hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - har vi lov?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 har vi lov?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  23:06:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lucinda; bilens totalvekt og hengerens totalvekt ikke kan overstige 3500 kg (utifra vognkortet, ikke aktuell vekt), og bilens egenvekt må være over hengerens totalvekt.. Dette er hvis du kjører kun på B.. Man får jo ikke kjørt en tom bil..

Edit; for at det var igrunn det Eikedokka svarte å via linken sin - jaja, enige da

We`re just out of controll
Redigert av - picazzo den 31/07/2006 23:08:24 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  23:21:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
OT: Du har en 'e' for mye i nicket mitt *pirke, pirke*

Og hvor er Lopke som akkurat har vært på kurs om dette?

Therese
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 01/08/2006 :  00:15:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet at det er mange som kjører henger uten E - har gjort det selv. Og det er klart at man får erfaring ved å kjøre med hest - har selv gjort det siden 1983.
Og det vil helst gå bra.... MEN den dagen noe skjer, og du ikke er "lovlig" sjåfør, så kan det koste DYRT - det er bare det jeg vil presisere.

Da jeg tok lappen, var det året etter at man "fikk" E'en automatisk, og da jeg etter hvert skjønte at E var nødvendig, tok jeg likegodt D og C (16 seters minibuss og liten lastebil) i tillegg.

Har etter hvert funnet ut av dette med vekter, tillatt last osv. men da må jeg se vognkort både på bilen og hengeren, samt vite lastens (hestens) vekt.

Hadde før en bil (Opel Kadett) som jeg altså kunne trekke en tom henger med, men hvis hest skulle fraktes, måtte jeg på leit etter større doning (greit med en VW Caravelle tilgjengelig da).

Har nå skaffet meg større doning, som kan trekke 2800 kg (totalt).

Mener ikke å være "prikete" eller sånn, det er bare "gode råd".

Jeg tenker enda med et stort grøss på en hendelse for flere år siden (før jeg fikk E):
Hadde sagt ja til å kjøre et par hester fra Arendal til Oslo, men så slapp jeg, da en annen sjåfør, som skulle mer samme veien, stilte opp. Det som skjedde, var at hengerarmen brakk, og hengeren dro ut til høyre og inn i en fjellvegg! Det GIKK bra med hestene - bare noen skrubbsår, og de gikk faktisk greit inn på ny henger bare noen timer etter.... PUH!
Men hvis hengeren hadde brukket bare 50 meter lenger frem, så hadde den havnet i et vann! - OG hvis den hadde dratt ut til venstre, så ville den truffet andre biler!!

OOOG!!! - Hvis JEG da hadde kjørt, ville vi vært i "deep shit" - for å si det mildt! Tør nesten ikke tenke på konsekvensene.

Det er DERFOR dere må være nøye - OG sikre - på at dere kjører "lovlig" med henger og ikke minst med hest.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  00:21:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
OT: Du har en 'e' for mye i nicket mitt *pirke, pirke*

Og hvor er Lopke som akkurat har vært på kurs om dette?

Opprinnelig postet av Eikdokka

Hei hei.. jeg er jo på ferie i DK og kan jo ikke sitte og underholde dere hele tiden

Men Eikdokka har helt rett!!!

Det er bilens tilatte TOTALvekt mot hengers tilatte TOTALvekt må ikke tilsammen være over 3500 kg.

Hengers tillate TOTALvekt må ikke være høyere en bilens EGENvekt.

Bil på 3500kg må max kjøre med henger på 750kg

Så Lucinda, sorry... du hadde nok vist dette om du hadde kjørt med BE. Blir du stoppet av politi og bilen og henger er over 3500 må du koble av på stedet. Ikke så kult. Kjenner flere (fra vestlandet hvor dette skjedde på fjellet ) De driter i om dyret må hjem i bestemt tid, da er det bare å ringe en sjåfør som må komme å hente..

For for å si det sånn, jeg er ikke imot at folk kjører med hestene deres uten BE, det er deres hester og deres ansvar. Jeg ville bare ikke være helt trygg ved at folk kjørte min hest uten. Derfor vil jeg også selv ha det før jeg kjører.

Dessuten handler dette egentlig om å kjøre lovlig og ikke hvor mye erfaring man har. For å kjøre lovlig må man ha en bil som kan trekke hest og henger uten at man overskrider vektreglene (for det er jo en grunn til de eksisterer) Ergo finnes det en bil som kan trekke en dobbelthenger lovlig på B vil jeg da gjerne høre om denne bilen og hengeren

OG så må hengeren ha brems, men det går jeg ut fra de fleste hengere har idag. Har de ikke egen brems er 60 max km/t.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  00:50:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Endelig kom Lopke til oppklaring
Jeg skal forresten ta E'en til B så raskt som mulig etter at B er sikret (forhåpentligvis innen 20 dager), men vet ikke om jeg tør å kjøre med noe hest da akkurat.

Kopi av melding:
Hadde før en bil (Opel Kadett) som jeg altså kunne trekke en tom henger med, men hvis hest skulle fraktes, måtte jeg på leit etter større doning (greit med en VW Caravelle tilgjengelig da).

Her gjelder vel hengerns totalvekt uansett? Hvis du har lov å trekke 1000 kg med den bilen feks., da har man ikke lov å trekke henger som har tillatt totalvekt på 1001 kg uansett om den er tom eller ikke. Eller har jeg missforstått?

Lopke, nå må du komme å underholde igjen!

Therese
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  01:01:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Endelig kom Lopke til oppklaring
Jeg skal forresten ta E'en til B så raskt som mulig etter at B er sikret (forhåpentligvis innen 20 dager), men vet ikke om jeg tør å kjøre med noe hest da akkurat.

Kopi av melding:

Her gjelder vel hengerns totalvekt uansett? Hvis du har lov å trekke 1000 kg med den bilen feks., da har man ikke lov å trekke henger som har tillatt totalvekt på 1001 kg uansett om den er tom eller ikke. Eller har jeg missforstått?

Lopke, nå må du komme å underholde igjen!

Hva som er inni hengeren har ikke noe å si. En tom hestehenger altså egenvekta på hengern svinger fra rundt 600 til 1000 kg alt etter hvilken type henger det er snakk om. Den han de fleste biler jo dra. MEN...

Vi kan ta eks ut fra min egen bil. En BMW 320 som kun kan dra 1200kg totalt. Dvs jeg vil kunne dra en tom henger lett.. men det er ikke det det handler om. Så lenge man kun har B på kjørekortet er det hengers tillate TOTALvekt som gjelder. En henger på rundt 600 kg kan oftest bære fra 1500 til 2000 kg. Så da kan ikke jeg dra henger med B i min bil.

Altså se på hva henger kan bære med vekt, det er totalvekt. Denne må ikke tilammen med bilens TOTALvekt være over 3500kg.

Bilens EGENvekt som i mitt tilfelle var 1200kg må ikke være lavere en hengerens TOTALvekt.. og det vil den jo være om en tom henger veier 1000 kg. For hester veier ikke 200 kg og hengere kan bære mer en sin egen vekt.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  01:27:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Det er altså totalvekta som gjelder, uansett om det er tom eller full henger?

Gjelder det samme hvis man har BE?
Hvis hengerens totalvekt er høyere enn det bilen har lov å trekke har det forsatt ikke noe å si om man har noe i den eller ikke? Det er hengerens totalvekt VS bilens trekkvekt som gjelder? (med BE)

Best å spørre deg ut når vi har deg her Lopke

Therese
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  01:34:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er altså totalvekta som gjelder, uansett om det er tom eller full henger?

Med B så ja, så er det alltid totalvekt man skal se på..
Når man har BE kan man jo kjøre en bil som veier 2500 oog en henger på 2300 uten at det gjør noe så sant at bilen KAN lovlig dra så mye vekt.

Kopi av melding:
Gjelder det samme hvis man har BE?
Hvis hengerens totalvekt er høyere enn det bilen har lov å trekke har det forsatt ikke noe å si om man har noe i den eller ikke? Det er hengerens totalvekt VS bilens trekkvekt som gjelder? (med BE)

[/quote]

Ser du det er her det skjer noe med BE som jeg er litt i tvil om.. Det er noe som heter AKTUELL vekt.. og den gjelder kun om man har BE. Og jeg husker ikke helt hvordan den regelen er.. og håper ikke jeg blir spurt om det til prøven heller...

Men mener å tro at har man BE og kjører henger som kan dra 1500kg men bilen kan kun dra 1200kg. Så sant det man har på hengeren ikke veier over 1200kg er det lov selvom hengeren kan dra mer..
For å sjekke slikt kan man kjøre ned på veivesenet hvor man gratis kan veie bil og henger..
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 01/08/2006 :  02:32:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg lurer også veldig på dette med AKTUELL vekt.. Er det noen her som vet? Jeg skal få spurt en av foreldrene mine, men får ikke gjort dette på en dag eller to, så det hadde vært bra hvis noen her visste, og kan gi oss en forklaring på dette?
Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  06:56:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Aktuell vekt på henger har ikke noe å si hvis du kun har B, da er det totalvekt i vognkortet som gjelder..
We`re just out of controll Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 02/08/2006 :  00:10:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Altså - min tidligere Kadett hadde lov til å trekke TOTALT 750 kg, men IKKE med 500 kg hest inni i tillegg.

Min nåværende bil har lov til å trekke 2800 kg, altså hengeren på 750 kg pluss 2 tonn med vekt inni hengeren - to diiigre hester, altså.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  16:52:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Hadde du BE når du kjørte med Kadett'en?

Innlegget var ikke noe kritikk/kommentar til deg T. Boysen, var bare jeg som lurte på hvordan reglene var i forhold til totalvekt, egenvekt og sånn. Det jeg ville frem til var at totalvekta til hengeren gjelder uansett om den er tom eller ikke, hvis man har bare B.

Therese
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/08/2006 :  03:14:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel -kjøpte Kadetten på tidlig 90-tall, OG fant ut at jeg IKKE kunne kjøre hest med den - bare tilhenger med max-vekt 750 kg - uansett hva slags "lapp" jeg hadde for den bilen.

For å kjøre henger MED hest, måtte jeg ha en større bil, og DA måtte jeg ha en bil som MED henger OG last ikke veide mer enn 3500 kg, såvidt jeg forstod.

Har forøvrig ikke sjekket HELT konkret hva som gjelder i disse dager, da det er mulig at reglene er endret. Men JEG sørget ihvertfall for å skaffe meg tilstrekkelig sertifikat til å frakte det meste, OG med stor nok doning.

Og mitt siste råd er: Sørg for å være SIKKER på at du har LOV til å kjøre den bil, henger OG hest som du har tenkt!!!

HVIS det går gæli, så går det så VELDIG gæli hvis det ikke er "lovlig"...
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  04:37:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Og har ingen vesentlig betydning hva hesten veier
klipp klipp fra picasso

kan du plis forklare dette litt nærmere??

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  07:05:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg mener er at hvis du kjører på B kort, så har aktuell vekt på hengeren ikke noe å si, det er totalvekten som står i vognkortet som gjelder.. Så altså er det egentlig det samme om du trekker en tom henger eller med en diger hest i, du har uansett ikke lov hvis totalvekten i vognkortet er for høy.. Ehh, rotete forklart, men håper du skjønner hva jeg mener ;)

Ergo, hvis du kjører på B og bilen din feks har en totalvekt på 2250 og hengeren en total vekt på 1300, så har du faktisk ikke engang lov til å kjøre hengeren tom da totalvektene i vognkortene vil bli 3550..

We`re just out of controll Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.8 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.