hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gud hjelpe meg! for en hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Gud hjelpe meg! for en hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

NOPAGE

Skrevet - 30/07/2006 :  20:59:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min på 4år sliter veldig mye med sår i kodene! mugg
vasker å smører omtrent vær dag.. men d hjelper tydeligvis ikke!

hva skal jeg gjøre?

for å få en slutt på muggen

hesten traver ikke noe godt heller når han har vondt

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 30/07/2006 :  21:01:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bytte for kanskje?:)
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  21:14:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Hva smører du med? Hipposan?
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  21:31:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Hvis du bruker søkefunksjonen, finner du myyye om MUGG... Syns å huske at det var mange gode tips der :)
Du finner gode produkter på Happyhorse.no og noe annet jeg også har hørt folk skryte av er Animalintex. LYKKE TIL :)

Beate & Alger
Redigert av - Alger97 den 30/07/2006 21:35:16 Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  21:35:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Hva smører du med?

Unngå gjørmete beite og fuktig underlag i boksen\spiltet. Det som er viktig er å holde så rent og tørt som mulig. å vaske beina med grønnsåpe etter hver gang du har ridd, hjelper. En annen metode er å
presse hvitløksfedd på en kompress, hell så over vegetabilsk olje (samme hvilken) og bandasjer hestens bein med dette. Du skal se bedring etter et døgn, men kan godt hende du må bruke det i 3-4 dager. Det holder at hesten står med det om natten. Husk å hold beinet tørt og rent.

Vet om en du kan ringe, Kåre Langseth. Helosan mm er bare forbyggende og fuktighetsgivende. Ikke alltid det hjelper like godt, vet han selger hjemmelaget, noe som funker utmerket!

Du kan også massere inn Tran eller Soyaolje der hesten har mugg og legg på en bandasje over natten. Tran kan svi litt i sårene etter muggen, så ikke straff hesten om han løfter beina :)

På hester uten hovskjegg/lite hovskjegg kan du ha på f.eks. Virkon S.

En annen ting du kan gjøre er å først spyle kodene frie for smuss og grus og har på en blanding bestående av:

50% Såpe (grønn/gul såpe)
20% Jodosan
20% Ren/Teknisk Sprit
10% Radital liniment (Alkoholbasert liniment, kjøpes
bl.a på hööks)

Såpe for å få en tykkelse på salven + det renser.
Jod, desinfiserer, trekker ut shit.
Sprit har samme effekt som jod
Liniment, lindrer, påskynder legelse.

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  21:53:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Jivi har også mugg, jeg spyler beina hver dag med passe varmt vann og sprayer hudspray på. Kan finne ut hva den heter i morgen;) Funker bra!
Har også brukt grønnsåpe på det, det hjalp, og spenol.

http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  22:02:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hva spiser den? Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 30/07/2006 :  22:34:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jepp, sjekk foring først. Enkelte hester reagerer med "mugg" på allergi mot enkelte typer fôr.

Hårprøver/homeopati er fint for å finne ut hva den evt ikke tåler. Ellers, hvis det er slem mugg, som er på grensa mot lymfangitt, pass på at du ikke smører med fete salver som "forer" muggen.

Lactasyd er fint å vaske med, samme PH som huden. Og så kan du høre med en dyrlege. Har ikke personlige erfaringer, men har hørt at salve mot mastitt kan ta enkelte typer mugg.
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 30/07/2006 :  22:37:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Ps - kan være lurt å være forsiktig med jodomslag, noen hester er mer tandre enn andre, og da kan du risikere en blistringseffekt av joden i tillegg til allerede øm hud... Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  22:44:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Virkon?
Gul pakke. Eller ring vet. så skriven han ut en salve e.l

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

NOPAGE

Skrevet - 30/07/2006 :  22:59:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
han får høy havre knust havre betfor, bygg hvitløk innimellom Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 30/07/2006 :  23:11:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pelletert betfor?
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  23:15:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Havre kan være årsaken til mugg hos hesten din.

Ting som jeg har erfart virker mot mugg;
- biola omslag
- psoriasis salve (reseptbelagt)

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 30/07/2006 23:16:27 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  23:49:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kålblader med bandasje utenpå
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  13:36:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
May var endel plaget med mugg for noen år siden. Vasket rent og smurte på en blanding av klorin og soyaolje. Meget effektivt!! Muggen forsvant på noen dager, og har aldri kommet tilbake.
Fikk tipset av en gammel hestekar, og har sendt det vidre til mange, også de med gode resultater. Er nok endel der ute som er skeptisk til klorin, men det hjelper.

Blandingen: 2 deler klorin, 8 deler soyaolje.

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 31/07/2006 :  17:05:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slutt og vask med engang Mugg trives jo der hvor det er fuktig Eneste gangen jeg har vasket på mugg-hester er for å myke opp muggen så jeg kan pelle løs hvis det er mye!!! Men da vasker jeg bare 1 gang eller aller helst setter foten i en bøtte med vann og grønnsåpe(bøtte testen). Hva du smører med må du nesten bare prøve deg fram til siden hester er forskjellige men har veldig god erfaring med en blå salve fra Blue Horse sitt sortemang

Lykke til med muggen

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.