hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan få respekt for sin hobby?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Hvordan få respekt for sin hobby?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

lino

» VIP

Skrevet - 13/07/2006 :  17:57:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
og programmere tekniske duppedingser til fingeravtrykksavleser til iPAQ'en.

Opprinnelig postet av spoff

Kjæresten min programerer også hun. Er ikke måte hvor flink jeg er til å late som jeg er engasjert når jeg får høre om webrammeverk og spring og struts og javakoder og assembly og alt mulig annet som jeg ikke engang aner hva er. Liker han ikke fortelle om tingene han programmerer og hvilke verktøy og slikt han bruker?

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

min_nordlandshest_lucas

» VIP

Skrevet - 13/07/2006 :  18:01:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med deg EvaV!:) Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 13/07/2006 :  18:19:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Hvorfor kan man ikke forvente at kjæresten skal engasjere seg litt i noe som er såpass viktig for oss? Det er en veldig stor del av livet mitt, å ikke engasjere seg i dette er det samme som å ikke engasjere seg i meg, og da er forholdet dødfødt for min del.
Å engasjere seg er ikke nødvendigvis det samme som å sitte å vente på at jeg skal bli ferdig i stallen, eller ofre helger på stevner - men det handler om å bry seg litt. Feks spørre hvordan det gikk om det har skjedd noe spesielt, eller man har vært på stevne, eller gidde å bruke en halvtime på å lytte til det jeg har å si. Det er ikke noe stort offer synes jeg, og er det minste man bør kunne forvente av en kjæreste!

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 13/07/2006 :  18:23:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er også en av de som ikke kunne vært heldigere.Pappa er travfrelst,og tenker hest konstant hele tiden og mamma syns det er helt greit med hest så lenge hun ikke må ha noe med trening ol. å gjøre.Da jeg begynte å ri så var det bare jeg som hadde interessen,men det smitta over på pappa en liten stund senere,og nå sitter vi her med en hest hver.De har også hjulpet meg enormt med utgiftene osv,jeg tror jeg aldri kunne klart meg uten hjelpen fra dem.

Typen min en en skikkelig bondegutt med egen hest og greier.De første årene vi var sammen trente han bare hesten til bestemora si,helt til den ble solgt.Da var jeg litt redd for at han skulle gi seg med hest,og jeg forbredte meg på en forandring i forholdet vårt fordi vi ikke hadde samme hobby'n lengre.Men travinteressen hadde visstnok gravd seg dypere enn jeg trodde og for 3 år siden investerte han i ei lita kaldblodsfrøken.Nå har vi leid oss ei kaldblodshoppe til,og i april neste år blir vi 3 foreldre for henholdsvis 1. og 2. gang
Det er kjempekjekt med en sånn en bonde-heste-gutt,han er alltid der for meg når jeg trenger hjelp med noe som innebærer traktor og skruing,noe som passer meg med 10 tommeltotter veldig bra

Resten av slekta har ikke noe forhold til hest egentlig,dem følger med i aviser og blader når hestene våre starter i løp og sånn,men ikke noe mere.Det virker som de har skjønt at i denne familien så er det hestene som går foran alt,for en liten stund siden så måtte bursdagen til bestemoren min vike for en dag på Oslo Grand Prix,sånn er det bare

Heldigvis så har jeg og typen nesten bare felles venner,både hestevenner og ikke-hestevenner.
Ikke-hestevennene er blitt vant til å få beskjeden om at vi er ute med hest når de ringer og venter tålmodig på oss til vi kommer hjem.Det er såklart noen som syns vi har en teit hobby,som koster alt for mye penger og at de pengene heller skulle blitt brukt på mer "fornuftige" ting som bilhøytalere og styling.
Vi liker heller å style hestene våre vi!!!Så det!

Ride with the wind Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 13/07/2006 :  21:49:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Det blir familie og venner for meg da..!

Vennene mine synes jeg bruker ALTFOR mye tid i stallen, ofte må jeg la være å dra på jentekvelder og fester pga stevner o.l. Det skjønner de ikke poenget med, hva er vitsen liksom? Jeg vil ikke prioritere fest framfor hest, DET nekter jeg. Men jo lenger tid det går, jo mer irriterte blir de. Skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre, for de vet ikke hva hest egentlig går ut på! De skjønner ikke at det ikke bare er å la være å dra i stallen en dag, "du kan vel ri i morgen i stedet?".. Familien skjønner at det tar mye tid, men av og til synes de nok at jeg kan være på stallen et par timer mindre slik at jeg får vært med på bursdager og sånn.

Vennene mine syntes det var rett og slett galskap at jeg brukte så mye penger på å kjøpe hesten, og de synes også det er fælt at stallplassen koster like mye, om ikke mer, enn husleie i måneden. Familien min er bekymra. De er redd for at jeg skal gå konkurs om et par år, og ikke ha mulighet til å betale stallplass og husrom. Eller ikke minst mat. De skjønner heller ikke at mye utstyr er nødvendig (JA, det er det når man er hønemor med dressurhest), for de skjønner ikke poenget med det meste av utstyret. Derfor hadde det vært så utrolig mye enklere for meg om de hadde drevet med hest selv, men jeg liker uansett å ha den livsstilen (kunne skrevet hobbyen, men det passer liksom ikke..) for meg selv.

Vennene mine involverer seg ikke i det hele tatt i livsstilen (hobbyen) min. Jeg kan sitte og legge ut om hest i lange baner, og de sitter og nikker og smiler, og lar det gå inn det ene øret og ut det andre. Familien min involverer seg en del, de kommer og ser på stevner som er hjemme, og pappa kjører meg jo alltid.

Respekt? Vel, av de som ikke vet noe som helst om hest er det vel ikke så himla mye.. De synes det er tull å bruke så mye penger på det, og de skjønner ikke vitsen med å holde på med den hesten hele tiden. Men av de som vet litt/mye om hest, er det bra. De skjønner det meste.

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 13/07/2006 :  22:05:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Spoff: jeg syntes absolutt du har rett til å kreve at han respekterer hobbyen din, om han enn ikke er så veldig engasjert i den. Så lenge pengebruken på hest ikke går ut over betaling av felles utgifter har han faktisk ikke noe med hva du bruker pengene og tiden din på. Jeg kan likevel skjønne at en kjæreste kan bli frustert når den andre parten stadig gløder og brenner for noe annet, og kanskje gir mindre inn i forholdet av den grunn? Det er utrolig viktig å sette av tid til å være kjærester. Så om han ikke vil ri inn i solnedgangen med det, hva med en romantisk piknik i stedet? Forhold handler om å gi og ta, og også om å inngå kompromiss. Samtidig er et av pilarene (i mitt forhold, i det minste) RESPEKT. Har man ikke det, har man ingenting.....

Jeg er så heldig at kjærsten min (vært sammen i snart 5 år) har en hobby som en minst like dyr og tidkrevende som min, og vi passer på å time det slik at vi er borte samtidig. Han er med i stallen av og til, og har faktisk også ridd en gang. TIl gjengjeld er jeg med han innimellom på ting som jeg syntes er middels morsomt, men som jeg vet gleder han:) Dette fungerer fint.

Lykke til!

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/07/2006 :  23:25:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje en av grunnene til at jeg ikke har "allverdens" med venner. Dropper vennene mine forran hesten, gang på gang, på gang.

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 14/07/2006 :  00:04:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Dette er et meget vanskelig og ømtålig tema, og det finnes ingen fasitsvar... Det er ingen forhold som er like, ingen personer som tenker nøyaktig likt. Det handler om respekt, og skal jeg være ærlig spoff; jeg synes ikke kjæresten din viser deg respekt i det hele tatt om det du skriver stemmer.

Jeg har ikke noe kjæreste for tiden, men jeg kan fortelle om familien min. Jeg har en storesøster som var hestegal som liten, en lillesøster som har gått et par ridekurs, en mamma som synes hester er kjempeskumle og en pappa som synes hester er allrighte dyr.
Har et veldig godt forhold til søstrene mine, og vi snakker om hverandres hobbyer og de stiller opp hvis jeg skulle trenge det. Pappa hjelper meg med ting i stallen bare jeg maser lenge nok, og tar inn/forer osv når jeg spør...han setter gjerne opp gjerder og duller litt med dyra også. Han liker nok hestene mine bedre enn han vil innrømme..

Men mamma, hun er helt fantastisk. På tross av at hu er livredd hester, var hu med en rekke ganger til Danmark for å titte, hun snakker med folk, hjelper meg å lesse av høy, måker når jeg har det travelt, tar inn hestene og slipper dem ut (og ja, hu er fortsatt livredd dem), vasker dekken osv, stiller opp på ting jeg er med på, maler/vasker og rydder i stallen... ja, hu gjør rett og slett alt for meg OG sammen med meg. Tror jeg elsker mammaen min

En evnt kjæreste må pent finne seg i at hestene utgjør en stor del av livet mitt, og jeg tar det som en selvfølge at han viser såpass interesse at han engasjerer seg litt, og i minste fall gidder å høre etter hva jeg sier/forteller. Til tider kan det nok bli litt mye hesteprat, og da er det selvsagt lov å si ifra. Men jeg må jo også høre på hans prat om sin hobby.

Jeg tror et hvert par må finne sin balansegang og ha sine regler for tidsbruk/pengebruk osv på hobbyer. Og det er noe man må finne ut av på egen hånd...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 14/07/2006 :  00:15:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er veldig enig med alle her, har skummet igjennom alle svarene, men må si jeg synes Anette fikk frem problemstillingen på en veldig flott måte.

Heldigvis så har jeg ikke samme problem som deg Spoff, for mannen min er faktisk, tro det eller ei, blitt veldig glad i Vickie. Han kommer gjerne ubedt opp på stallen på overraskelsesvisitt, noe jeg synes er kjempehyggelig, og han sparer til og med brødskalker i lunsjen på jobben som han har med hjem til "snuppa" som han har døpt henne til. (I starten het hun kun "hesten", men han har tydeligvis knyttet seg litt til henne.)

Tror du kjæresten din ville blitt litt mer interessert i deg og hesten din om du i det minste klarte å late som om du var interessert i joggeturene hans og programmeringen hans? Du kan ikke tvinges til å interessere deg for slikt, men det går an å spille litt på lag.

Men når du beskriver at han ber deg holde kjeft om interessen din og det du brenner for, det høres ikke bra ut. Bare det å be deg holde kjeft i seg selv er respektløst... Og hvis han i tillegg er sjalu på hesten din? Det må jo være der det gnager iom at hesten din får skylden for både det ene og det andre...?

Vanskelig dette spoff... Jeg regner med at dette er en person du er veldig glad i? Eller er det sånn at du brenner mer for hesten enn sambo...?
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 14/07/2006 :  15:50:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns du er langt fra minimum av det du fortjener, spoff.
Ikke har du store krav en gang.
Uansett hva kjæresten syns om hest og alt som følger med skal han legge bort de problemene og være med og støtte deg på stevner.
Jeg syns rallycross er kjedelig, men er alikevel med kjæresten min hver gang han kjører fordi jeg er glad i han og jeg støtter -han-.
Syns de to eksemplene blir samme greia.

Håper jeg ikke fornærmer deg, men han høres ikke videre koslig ut....
Eller sagt på en annen måte; det er minimalt med vilje og forståelse fra hans side.
Kalle noen sinnsyk fordi de bruker penger og tid til noe de brenner for og be de om å holde kjeft hvis man vil fortelle hvordan ting har gått??
Hadde kjæresten min vært sånn hadde han ikke vært kjæresten min.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 14/07/2006 :  16:34:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Hadde kjæresten min vært sånn hadde han ikke vært kjæresten min.

Enig med lucky june der..

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 14/07/2006 :  17:09:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å be noen om å holde kjeft når de forteller om sin mest brennende interesse er både respektløst og ødeleggende..

Jeg er så utrolig glad for at jeg har en samboer som er like hesteinteressert som meg... nå som jeg har vært sammen med en hesteinteressert mann tror jeg seriøst aldri jeg kunne blitt sammen med en som ikke var interessert i hest. Kan anbefale det til alle her inne!

Vi har det så utrolig fint sammen, har en hobby å dele, trener hester sammen, gleder og sorger i hesteverdenen, + at vi har alltid noe å snakke om!

Hadde typen min klaget fordi hest tok for mye tid og penger og vist null interesse tror jeg jeg hadde tatt en alvorsprat med han og sagt at nå fikk han pinadø skjerpe seg, og at det såret meg at han aldri viste noe interesse. Hvis ikke hadde nok ikke et slikt forhold holdt i lengden for meg.. hestene betyr så utrolig mye i livet mitt...

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Kristine og Sabina

» VIP

Skrevet - 14/07/2006 :  19:09:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine og Sabina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine og Sabina  Svar med kopi av melding
Jeg svarer kanskje ikke direkte på dette spørsmålet men i samme grunn, for å si det sånn.
Guttene i klassen respkterer ikke min og Helle(venninna mi) hesteinteresse. (det kun vi to, pluss ei til som driver me hest i klassen)
Diverse stygge ord for vi høre hele tiden dere su*** hestene deres, heste gj****, masse sånne ting...Jeg føler at alle i klassen ikke liker meg, i alle fall ikke guttene... I tilegg til dette sier vi veldig ifra på ting vi mener..kanskje det er efor de har så mye imot oss???

Sabina 4-ever In My Heart<33 Gå til toppen av siden

metteR

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  22:31:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har skrevet en del om familien i en annen debatt, så kan jo ta kjæresten her...

Han interesserer seg minimalt for hest, og er også litt redd.
Han har per dags dato (vi har vært sammen i ca 2 år) hverken vært med i stallen eller på stevne, og jeg respekterer at han ikke vil.
Derimot imponerte han meg stort i sommer, da han og en kamerat kom og besøkte meg på sommerjobben på Lefdals rideskole.....jeg fikk han med ut på beitet med 60 skolehester! Jeg gikk inn i flokken og sa at hvis han ikke kom etter, så fikk han ikke noe hadenuss før han dro...til slutt, etter mye nøling, så gikk han inn mellom hestene og bort til meg:) Da var både han og jeg kjempestolte, og noe mer tvingte jeg han ikke til. God opplevelse for begge to!

Men selv om han ikke liker spesielt godt å være med til hestene, kunne han godt vist litt mer interesse når jeg snakker om hestelivet/hobbyen min. Når jeg prøver å fortelle ting, svarer han som regel med "jaha", "ok", osv..
Jeg synes selv jeg fortjener litt mer, for jeg bruker ganske mye tid sammen med han på hans hobby; biler. Jeg har også lært meg "masse" om biler, vært med på "gatebiltreff" osv, for å kunne dele hans hobby med han.

Økonomien er foreløpig ikke noe problem, etter som vi bare er 17 år og stort sett bruker våre egne penger på det vi vil.

Jeg kjenner et sted...

Monique! :D
Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  22:09:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Synes kjærsten du bruker for mye tid i stallen? Isåfall, hvordan løser du dette?

Jeg har spurt han og han sier alltid nei men det kan ha noe med at vi er flinke til og organisere. Prøver at enten så er han involvert i stallen, sitter å jobber på dataen, besøker venner eller rydder hjemme. Så han ikke kjeder seg mens jeg driver med hesten i værtfall.

Kopi av melding:
Synes kjærsten du bruker for mye penger på hest? Hvordan løser du dette?

Foreløpig betaler pappa, men forloveden min vet at en gang i fremtiden er det kanskje han som må ut med de pengene. Tror ikke han tar det så tungt, han vet jeg kommer til og jobbe litt selv og ikke belaste han altfor mye.

Kopi av melding:
Har kjærsten din hobbyer og fritidssysler som gjør at den tiden du bruker på hest, bruker han på noe annet?[quote]
Han elsker å programmere. Hvis jeg vet det blir en lang dag i stallen tar han med dataen og sitter der også spiser vi middag sammen i stallen og drar hjem noen timer senere. Eller så sitter han hjemme og jobber med det. Nå om sommer drar jeg ofte mens han er på jobben og da stiker han innom etter jobben og venter 1-2 timer til jeg er ferdig. Han har også en god del venner jeg ikke kjenner, så han prøver og se dem mens jeg er i stallen.

[quote]Involverer kjærsten seg noe som helst i din hobby? Isåfall, i hvilken grad? Er det greit?[/

Han kan stelle en hest og møkke og sitte på en hest, holde seg på den og stoppe den. Hehe stakkar. Han kommer antageligvis til å lære seg og ri litt. Så jeg kan ikke klage på at han ikke bryr seg nok om hobbyen min!

En annen ting jeg prøver å være flink til er å begrense meg av og til. At jeg feks. ikke bruker hele dagen i stallen men drar hjem litt tidligere så vi rekker å finne på noe før vi skal legge oss. Det er skjeldent vi rekker og være noe særlig med venner i ukedagene, derfor er fredag, lørdag og søndag de dagene jeg må prøve og ha et par timer til overs til vennene mine og hans.
Tror det handler mye om å la dem gjøre det de liker og la dem treffe vennene sine, så får man heller la være og prate med de andre i stallen i to timer osv. akkurat de dagene man skal prøve og være sosial.
Er også derfor jeg har en som rir hesten min fast en gang i uka, slik at jeg har en hel dag og finne på noe, ofte blir det en fridag til i helga. Som blir brukt på forloveden og/eller venner.

Men hadde han ikke vist interesse for det jeg driver med hadde det ikke funket mellom oss. Jeg trenger å bli støttet litt av og til siden mine foreldre så alfor skjeldent gjør det.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.