foruten det følelsesmessige aspektet,økonomi.
Etter det er vurdert ting som videre livskvalitet og hvor lang tid rehabiliteringen vil ta,så må man (stort sett) se på det økonomiske.
Har man råd til de utgiftene det blir med behandlingen av en slik skade og har man råd til å ha hesten stående såpass lenge uten å brukes.

hva med evt ny brukshest? Har man råd til det uten å få igjen forsikringen på den andre?
Sånne ubehagelige følelseskalde vurderinger må jo nødvendigvis også ligge til grunn for hvilken vei du velger å gå.

Vær nøye med å få rett informasjon fra vet. så du har i hvertfall en ide om mulighetene for at han skal kunne bli helt brukbar igjen.
Du kjenner jo din egen hest best og vet hvordan han sannsyneligvis vil takle en tilværelse som selskapshest og førtidspensjonist.

Du vil gjøre det som er det beste for hesten din uansett hva det måtte bli,det er jeg helt sikker på.
Å la oss her inne ta del i og å la oss atpåtil få trå så nær inn i en slik tung avgjørelse er veldig tøft gjort av deg.Jeg tror og det er veldig nyttig for mange å få se nettopp DEN delen av det å ha hest.
Før eller siden må man ta standpunkt til det verste av alle spørsmålene.

Krysser fingre og tær for dere. Mirakler skjer!!

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 09/08/2006 :  15:07:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Å, huff. Dette var virkelig grusomt. Du vil nokk velge riktig for hesten din, er usikker på hva jeg selv ville gjort å, må tenke på hva som er det beste for hesten, å om det er å slippe eller leve er en vanskelig avgjørelse. Men det er sårt å ta en slik avgjøresle på ens beste venn. Der er en avgjørelse du selv må ta, å jeg er spent på hvordan det vil gå, hold oss oppdatert.

Sender deg og hesten mange varme tanker jeg å, håper det går bra.

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 09/08/2006 :  15:55:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Nei huff, nå fikk jeg klump i halsen og tårer i øynene da jeg leste tråden din og så bildene....
Jeg syntes innleggene dine ble mer postitive etterhvert som jeg leste, og jeg er ganske overbevist om at du tar den rette avgjørelsen når tiden er inne. Bare det at du tenker såpass mye på hva som er best og gjøre beviser at uansett hva utfallet blir så er det nøye gjennomtenkt.
Du kommer til og gjøre hva som er riktig for hesten din, det er jeg sikker på..

Jeg tror nok du vil se nå de nærmeset dagene hva du bør gjøre siden hesten din nå ikke skal ha mer smertestillende. Og du da får se hvordan hesten reagerer på det.
Uansett så mener jeg du bør følge magefølelsen din, og studere hesten. Da vet du hva som er riktig og gjøre.

Ang. selskapshest (om den ikke kan rides etter dette), så er der jo mange som fungerer fint til det? Den trenger jo ikke ha noe "værre" liv som en kosehest/selskapshest Men igjen så syntes jeg du som kjenner hesten best vet om den vil passe til det.

Kjempeflott og kunne lese oppdateringer, og håper du fortsetter med og informere oss..
Masse varme tanker fra meg også, og krysser fingrene for at dette skal gå bra

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

stall grønli

Skrevet - 10/08/2006 :  14:25:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff, helt forferdelig å lese om hesten din, men da jeg fikk se bildene, var det ikke så ille som jeg hadde innbilt meg.
Jeg skjønner godt at du atrever i din situasjon, og at du tviler på hva du skal gjøre.
Jeg synes du skal ta tiden til hjelp, og prøve vidre. Det kommer til å koste deg masse tid og penger, men det er jo for en god ting, og det er tross alt et liv det gjelder.
Hester har veldig godt grokjøtt, det er nesten overraskende å se hvor fort det lukker seg. Så lenge hesten får smertestillende, den spiser og ser glad ut, så tror jeg den klarer seg bra også. Det er kansje bedre å vite at man har gjort det man kunne for hesten, enn å angre senere på at du ikke gjorde det.
Hesten min står også inne med seneskade. Jeg trodde aldri i verden det skulle gå bra, men han spiser og har det så fint, jeg tror hestene klarer å innfinne seg i visse situasjoner, og skjønner hva som må til.
Jeg måtte avlive hoppa mi i januar, da hun fikk knust ene frambeinet sitt. Jeg hadde ikke noe valg, men hadde jeg hatt det, ville jeg gjort det jeg kunne for at hun skulle blitt bra igjen, selv om det hadde kostet meg mye, å da tenker jeg ikke bare på penger.
Ønsker deg masse lykke til, å krysser fingre å tær for at det skal gå bra!!
Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 10/08/2006 :  20:05:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
LYKKE TIL! Gå til toppen av siden

BellaMin

Skrevet - 13/08/2006 :  18:53:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes du burde la henne få leve :P
Men valget er ditt..

En hest er ikke bare en hest! Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.09 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.