hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ulvehund og andre raser
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Ulvehund og andre raser
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  23:11:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
månevne en virkelig bra ting med denne rasen. eller med ulven egentlig... om man ser på rasene vi mennesker har avlet fram i alle år, er det mange feil og mangler ved disse... merkelige beinbygninger, rare vinkler osvosv... vi har avlet fram en mengde raser som er "ødelagte", det florerer med ledd, hud, skjelett, muskel skader/sykdommer. hos ulven er dette tilnermet ikke-eksisterende. de er sjelden utsatt for sykdommer, og de har perfekte vinkler, og beinbygning.
de kan bevege seg over store områder, jage, løpe osv, uten å få leddproblemer og belastningskader slik som mange hunder desverre lider av i dag...
jeg er meget innteressert i avl, og mener at alle raser burde avles "tilbake", slik at man f.eks på schæferen hever bakparten, så hunden slipper å gå på hasene... i dag så er schæferen avlet så lavt bak at de nesten ikke har Gluteus (rumpemuskel) dette fordi bakbensbevegelsene er så hemmet av vinklingen i leddene at den ikke får brukt musklene på normal måte...

jeg skal til og med driste meg til å si at jeg skjemmes over at vi mennesker er så forfengelige og trangsynte at vi ikke ser at dette er til lidelse for dyret og at ved å avle fram bedre vinkler ville vi fått bedre hunder, som lever lengre og får bedre livskvalitet.

det gjør vondt å se en hund lide pga menneskers naivitet, og behov for "noe som matcher bilen min"... gosh... ikke noe jeg blir mer frustrert over enn folk som skal ha bare for at de i hollywood har...)

nå ror jeg meg ut på vidda igjen...

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Stirnirogannie

» VIP

Skrevet - 02/08/2006 :  23:58:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette var veldig OT, men er enig med deg i det.

men DETTE:
Kopi av melding:
det gjør vondt å se en hund lide pga menneskers naivitet, og behov for "noe som matcher bilen min"... gosh... ikke noe jeg blir mer frustrert over enn folk som skal ha bare for at de i hollywood har...)

Er det meg du mener?? Isåfall blir jeg veldig såret jeg driter i hva som ser fancy ut! Elsker dyr! grunnen til at jeg velger denne hunden er først og fremst at den passer til mitt bruk!

Redigert av - Stirnirogannie den 03/08/2006 00:00:19 Gå til toppen av siden

Optigbørs Suzett

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2006 :  01:11:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Den Tsjekkoslovakiske ulvehunden var helt utrolig nydelig! En schæfer er jo ikke noe farligere en andre raser, den blir som du trener den (selv om alle er individuelle selvfølgelig). Kunne veldig gjerne tenkt meg en slik ulvehund. Men forstår at den ikke er lovlig i norge, for det er sikkert ikke en hund for hvem som helst, og mange folk ville vel kanskje blitt redde hvis de støtte på en slik hund, for den ligner jo på en ulv.

Helt Enig skal vi importere dem? det går alltids an å kalle det en mix

Opprinnelig postet av annieogstirnir

ja, det gjør vi! ;) og min skal bli politihund:p Fant pluttselig ut en dag at jeg ville bli politi og ha politihund! enten schæfer eller ulvehund:p og så kan jeg jo være ridende politi også! og så vil jeg bli dyrepoliti! (bare se på animal planet)

Mvh Sofie

-en virkelig god trener lytter når hesten hvisker, og hvisker selv tilbake-
Gå til toppen av siden

Stirnirogannie

» VIP

Skrevet - 03/08/2006 :  01:19:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da beveger vi oss tilbake til tråden tror jeg:P

REGLER FOR FORBUDTE HUNDER:

Hunder av følgende typer, og blandinger der en eller flere av disse er med, anses som farlige hunder, uansett blandingsforhold:

a) Pit bull terrier,

b) amerikansk staffordshire terrier,

c) fila brasileiro,

d) toso inu,

e) dogo argentino.

Som farlige hunder anses også hunder og hundetyper som er en blanding av hund og ulv, uansett blandingsforhold. For hunderaser med opprinnelig blanding av ulv som er registrert i Norge av Norsk Kennel Klub 1. januar 2003, gjelder første punktum bare for tsjekkoslovakisk ulvehund. Hvis ulv er iblandet rasen etter den internasjonale raseetableringen, gjelder første punktum for hunder som kan være etterkommere etter denne ulven.

§ 2 Dokumentasjonskrav
Dersom det er tvil om et dyr er en farlig hund etter § 1 kan politi og tollmyndigheter kreve at hundeholderen dokumenterer dens rase eller type.

Som minstedokumentasjon etter at en hund er blitt fire måneder gammel, kreves at hunden er identitetsmerket med microchip og at dette identitetsmerket knytter hunden til et registreringsbevis påført DNA-koding med en tilknyttet stamtavle.

Når det foreligger særskilte omstendigheter kan politiet, i enkelttilfeller, bestemme at annen tilfredsstillende dokumentasjon kan tre i stedet for kravet etter andre ledd.

Dersom ikke fremlagt bevis fjerner tvilen på stedet, regnes hunden som en farlig hund. Ved slik tvil som nevnt kan politiet eller tollmyndigheter ta hånd om hunden straks, jf hundeloven § 24. Hundeholderen skal på begjæring gis en rimelig frist til å supplere dokumentasjonen mens hunden tas hånd om etter annet punktum.

§ 3 Overgangsregler
Hunder som omfattes av § 1 annet ledd og tsjekkoslovakisk ulvehund kan beholdes dersom de var lovlig avlet, innført eller holdt før forskriften her ble vedtatt. Hund som kan beholdes kan også tilbakeføres til landet etter utenlandsreiser.

Det gjelder følgende vilkår for å kunne beholde disse hundene:
a) hundene kan ikke brukes i avl, selges eller omplasseres,
b) hundene skal bære identitetsmerke som knytter hunden til et registreringsbevis som opplyser om eierens navn og adresse og viser at hunden er avlet, innført eller holdt før forskriften her ble vedtatt.

Blir ett av vilkårene overtrådt eller en slik hund angriper mennesker, gjelder ikke lenger § 3 for denne hunden.

§ 4 Avliving m v
Hunder som blir avlet, innført eller holdt i strid med denne forskrift kan avlives eller pålegges utført av riket ved vedtak av politiet, jf hundeloven § 19 femte ledd.

§ 5 Unntak fra regler i forvaltningsloven
For vedtak om å ta hånd om hund på stedet i tilfeller som omfattes av denne forskrift gjelder bestemmelsen i forvaltningsloven § 24 første ledd annet punktum om samtidig begrunnelse ikke. Begrunnelse skal bli gitt i ettertid.

Redigert av - Stirnirogannie den 03/08/2006 01:19:16 Gå til toppen av siden

Optigbørs Suzett

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2006 :  01:23:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
sorry, skreiv visst litt masse tull nå:p men det er nok mange andre hundetyper som hadde passet til ditt bruk, men du har vel bestemt deg..? Jeg tror jeg holder meg til schæferplanene mine jeg!
Mvh Sofie

-en virkelig god trener lytter når hesten hvisker, og hvisker selv tilbake-
Gå til toppen av siden

Stirnirogannie

» VIP

Skrevet - 03/08/2006 :  01:40:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp, jeg har nok desverre bestemt meg:) Jeg er impulsiv, men står for det jeg gjør jeg skjønner du:)

Kopi av melding:
ja, det gjør vi! ;) og min skal bli politihund:p Fant pluttselig ut en dag at jeg ville bli politi og ha politihund! enten schæfer eller ulvehund:p og så kan jeg jo være ridende politi også! og så vil jeg bli dyrepoliti! (bare se på animal planet)

syns du bør passe deg litt jeg Optigbørs Suzett, frekke kommentarer som du slenger rundt deg blir ikke alltid godt mottat. Og prøv å opptre litt mer voksent!

åjavel, kan likegodt synke ned på ditt nokså lave debatt nivå

"Husk at når du skaffer deg en schäfer, er det et stort ansvar, den har mye ULV i seg, og bør trenes av kyndige personer og bla bla bla"

Redigert av - Stirnirogannie den 03/08/2006 01:51:25 Gå til toppen av siden

Stirnirogannie

» VIP

Skrevet - 03/08/2006 :  01:41:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
"forresten så skal jeg bli Rideinstruktør ved den spanske rideskole
Og dyrepoliti (se animal planet"

Redigert av - Stirnirogannie den 03/08/2006 01:52:40 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/08/2006 :  01:50:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
forresten så skal jeg bli Rideinstruktør ved den spanske rideskole

javel...
Gå til toppen av siden

Stirnirogannie

» VIP

Skrevet - 03/08/2006 :  01:54:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
javel...

spøkte, ble endel usakligheter her, så da måtte jeg være like barnslig selv for at vi skulle kommunisere på samme nivå
Gå til toppen av siden

_Marte_

Skrevet - 03/08/2006 :  01:58:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg ønsker meg virkelig en slik hund. En Tsjekkoslovakisk ulvehund, men til min forferdelse ser jeg at denne hunden er ulovlig i Norge

Grunnen til at Tsjekkoslovakisk ulvehund er forbudt er enkel, den er en blanding av Schäfer og Ulv, og er uheldig å blande med andre raser. Norge er det eneste landet som forbyr denne hunden.

Går det an å kjøpe en kastrert hannhund av denne typen? Eller må jeg til Sverige for å kunne ha en slik hund. Jeg spør dere med-mixere om hva dere synes om saken.

Når det gjelder andre hunder er også American Staffordshire terrier (Amstaff) forbudt i Norge, fordi den ligner på pittbullen.

Bør det lages en ny lov ved innport av hund?

Håper på svar

Hei Annie=)<3 For å være ærlig aner jeg ikke så mye om import og bladibla om hunder, men en ting må jeg si at jeg ikke skjønner! Du sier noen av disse rasene er forbudt i Norge, men for hvilken grunn?! Fordi de er blanding av to rene raser? Eller fordi de ligner på en annen rase? Hva er det for noe? For meg er hund, en hund! Og det finnes mange forskjellige raser til forskjellige folk, og forskjellig bruk! Det er da uutrolig teit å stenge ute sånne nydelige hunder fra Norge, BARE fordi de har et utseende som de ikke har bedt om å få! Og fordi de er blanding av to spesielle hunderaser! Dette har de fremdeles ikke bedt om! Og jeg skjønner ikke poenget? Greit hvis disse hundene hadde vært utestengt pga. at de ikke er riktige hunder for norskt klima eller noe slikt, men utseende og foreldre?! Skal vi stenge ute naboen fra landet fordi han/hun ligner på en annen nabo eller bekjent? Eller skal vi stenge ute de som har en norsk forelder og en f.eks. tysk forelder? Dette går omtrent på det samme! Eneste forskjellen er at disse hundene ikke kan kjempe og protestere på lovene som blir laget, og det er derfor ingen som setter dette i fokus, hundene er derfor pent nødt å innfinne seg i disse greiene! Mens vi mennesker kan snakke, protestere, og diskutere, noe som fører til at lovene muligens blir endret..! Det er derfor egentlig opp til oss mennesker å gjøre noe for dyrene=) De gir oss utrolig masse som vi egentlig ikke tenker over, men faktisk gjør livet vårt bedre, er det ikke på tide at vi gjør noe for de da, som de ikke tenker over, men som faktisk kan gjøre livet deres, tja, koseligere? Bare en "liten" tanke fra en som ikke har satt seg så altfor godt inn i disse lovene og reglene som finnes i landet=P Klem<3
Gå til toppen av siden

Stirnirogannie

» VIP

Skrevet - 03/08/2006 :  02:03:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk Marte veldig bra skrevet må jeg si endelig noen som diskuterer SAKLIGHET (hint til en som vil bli dyrepoliti) og som faktisk argumenterer godt skal si dette var underholdene og gøy å lese Gå til toppen av siden

_Marte_

Skrevet - 03/08/2006 :  02:09:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, takk for det=) Føler bare at jeg hadde noe å sii=P Det er jo ikke så mangen her inne som tenkte på selve spørsmålet, eller temaet her, men på å argumentere om noe heelt annet! Men jeg elsker dyr, og så lenge de blir behandlet urettferdig har jeg masse å si!=) Klem<3 Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2006 :  03:24:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jada... håpet er lysegrønt... Jeg syntes det så bra ut helt til du skulle bo i en by og ha en skummel hund som skulle passe på deg, da ble du plutselig som alle andre som vil ha en kul og farlig hund, takk for meg (-:

Og til Marte som synes dyr blir urettferdig behandlet: Ha en hund som har blitt kurset siden valpestadiet, eieren skraper muggel av brødet hunden får for til 400kr sekken (Eukanuba puppy)
Den får all den oppdragelse, kjærlighet, grenser, frihet, turer den kan få. Den RIVER magen ut av et lam som fortsetter å springe etter myra med magesekken hengende ute... du får tak i bonden og legger avgårde i tresko, 7mnd gravid etter lammet for å slå det i hel med øks...
Så lenge du er snill med meg..... HALLO, voks opp, det virker faktisk ikke slik!

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2006 :  22:28:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Først av alt: Det finnes ikke farlige hunder. Men det finnes veldig mange sterke hunder, som har større potensiale til å BLI farlige om man ikke trener de riktig. Schäfer er en slik hund. Den er skarp og har sterk psyke, og kan bli den perfekte familie-/vakthund med den rette treningen. Den er også aktiv ute, og sofahund inne. Igjen, med den rette treningen. Jeg elsker schäfere, og er fast bestemt på at en dag skal jeg ha en slik. Men ikke som første hund, den tanken har jeg slått fra meg. Skal ha RR først, de er mer sedate og mykere i psyken.

Ulvehund er litt 'tja' for meg. Jeg elsker ulv, men da i frihet. Ulver har sterke instinkter, og blandet med schäfer så ser jeg for meg en meget sterk hund som man må trene helt korrekt. Vil du ha en sånn hund, og er villig til å flytte til utlandet for å få det til, så be my guest. Det finnes flere andre raser i Norge til det samme bruket (Schäfer, dobermann, rottweiler etc), men jeg skjønner deg veldig godt når du sier du har falt for denne rasen. Jeg for min del skjønner ikke hvorfor ikke alle vil ha en sånn:

Vi er alle forskjellige, og har forskjellige meninger om ting.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Stirnirogannie

» VIP

Skrevet - 03/08/2006 :  22:28:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jada... håpet er lysegrønt... Jeg syntes det så bra ut helt til du skulle bo i en by og ha en skummel hund som skulle passe på deg, da ble du plutselig som alle andre som vil ha en kul og farlig hund, takk for meg (-:

Det jeg mener med det er at jeg ikke vil ha en liten dachshund. Jeg vil ha en hund som faktisk kan beskytte meg om noen skulle brutt seg inn! Vi har hatt innbrudd i huset før, og jeg kan fortelle deg at det er ikke så kjekt å bli dengt i hode til du blir bevisstløs. Det er heller ikke så kjekt når din far nesten må sloss med inbrudstyvene. Dette har skjedd meg og min familie. Jeg var alene hjemme og flere ungdommer og unge voksne brøt seg inn. Jeg hadde innvitert noen, men det kom for mange. Hele huset ble rasert! Man føler seg tryggere med en sånn en:

Redigert av - Stirnirogannie den 03/08/2006 23:00:15 Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.