hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vaske hestebein med BIOTEX?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Vaske hestebein med BIOTEX?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

metteR

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  22:46:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forhistorien:
I sommer fikk jeg ansvaret for å følge opp en av de syke hestene på stallen, som fikk lymfangitt. Den var en periode veldig syk, vetrinær var og behandlet og ga hesten intravenøst.
Uansett, hesten fikk en kraftig betennelse, og beinet var tømmerstokk fra langt over hasen og helt ned til hoven. (Lymfangitten kom trolig av et sår, men hesten var også angrepet av mugg.)
Jeg skulle altså vaske dette beinet 2 ganger daglig. Jeg vurderte om jeg skulle bruke grønnsåpe, men fikk fortalt at dette bare gjorde det verre. Så da ble det jod, noe som er helt greit. Etter noen dager kom det verk ut av alle porer i beinet, noe som jo er positivt.
Jeg vasket vel med jod i nesten 2 uker, men så fikk jeg plutselig beskjed om å vaske med BIOTEX i stedet, da dette skulle være mye mer effektivt. (Vaskepulver jeg løste opp i varmt vann).

Men BIOTEX er vel et kjemisk vaskemiddel som er laget for å vaske alt annet enn hesteben? Kan det ikke være sterkt/skadelig? Jeg syntes dette virket rart, men siden vedkommende som sa det til meg er et veldig dyktig hestemenneske som jeg respekterer, så gjorde jeg som jeg fikk beskjed om.
Desverrre fikk jeg aldri sett resultatet av behandlingen, da jeg dro hjem på ferie like etter vi begynte med BIOTEX

Er det noen som vet noe om dette vaskemidlet, evt har brukt det på hest selv? Det er sikkert ikke så sterkt som jeg inbiller meg, men vil gjerne høre andres synspunkter ;)

Jeg kjenner et sted...

Monique! :D

Lucinda:

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  22:52:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg har brukt biotex etter anbefaling frå dyktig hestemenneske. Dette pga stort mugg problem på hestens bakbein. Dei var varme og vonde. Etter vask med biotex var beina bra etter eit oar dager. All mugg er borte vekk. Det har det vore lenge.

Gå til toppen av siden

metteR

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  22:55:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flott!
Denne hesten hadde også forholdsvis mye mugg, som kanskje delvis var årsak til en kraftige betennelsen.. Så da er vel biotex bra :)

Jeg kjenner et sted...

Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  22:58:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Joda, veterinær annbefaler bl.a også Biotex til vasking av kastrasjonsår! Selv så renset jeg med dette på min hest v. kastrasjon.
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  23:33:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Har hatt en diskusjon på dette her:
Hva bruker dere på overflatesår?
Se spesielt den siste siden, så får du for og motargumenter.

Jeg har brukt det etter anbefaling av hesteveterinærene på Jarlsberg.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 28/07/2006 :  00:36:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må bare si det igjen... Dette er galskap...galskap. Skyt gjerne hodet av meg men et laberatorie fremstilit vaskepulver som både bleker, fjerner fett og annet smuss og som OVERHODET ikke innholder et lite snev av desinfiserende midler engang har ingenting i et sår å gjøre. Hvis dette er så usansynlig bra, hvorfor rådes aldri mennsker til å bruke det???
Jeg vet at noen veterinærer hevder at dette kan brukes men hadde en satt alle veterinærer mot hverandre så kan jeg nesten garantere at fordelingen for ville blitt 5 av 100. Og, når det da hersker så mye tvil om et produkt som faktisk skal inn i et sår så hvorfor ta risikoen er da mitt spørsmål?? Hvorfor ikke bruke noe en vet er beregnet på et sår, som en vet er sterilt, som en vet er desinfisernede, som en vet ikke svir og som en vet ikke er farlig....?? Bare lurer....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  00:56:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
er så enig Oleo.. biotex blir ikke min hest vasket med.. mugg eller ei. Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  01:07:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Hmm. Nei ikke vett jeg-fikk jo selv sjpkk når jeg fikk høre at Biotex idet helle tatt skulle brukes på hest. Men vet. fra forus hesteklinikk sies at det skal vaskes med det-så hører råd fra dem.. Nå ble jo også min dopet ved vasking di første gangene
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  01:20:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Enig med oleo og Lopke. Aldri vaskepulver på en hest. (Jeg som ikke engang kunne tenkt meg å bruke grønnsåpe under noen omstendigheter! )
Therese
Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  05:45:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Hesten min hadde lymfagitt annen hver uke før prg en kreft svulst på beine... jeg fikk beskjed av dyrlegen om å vaske med Biotex og dette fungerte helt perfet. Dette er faktisk mer humant å vake sår ol med enn grønn såpe. Grønnsåpe blir som å blistre.. ike bra.
Biotex fjerner dø hud ol.. noe hesten min hadde da..
Det hele endte med at dylegen måtte brenne av klumpren med dødt vev og jeg da i ettertid vasket med Biotex en periode..
Hesen min er veldig følsom og får utslett ol av det meste men Biotex reagerer han ikke på...

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Hanne_N

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  08:13:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også god erfaring med å vaske sår med biotex. Spesielt der det er fare for at det skal danne seg arvvev er biotex veldig bra. Har lært dette både av veterinærer, beridere og andre meget erfarene hestefolk. Aldri fått negative reaksjoner på hesten i forbindelse med dette.
Mvh Hanne. Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 28/07/2006 :  08:44:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Biotex inneholder ensymer som spiser dau kjøttet;) veldig bra og bruke på sår.
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  10:42:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Vi har også brukt Biotex på sår. Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 28/07/2006 :  12:07:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Så flere hadde kommentert det her, men biotex er vel vanlig å bruke i forbindelse med sår som kan gro og gi "daukjøtt"? Trodde det var noe "alle" visste/brukte i slike situajoner jeg.

Mot mugg har jeg ikke hørt at det har vært brukt, men funker det, hvorfor bruke ukevis med annen behandling hvis hesten kan være smertfri fortere?

Før brukte man forresten et stoff som het Nelex mot dannelse av arrvev/daukjøtt. Dette er nå forbudt pga sterk kreftfremkallede virkning. Derfor er vel biotex et bedre alternativ?

Edit for å legge til at om noen vet om like enkle, like funksjonelle og like (faktisk) trygge hjelpemidler mot framvekst av daukjøtt, så er det jo bare å foreslå alternativer? For min del høres det å for eksempel måtte brenne bort overskytende arrvev (ikke alltid det kan få være der, m tanke på plassering av sår etc) - ut som et mye større inngrep, med større mulighet for komplikajsoner enn en biotexvask...

Redigert av - LisaFi den 28/07/2006 12:20:25 Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 28/07/2006 :  12:16:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
... Så... Det anbefales vel ikke til folk fordi det for mennesker finnes andre alternativer som ikke er tilgjengelige for hest? Dessuten er det helt andre krav til forskning på midler som skal brukes på mennesker, før noen som helst anbefaler det. Men det behøver da ikke bety at det ikke har noen misjon?

Biotex er ikke ment å skulle desinfisere, men å "tørke ut", eller forhindre mutering i arrvevsdannelse, slik at det ikke blir "elefanthud" etter gamle sår.

Nå kan man vel til sammenligning si at det er mange gamle "kjerringråd" som fungerer meget bra, uten at noen kan legge 18 bunker med forskning på bordet av den grunn, og så lenge hesten ikke tar skade av det- so what?

Jeg jobba også hos dyrlege som brukte dette,, og har selv tørket ut en verkefinger eller to med biotexvann. Svir ikke en gang!
Gå til toppen av siden

metteR

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  14:18:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for alle svar:) Ja, diskusjonen om sårbehandling vil nok ingen ende ta, alle har sine meninger og erfaringer... Selv har jeg opp i gjennom årene brukt mye grønnsåpe, da dette var det jeg lærte å bruke de første gangene jeg skulle behandle sår.. Senere har jeg jo hørt både positive og negative sider ved dette, både av vetrinærer og andre. Selv mener jeg det ikke kan være skadelig så lenge det brukes "med måte", og jeg har alltid syntes det har gitt effektivt og godt resultat.

Angående biotex ser jeg at det er forskjellige meninger, noen er usikre slik som meg, men ut i fra dere andre som er positive til det og i tillegg har brukt det i samråd med vetrinær, ser jeg ikke bort i fra at jeg kan komme til å bruke det i fremtiden! :)

Jeg kjenner et sted...

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.