hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sviktende foreldre?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Sviktende foreldre?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Mie Ulrika

Skrevet - 01/08/2006 :  09:45:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Ingen av mine foreldre har noen gang kjørt meg til stallen da jeg var liten. Ikke har de vist spesielt stor interesse heller. Mamma sier alltid at hestene er min greie og noe hun ikke skal blande seg oppi.
Hvis jeg skulle ha noen egen hest måtte jeg spare til den selv!

Men, jeg har forsøkt å prate med dem om det! Nå når jeg er eldre og har min egen hest (som jeg har spart til selv) så viser de litt mer interesse, og mamma har vært med å sett på noen stevner og hun og samboern hennes har kjørt meg på et par stevner og de har også hjulpet meg med å hente hest andre steder.
Det var en periode da jeg red på landslaget i Mounted Games da mamma beegynte å fatte interesse for hestedelen av livet mitt. Og de var med som følge da vi reiste til Tyskland for å ri VM.

Så jeg tror du skal gi foreldrene dine litt tid... og prøv å snakke med dem å sette ord på det du føler. Og prøv å gjøre det på en positiv måte, så ikke de føler seg "angrepet".
Jeg sa foreksempel at; det betydde mer for meg at de kom på et stevne en gang innimellom enn noe annet, elller at jeg heller ville ha en hovkrok enn en sykkel til bursdagen min.... og etterhvert så hjelper det.

Jeg var alltid så missunnelig på de yngre jentene som fikk ponnier og henger og ble kjørt hit og dit og fikk alt opp i henda. Men så jobbet jeg på en stall en stund der flesteparten av jentene red på et ganske høyt nivå i sprang med ponniene og hestene sine... Maken til avstumpa mennesker har jeg aldri vært borti før.... Der var det skikkelig bruk og kast mentalitet og det største problemet de hadde var hvilket teppe de skulle ri med på tur!
Jeg tror at det er bra å ikke få alt opp i henda, og kanskje måtte kjempe litt for det selv for da gleder du deg mye mer over det når du får det ! ( litt utenfor tema kanskje men viktig å få sagt)

Så opp med humøret!!! Du kan jo glede deg over at du får starte stevner med rideskolehestene og at de betaler for alt sammen... Jeg startet mitt første stevne som 18 åring, jeg!
Håper du får snakket med foreldrene dine.... Lykke til!

A life lived in fear is a life half lived Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 01/08/2006 :  10:39:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg har også måttet ordne alt selv, fra transport av meg selv til og fra, og betale for moroa. Jeg sparte og lånte og jobbet og syklet og hjemme var det bare uff, nei, denne heste-idiotien..

Egen hest kjøpte jeg når jeg ble myndig og flyttet hjemmefra. Men ingen penger til trekkbil eller henger, så det ble lite stevner på oss.

Så dere som har foreldre som stiller opp, både fysisk og økonomisk- sett pris på det!
Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 01/08/2006 :  10:40:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har også hatt foreldre fullstendig uten ineresse for hest. Hadde tilogmed forbud mot og prate om det når ve var sammen foreldrene våre. Heldigvis har jeg hatt lillesøstern min som har vært like interessert som meg og det har nok gjort det ganske mye lettere.

Tror det er spesiellt vannskelig og skape en interesse for hest ikke bare fordi det er dyrt og tidkrevende, men når de ikke bruker tid sammen deg og hesten så tror jeg de kun ser hvilke problemer og hvor stort ansvar det blir for den med interessen. Det er jo når man kommer hjem at man får tid til og fokusere på alle komplikasjonene (dyrlegeregninger, sal som ikke passer, noe er feil, har ikke råd, får ikke til, osv, osv). Det er jo dette de ser og ikke de timene man bare er lykkelig fordi man er med hestene....

Har heldigvis en kjæreste som har sett hvor kjip og trist jeg blir uten hest så tror han heller fint finner seg i det enn å gå tilbake til det!

;)
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 01/08/2006 :  10:57:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg var 10 år gammel når jeg ville begynne på ridekurs, men fikk da klart nei. Et års tid senere fikk jeg ja, men fikk da beskjed om at jeg måtte ta bussen selv om jeg absolutt ville ri. For å komme til stall måtte jeg først spasere 10 minutter til bussen, kjøre 15 km med buss, og så spasere 10 minutter igjen. Men når jeg først var hektet, så var det ikke nok med en dag i stall. Så alle mine ukepenger gikk til busskort, slik at jeg kunne være i stallen hver dag.

Ok, kanskje mine foreldre var litt vel strenge, men jeg må si at mange har det for lett. Kjørt hit og dit, hver dag. Buss??? Hvorfor det? mamma henter jo... Og om mamma ikke kan hente, ja det er hun både en heks og det som værre er. For bussen har de jo aldri tatt, og det er som sagt uaktuelt å begynne med det!!!

Gå til toppen av siden

MadlaogRauen

» VIP

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  10:59:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMadlaogRauen  Svar med kopi av melding
Hmm.. Jo, jeg blir støttet mer enn nok av mamma :) Og hun skal begynne på ridekurs etter påskeferien! Jeg gleder meg og ;)
Jeg blir kjørt og hentet, men drar stort sett med bestisen min, så vi deler på kjøring ;)
Og mamma og pappa betaler, om jeg vil være med på noe morsomt som feks. har noe med rideklubben og gjøre ;)

Ælska dåkker
Himmelbjør Tora
Texas Rauen
Madlavinnen
Vinella

Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  13:21:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Jeg hadde aldri klart meg uten foreldrene mine!!De er to fantastiske sjeler!!
Da det ble ridesenter her som nermeste nabo,da jeg var 8-9 år,begynte jeg SELFØLGELIG å ri.
De første årene var ikke mamma og pappa så engasjerte,for jeg fikk en ekstremt god oppfølging av ridelæreren min.Jeg re på salgshester og ponnier dag inn og dag ut.Men jeg ble selfølgelig veldig glad i noen av disse dyrene,og når de ble solgt,ble jeg ufattelig lei meg.Da kunne jeg ALLTID få trøst hjemme.
Når jeg begynte å starte stevner med ponniene,kjørte pappa meg ALLTID på ponni stevner.Den ene ponnien jeg hadde var temlig sær,og det var ikke bare 1 og 2 ganger vi stoppe oss ut.Men pappa var alltid der og støttet meg og gjorde så jeg aldri ga opp.
Etter 3 år fikk jeg lov til å få egen hest.Da satt pappa opp en helt egen stall til meg med fem bokser,og han var med meg og treneren min til sverige for å se på hest.Det var vel egentlig da hans "interesse" eller hva jeg skal kalle det startet.
Han kjørte meg fortsatt til hvert eneste stevne,var med å så på noen ridetimer,fordi om han ikke gjorde det hver gang.Menst pga. jeg ikke likte at han så på hver gang=p
Han begynte så smått å skjønne litt av det heste greine,og ga etterhvert små råd til meg på stevner osv. Mest med hvordan galoppen var og sånt.
Han forer frokost i stallen hver eneste dag,og når jeg er på skolen setter han hestene ut.Om jeg skal noe en dag,møkker han gjerne,og han tar gjerne noen ekstra foringer om jeg spørr han om det.Jeg har tillåmed fått han med på å ri på tur!!=D
Jeg skal ikke glemme mamma oppi dette her heller.Men hun har alltid vært veldig redd for hest,og det har jeg akseptert.Men hun blir bare bedre og bedre.Om sommeren er hun gjerne med på noen stevner i ny og ne også.Da tar hun alltid med seg kake og stoler osv.
Hun er også alltid med meg i hestebutikken,og det er nesten jeg som må dra henne ut derfra=P
Hun er så skrekkelig intressert i heste utstyr!
Hun har tillogmed begynt å kose med hestene,og om jeg er virkelig syk,eller har virkelig vondt i bentet eller armen eller no,tar hun på seg jobben og møkker.
Tillåmed broern min er fryktelig intressert hvordan det går med meg!Han spørr og graver alltid,og prøver alltid på sitt beste å sette seg inn i ting.Han kjører meg på stevner om pappa ikke har kjangs,og han hjelper meg i stallen noen ganger.

Hver gang jeg kommer inn fra stallen spørr foreldrene mine hvordan det gikk å ri osv. Og det betyr enormt mye for meg bare det at de viser litt interesse på den måten!
Så uten mine fantastiske foreldre,hadde alt vært så utrolig mye vanskligere for meg!

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

ChristinaOgGampene
» VIP

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  15:18:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mine foreldre har støttet meg fullt ut med min hesteinnteresse, der har kjørt meg til og fra stallen og har vært med på alle stevnene jeg har startet.
De er også veldig stolte over hvor flink jeg har blitt, og når jeg vant mitt første stevne ringte de til alle i familien og skrøyt veldig av meg...

Når jeg da startet mitt første stevne med lille Moonlight, fortalte de "alle" som de møtte at jeg hadde klart og innri han helt selv og at jeg var kjempeflink og slikt..

Mamma har til og med tilbudt seg og ta en foring for meg for et par dager siden da hun syns jeg fortjente en dag fri, og hver gang jeg er syk og må opp i stallen er de der og hjelper meg, alle sammen.
Selv om pappa er litt redd for hester hender det at han koser litt med hesten min og hjelper meg med å vanne eller fore, pappa er også en liten sjåfør da vi skal på stevner, og jeg er utrolig heldig som har de foreldrerne jeg har, ville ikke bytta de ut for noe i hele verden.

Og som mamma sier; Jeg kjører deg heller opp i stallen 7 ganger i uken enn at du reker rundt i byn uten noe annet og gjøre.

Det er vanskelig å være kvinne - en skal tenke som en mann, se ut som en ung pike og arbeide som en hest...:P Gå til toppen av siden

Reaper

Skrevet - 01/08/2006 :  17:07:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ok, kanskje mine foreldre var litt vel strenge, men jeg må si at mange har det for lett. Kjørt hit og dit, hver dag. Buss??? Hvorfor det? mamma henter jo... Og om mamma ikke kan hente, ja det er hun både en heks og det som værre er. For bussen har de jo aldri tatt, og det er som sagt uaktuelt å begynne med det!!!

Opprinnelig postet av TORHILD

Jeg skjønner hva du mener, en venninne blir kjørt til stallen hver eneste dag, og den ene dagen hu må sykle hvis hu ikke vil dra til stallen kl 11 om kvelden, ja da klager hu som bare det, å livet hennes er jo helt grusomt, sykle til stallen liksom...
Gå til toppen av siden

Gomp1

» VIP

Skrevet - 01/08/2006 :  19:04:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet NØYAKTIG hvordan du har det Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  19:28:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Mine foreldre (Til og med besteforeldre) vil engasjere seg, men tror det er litt vanskelig for dem på den måten av de ikke intresserer seg så mye å tilbringe tid sammen med hestene.

Min mor vil lære seg å ri, men det er noe jeg selv ikke vil lære henne. Mye pga hesten jeg har, er ikke egnet til nybegynnere som for første gang skal sette seg opp på en hest. Men om jeg ikke kan dra i stallen en dag (om jeg er syk f.eks) tilbyr alltid mamma seg å gå opp å fòre, slippe inn og ut. Det er ganske greit.

Mine besteforeldre involverer seg på den måten at de kjører på hestene for meg når jeg vil og til hvor jeg vil, de vil gjerne hjelpe til med transport og sponse interessen min med penger til fòr, utstyr osv. De henter hestene for meg hvert år og kjører hestene til deres egne beiter på landet, som de selv har sådd i og evt gjært inn om det ikke allerede er det.

Det er greit at de involverer seg på den måten at de hjelper til når det trengs. Jeg personlig vil ha foreldre mest mulig utenfor stallen!

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Liv-KleppanBest

» VIP

Skrevet - 01/08/2006 :  20:05:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en fantastisk familie, når jeg tenker etter. det er mulig at jeg ikke setter nok pris på foreldrene mine. når denne tråden kom opp begynte jeg å tenke.

jeg spurte om å få begynne på rideskole som seks åring, men fikk et nei da. jeg var litt for liten mente de. men jeg var med store søstrene mine på ridetimene deres og i stallen. søstrene mine skal ha æren for hesteinteressen og mye av den erfaringen jeg har fått til nå. de klaget aldri, uansett hvor mye rart jeg spurte om. jeg fikk alltid være med på rideturer og kjøreturer. på travbanen og i hestebutikken. da jeg ble 7 fikk jeg begynne på rideskole, og mamma og pappa var alltid der og så på, og ventet på meg da jeg skulle "baaare en liten tur for å hilse på hestene". den eldste søstra mi ordnet, etter fire år på rideskole, en halvför-avtale for meg. jeg lærte veldig mye på de årene, og pappa var med meg hver gang. ut på tur, og han hjalp meg med møkking og stelling hvis det ble litt sent en dag.

nå har jeg overtatt hesten til søstra mi, og pappa tauer hestehenger (nesten) overalt, hvis jeg spør. de betaler den delen av stallleia jeg ikke klarer selv, og støtter meg mye. selvsagt blir de litt oppgitte når jeg kommer inn i huset etter en bytur med posene fulle av div. striglesaker og shabracker, men det går over. som mamma sier: det er bedre å bruke pengene på hest enn å bruke dem til røyk.
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  20:51:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Mine foreldre har ikke brydd seg mye for å si det sånn. Når jeg begynte på rideskole hentet de meg, men jeg måtte ta bussen til. Da var jeg hjelper en dag i uken, så var greit det.

Mamma ha nesten ALDRI kjørt meg, men pappa har vært helt fenomenal! Men de har aldri vært på stevnene, de lover, men kommer ikke.. Skikkelig trist.. Det første sprangstevnet mitt kom jeg på andre plass, men det var ikke det samme når jeg ikke hadde en eneste fra min familie, når de andre hadde med seg "hele" slekten!
De har vel aldri brydd seg sånn egentlig, mamma er redd hester, og pappa, når han har sett på min søster sine ridetimer så har hun alltid falt av, og derfor tør han ikke komme å se på meg..*himle med øynene* han har sett på èn gang, da tvingte jeg han! hehe.
Men sånn ellers er pappa en ordentlig grei pappa, henter meg i stallen nesten hver dag og kjører meg nesten hver dag:) Mamma mener at jeg kan bruke beina, men jeg tror ikke hun hadde syns det var like gøy å gå de kilometrene og DE bakkene opp i stallen hun heller nei!

http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 02/08/2006 :  02:35:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
HAr tenkt litt og kan faktisk huske en fase når jeg var rundt 17 år at foreldrene våre kom ut i stallen sånn helt på egen vilje og det var faktisk fordi vår mor jobbet et par måneder for moren til ei venninne i stallen. Så det kan faktisk være en ide og prøve og få foreldrene dine i snakk med noen av de andre foreldrene til hesteinteresserte avkom! Tror kanskje de kan føle seg litt ensomme og fortapte i et hardbarka hestemiljø... Foreldre er jo bare mennesker de og. Gå til toppen av siden

Kaja.

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  12:06:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKaja.  Svar med kopi av melding
Hei:)

Har ikke noe råd og gi deg men kan jo fortelle litt om familien min og hestelivet:)

Mamma har ridd endel år på turer og rideskole, så hun er veldig glad i hester:)
Søsteren min har også ridd noen år:)
Pappa kjører meg fra og til ridetimer noen ganger, men han er ikke kjempe intresert, men han prøver så godt han kan:)
Tanta mi har hadd hest, så det var nokk hun som startet hestebasillen i vår familie:)
Mamma og Pappa støtter meg 100% :)
nå har jeg til og med fått ja til og få fôrhest:)
Er glad får at familien min engasjerer seg i hestelivet mitt:)

-Kaja-

- Husk alltid at lyset i enden av tunellen kan være et møtende tog Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  12:45:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Jeg har trent trav hester i mange år, og mamma har alltid kjørt og hentet meg i stallen..
Hun var sånn middels intr., men hun var livredd hestene!
Så det ble liksom ikke så mye mer enn kjøring og å stå utenfor stallen å spørre om jeg var ferdig snart..
Men nå har jeg hatt Alvanesen i et år snart, og det var etter at jeg fikk han hun fattet skikkelig interesse!
Hun har sett alle løpene hans, og tilogmed tatt de opp på video, så hun kan se de flere ganger:)
Jeg bestilte rikstotto direkte så jeg kunne følge med på trav ellers i landet,
og det fikk jeg grei beskjed om at det måtte jeg betale selv..
Men den som sitter å ser på trav på tv, det er mamma, og hun betaler gledelig regningen!
Hun spør og graver pm hvor vi har trent, hvordan han var, hvem som var i stallen, osv.
Hun er med å forer å slipper hestene ut osv.
Og hun børster Alvanesen, og skjemmer han bort med gulerøtter altfor ofte:)
Og hjemme går det i heste-snakk..
Pappa er hestevandt fra ungdomstiden, så han har ingen problemer med å kjøre hesten til løp..
De stiller opp når jeg skal kjøpe utstyr, for, gjerdestolper, osv.
Mamma er på nettet og ser etter hester til salgs hver dag, og hun elsker det hvis hun kan lære meg noe jeg ikke kan:)
Hun sier hun er for gammel til å ri, og å være med å kjøre, det tør hun ikke..
Men det passer meg veldig bra - for jeg vil for alt i verden ha hesten for meg selv!:)
Så mamma har virkelig blitt bitt av basillen, og hun sier at hvis hun hadde vært yngre hadde hun gledelig kjøpt en tomt å bygget en stall..
Alvanesen har blitt et familiemedlem, og mamma er bare glad jeg går i stallen om fredagskveldene og ikke bedriver med noe annet:)
Hun sier at vi bruker altfor mye penger på den hesten, men at det virkelig er verd det..
Hun ser at jeg trives med det, og at jeg ikke kunne levd uten, så hun er der for meg:)

Det er ikke størrelsen det kommer ann på...!
www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.