hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva er spatt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hva er spatt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Hege20.

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  21:27:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHege20.  Svar med kopi av melding
Hei, kan noen her forklare meg hva spatt er?
(Vet det er sykdom i benet da..) Uvitende meg, hehe

TORHILD

» VIP

Skrevet - 04/08/2006 :  22:52:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Klippet dette fra en side jeg fant her på internett, andre kan sikkert forklare bedre:

Spatt er en kronisk betennelse i hasens glideledd. Du kan se at hesten er halt før du skal begynne å varme opp, men haltheten letter når hesten er varm. Spatt kan leges, men da må du ta kontakt med en veterinær. Spatt kan avsløres ved bøyeprøven og røntgen. En hest med spatt blir vanligvis kurert for haltheten hvis den får hvile så lenge at forkalkningen stabiliseres. Hesten må ha lett mosjon og behandles med betennelsesdempende midler.

Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  23:22:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
var en mann som spurte om hesten min hadde spatt en gang..han haltet ikke eller noe.hvordan ser man det ellers da?
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 05/08/2006 :  00:07:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje den var litt stiv i bakbena, og så bare TRODDE han det? Finnes mange rundt omkring som tror ditt og tror datt, uten å være i nærheten av sannheten....
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  02:54:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
bare satt å humra for meg selv,å tenkte han egentlig ikke hadde peiling jeg..hihi.
Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 05/08/2006 :  09:53:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Traveren min er behandlet for harespatt(medfødt),og han kunne du se det på,han hadde en utvekst/klump/fylning på haseleddet.Litt vanskelig å forklare egentlig.
Ride with the wind Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  10:10:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
okay..kansje hesten mi har litt store haseledd eller noe sånnt da,hihi..men hesten kan vel ikke ha spatt uten at man merker det?var 6 år siden denne mannen sa dette.
Gå til toppen av siden

-Kvika-

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  14:53:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Kvika-  Send %s1% en ICQ melding-Kvika-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Kvika-  Svar med kopi av melding
Hesten min er spatt:[
Hu er stiv i bakbena.. Hvis hu står lenge på samme sted og har sovi begynner hu halte litt.. Men hun er ikke plaga av det, men det går ann å behandle det hos en vetrinær, men tar ikke sjansen. Hvis det går feil hos vetrinær kan hesten bli halt.. Dette var det noen som så da jeg ridde og han sa det.. Synd, men men.. Han sa også at hun plutselig en dag ikke kan bli brukt :O :/ Denne dagen må ikke komme da!
Gå til toppen av siden

Kanskje

» VIP

Skrevet - 06/08/2006 :  23:05:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten vår fikk konstatert spatt på torsdag (med røntgen), etter å ha leita etter hva som var galt i hele sommer! Har vært av og på i halthet, og lurte dyrlegene med fine bøyeprøver. Fikk endelig mistanke og fikk tatt røntgen: begynnende spatt på venstre, og "ferdig" spatt på høyre (som vi ikke har merket noe til!).

Fikk kjempegod forklaring av tålmodig dyrlege - vi har funnet verdens beste dyrlege, endelig! - og sitter igjen med en god følelse, tross alt. Vi tror han skal blir brukbar ridehest igjen, hvertfall til vårt bruk, lette klasser dressur og sprang.

Spatt er når det oppstår sammenvoksing av to av "små-beinene" inne i haseleddet grunnet en betennelse. I denne fasen med sammenvoksing vil det gjøre vondt når foten belastes i f.eks. bratte nedoverbakker, bråbremsing, bakut-spark - i det hele tatt når leddet strekkes til ytterpunktene. Derfor er det mange flere spatt-hester ute å går enn hva man skulle tro, for det er ikke mange som blir halte - de ser bare litt stive ut i ny og ne...!

Før i tiden, for å få denne sammenvoksingen til å gå fortere, brukte man å "operere". De skrudde inn en skrue mellom leddene, og tok den ut igjen, slik at leddet ble irritert og skyndtet seg å vokse sammen. Dette er, som alle forstår, veldig smertefullt, og det gjør man ikke lengre.

I dag sprøyter man inn et middel som får denne betennelsen (som er årsaken) til å dempe seg, og i tillegg kan man sprøyte inn et middel som hindrer bruskdannelse. Dette er ikke smertefullt, og man trenger bare et par dagers boks-hvile.

Etter at sammenvoksingen er ferdig, vil man - avhenging av graden - kunne bruke hesten igjen. Man vil se hvor mye bevegelse den har (hvor mye den setter benet under seg, og hvor mye den sparker fra), og man kan bruke den deretter. En hest med god bevegelighet kan gå lette klasser dressur - kanskje til og med MB, og vil kunne hoppe 1.10 - 1.20 sprang. Dette er selvfølgelig noe som må bestemmes i samråd med behandlende veterinær! I alle tilfeller må man bruke mere (dobbel) tid til oppvarming, for spatt-hester krever lang tid før de blir myke og fine!

For å påvise spatt, må det røntges. Det er ikke mulig å kjenne det utenpå huden - da er man hvertfall en superduper-dyktig veterinær!

Til *Kvika*: Du kan godt undersøke hesten din, den blir ikke værre om du sjekker hva det er. Den mannen som snakka til deg hadde sannsynligvis ikke peiling i det hele tatt!

Her forleden hørte jeg om en fyr som ikke ville kjøpe en hest fordi den hadde noen sår på innsida av alle føttene - det var kastanjene han mente - og ingen klarte å overbevise han om at dette var helt normalt!
Gå til toppen av siden

-Kvika-

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  12:30:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Kvika-  Send %s1% en ICQ melding-Kvika-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Kvika-  Svar med kopi av melding
Ok! :D takk;) Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  18:33:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Her forleden hørte jeg om en fyr som ikke ville kjøpe en hest fordi den hadde noen sår på innsida av alle føttene - det var kastanjene han mente - og ingen klarte å overbevise han om at dette var helt normalt!

Opprinnelig postet av Kanskje

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  21:32:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Noe jeg satt å funderte på mens jeg leste igjennom her...Kan hester få spatt i skulderen??
Det er kanskje et ufattelig teit spm. men for å lære,må man spørre..Aight?

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.