hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan få respekt for sin hobby?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Hvordan få respekt for sin hobby?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/07/2006 :  14:15:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg antar jeg ikke er alene om dette, og lurer på hvordan dere løser dette, og hvordan deres halvdel både takler, gjennomfører respekten og respekterer hobbyen generelt. Eventuelt familien. Tenker selvfølgelig på hestehobbyen

Synes kjærsten du bruker for mye tid i stallen? Isåfall, hvordan løser du dette?

Synes kjærsten du bruker for mye penger på hest? Hvordan løser du dette?

Har kjærsten din hobbyer og fritidssysler som gjør at den tiden du bruker på hest, bruker h*n på noe annet?

Involverer kjærsten seg noe som helst i din hobby? Isåfall, i hvilken grad? Er det greit?

Hva bør man egentlig forvente av ulike faktorer, for at man nettopp skal få lov til å holde på med det man elsker over alt på jord, nemlig hesten.. Greit det ikke finnes så mange kandidater som stiller opp som hestepasser, stallgutt, øknomisk støttespiller osv. Det forventer ikke jeg heller. Men i hvilken grad bør man minimum få respekt, for at det i det hele tatt skal fungere?

Hva slags respekt føler du at du møter?

dressurblogg.no

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 13/07/2006 :  14:34:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Familien min har alltid støttet opp om hesteinteressen min (mamma var t.o.m stallmester i flere år, selv om hun er livredd hester), jeg hadde aldri kunnet hatt hest gjennom studietiden uten økonomisk støtte hjemmefra. Typen min synes av og til at jeg er lenge i stallen, men han har alltid respektert min hobby, og aldri antydet at jeg bør velge (han har heldigvis egne hobbyer, jeg drar som regel i stallen samtidig som han er opptatt med trening ol, slik at vi får tid sammen etterpå).
Hvor mye penger jeg bruker på hest, sier han ikke no' på, det er mine penger (han er uansett omtrent alltid blakk). Men han involverer seg lite i hesten generelt, har fått han med på tur av og til, men det hører til sjeldenhetene (nå er han noe allergisk også da, så han har vel en godkjent unnskyldning).

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 13/07/2006 :  14:46:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
aldri hatt noe problem med hobbyen min. familien synes kanskje jeg ikke skulle skaffet meg hest så fort som jeg gjorde, men de synes det er flott nå.
Kjæresten min er en typisk handyman og har alltid masse ting og prosjekter han driver med, så når jeg er i stallen driver han med sitt, noe igjen som gjør at hobbyene våre ikke kræsjer og går utover alt annet.
Han har til og med begynt å muligens ville være med opp til stallen å ri en dag, så han er muuuligens blitt litt sjarmert av disse flotte dyrene:)
om hvor mye penger jeg bruker på hest, bryr han seg ikke noe om...var til og med han som kjøpte den nye salen til meg, for han synes den gamle så slitt ut:)
Selv så synes jeg kanskje jeg bruker en GOD del penger på hesten min, men jeg blakker meg ikke helt økonomisk heller, siden jeg har eget budsjett til hesten min:)

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 13/07/2006 :  14:49:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg antar jeg ikke er alene om dette, og lurer på hvordan dere løser dette, og hvordan deres halvdel både takler, gjennomfører respekten og respekterer hobbyen generelt. Eventuelt familien. Tenker selvfølgelig på hestehobbyen

Synes kjærsten du bruker for mye tid i stallen? Isåfall, hvordan løser du dette?

skal vel ikke nekte for det.
løser det vel egentlig ikke, men prøver å være ekstra snill og oppmerksom når jeg først er hjemme.
vaske litt, rydde, ikke minst mat (han er ikke noe unntak for "veien til mannens hjertet er via magen")

Kopi av melding:

ved å være så barnslig at jeg spør alle andre om å få låne penger slik at han ikke engang får vite når jeg sitter litt dårlig i det.
jeg gidder sjelden å nevne ordet penger for han. han er nemlig i slekt med onkel skrue på det området.
senest på mandag fikk jeg så ørene flagra for at jeg brukte for mye penger på hest. jeg glemte meg helt og fortalte så stolt at jeg hadde kjøpt åringen og endelig var papirene iorden

Kopi av melding:
Har kjærsten din hobbyer og fritidssysler som gjør at den tiden du bruker på hest, bruker h*n på noe annet?

BIL! men det begrenser seg selv ganske mye på vinteren og det er da jeg bruker definitivt mest tid i stallen.

Kopi av melding:
Involverer kjærsten seg noe som helst i din hobby? Isåfall, i hvilken grad? Er det greit?

han involverer seg i den grad at jeg har klart å presset han opp på Juni et par ganger, noe han syns var skummelt, men moro!
han hjelper meg alltid i stallen hvis jeg spør når det kommet til oppussing, hente høy etc.
han hjelper meg også med foring og møkker, sistnevnte er kun hvis det er sykdom el jobb som gjør at jeg ikke kan.

Jeg syns egentlig ikke jeg kan klage på sambo, han viser respekt for at hestene faktisk betyr alt for meg (kanskje fordi han vet at jeg velger de før han...)
hjelper meg selv om jeg ikke spør, kjører hestene hit og dit og hvor som helst så lenge jeg ordner henger.

syns det er litt "morsomt" at samtlige jeg snakker med nevner akkurat de samme tingene som her

masse skrivefeil....

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~

Redigert av - lucky june den 13/07/2006 14:51:29 Gå til toppen av siden

min_nordlandshest_lucas

» VIP

Skrevet - 13/07/2006 :  14:51:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har ikke kjæreste, men alle vennene mine driver også med hest, så d er ikke noe problem der.

famillien min gjør heller ikke noe av at jeg har hest, jeg har jo tross alt hesten sammen med mamma, så jeg betaler ingen av utgiftene. jeg bare har hest og koser meg, og trenger ikke bekjymre meg for økonomien.

hilsen hestejenta som er omgitt av andre hesteelskere
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 13/07/2006 :  15:01:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Hei! Vet det er menge par som sliter med dette problemet.
Og jeg er heldigvis ikke en av de.
Min samboer er helt fantastisk når det kommer til dette. Da vi ble sammen fikk han ikke bare meg, men en drektig hest og en hund med på kjøpet. Så nå er det han, jeg, en hoppe, en unghingst og en hund.
Han hjelper til masse her hjemme på "gården", passer hestene når jeg er borte, hjelper til å møkke, henter fôr om jeg ikke har tid, eller er med, hjelper til å sette opp jerder, står opp og slipper ut hestene og lufter bikkja om jeg er syk eller skikkelig sliten,og har faktisk vært med og ridd noen ganger :)
Nå i løpet av sommeren har vi sammen tømt møkkakjelleren og nå holder vi på å male fjøset (stallen), selv om det egentlig bare er mitt "rot".
Og han mukker ikke, ikke har jeg bedt ham om det heller, men han tilbyr seg selv, alltid.
Selv jobber han som mekaniker, i tillegg til at han har eget firma der han selger dekk/data/elektronikk og skrur på biler.

Jeg hjelper han med å lage reklamen og å får sendt den ut, samt at jeg nå overtar regnskapet hans ettersom jeg nå er sykemeldt fra min jobb grunnet allergi og har tid nok til det. Henter og frakter biler og dekk ++ for ham.

Synes det er kjempeflott at han innvolverer seg i min hobby, vi får da også mere tid sammen, selv om vi "jobber".
Han hjelper meg, og jeg hjelper han.

Når han jobber har jeg god tid til bare hestene, så når vi begge er ferdige, kan vi være sammen.

Om kjæresten ikke godtar at man holder på med hester, hunder eller hva det måtte være, stiller jeg spørsmål til hvor mye de egentlig bryr seg om dama/typen sin.
Kunne ikke tenke meg og sutre for at typen min hadde en hobby jeg ikke likte. Jeg vil at han skal ha det bra, at han skal være lykkelig og gjøre ting som han liker. Og jeg vet at han ønsker det samme for meg.
Nå er vi da begge så heldige at vi innvolverer oss i hverandres hobbyer o.l.
Han har lært seg mye om hest, jeg kan nå mye om dekk.

For de som har en partner som ikke liker hest, er det viktig at begge prioriterer slik at begge får holde på med sin hobby, og at dere også får tid sammen, hvor hverken hest eller- la oss si fisking er et tema.
Som et par synes jeg de viktigste faktorene for at det skal fungere er ærlighet og respekt for hverandre. Man skal bli glad over å gjøre hverandre lykkelig, for det er vell det det går ut på?
At man skal utfylle hverandre med alt det innebærer. Om jeg gjør/sier noe som gjør min kjære trist og lei, blir jeg ikke glad av det. Man kan ikke alltid være enige heller, men møtes på halvveien.
Finne en løsning som begge kan leve med.
Om noe min kjære drev med som hobby plaget meg så inderlig mye at jeg ville forandre på det for å gjøre meg selv lykkelig/tilfreds på bekostning av hannes glede, hadde nok ikke vi hatt en fremtid sammen.

Vet jeg er heldig, og vet at det desverre er mange som møter på slike problemer, men plager det motparten virkelig så mye at den andre elsker hester..?

Redigert for å legge til at familien min er fantastiske de også når det kommer til dette med hest.
I alle år før jeg selv begynnte og kjøre, har pappa kjørt oss både hit og dit. Både han, mamma og brødrene stiller opp med å passe hestene, hjelper til og henter fôr, og hjalp meg økonomisk da jeg studerte.

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3
Redigert av - Speedy As A Bullet den 13/07/2006 15:11:02 Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 13/07/2006 :  15:03:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Interessant tema..

Har vore sammen med min kjære i 4 år no. Fyrste året vi var sammen så hadde eg ikkje hest. Tenkte det kom til å bli ei utfordring når eg så skaffa meg hest igjen, men det har gått overraskande bra. For å få med det så er min bedre halvdel ikkje særlig begeistra for hestar generelt, han er litt skeptisk til dei rett og slett. Men her går det greit, så lenge han slepp å ha noko med dei å gjere. Han veit kva hestane mine heiter, thats it

Økonomisk er det heilt greit så lenge eg betalar det eg skal heime. Men litt surmuling blir det da dersom eg bestiller for eitpar tusen på ein eller annan nettbutikk, og så kjem dagen etterpå og ber han om å handle denne gongen for eg har nemlig ikkje råd.. Men det får han tåle, han har valgt å vere sammen med ei hestejente, så da får det bere stå til

Den tida eg er i stallen bruker han på å trene. Han spelar fotball og trener på treningsstudio saman med kameratane sine. Vi har stort sett kveldane sammen, og det er nok det. Dei helgene eg er vekke på eit eller anna, det vere seg stevner/treningar osv, så finn han på noko anna å gjere. Det har til dags dato ikkje vore nokon om helst slags surmuling der, noko eg er veldig glad for. Men så gjer jo han som han vil også da sjølvsagt!

Han har vore med og lempe høy eit par gonger, kjørt meg når eg har vore og kjøpt vanvittige mengder med spon og treng stooor bil. Og så er han blikkenslager, så han har laga beslag til alle boksdører og bokskantar i stallen slik at hestane ikkje skal gnage på dei.

Vi har blitt flinke til å prøve å interessere oss for kvarandre sin hobby; eg kjem heim og fortel om eit eller anna eg har gjort med hesten den dagen og han svarer "åja, ja, så gøy, det høres spennande ut, ja flott.." Så fortel han om kor det gjekk med fotballlaget, kven som scora osv, så svarer eg; "åja, ja, så gøy, det høres spennande ut, ja flott.." Og ingen av oss har fått med seg eit ord av kva den andre har sagt

For meg er det heilt greit å ha det slik. Stallen og hestane er min fristad, der eg får drive med mitt. Det er noko eg har heilt for meg sjølv. Om han hadde vorte hesteinteressert, og begynte å skulle vere med i stallen kvar dag så hadde eg nok blitt litt lei etter kvart.. Men skulle sjølvsagt ønske at han ikkje var redd dei da, og evt ville vere med på ein ridetur i skogen i ny og ne. Men det er heilt fint slik som det er no:) Han har forressten blitt glad i Benita da, "for ho er så liten" seier han. Men han har respekt for min hobby, og eg respekterar at han ikkje vil ha noko med min hobby å gjere.

Når det gjeld familien, så fungerar det heilt fint. Foreldra mine har aldri vore hesteinteresserte, men eg har ei 3 år yngre søster som er like hestefrelst som meg. Ho er min støttespelar, vi stiller opp som hestepassar for kvarandre på stevner, ho er min groom i kjøring, vi hjelper kvarandre med trening av hestane osv osv.

Mamma sa alltid når eg var liten at den hesteinteressa berre var ei småjentegreie, og ville gå over. Den har berre blitt verre og verre! Eg fekk hest på heilfor når eg var 13 år. Da tok eg buss i stallen kvar dag etter skulen, og mamma og dei henta meg der kvar kveld. På den måten har dei vore med å støtta opp enormt, og eg hadde ikkje kunna hatt hest då om det ikkje hadde vore for dei. Økonomisk greide eg hesten sjølv også på den tida, men vi hadde slått gras og tørka høy sjølv, og spon var der rett attmed i eit sagbruk. Stalleiga var gratis. Så det gjekk fint for ein 13 åring. Men eg har alltid betalt for hestehaldet mitt sjølv, og det har søstra mi også. Ikkje pga at foreldra våre ikkje vil støtte oss økonomisk, men fordi dei rett og slett ikkje har hatt råd til å halde oss med ein så dyr hobby. Ein sponsekk og ein kraftforsekk har dei kjøpt i ny og ne, betalt ei dyrlegeregning, eller ein ny hjelm osv. Dei stiller også opp på stevner og treningar og ser på oss, og det er veldig viktig synest eg!

Dei er stolte over at vi har greid oss sjølve. Utan hesteinteresserte foreldre, utan økonomisk støtte, og ved å lære av oss sjølve og andre, så har vi komt oss opp på eit akseptabelt nivå, og no ridd inn og trent opp hestane våre sjølve. Så det går an, og at familien er ein viktig støttespelar er ikkje til å komme unna. Dei er gull verdt, sjølv om dei ikkje alltid kan stille opp anna enn moralsk.

Ellers vil eg trekke fram Rideklubben og hestemiljøet her som ein viktig støttespelar. Vi har eit svært godt miljø der alle føler seg velkommen, ein støtter opp kvarandre, uansett nivå. Det er alltid positivt å stikke innom ridehallen av og til, som har blitt ein samlingsstad for alle. Om det så er trening eller stevne, eller berre ein vanlig tirsdagskveld, så er det hyggelig å stikke innom og treffe på nokon der for ein hyggelig prat. Alle kjenner alle her, sjølv om ein driv med forskjellige greiner, og er på forskjellige nivå. Det er veldig viktig for meg, og sikkert for mange andre også.

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita

Redigert av - Løkki den 13/07/2006 15:14:32 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 13/07/2006 :  15:14:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Familien har alltid støttet heste hobbyen, men ikke så glad i at jeg sette hest forran skole og slike ting. Men det er noe jeg alltid blir å gjøre, hesten er det jeg bryr meg mest om her i livet og det er faktisk et levende vesen. Pengebruken til hesteting er heller ikke såå populært hos mine foreldre

Kopi av melding:

Tror ikke sambo synes jeg bruker for mye tid på hest, han får lov å si ifra hvis han faktisk synes det Jeg kan være 12 timer i stallen i løpet av en dag hvis jeg ikke har andre ting å gjøre. Men prøver å få gjort andre ting også da..

Kopi av melding:

Har ikke brukt så mye penger på hest siden jeg ble sammen med han jeg er sammen med nå, men han er veldig klar over at alle mine penger går til hest siden dette er det jeg bryr meg om, og alltid kommer til å gjøre. Alt handler om å prioritere, og jeg har vel alt av hesteting jeg trenger. Bruker ikke mer penger enn det jeg har for å si det sånn.

Kopi av melding:

Ja, og jeg synes det er veldig fint. Så slipper jeg å få dårlig samvittighet for å være i stallen hele dagen uten han. Han har flere hobbyer som har bruker både tid og penger på, og jeg holder gjerne på med hobbyene hans sammen med han. Og han kan være med i stallen, men helt greit å gjøre ting hver for seg også.

Kopi av melding:

Han sier hva han mener om hester, og jeg tror han kan finne på å bli veldig forelsket i Eikdokka Når muligheten kommer skal han få bli trygg på hester, har bare ikke passet slik før at vi kunne holde på med hester sammen før. Men snart er ting tilbake til normalt..

Jeg krever at typen skal akseptere at dette er noe jeg vil, og noe han ikke kan endre på. At han viser litt interesse og prøver å sette seg inn i hvorfor jeg elsker hester så mye er bra nok for meg

Therese
Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 13/07/2006 :  15:29:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Siden det er min andre halvdel som har kjøpt hest til meg, så må han selvsagt finne seg i at jeg bruker hele dagen i stallen. Hehe...
Av og til er han med han også, og møkker, strigler, renser sår, rir litt... osv...

Og JA, han synes at jeg bør begrense pengebruken min litt når det gjelder hesten.

Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 13/07/2006 :  15:37:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Familie vs hest...?

For min del handler det om å gi og å ta i et parforhold. Robert har en stor lidenskap for Harley og amerikanske biler. Jeg deler denne interessen jeg også, men det er og vil alltid være hest for meg som jeg setter høyest. Jeg tør påstå at min "hestegalskap" er medfødt, og ingen ting i verden kan endre på det

Robert ville slett ikke ha hjem noen hest i mars i år når jeg kom løpende og fortalte at jeg hadde funnet hesten i mitt liv og jeg bare MÅTTE ha henne. Jeg gikk faktisk så langt at jeg satte hardt mot hardt. Ingen hest - ingen søt og blid kone i fremtiden

Jeg fikk hesten min hjem, Robert får all den tiden han vil på sykler og biler. Jeg mukket ikke når Robert nå har gått til innkjøp av ny Corvette fra statene som kommer nå i august. Kan jo ikke det heller siden jeg har fått hest. En hest jeg nærmest har tredd ned i hodet på han. Men han respektere i aller høyeste grad min interesse for hest og den tiden jeg bruker på stallen. Det gjør han fordi jeg gir han den samme respekten i retur. Og det er superviktig!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/07/2006 :  15:43:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Høres ut som om de fleste av dere egentlig er veldig heldige..

Jeg lurer litt på hva som egentlig er realistisk å kreve, og om man skal forvente at kjærsten i det minste viser noe respekt. Jeg er av de som heller ikke fikk støtte hjemmefra. Jeg har f.eks. aldri hatt et familiemedlem stående på sidelinja under konkurranse. Hverken da jeg startet på klubbstevner på rideskolen da jeg var liten, eller nå. Da jeg var 16 år fikk jeg etter mye om og men lov til å slutte på rideskolen for å ha hest på for en dag i uka istedet. Nærmere "hesteeier" kom jeg ikke, men har tatt saken i egne hender og vært mye hestepasser for å være i stallen likevel. Broren min sin hobby ble høyt respektert, men aldri min..

Litt derfor er det kanskje ekstra viktig at iallfall kjærsten min viser en viss interesse. Jeg krever ikke at han skal begynne å ri, at vi skal dra på romantiske kveldsturer i solnedgang, og han skal jobbe som hestepasser for meg på stevner, og spytte ut penger når jeg finner drømmehesten. Langt i fra! Men er det i det hele tatt for mye å kreve at vi i utgangspunktet har våre hobbyer, som våre tilgang på "frirom". Jeg har forsøkt å spørre han om jeg bruker for mye tid i stallen, og han sier hver gang at det ikke er nor problem, selv om hans hobbyer (som igrunn er stort lite..) ikke direkte sluker så mye tid. Det han derimot klager på er pengene jeg legger i hobbyen min. Per dags dato bor vi gratis, moren hans betaler alt for han. Jeg er i fast jobb, betaler hvert eneste krone av hesten selv. Vi har hver vår økonomi, og vi har ennå ikke vært i en situasjon hvor jeg har vært nødt til å begrense ene og alene ting pga trang økonomi.. Likevel er dette et problem. Og hver gang andre "krangletemaer" kommer opp, er alt hesten sin skyld. Han sier at jeg er sinnsyk som kan bruke så mye penger på en hobby. Det er visst problemet.. Han har vært med på et stevne (av ganske mange..) i vår, som "han helst ikke ville dra på". Men han kom.. Men ikke siden. Selv foreldrene hans har vist mer engasjement! Han spørr ikke om hvordan det har gått, og når jeg har humør å dele, enten etter et stevne, en egentrening eller en time for instruksjon, får jeg beskjed om å holde kjeft. Og jeg som har så lyst til å dele gledene, jeg flyr ganske mye på skyer av den hesten til tider, og det er trist at han ikke vil høre at jeg er fornøyd, glad og at jeg gleder meg over ting.

Jeg synes selv at jeg brenner for mye til hobbyen min, at jeg ikke fortjener en slik holdning. Og det vil aldri være aktuelt å slutte, det er trossalt dagens høydepunkt, og jeg vil igrunn bare mer.. Det koster riktignok endel å være aktiv, og jeg har lagt inn endel penger i at jeg i vår har hatt tilgang på en super lærehest. Men dette er mine penger, og jeg har også brukt litt av sparekontoen som i utgangspunktet alltid har vært øremerket hest. Ingenting annet..

Vanskelig tema.. Men jeg lurer egentlig på om jeg er for kravstor, og om det er mulig og realistik å vente at en kjærste, eller en familie (ok, den får man ikke byttet ut..) skal vise litt mer respekt.

Minimumet av drømmen hadde vært en kjærste som f.eks. aldri var med i stallen, kanskje se på et stevne, eller bli med i stallen en gang du ikke skulle ri (bare raskt innom, på en fridag f.eks.) i ny og ne. Respekterte at selvtjente penger, bruker jeg på ting jeg ønsker selv. Selvfølgelig med åpenhet om noe felles økonomi, og spleising på bolig, husholdning, ferie og andre felles opplevelser etc, men hvor iallfall han slapp å betale en eneste krone for min hobby, så kan han f.eks. kjøpe TV til 15000kr så mye han ville, så lenge det på samme måte gikk utover min øknomi. Jeg kan bøye meg for at jeg kunne vært mer hjemme, men nå bruker jeg like mye tid på å reise dit han bor (for å oppfylle den delen av forholdet), som å være i stallen. En fridag kan planlegges, men det kreves initiativ fra han også. Om jeg ikke har annet å gjøre, drar jeg gjerne i stallen også på en fridag :)

I hans øyne er jeg rett og slett bare sinnsyk, og alt er hestens skyld. Han ser ikke gleden jeg har, og driter fullstendig i min hobby. Jeg lurer egentlig på om jeg er så sinnsyk, og om det er realistisk å kunne kreve litt mer av en person som liksom skal være så glad i deg, at han vil dele livet sitt med deg.. Kan selvfølgelig være at det er mere som er problemet, og at hesten er en mer konkret ting å prike på. Men jeg synes jeg fortjener så mye mer..

Dette er langt over mine grenser når det gjelder private ting jeg pleier å legge ut, men jeg må få noen andre til å tenke for meg. Bør jeg kunne kreve dette? For meg kan jeg ikke leve uten, og det vet jeg også veldig godt..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 13/07/2006 :  16:24:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Spoff:Syns helt klart du skal kreve mer av det forholdet,det hørtes bare utrolig kjederlig ut å ikke engang få nevne treninger ol.Syns da det er det minste man burde"fortjene".Høres jo ut som han er skikkelig sjalu på hesten...

Min nåværende kjærste liker i utgangspunktet ikke hester men han forguder Vindur og har lært seg å ri for at vi skal kunne ta turer sammen.Nå skal det legges til at han er godt voksen(35 år,13 år eldre enn meg)med en datter på 4.Hehe,tror nok hans"ryggsekk"var litt større enn min når vi møttes.
Han har et barn,jeg har en hest,haha
Nå snakker vi om å kjøpe en liten gård og en hest til han også.

Var ikke noe problem med eksen heller...han likte Vindur mer enn han likte meg tror jegHan savnet ivertfall Vindur mye mer etter bruddet.Litt bittert?Nje,egentlig ganske komisk

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 13/07/2006 :  16:25:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner meg godt igjen i innlegget ditt, spoff, selv om min kjæreste ikke er slik. Hester er noe langt mer enn bare et tidsfordriv for meg, og å kalle det hobby blir også feil. Det er en utrolig viktig del av livet mitt, de årene jeg ikke holdt på med hest hadde jeg det direkte vondt og savnet var stort.
Da jeg kom hjem en dag og sa til kjæresten at jeg har bestemt meg for å kjøpe hest, fikk jeg selvsagt protester. Om jeg hadde råd og tid, og spm om jeg ikke heller kunne være fór-rytter eller hestepasser. Av flere grunner ville jeg ikke det, og jeg hadde regnet på det en million ganger for å være sikker på om det gikk før jeg sa noe om det. Jeg hadde satt opp et budsjett som viste at det gikk (vi har felles økonomi). Jeg er såpass heldig at min kjæreste hadde hesteinteresse før vi ble sammen, men vi oppdaget begge raskt at min entusiasme var noe helt annet enn kjæresten sin. Jeg var (og er) helt oppslukt av hesten!
Heldigvis har vi ingen krangler om økonomi, mest fordi jeg vet jeg må begrense meg på ting jeg vil ha til hesten og slikt, og prioritere hva hesten faktisk behøver, og hva som er ting jeg vil ha.

Jeg må ærlig talt innrømme at jeg hadde blitt veldig lei meg om kjæresten ikke ble med meg på stevner (hvis jeg hadde startet noen) eller om jeg ikke kunne dele min entusiasme for gode treninger eller bare vakker hest. Og det er viktig for meg å gi den samme støtten tilbake, og er med på turneringer og andre kjedelige greier i miniatyrfigurspill-greiene hennes (som jeg ikke skjønner en dritt av selv). For meg er dette en selvsagt ting i et forhold, men jeg skjønner hvis ikke andre er enig med meg.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/07/2006 :  17:03:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hmm.. Hvordan få folk til å engasjere seg over miniatyrfigurspill, eller andre ting man kan vise engasjement over, som gjerne er gørr kjedelig, men hvor det er mulig.. Er så vanskelig å engajsere seg i den andre parts hobby, når han liker å jogge (teit å se på..) og programmere tekniske duppedingser til fingeravtrykksavleser til iPAQ'en. Det er liksom overhode ikke mulig å vise engasjement i.. Si gjerne at dressur ikke er publikumsvennlig, men det går ikke ann å vise engasjement i det han driver på med iallfall..
dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 13/07/2006 17:04:05 Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 13/07/2006 :  17:07:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Siden jeg ikke har type har jeg ikke hatt noe problem der, men når jeg hadde type for en stund siden så sa han ingenting på det:-) Var med han om kvelden og masse i helgene:-)
Min mor klager hele tiden på at jeg er for mye i stallen(jeg syns da virkelig ikke jeg er det), og pappa klager bare når klokken er ni om kvelden og jeg har vært der siden 3 og baaare skal ha en liten tur på ene hesten.. hehe.. Men han har støttet meg veldig mye da:-)

http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

EvaV

Skrevet - 13/07/2006 :  17:31:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjæresten min er sånn mildt interessert i hester. Han syntes det er gøy å ri og at hester er fine dyr, men ikke noe brennende engasjement over det. Han bærer med meg hvis jeg begynner å legge ut om hester og syntes det er kjekt å lære. For øyeblikket har jeg verken egen hest eller forhest, og bor ikke med typen, men tror ikke han hadde vært negativ til at jeg tilbrakte en god del av fritiden min i stallen. Vil han være med meg er det jo bare å bli med ;) Samtidig vil jeg også tilbringe så mye tid som mulig med kjæresten, men da kan jeg heller skynde meg litt ekstra i stallen.

Familien har vært støtte for meg de. Pappa har flere ganger tilbudt meg å kjøpe hest, men jeg har vært (altfor) snusfornuftig å ment at det blir for dyrt og upraktisk osv. Istedet har han sponset meg med forhest, dvs jeg har fått rundt 3000kr i mnd til "hesteforbruk", noe jeg syntes er veldig genrøst og snilt :) Interesse av hest har ingen av de, men hvis jeg vil at de skal komme å se på meg ri, stiller de nok opp. At jeg drar med flis og skitne ridesko og stinkende stalljakker inn i huset er mamma mindre begeistra for :P

Spoff: Syntes det høres veldig frekt ut av din at du får beskjed om å holde kjeft når det gjelder hesteprat... Får ikke han lov av deg å snakke om sine interesser da? Man må jo ta hensyn til begges interesser i et forhold.

Edit
Ang. spørsmål om hvordan få respekt, mitt svar vil bli "ikke krev det, fortjen det". Jeg ville aldri ha forventa av mine foreldre (eller kjæreste) at de alltid sponsa meg, alltid henta meg i stallen, ofra helger og tidlige morgen på å skysse meg hit og tid, hjulpet til når jeg var syk, osv. Masing ala "men halloo, alle andre har jo hest, det er urettferdig" osv syntes jeg lite om.
Dessuten prøver jeg alltid å gjøre til mest mulig økonomisk, praktisk og effektiv, for å ikke sløse med andres tid og penger. Jeg vil ikke la foreldrene mine sitte i bilen å vente mens jeg diller og daller inni stallen.
Forstår godt at folk lett kan bli irritert når datter/kjæreste bruker evigheter på å gjøre dall, og masse penger på dill. Såklart man skal kose seg i stallen og koste på seg ting man trenger, men igjen ikke når det går ut over andre.
Hvis man er umydig eller bor med foreldre skal man respektere og ta hensyn til de, er man i et forhold skal man respektere og ta hensyn til sin partner. Først da kan man forvente at de respekterer og tar hensyn til seg tilbake. Jeg ville f.eks blitt irritert på kjæresten hvis han brukte masse tid og penger på hobbyen sin uten å ta hensyn til meg.

Redigert av - EvaV den 13/07/2006 17:41:52 Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.