hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Skal jeg la hesten leve eller få slippe???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Skal jeg la hesten leve eller få slippe???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  10:24:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
I går hadde den ene hingsten min hektet seg opp i en gammel ståltråd som hadde ligget skult i bakken på skogsbeitet! Ståltråden hadde skjært seg inn i halve bak foten til hesten

En liten beskrivelse av skaden: Hvis en står forran hesten og ser i hasegropa, og så tenker deg et kutt fra knokkelen på utsiden av hasen og helt over til knokkelen på innsiden av hasen (kansje en 15 cm)! Såret spriket i tillegg en 10 cm i bredden og var så dypt at den gikk helt inn til leddet! Leddkapselen var gått hull på og det pipla ut leddveske og blod, i tillegg til at begge de 2 store senene på framsiden av hasen var røket!

Dyrlegen ble ringt, og ventetiden var den lengste jeg har opplevd! Dyrlegen ringte Bjerke for råd, og det va ikke akkurat oppløftende! Slakt hesten va budskapet!!! Dyrlegen mente likevel at vi skulle forsøke, da han hadde vært bort i et helt likt tilfelle i fjor sommer! Denne hetsen er nå helt oppegående!

Det var usikkert på om såret kunne syes i det hele tatt! Og om han fikk det til, va det liten sjangs for at stingene ville holde! Alternativet va å la såret gro innenfra og utover, noe som førte til min 1 års gro tid! Sjangsen for at såret kunne sprikke etter sying var også stort! Det hadde det gjort ved siste tilfelle!

Først skulle leddet spyles! To kanyler ble stukket inn, hvor det sku sprøytes sterilt vann inn den ene og hvor det da i teorien sku komme vann og puss ut av den andre! Når dyrlegen da sprøyta vannet inn, kom det sprutende vann ut fra alle andre plasser inne i såret enn ut den andre kanylen! Ikke vanskelig å se at det var hull på leddkapselen! Dette var det værste av skaden, for hvis det går betennelse i leddet er hesten så godt som ferdig! Og med tanke på at bakterier stortrives i ledd, e ikke akkurat det så veldig positivt!

Så skulle hesten syes! Senene kunne ikke syes sammen! Så uansett hva som skjer, vil alltid begge senan forran på hasen være røket for alltid! Masse kjøtt ble skjært bort, for å få såret til å gro bedre! Hesten fikk over 20 sting i forten!

Men prognosene er dårlig! Under 50% for at han vil overleve i det hele tatt! For går det betennelse i leddet (noe som e sannsynelig) er hans dager talte! Ikke vet vi om han kan noen gang blir brukanes igjen heller! Og klarer vi å unngå betennesle må han stå inne i min 2 måneder, kansje mer! Og nå i første omgang må han stå på spilt i min 14 dager! Det vil gå minimum 1 år før han i beste fall vil bli bra! På mandag om snart en uke vet vi om han klarer seg eller ikke!

Her kommer dilemmaet inn...for det første vet jeg ikke om jeg klare å se på at han står å stirrer inn i en vegg i 2 uker for så å måtte stå inne i en liten boks i 2 måneder, kansje lengere! For så i værstefall å finne ut at han ikke klarer seg likevel! Han vil også ha en del smerter, selv om han får smertestillende hver dag! Og hvis han da klarer seg...vil han noen gang bli en hest igjen? Hvilket liv er det å stå i over 20 år i en innhegning uten å kunne bli brukt? Er det rettferdig at han må lide i månedsvis for å få et tragisk liv? ...men på den andre siden kan det jo gå bra og han vil kunne brukes til lett ridning og fungere fint som avelshingst...men her var prognosene under 50%!

Så til det økonomiske! Har vi muligheten til å ha en hest stående til "pynt"! Blir han avlivet får vi forsikringsoppgjøret, beholder vi han til "pynt" får vi ingen ting...

Skal jeg være optimist og tenke positivt å håpe og tru at det vil gå bra, eller logisk? Skal jeg tenke følelser og liv eller være realist og innse at det e et pengetap uten like å ha en hest til stående (vi har muligheter til å få igjen det vi har gitt for han)? Skal jeg la hesten stå inne hele sommeren med smerter eller la han slippe? ...Det er en liten sjangse for at det vil gå bra, men det vet vi ikke ennå, og det kan gå lange før vi vet noe i det hele tatt!

Jeg er ganske rådvill og fortvilet! Og håper jeg kan få noen synspunkter for og i mot med å la hesten leve eller dø!

Legger ved bilde av skaden om ikke så lenge (før og etter sying bilder)!

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  10:52:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff, dette var trist å lese :(

Det er veldig vanskelig for andre og komme med synspunkter på om noen andre sin hest bør få leve eller dø. Det høres jo ikke spesielt optimistisk ut, og et år er lang tid. Men hvis dette er en hest du kan bruke igjen etterhvert så er det jo synd og avlive. Hmmm, nei ærlig talt så veit jeg ikke. Er så vanskelig, og klarer ikke å sette meg helt inn i situasjonen din da jeg aldri har opplevd og måtte stå foran et sånn valg selv. Men, hadde det vært min hest så hadde jeg nok latt henne slippe, men da også på grunnlag av at hun er en hest som ikke trives hvis hun må stå mye inne, ikke blir brukt hver dag og ikke får strekke skikkelig på beina.

Er en veldig tung avgjørelse å ta, unner ingen det, men hva du enn velger så har du sikkert tenkt nøye igjennom det. Javisst er det trist og avlive noe av det kjæreste man har, men man må stille seg det spørsmålet "hva er best for hesten".

Håper du finner en løsning på hva du vil gjøre, og igjen, dette var veldig trist å lese...

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 02/08/2006 :  11:22:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
uff, dette er ikke en koselig situasjon nei.
Men til poenget; dersom hesten har store smerter under prosessen, ville det kanskje vært like godt for hesten å få slippe mer lidelse, men på en annen side så er det jo mulighet for at han kunne bli bra skriver du.
Men har du ork, økonomi, og tid til å følge opp en hest med en slik skade?
Det er jo ikke noe dårlig liv for en hest å være selskapshest, det er mange hester der ute som er bare til selskap for familier som ikke kan bli brukt grunnet skade. Mange av disse hestene er jo alikevel lykkelige, men kan jo da ikke bære rytter, men lever det gode liv alikevel..
Synes du skal tenke nøye igjennom situasjonen, og finne ut hva som er best for hesten og deg selv.. om hesten får for mye smerter tror jeg ville la han få slippe lidelsene ytterligere, men jeg håper virkelig for din del at det går bra, han kan jo være blant de 50% det går bra med!
lykketil..

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  11:55:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner jo ikke til noe ang din hest..
Men hadde det vært min hest hadde jeg latt han få slippe..
Hadde ikke hatt hjerte til å sett han stå dag etter dag i en liten boks i 2mnd, og kansje mer..
Og hvis han ikke ble bra, og han ikke kunne blitt brukt, nei da hadde han ikke hatt det godt med seg selv heller..

Det skjedde noe lignende med en hest på stallen, bare at det skjedde i en kjøre ulykke,
dyrlegen kom og de sa at vi bare måtte nødslakte..
De sa at det ville ta altfor lang tid, og at det ville bli altfor mye smerte og så ville det kansje ikke bli helt bra, så hun ikke kunne bli brukt..

Jeg skjønner at det er utrolig vanskelig for deg,
og jeg klarer ikke å sette meg inn i den samme situasjonen..
Det er lett for meg å si at sånn ville jeg gjort det,
men jeg vet at hvis noe slikt hadde skjedd med min, da hadde jeg sannelig ikke vært sikker..
Jeg vil jo på en måte prøve alt for å få ha bestevennen min i live,
men ikke så lenge han ikke ville trives i det livet han hadde fått etterpå..
Men så er det jo også 40-50% sjanse for at det går helt bra da,
så jeg skjønner at dette er vanskelig...

Det er ikke størrelsen det kommer ann på...!
www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  12:21:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Så grusomt
No av det samme skjedde med den ene hesten til mamma for mange år siden. Hun hektet seg fast i piggtråd gjerde etter et forsøk på å hoppe over.
Hun fikk slippe da dette var så alvorlig at hun ville få varige mèn.

Uff, dette må være en kjempe tung avgjørelse... Jeg kan nesten ikke komme med for og imot argumenter om å la hesten leve eller ikke. Det synes jeg er for vanskelig.

Lykke til!

Redigert av - SkyggenogCo den 02/08/2006 12:22:22 Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 02/08/2006 :  12:49:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg tror helt klart jeg ville latt den slippe. Som alvanesen sier, også, det er jo ikke noe LIV for et dyr å ikke kunne gjøre normale ting for dyret...

Jeg har selv fått en av unghestene mine slaktet en gang, den var ikke så hardt skadet heller, men den var allerede i en alder av to år kronisk halt på alle fire bein- spør meg ikke hvorfor-..

Men da tok i alle fall jeg avgjørelsen om at hun skulle få slippe, framfor å stadig måtte påføre henne mer lidelse i forsøk på å få det bra, brukbart etc etc. Tenk på det da, et liv i smerter, helt fra toårsalderen... Så selv om jeg gråt i to dager etterpå (hun var verdens søteste, snilleste lille hest, og jeg var veldig glad i henne.) - tok jeg avgjørelsen om at min "avskjedsfobi" ikke skulle gå utover hesten, og skaffe henne ytterligere lidelse.

Håper uansett du finner en løsning for hesten din, det må være vanvittig vondt når sånt skjer helt plutselig- frisk i går - syk i dag.... *huff*

Redigert av - LisaFi den 02/08/2006 13:05:01 Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  13:01:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror du ubevisst? sier det du synes selv i overskriften.... Uansett føler jeg med deg og synes synd på både deg og hesten. Usigelig trist...
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 02/08/2006 :  13:06:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Tenkte forresten akkurat det samme når jeg så overskrifta, jeg også, Harneshaug! Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  14:05:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
huff, så trist å lese. tror det beste rådet jeg kan gi er å følge magefølelsen. den sier ofte mye mer enn vi tror. men før du velger å la ham leve; vurder om du har overskudd nok til å ta deg av en skadd hest. tid, penger, energi.. og kanskje er alt bortkastet. men er du villig til å ofre det, og føler at han bør få leve, så kjenner du selv hesten din best, og sammen med dyrlegen er det du som vet best. men husk å ikke legge skylden på deg selv, uansett hva som skjer!

lykke til!

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 02/08/2006 :  15:42:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes du skal la den få slippe.
Det er flere grunner til det, bla. at det er mye mer omfattende enn bare en skade..

Redigert av - xxxx den 02/08/2006 15:58:10 Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  19:01:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Det er jo helt forferdelig, men ening med Nancy! Bedre å få slippe..... *snufs*
Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  19:41:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Takk for alle mail så langt! Det er ufattelig tragisk, og jeg kan ennå ikke forstå det helt

Har ringt til flere dyrleger, blandt annet en hesteklinikk her i Nord-Norge hvor de er meget dyktige! De har alle anbefalt meg om å forsøke...

Sikftet bandasjen i dag! Såret så ikke så værst ut tatt i betrakning! Ingen synlig betennelse ennå! Foten er hovnet opp (naturligvis), men han står innimellom på benet! Har ser heller ikke så slapp ut - spiser og drikker og er i godt humør! Men han viste tegn til smerte når bandasjen skulle skiftes (heller ikke så rart)...lille tapre gutten!

For å være ærlig så vet jeg ikke hva som er best, men alle dyrleger sier det er verdt å forsøke! En vil om en 5-6 dager se om det forverrer seg! Det store marerittet er at såret skal revne, da vil det evt ta mye lengere tid å gro om en velger å forsøke!

Her kommer noen stygge bilder tatt før dyrlegen ankom! De er absolutt ikke vakre å se på! Skal få tatt noen nye bilder av foten i morgen som viser etter sying!

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  19:48:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Au, det der så ikke godt ut.

Jeg synes at du må ta denne avgjørelsen helt selv, men hadde den vært min hadde jeg ikke vært i tvil, selv om det hadde vært utrolig vondt for meg å miste den.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 02/08/2006 :  20:20:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men om dyrlegene sier det sansynligvis blir bra, så får du vel ikke penger igjen på forsikringen???
Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 02/08/2006 :  20:24:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oj, ser på det grusome benet.. Menne du, jeg tror, nei.. Jeg føler at du selv vet best her.! Jeg vil heller støtte deg i det du velger, når du tar opp en slik diskusjon her, vet jeg at du er en person som tenker godt gjennom alt du gjør, og om du bestemmer deg for noe, så blir det en god bestemmelse! Jeg skal ikke si her 'la hesten få slippe da..' fordi det ville vært teit av meg (mener jeg) som ikke kjenner hesten, ikke ha sett den, å ikke har noe peil på hvordan den takler sitvasjonen.. Den ene hoppa på stallen vår er lam i det ene bakbeinet.. Men hun er godt fornøyd med livet selvom. Står ute og lever livet sitt ut, kan ikke ries, men får en velfortjent pensjon fra nå av... Hun har det så bra atte.. Så det finnes lykkelige historier av dette også :) Bruk fornuften din, hjerte og hjerne samtidig ;) hihi, men jeg vil støtte deg i det du gjør :) Gå til toppen av siden

BabyCat

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  21:33:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
huff, er ikke artig når ting som dette skjer.

men råder deg til å prøve, har vært borti det å velge selv.
merra mi var så dårlig at ingen trodde det var håp! (matforgiftelse)
hun hadde lagt seg ned, jeg så hun var sliten.
men jeg nektet henne å gi opp, ville ikke miste henne.
selv om dyrlegen og alle de andre som var til stedet sa det ikke var noe håp. du har fått litt håp!
kunne vært varige men på merra også, hun ble nesten lammet i bakparten og gikk derfor på kodene i 1 mnd ca, kunne røket noe der. + at 2 av hestene som sto der allerede hadde dødd av denne "sykdommen".
men i dag er hun heeelt fin, ingenting som tyder på den grusomme sykdommen.
er alltid håp, gi hesten en sjanse.
det gjorde jeg, og hun er fin :)
hesten din kan bli fin, eller ikke.
men avliver du den kommer du aldri til å få vite om den hadde klart det eller ikke.

mange varme tanker til deg og hesten.
lykke til videre

Myla, Glæsir og Odin, dere er alt for meg ;) Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.