hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - har vi lov?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 har vi lov?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Lopke

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  18:07:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
oki :) Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  18:24:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
mener bilen har egen vekt på 2000, og forresten det var hyundai galopper exceed, men den hadde mer enn 99hk ...

Redigert av - LivogZara den 29/07/2006 18:34:54 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  18:59:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Da burde du sjekke hva totalvekten på bilen er!
For hvis totalvekta er over 2200 kg kan dere ikke kjøre med den bilen og den hengeren som kombinasjon (lovlig) med bare B førerkort.

Therese
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  19:11:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
skal få tak i det...men hvis vekta er kun 2000 da har vi lov, er alt bedregnet da? hest,personer osv?
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  19:51:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Tillatt totalvekt på bilen kan ikke være mer enn 2200 kg.

Er den tillatte totalvekta på bilen må altså være under 2201 kg, men bilens egenvekt kan heller ikke være under 1300 kg (siden bilen må veie mer enn hengerens tillatte totalvekt).

Therese
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/07/2006 :  05:17:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uansett alle mulige vekter og kiloer på bil, henger og hester - som det forøvrig er vikrig å sjekke - ville jeg aldri la en person som ikke har "hengerlappen" kjøre hest.

Det er forøvrig stoooor forskjell på å kjøre et lass ved og å kjøre levende hest, så jeg ville forsikre meg om at sjåfør i det MINSTE VET hvordan det er å kjøre med hest.

Og - som det sies og skrives: Ta kontakt med nærmeste bilsakkyndige, presenter saken og spør om KONKRET viten - om nødvendig forlang å få det skriftlig - FØR en evt. "tur med hest" foretas.

Selv har jeg sikret meg på alle bauger og kanter, ved å ha en stor og sterk bil, en henger som er nylig godkjent av bilsakkyndige - OG et sertifikat for BE / C1E og D1E.

For å si det sånn: Jeg tror det er ganske mange som idag kjører rundt med hester og hengere, som OVERHODET IKKE burde ha noe på slep bak bilen....

Det kan også gi seg kraftige utslag på "manglende forsikring" HVIS noe skulle "gå galt".

Det er ikke "bare-bare" å kjøre hest fra A til B. Det er mye som må sjekkes, sørges for at er i orden, særlig forikringsmessig OG at utstyret er i orden.

Jeg må innrømme at jeg for en del år siden ikke var klar over "alle regler", og kjørte hester hit og dit. Heldigvis gikk det bra, men jeg tør ikke tenke på konsekvensene HVIS noe hadde gått galt...

NÅ har jeg sørget for å være "kvalifisert", ved å ha kjørt opp til C1E og D1E.

Anbefaler derfor at ALLE som skal kjøre dyr/hest I DET MINSTE har lappen for å kunne kjøre med henger - altså en "E"" i sertifikatet. Så må kjøretøyet være sterkt nok til å trekke en henger med hester iht. dets vekt-spesifikasjoner.

Eh - er glad jeg ikke ble stoppet for noen år siden..... - FØR jeg fikk min "E".....

Et lite "minus" for meg, er at jeg har fått en lang rekke forespørsler om å frakte hester de snere år...

Og jeg har så langt ikke sagt nei....
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 30/07/2006 :  06:05:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mye enig med T.Boysen. Det er nok helt klart det beste å ha E dersom man skal kjøre hest. Og så er det jo så greit dersom man har det, da slipper man også all regningen på hvorvidt man kjører lovlig eller ikke. Men mener ikke dermed at alle som ikke har BE nødvendigvis er "evneveike" når det kommer til å kjøre med henger. Det varierer vel like mye som de generelle kjøreferdighetene.

Så er det jo også sånn at man må ha dyretransportør-kurs dersom man skal kjøre andre hester enn sine egne. Synes det er bra at det er litt kontroll på slikt.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  10:43:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har nettopp hatt lastesikringskurs og fikk ganske mange aha opplevelser der ja. En løs ting på 20kg som ikke er så mye egentlig, hvis den tingen løsner seg og bilen bråstopper i 80, rammer denne greia deg med 3 tonn.. DET er værd å tenker over. Fikk en del historier hvor folk hadde dødd eller skadet seg alvorlig med usikret last. Og dette kan faktsike skje og denne tingen ligger løst i et bagasjerom i en stasjonsvogn.

Hvor mange her tenker over hva det betyr om vekten ligger på styrende hjul eller ikke?
Hvor mange vet hvor mange kg som må ligge på kula? Hvem kjenner til dekk på henger og reglene for dette? OG hvem tenker over sleng??
Dette er viktige ting som man ikke lærer om med mindre man tar BE og det er ganske relevandt om man skal kjøre med tilhenger.

Enig med T.Boysen. Har man ikke E i lappen er man IKKE kompetent til å kjøre med hest.
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  13:39:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Trodde alle måtte ha be nå jeg, hmmf, kjørt ulovelig masse jeg da, ettersom ste pappa kjører toyota varebil + gaupen henger, jaja, blir det krise får vi kjøre traktor og henger=P Kross; skal jeg kjøre deg og hesten meg traktoren her eller? er ikke noen begrensning der=P
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  13:43:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
må bare legge til det at han har kjørt mye henger da, å kjørt masse på hesten min og er meget forsiktig, når jeg skulle flutte garsy fikk jeg tak i en med be og laste bil lappen, han har kjørt masse hest, men kjørte litt for fort synes jeg hesten sto å slo hele tiden så da ble det stopp å lasting på nytt med mindre fart *fysjom* Samboeren som bor på gård skal ta lastebil lappen, men har hundai cupe, så må nok gå i annskaffelse av ny bil snart=/
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 31/07/2006 :  14:03:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lopke; lastesikringskurset ble obligatorisk i opplæringen først i fjor. Før den tid var det bare å møte opp på biltilsynet med egen henger og kun ta oppkjøringen! Og de som kjørte opp for en del år siden fikk BE automatisk da de kjørte opp til klasse B. Mener du da at det kun er de som har kjørt opp til BE det siste året som er kompenente til å kjøre med henger?

At ting blir tunge når man stopper i fart trodde jeg var noe "alle" visste, det lærte jeg for min del når jeg kjørte opp til bil, for det gjelder jo også f.eks en person som sitter usikret i baksetet, hund bak i bilen, last i stasjonsvogn osv.

Ellers er jeg enig i at man absolutt BØR ha BE dersom man skal kjøre med tung henger, ja! Uansett om det står en hest i den eller ikke.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  14:45:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Er den tillatte totalvekta på bilen må altså være under 2201 kg, men bilens egenvekt kan heller ikke være under 1300 kg (siden bilen må veie mer enn hengerens tillatte totalvekt).

Opprinnelig postet av Eikdokka

Tillatt totalvekt på bilen har ingen ting med dette emnet her å gjere. Du skal sjå på bilens egenvekt att den er tyngre enn hengerens tillatte totalvekt. og så må man sjå på kor tungt bilen har lov til å dra.

Eg køyrer henger uten BE lappen. (kun B)Det er eg vist ikkje kompetent til i følge ein del her. jaja det får no være deira meining. Eg kjem nok til å fortsette å køyre henger med hesten min. og ho lider nok ingen nød når eg køyrer. Ho går i allefall rett på henger gang etter gang. såååååå...............

Ikkje det att eg ikkje vil ta henger lappehn, men det koster penger og eg har bil og henger som eg har lov til å køyre med B sertifikat. Så da holder det enn så lenge. BE blir det nok på meg også med tid og stunder. Vil likevel påstå att eg køyrer like trygt og forsvarleg som mange som nyleg hatt tatt BE lappen. Eg har tross alt køyrd med hestehenger mykje i 1,5 år. Det gir noko som heiter erfaring. Men det teller ofte lite for enkelte ser eg. papirer seier ingen ting om kva erfaring man har.

Redigert av - Lucinda: den 31/07/2006 14:48:28 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  18:27:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Tillatt totalvekt på bilen har ingen ting med dette emnet her å gjere. Du skal sjå på bilens egenvekt att den er tyngre enn hengerens tillatte totalvekt. og så må man sjå på kor tungt bilen har lov til å dra.
Opprinnelig postet av Lucinda:

Nå tenker jeg igjen på dette at bilens totalvekt og hengerens totalvekt ikke må overstige 3500 kg. Siden de hadde planer å trekke med bare B førerkort. Siden hengeren veier over 750 kg kan de ikke overstige 3500 kg med bare B førerkort.

Therese
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  18:58:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Lucinda:

Nå tenker jeg igjen på dette at bilens totalvekt og hengerens totalvekt ikke må overstige 3500 kg. Siden de hadde planer å trekke med bare B førerkort. Siden hengeren veier over 750 kg kan de ikke overstige 3500 kg med bare B førerkort.

Ja, og det er der eg seier att det er bilens EGENVEKT og hengerens TILLATTE TOTALVEKT som ikkje skal overstige 3500 kg med B lappen.

Det er dettte som blir samla tillatt totalvekt. Skal du legge sammen tilatt totalvekt på bilen pluss tilatt totalvekt på hengeren så legger du sammen smør på flesk. Da tilatt totalvekt på bilen ugjer ein del av det som også inngår i tillatt totalvekt på hengeren.

Redigert av - Lucinda: den 31/07/2006 19:01:05 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  19:17:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Både i førerkort boka mi (fra 2006) og på denne linken står det at det er samlet tillatt totalvekt for både henger og bil til sammen som ikke må overstige 3500 kg.

Edit: Legge til "tillatt".

Therese

Redigert av - Eikdokka den 31/07/2006 19:25:27 Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.