hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hun slanker seg feil! Tror jeg?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hun slanker seg feil! Tror jeg?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  22:50:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Nå har jeg da begynt å slanke Jivi.. MASSE fett som skal bort.. Ukeplanen er to dager med traveturer, med endel klatring, en dag longering(om ikke det går så en liten løpetur), en fridag og tre skrittedager.
Men idag når jeg stelte henne, så kunne jeg kjenne ribbeina! Jeg får jo helt angsten! Du kan ikke se de da. Men gressmagen, den er der fortsatt! Har noen noen forslag til hva jeg kan gjøre?
Akkurat nå får hun 1l havre og litt gull pr dag, siden de er på beite i tillegg.. Burde hun ha mer?(Da blir hun forresten ganske umulig å ri)
Kan ikke ha for mye gull pga kronisk forfangenhet.
Brukte spillers før, som er bra for hester som er forfangen, men det er tomt og eier har ingen planer om å kjøpe nytt..

http://www.home.no/krailien
Redigert av - JiviDream den 01/08/2006 22:53:39

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  22:54:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gjør ikke noe at du kjenner ribbeina, de skal kjennes ellers er hesten for tjukk..

For å få vekk gressmagen burde du starte med seriøs galopptrening i intervaller. 2 min galopp 2 min skritt noen ganger i uka.
Detter vil få vekk hengebuker fort.

Kraftforet ville jeg kutta ut hvis beitet fortsatt er bra. Da behøver de ikke kraftfor (men husk vitamintilskudd og saltstein)
3 dager med skritt og 1 med longering er lite trening (forstår om hesten ikke er i superform, men da kommer magen..).

Ville ridd skikkelige økter hvertfall 4 gr i uka, 1 dag fri, 1 dag skritt evt 1 dag dressur/sprang eller no.

Feltritt - Tre ganger så gøy!!!
Redigert av - Liten_Lista den 01/08/2006 22:56:59 Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  23:03:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Okey! Men jeg kan ikke ri henne i sprang pga beina(dessverre), og heller ikke dressur på den banen, for hun har BARE fæle minner derfra, og kødder seg med en gang hun nærmer seg.. men jeg skal høre med en annen "baneutleier" om jeg kan låne der da.

Beitet er ikke så bra, derfor gir vi kraftfôr. De står jo på samme sted hele tiden, så gresser opp alt som er, pluss det har vært veldig tørt.

Edit for å spør om du ikke har veldig lyst å sette opp en brukbar ukeplan for meg? De lengste turene bør bli i helgene da ihvertfall, for jeg begynner på vgs nå, men skal nok klare å få til noen turer i hverdagene og.. hehe!

Redigert av - JiviDream den 01/08/2006 23:11:20 Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 01/08/2006 :  23:47:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan godt trene intervaller slik det ble foreslått. Da ville jeg byttet en skrittedag mot en intervalldag. Rekkefølgen er mindre viktig, den legger du opp etter hva som passer best. Men husk å ikke ha harde økter etter hverandre. Maks to dager hard trening, før en rolig dag eller fri.

Du kan trene hardt på tur og med klatring også. Travturene kan derfor økes mye etterhvert, ogh du kan bytte ut skrittedagene med travturer. Det er opp til hesten hvorf fort forandringene kan komme
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  23:48:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Sikker på at hun ikke bare er oppblåst?

Don ser ofte tykk ut på beite,spesielt hvis det er veldig tørt gress, men kun over magen, og det "forsvinner" når han blir ridd.

Vær foressten forsiktig med kraftfôr og grønt gress.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 01/08/2006 :  23:53:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også fått beskjed om at gallopp er den beste måten å få bort gress-vom på, så jeg ville tatt bort minst en av skrittedagene, gjerne to, siden hun i tillegg har en fridag.

Ang det at hun tuller på banen, du kan jo legge inn en 5-minutters økt der, og så øke. Begynn med å skritte de første gangene, og når det er ok, tar du en 5 minutters med trav osv. Ikke overdriv om hun går bra. Viktig å gi seg mens leken er god slik at hun får positive opplevelser derifra.

Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  23:54:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Hun blir alltid like feit.. og det tar lang tid å slanke henne, så tror ikke hun er oppblåst..

Edit for å si at eieren vil ikke at jeg skal ri hesten på banen der.. Pga det som har skjedd og pga noen andre greier. Konflikt mellom eier og den stalleieren der..

Og Edit for å si en gang til at grunnen til så mye skritting er fordi hun blir veldig fort stiv, og ikke har så gode bein.. Hun kan ikke ha fri etter en løpedag.. Da er hun stiv som en stokk dagen etter:S Hun trenger evt. ikke en fridag da, men minst en skrittedag..

Redigert av - JiviDream den 02/08/2006 00:59:53 Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 03/08/2006 :  05:11:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt OT, men;
Når det gjelder fridag etter hard trening har jeg for min del lært (av equiterapeut) at det skal man IKKE gjøre! Hun sa at dersom man trente hesten hardt en dag, så måtte man trene den "normalt" dagen etterpå, så helst en rolig skrittetrening dagen etter det igjen og SÅ evt fri. Men ihvertfall en middels trening dagen etter hard trening.

Grunnen til dette var at musklene ble såre av hard trening, og hesten ville bli stiv, eller ihvertfall føle ubehag dagen derpå (sånn som vi også gjør, ihvertfall jeg... ) og dette problemet ville man "forbedre" litt ved å sørge for at hesten fikk bevege seg normalt dagen etterpå, og det var også sunnere for musklene i seg selv( på et mikroskopisk muskelcelle-nivå som jeg ikke helt greide å henge med under forklaringen av....)

Er ihvertfall det jeg har lært...

Men dette er jo sikkert noe viktigere når hesten står på stall enn når den står på beite døgnet rundt og beveger seg der.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/08/2006 :  07:46:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ang med å ha oppblåst mage men se ribbein, får meg til å tenke over markekur.. er det lenge siden? Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  13:40:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Kan ikke se de, men kjenne de såvidt. Er ikke sikker på markkur, men vi har dyrlege som eier stallen, og hun er svært nøye med det..

Ang det Spendas skrev: jeg lar aldri jivi få fri etter en hard treningsøkt dagen før, hun blir stiv som en stokk og helt jævlig å ri neste dag(unnskyld ordbruket).

http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

Skjotta

Skrevet - 04/08/2006 :  23:16:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg stemmer og for ormekur.

kanskje ta en pröve av avföring og fa den testet.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 05/08/2006 :  00:01:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kan ikke se de, men kjenne de såvidt.

Man SKAL kjenne de, dersom ikke er hesten for tykk. De skal også kunne skimtes, men de skal ikke stikke ut!

Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  00:19:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Hmm.. Når hun står litt borte på beitet, så kan du skimte de. Men det er vel gressvommen vi sliter mest med..

Wichtoria

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  09:59:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gjelder ikke det med ribbein varmblodige/edlere raser?
Fjordhoppa mi var for tynn i vinter pga at hun stod på utegang døgnet rundt og var lavt nede på rangen i begynnelsen, som vil si lite tilgang til for. Kjente ikke ribbeina hennes så godt, men dyrlegen sa hun var for tynn..
Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  12:18:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
ribbeina skal ikke sees men kjennes, da er det passelig.
Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  12:38:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Jeg kan kjenne de, såviiidt. hehe.. Men hun har den gigantiske gressmagen da.. Og når jeg prøver å få den vekk, så slanker hun seg rundt ribbeina og..
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.