hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hest på ferge..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 hest på ferge..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  04:49:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
altså når jeg bodde i stavanger så kjørte hesten min titt og ofte ferge.å en gang så var det bølger,så vi måtte binde fast hengern i sånne tau til gulvet man bruker på lastebiler for at det ikke skal velte..jeg satt nede med ham hele tiden,å han satt sjøben,så det gynga litt.men var ikke så mye at det var ubehagelig,da jeg er ganske følsom for sjø,å blir lett syk.å ja,jeg vet at hester er supersensitive.å selv om han er tøff,så har det ikke noen sammenheng å gjøre om han ble syk eller ikke.
derfor så jeg ikke på dette som noe stort problem.var ikke storm eller noe altså.

men her om dagen så satt jeg å snakket om dette med ei venninne,da det kommer en ridelærer bort til meg å sier at dette var kjempeuansvarlig av meg.fordi hesten kunne blitt syk,å da hadde hun hørt at hester aldri ble de samme igjen.å hun skjønte ikke engang at fergeselskapet hadde gitt oss lov til å kjøre ombord.
kan noen plis fortelle meg det var forferedlig galt å ta denne sjansen?var det virkelig så uansvarlig?ble litt paff lissom.
å har dere noe info om ferge\hest og sykdom så plis kom med det.

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*

Katrine_Sandore

Skrevet - 04/08/2006 :  05:29:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Mange hester blir jo transportert med båt da .. :S Så det kan jo ikke være SÅ ille?
Jeg Liker Smileys, Jeg Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 04/08/2006 :  05:49:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her hvor jeg bor er det en drøss med folk som kjører forbi når de skal til travløp i Harstad, og da må man ta ferge. Har aldri hørt om at noen synes det er noen "stor sak" eller uansvarlig på noe vis...
Det er liksom helt "vanlig", har jeg inntrykk av..

Klart det er jo sikkert ikke gunstig å legge ut på lange fergeturer i full storm, men det kan da heller ikke være sånn at man ikke kan frakte hesten noe sted dersom man er avhengig av ferge? Bor jo folk med hest på øyer, jo! Har de svømt dit, liksom?

Hva med å bare spørre en god veterinær hva han/hun mener om saken, og ikke høre så mye på hva "den ene og den andre" sier? Det finnes skrekkhistorier nesten uansett hva det gjelder!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  06:47:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
snakket med vetrinær,å han sa det ikke var noe problem.men vil alikevel høre deres meninger altså.de fleste som har litt vett i hodet,forstår jo at man ikke skal legge ut i full storm.men hester blir jo frakta til england med båt og sånn.å om dette ikke hadde vært forsvarlig,så hadde det vel ikke skjedd?da de ofte er verdt en del penger..vi bodde på en øy,så var litt avhengi lissom.

Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  10:03:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da jeg red aktivt distanse, tok vi ferge flere ganger i året med hestene i forbindelse med stevner.
Aldri noen problemer med det.
Og som andre skriver, aktive ryttere som reiser til feks Danmark har hestene sine på båt mange timer i strekk.
Og det over "storhavet" der det ofte er mer bølger enn der fergene går.

Forresten så er det en kjekk ting dere bør være klar over ved transport av hest med ferge.
Om dere er på fergeleiet senest 15 minutter før avgang, har dere forkjørsrett foran feks vanlige personbiler.
Trailere, buss, syketransport osv går foran, men pga reglene som regulerer hvor lenge en hest skal transporteres, kommer man før " vanlige " biler.
Og det er utrolig kjekt, selv om vi har fått en del sinte blikk...hehe

Anette Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  10:34:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Anettex: bare lurte litt nå.. selvom man kommer på båten før alle andre blir da ikke turen kortere?? Båten skal jo likevel vente på alle bilene. Eller missforsto jeg nå? Gå til toppen av siden

ClaireMichelle

Sweden

Skrevet - 04/08/2006 :  10:56:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lopke: Tror hun mente at man slipper å f.eks vente på neste ferge om det blir fullt. Her i Lofoten er det helt ville tilstander på fergekaiene om sommeren, helt sinnsykt mange bobiler, turistbusser, campingvogner osv. Det lønner seg nokk å være på fergekaien 15 min før istede for å måtte vente på neste ferge om den første skulle være fyllt opp. Var ikke klar over denne regelen før i fjor, det var tydeligvis ikke fergemannskapet heller.. Nå syntes jeg det er mye mer praktisk å reise med hest på ferge enn før.

Er litt dårlig på forklaring, men håper du skjønte :-)

Æ e flytta til Sverige Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  11:26:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
oki.. er ikke vandt med å "stå over" til neste båt.. så jeg trodde det var når alle skulle på den samme båten. da så jeg nemlig ikke helt tidsbesparelsen eller fordelene. Men om det er vententetid til nestebåt så ja helt klart en fordel å få komme med på første båt he he..
*trøtt etter lang DK reise*
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  15:52:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe Lopke.

Nei det er vel ikke sånn på danskebåten, men på fergene i Norges land kan det være flere timers ventetid.
Og det er i følge reglene ikke ok at hester skal vente på neste ferge.

Anette Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  19:37:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Forresten så er det en kjekk ting dere bør være klar over ved transport av hest med ferge.
Om dere er på fergeleiet senest 15 minutter før avgang, har dere forkjørsrett foran feks vanlige personbiler.

å det har vi benyttet oss av:P

Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  19:50:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fikk dere sinte blikk da?
Hehe... vist blikk kunne drepe hadde jeg vært død, for å fergene her er det ofte kø!
Synes det er litt morsomt å "seile" forbi alle sammen med hengern...

Anette
Redigert av - anettex den 04/08/2006 19:50:42 Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  20:13:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jepps,de tuta som hell!!
glad jeg hadde rolig hest jeg da:P

Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  00:50:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Siden jeg bor på vestlandet er det alltid mye ferger nesten uanz hvilken retning vi skal når man er på kurs,stevner ol.
Å det er da ingen problem,har også tatt ferge når det var ganske mye bølger en gang,og de tok da ikke skade av det;)

Og bra vi har forkjørrsrett jah;)

Men disse her fergemannskapene er litt av noen gretne gubber,ikke alle da sef. Men det har hvertfall jeg fått opplevd...

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.