hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naivt for mej å velge barfot?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naivt for mej å velge barfot?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  14:33:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den posten her er ikkje på noko vis meint fra mi side å virke negativ eller belærende, ej ynskjer berre å finne ut meir om metoden/metodane for mej og min hest.
Litt om tillstanden...

Hesten min er ein to år gammel shagya-araber hingst som aldri har vore skodd eller vore til skoer. (mi tynnslitte unnskyldning er at ej berre har hatt han ei kort tid.)
Eg har null erfaring med barfot-hest og meg bekjent er det ingen andre i området som driv med dette.
Den einaste kunnskapen ej for øyeblikket har på emnet er henta frå internett.
Alle mine tidlegare erfaringar har vore med skodde hestar og alt eg kan om vinklar, fôring, utegang og mosjon er basert på dette.

Tanken min er at det må vere betre for mej og min hest om vi kunne byrje rett på å være barfot uten å måtte gå med sko i noken år for å samle kunnskap om emnet-er dette gjennomførbart?

Ej har ikkje bestemt meg fast for korkje(hverken) det eine eller det andre enno og vil høyre meir fra folk som kanskje er/har vore i liknande situasjon sjølve.

Det e lov å tenke sej litt om til tider.
Redigert av - CarpeNox den 01/08/2006 14:34:57

frkelin

Skrevet - 02/08/2006 :  09:34:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om jeg hadde hatt en unghest hadde jeg gjort alt jeg kunne for å unngå å sette på sko. Alt er mye lettere når hesten ikke først har gått flere år med sko.
Men, jeg ville fått hjelp av en trimmer eller smed. Særlig på unge ikke ferdig utviklede hester er det viktig å få trimmet høvene i riktige vinkler slik at bena ikke får belastninger pga skjeve høver.
Så lenge han ikke har startet i full trening (jeg antar han ikke blir ridd ennå som 2 åring) gjelder det å trimme regelmessig og ikke for sjelden, gi han mest mulig bevegelse på fast underlag og fore fornuftig med masse høy, dagsdose vitaminer og proteiner og minst mulig stivelse og sukker.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  11:20:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Det er vell uansett ikke noe tema å sko den ennå? Så da har du jo et par år til å sette deg inn i alternativene. Du må uansett få noen til å trimme høvene. Dersom det ikke er noen barfottrimmer i næheten, bruker du en vanlig hovslager. Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  13:36:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er vell uansett ikke noe tema å sko den ennå? Så da har du jo et par år til å sette deg inn i alternativene. Du må uansett få noen til å trimme høvene. Dersom det ikke er noen barfottrimmer i næheten, bruker du en vanlig hovslager.

Opprinnelig postet av Fröya

Enig!

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  13:59:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Hvis det blir avholdt noen barfotkurs i nærheten av deg så kunne det vært smart å dra på ett. Så får du se hva det virkelig innebærer å ha barfothest, og hvordan ting skal fungere :) Da kan du jo også rådføre deg med kursholder, og spørre hva hun/han synes. Uansett, en gang må jo være den første! Like så greit å ta det når utgangspunktet er perfekt? (Altså en uskodd hest, uten skader el.- pga. sko)
Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 03/08/2006 :  02:23:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Linda B.

Håper også at jeg en gang får muligheten til å ha en hest som aldri har hatt sko på beina. Synes det høres spennende ut!

Hold oss gjerne oppdatert om hva du evt bestemmer deg for!

Lykke til!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 03/08/2006 :  11:38:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg ville ha satset på å lete opp en barfottrimmer i nærheten, og lære meg mye om emnet gjennom f.eks. bøker og internett. Jeg ville uansett ikke satt på en 2 åring sko ennå.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 03/08/2006 :  22:31:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns det er litt rart å si at det er totalt uaktuelt å sko en toåring. For meg høres det absolutt aktuelt ut å sko en toåring, det er da mange toåringer som behøver sko i den alderen, særlig om de blir trent regelmessig på hardt underlag. Jeg vil si det er omtrent like vanlig som uvanlig å sko en toåring. (Hos travere er det hvertfall mest vanlig å måtte sko på denne alderen).

Om det kan fungere som barforhest eller ikke avhenger videre av hestens hovkvalitet og bruksområde.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 04/08/2006 :  00:02:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er greit at det er "vanlig" å sko i 2-årsalderen, men er det en nødvendighet, eller har vi bare vent oss til at "sånn skal det være"?

Skal man ta hovstellet etter kalenderen eller etter hoven selv?

Helt greit å sette på sko dersom hesten trenger det, men hvorfor i all verden skal man sette sko på helt unødig dersom den IKKE trenger det?

Så det er noe CarpeNox må avgjøre. Trenger hesten strengt tatt sko? For hvis svaret er nei, hvorfor sko da??

Tone_

Skrevet - 04/08/2006 :  15:54:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Somregel blir ting som er "vanlig" praktiskert fordi det er nødvendig for majoriteten.

Jeg ser det med at en skal ta hovstellet etter hoven selv og ikke etter kalenderen. Men nå er det slik at kalenderen ofte henger sammen med treningsmengde. I min krets trenes de fleste toåringer såpass mye og på såpass hardt underlag at å sko dem absolutt kan bli aktuelt.

Carpenox må selvfølgelig avgjøre hva som skal gjøres selv. Jeg reagerte bare på utsagnet om at å sko toåringen ikke er noe tema. Det bør tas med i vurderingen, mener jeg, om en skal være realistisk og se begrensningene. Hva den endelige avgjørelsen blir, er noe annet.

Fröya

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  20:56:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Men nå var ikke dette snakk om en traver men en araber. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 04/08/2006 :  21:35:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
En araber kan vel trenes den også som toåring..

Mange som kjører med toåringene sine, uansett rase..

Spendas

» VIP

Skrevet - 05/08/2006 :  14:00:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men at man kjører med dem betyr heller ikke at de automatisk trenger sko, vel??

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  15:10:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar, ej har som sagt enno ikkje bestemt meg for noko som helst.
Høvene må trimmes uansett ka og i forhald til trening ol treng ikkje Kairo sko enno på ivertfall eit år. Men ej har sett fleire her inne som har barfothestar kommentere at "vanlege" hovslagarar ikkje har den nødvendige kunnskapen som skal til for å beskjære barfot-hestar og ej synes det er mildt sagt skummelt å brje med trimming sjølv, oppfostra som ej er på skremselspropaganda om hestar som har vorte kronisk halte etter feilsjæring. Desse døma(eksempla) har riktignok vore i forbindelse med sko men dog.
Ellers bur eg i møre og romsdal, eit område der holke og glatt-is i lange perioder er eit faktum. Ej vil helst sleppe å måtte vere avhengeg av inne-hall i for stor grad for min og hesten sin mentale helse sin del.

Korleis har det å begynne på tilnerma null verka reint praktisk for andre med barfot-hestar.. ?

Ein finn mangt og mykje om emnet på nettet og i bøker, men eg foretrekk å få vite meir av folk som har vore igjennom det samme på ein måte der ej kan stille mine spørsmål.
Alt i alt har ej så lyst til å prøve å ha hesten barfot men ej veit ikkje om ej torer å bruke Kairo som prøvekanin når ej sitt inne med så lite praktisk kunnskap.

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 06/08/2006 :  21:16:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Det er i hvertfall bedre å bruke en hovslager enn å begi seg ut på noe man ikke har peiling på på egenhånd. Men når sant skal sies, er ikke trimming av en i utgangspuktet sunn og frisk hov noe som det er vanskelig å lære seg. Mere komplisert blir det om man skal trimme problemhøver eller opprette skader. Med unghest som aldri har vært skodd, har du i hvertfall det beste utgangspunket du kan ha. Om du vil lykkes med barfothest, kommer ann på flere faktorer. Eks. må man trappe opp belastingen svært gradvis. Blir litt oppgitt når folk kjøper seg uskodd unghest og setter den i forholdsvis hard trening med èn gang og så må sko pga sårbeint hest. TTT (ting tar tid). Med gradvis tilvenning til underlag og arbeid samt godt tilrettelagt oppstalling (mye utegang, tørt underlag osv.) og godt hovstell, er det stor sansynlighet for at du lykkes. Du bør få hjelp av noen som kan barfot. Du kan henvende deg på "barforlista" http://uk.groups.yahoo.com/group/barfothest/ og se om det er noen i nærheten av deg.

Ang. is, bruk boots med brodder.
Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2006 :  00:38:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fröya:
Ej kan ikkje bruke yahoo på min mac. Min internett motor-safari går bananas kvar gang ej prøver og opera har eit bug... men takk for tipset:-)

Foreløpig ser det ut som om valget mitt kjem til å falle på barfot. Kairo er enno berre to og ej har så smått begynt med tømmekjøring uten anna enn tøyler og hodelag. Skal ikkje ta kjøreprøva før i april/mai om ej skal ta den så ej føle ej har tid til å jobbe fram hest og høver uten for mykje pes. (tid til å lære meir om høver og barfot har ej og)

Skoaren skal komme for første gang no om ikkje alt for lenge-til uka mest sansynleg og ej håpe på mine knær at han ikkje vil flippe ut totalt ved første hint mot barfot-gjere han det så får ej finne ein anna hovslager-kven veit, kansje ej kan bli kompetent nok til å kunne gjere litt sjølv og ein gang i framtida...

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.