hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sviktende foreldre?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Sviktende foreldre?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

metteR

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  21:19:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil gjerne høre hvilken rolle foreldrene deres har i forhold til hest og deres hesteliv, da jeg selv føler at jeg har fått lite "støtte" av mine foreldre, gjennom de 10 årene jeg har holdt på med hest...

Jeg har stort sett kun blitt kjørt til/fra ridetimene mine, bortsett fra kanskje de 2 første årene. De andre foreldrene har som regel sett på ALLE ridetimene.
Jeg har vært alene (uten foreldre) på stevne med klubben utallige ganger. Tilogmed på mitt første utestevne. Foreldrene til de andre har ofte fulgt meg opp og vært utrolig snille. Hva tenker de om mine foreldre?
Jeg har også stilt opp masse alene på dugnader, der de andre kommer med hele familien.

Jeg har holdt til på en liten ridskole med tilhørende klubb, derfor er det de samme folkene jeg har "vokst opp" med hele tiden. De aller fleste av disse har nå fått egne hester (Selvfølgelig har dette også med økonomien å gjøre), og får utrolig med hjelp og støtte fra foreldrene. Disse foreldrene har fulgt opp 100% hele tiden, og kan naturligvis nå masse om hestestell, ridning, fôring, utstyr osv.
Foreldrene mine kan knapt møkke en boks, og leie en hest mens jeg går banen.

"Unnskyldningen" til foreldrene mine er at de "har for mye å gjøre hjemme". Har ikke de andre foreldrene det??
Eller er det jeg som krever for mye? Jeg krever ikke at de skal bli hardbarkede hestemennesker om de ikke vil det, men jeg synes de kunne anstrengt seg litt mer for å følge opp sin datters hobby. Jeg tror de har vært på fler fotballkamper med mine eldre søsken, enn ridestevner med meg..Jeg føler at jeg har vært overlatt mye til meg selv, og at jeg har hatt mange reserveforeldre i stallen og på stevner. Slik får man ingen gode følelser av.

Hvilke erfaringer har dere? Og har dere noen råd til meg? Det er veldig vanskelig å snakke med moren min om dette, fordi hun tar seg veldig nær av det, blir sint, og insisterer på at hun har vært flink.

Spør gjerne om dere vil jeg skal utdype noe, orker ikke skrive mer nå. Håper jeg får noen tanker rundt dette!

Jeg kjenner et sted...

Monique! :D

jossa
» VIP

Skrevet - 31/07/2006 :  22:48:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei du!
Jeg har vell ikke så mye råd og gi deg. Mamma har alltid vært med meg på og sett på ridetimer fra jeg var liten. Nå har jeg egen og mamma er med meg masse i stallen og steller og duller med ponnien. Hun er også ALLTID med på stevner som "hestepasser",leier ponnien,kjøper mat,betaler osv osv. Hun er med og kjøper også gjerne utstyr selv til henne. Hun finner alltid ut hva ponnien skal ha av vitaminer og om vi trenger nye dekken eller hodelag til henne. Hun skal også begynne å ri henne 1 dag i uka nå pga vi kan ikke ha forytter på henne for hun stoler ikke på andre enn meg og mamma(har hatt for masse mennesker rundt seg før). Ikke får å strø salt i såret men jeg syns det er deilig med en mamma som engasjerer seg om det jeg driver med. Hun er vokst opp på Øvrevoll da og ridd masse hester der.
Hilsen meg!
Gå til toppen av siden

eva.

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  22:53:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideeva.  Svar med kopi av melding
Mamma`n min har alltid støttet meg.
Stått utallige år og sett på.
Vært m på stevner osv.
Hu er egentlig redd for hester, men de siste årene har jeg fått henne til å være m å ri turer.

Pappa har også vært m å sett på.
Kjørt hestene mine rundt også

Edit: tekst redigering

Redigert av - eva. den 31/07/2006 22:55:08 Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  22:56:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Mamma har sjeldent vært og sett på meg ri. I det siste, når jeg har starta litt stallstevner har ikke mamma kunne vært der pga. avstand (bor ikke mer hos mamsen). Hun var også sånn at hun såvidt kjørte meg til og fra stallen. Var det fint vær var det bare å ta sykkelen fatt. Men har forsåvidt ikke vært noe problem for meg da jeg ikke var så veldig aktiv med å starte ogsånn. Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  23:15:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Mine foreldre har vært kjempeflink å kjøre meg til/fra stallen i 5 år, men de er ikke spesielt interessert i hest så det er ikke så mye mer enn det.

Men de spør og graver hele tiden om hvordan det går med hesten osv.
Jeg har ikke noe behov for å tvinge hest på mine foreldre (mamma hadde ikke tatt i en hest før hun tok på Eikdokka etter jeg hadde hatt henne i 3 år), jeg har mange andre rundt meg som jeg kan dele heste greier med.

Therese
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 31/07/2006 :  23:22:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Mine foreldre har ikke sett meg ri mer enn én gang tror jeg. Har aldri blitt kjørt til ridetime eller stevne eller noe som helst.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  23:45:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Sånn har bestandig jeg vært veldig heldig, for mamma hadde hest før jeg kom til verden så da sier det seg jo selv at jeg har hatt god støtte der.
Selv om interessen hennes har dabbet av med tiden holder hun da fortsatt på, men om interessen min for hest hadde blitt borte hadde vi nok ikke hatt hest lenger. Uff, fæl tanke! Det skjer ikke

Har vel ingen fornuftig råd å komme med, men jeg kan tenke med det er trist at du får lite støtte. Men sånn er det jo, man har forskjellige interesserer.
Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  23:58:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Alle naboane her hadde hest då eg var liten, og så klart blei eg og eine søstra mi hestegal. Me "lånte" pengar av mamma til å ta "ridetimar" med eine nabojenta, me sneik oss ut og det einaste mamma og pappa såg av oss var det kvite håret mitt som flaug oppover marka på andre sida av steingarden (50 meter frå huset).

Mamma er veldig redd hestar, som liten likte ho hestar heilt til ho blei satt opp på gamlemerra på garden deira og nokre nevøar smelte handa over rompa. Mamma datt av, og etter det har ho vore frykteleg redd. Me fekk ho oppå ei fjordhoppe me hadde før, og ho skreik alt ho makta å trengte gardintrapp for å kome ned.

Pappa har alltid vore eit dyre-menneske. Dei hadde hest heile barndommen hans og dei to eldste døttrene hans har halde på med hest, men det var 20 år sidan då me starta med hest.

Me har vore veldig heldige, for me har hatt gard, og mogelegheita til å ha hestar. Mamma og pappa har vore veldig støttande, til alle tider. Og tanken på alle utgiftene, så er det rart med bondelønna, at dei faktisk har greidd å betale for alle utgiftene til 2 hestar, massevis av kyr/kalv/sau/høner/osv, i tillegg til ein familie på 4 (5 dei første åra).
Men som mamma sei: ho vil heller at me skal halde på med ein sunn og sosial hobby som hest, enn å traske rundt nede i sentrum og ikkje ha noko hobby.

Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

lovise_felex

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  00:07:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelovise_felex  Send %s1% en ICQ meldinglovise_felex  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselovise_felex  Svar med kopi av melding
jeg har stallen rett utføre huse eg :P hehe ... så di trenge ishe kjøra meg. men di kjøre meg somregel når eg ska på stevne , men då e dt somregel at dei kjører meg på stevne, setter hengeren, meg å hesten på stevne åsså reiser dei ... hehe ... men di ser jo på avogtil og då!

<3 Vetle Felex <3 min lille klomp =D Gå til toppen av siden

metteR

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  00:08:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar :) Høres ut som de fleste har gode erfaringer, det er bra:)

Er ikke det at at jeg vil presse på henne hesteinteressen og at hun skal være med kun for å være sjåfør/hjelper, men for å være en forelder, en mamma. Som Jossa sier, en som kjøper mat, betaler, følger med osv. Da jeg så smått begynte å ri stevner utenfor klubben var jeg vel 12-13 år, og da hadde det vært godt å ha en voksen som passer på praktiske ting som f.eks at man får i seg mat osv. I mitt tilfelle var dette noe foreldrene til vennene mine gjorde...
Og ikke minst føler jeg at manglet masse moralsk støtte. Selvfølgelig har man jo hele rideklubben som er på lag med en, men det er ikke det samme som en forelder..

Når mamma en sjelden gang tar seg sammen og later som hun har lyst til å være med i stallen, så blir det stort sett mas , "Er du ferdig snart, jeg har endel å gjøre hjemme", "Jeg setter meg i bilen og venter jeg, det er vel ikke så lenge til du er ferdig"..

Jeg har i alle fall bestemt meg at når/hvis jeg får barn, så skal jeg prøve etter beste evne å følge dem opp, og vise oppriktig interesse for det de holder på med, om det blir hest, fotball eller dans...

lino : Høres ikke bra ut, men hva er grunnen til det? Begynte du å ri når du var liten, eller når du var eldre? Du begynner jo å bli voksen, men skulle du ønske de hadde vært med deg mer? :)

Jeg kjenner et sted...

Gå til toppen av siden

Reaper

Skrevet - 01/08/2006 :  00:08:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
mamma er faktisk den minst engasjerte forelderen i min vennekrets..
det har faktisk skjedd flere ganger at jeg ikke har fått lov til å skaffe meg ny hobby når jeg ikke hadde muligheten til å holde på med hest, pga hun var så redd for at da måtte hun være med på dugnader og kjøre de gangene jeg ikke kunne sykle!
Jeg skjønner godt hvordan du har det, og jeg synes at mange foreldre kunne engasjert seg mer i det ungene driver med!
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  00:13:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Mine foreldre har stilt opp uendelig mye. De har stilt opp med hest da jeg fyllte 13 og hjalp meg med å kjøpe utstyr. Pr dato, bor ikke jeg hjemme, men pappa har stallplass og beite til mine skjønne små. Han steller dem for meg hvis jeg må noe annet en kveld, eller er syk. Pappa elsker å kjøre med hest og vi bruker å dra ut på tur sammen, pappa kjører med frigge og jeg rir Frisco, sammen stor koser vi oss. Hadde det ikke vært for dem, hadde jeg ikke hatt noen hester.
Gå til toppen av siden

metteR

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  00:14:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig Reaper...Jeg føler forresten at her i familien har hestemiljøet vært litt nedprioritert, sånn f.eks dugnadsmessig. De dugnadene som har vært i forbindelse med håndball eller fotball har de alltid møtt opp på, fordi der "må man". Mens da det har vært dugnad på stallen har de alltid hatt den innstillingen at "det er nok av folk, sikkert, vi kan ikke i dag".

Jeg kjenner et sted...

Gå til toppen av siden

metteR

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  00:33:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare så det er sagt, så er det ikke penger og så alt for mye matriellt som er tema her, for de har tross alt betalt det aller alle meste i forbindelse med hobbyen min ; utallige ridekurs, rideleirer, alt utstyr, stevne/transportutgifter, oppstalling etc. Det de sier jeg må betale selv er egen hest, og det forstår jeg veldig godt.

Så den det som har med penger å gjøre har de alltid støttet meg med, og det er jeg takknemlig for, men for meg er det viktigere at "de er der for meg", og støtter meg og følger opp det jeg driver med. Det er ikke så gøy å f.eks komme hjem fra et stevne, og stort sett det eneste de forstår er om det gikk bra eller dårlig. Jeg kan jo ikke fortelle hvorfor/hva som gikk så dårlig, fordi de ikke har en anelse av hva jeg snakker om når jeg begynner å snakke om ridningen, og det som jeg og hesten gjør sammen.
Jeg har jo selvfølgelig kjempelyst til å legge ut om stevnet, men jeg har prøvd såå mange ganger å lære dem litt, for de blir kanskje mer interesserte da, men de tar det liksom ikke inn.

Er det for mye å forlange at de etter 10 år med aktiv ridning kan prøve å lære litt? Jeg tror de etterhvert kunne blitt mye mer interessert i det jeg driver med, hvis de kan litt om det selv...

Jeg kjenner et sted...

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 01/08/2006 :  01:55:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - et litt vanskelig emne. Vet sannelig ikke hva jeg skal si.

Nå er jeg jo selv godt voksen, men da jeg var ung hadde jeg god støtte av mine foreldre, og nå stiller jeg opp så mye som jeg kan.

Mye kan kanskje skyldes at "hestekulturen" er blitt borte fra samfunnet, så "folk flest" ikke aaaner hva en hest er, og at den "nye" kulturen er mye mer staller og stevner og jenter, og ikke gårder og rolige hester og "karer".

Det er minst to generasjoner med folk som ikke ANER hva en hest er - sykler og mopeder er langt mer kjente ting - dessverre....

Jeg tror rett og slett at slike "unnfallende" foresatte rett og slett er REDD for hester - for de kan ikke skru dem på og av med en nøkkel - de "ER der" hele tiden, i form av en ungdom som er "mye modigere" enn de selv er....

Eh - kanskje foreldrene til "hestegale jenter" kunne ta en samtale/prat på nett med MEG...????

Hva er det de lurer på, hva forventes av dem, hvorfor er de redd for hestene, osv. osv.

Men så må jeg innrømme at jeg ikke helt forstår dette med spenningen med klippehopping og hang-gliding, så jeg håper ikke at min datter bytter ut hesten med et hopp fra Prekestolen.....

- Skjønner??
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  08:32:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har også vokst opp med tilsvarende "støtte" for min hobby. Altså på en slik måte at absolutt ingen hjemme var interessert. Siden de ikke engasjerte seg overhode, hadde vel jeg også da jeg var liten dette som noe jeg holdt på med på egenhånd også. Jeg ville vel ikke ha foreldre i stallen, når de likevel ikke engasjerte seg. Gikk litt i korps før jeg begynte å ri, og sluttet fordi jeg synes det var så slitsomt med klaginga over alle dugnadene og loppemarkedene de egentlig ikke hadde tid til å hjelpe til på.

Jeg har aldri hatt et familiemedlem på sidelinja på et stevne. Hverken nå, eller før da jeg var liten og startet skolehestene. De eneste gangene et familiemedlem har sett meg ri er da jeg hadde sommerjobb på hytta, og ledet rideturer rundt på øya vi har hytte, i tenårene. Da hente det jeg møtte familiemedlemmer som var på vei til butikken, eller ute og gikk tur. Det er vel det.. Aldri vært noe engasjement i å se en time.

Ikke så mye råd kanskje, men iallfall støtte i form at du vet at det finnes flere der ute som heller ikke har foreldre som interesserer seg for hest overhode. Og som alltid har andre ting å holde på med.. Dette medførte at noe så "enkelt" som å overtale de hjemme til å ha en hest på fôr en dag i uka, nesten ikke gikk gjennom.. Og andre klager på at de ikke får egen hest liksom Men jeg fikk det til slutt, da jeg var 16 år, og sluttet på rideskolen.

"Bonusen" for meg nå er at min nåværende kjærste er akuratt likedan.. Dvs, han har vært på et stevne da.. Antagelig fordi jeg da ikke skal ha mot han at han aldri er og ser.. Spørs om jeg føler meg fortjent til det på sikt.. Uff.. Apropo dette temaet, så satt jeg i gang en debatt med litt liknende tema for ikke så lang tid tilbake. Sjekk her.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.