hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva bruker dere på overflatesår?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hva bruker dere på overflatesår?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Cindy&Fàlki

» VIP

Skrevet - 14/04/2006 :  23:21:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lurer på hva dere bruker ved overfladiske sår (altså ikke dype sår)?

Jeg bruker klorhexidin og deretter bacimysin... + evt. bandasje for å holde skitt ute..

Finnes det andre forslag kanskje?

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  23:41:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sårsalve om det er sommer og insekter. Ellers ingenting. Sår gror mye lettere når de ikke tukles med. Om det har blødd så trenger det sjeldent å renses også.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  23:42:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg pleier vaske med pyriseptvann eller klorhexidin, kommer an på hva jeg har tilgjengelig der og da. Og av salve pleier jeg bruke en som veterinæren min har komponert (apoteket lager den, han har bare satt den sammen).
Pleier ikke bruke bandasje ettesom jeg helst vil ha det så luftig som mulig.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 15/04/2006 :  00:30:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kommer an på hvor såret er. Dersom det er ved et ledd sånn at det er mye bevegelse tar jeg på en mykgjørende salve som f.eks helosan, er det på et rolig og stabilt sted tar jeg på sinksalve som tørker ut og gjør at det gror kjempefort. Renser alltid med jod eller klorhexidin først, kommer an på hva jeg har for hånden.
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  02:30:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blåspray- funker alltid. Renser og lar såret puste (-;
Mvh Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  03:51:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Kommer helt an på hvordan såret ser ut egentlig. Kan av og til være nok å bare skylle med Klorhexidin, og ikke ha på noe mer. Gror oftest helt fint av seg selv. Men har brukt både Helosan, Spenol (for å holde såret mykt) og Blåspray. Kommer litt an på hva jeg har tilgjengelig der å da
Hadde også en periode en Aloe Vera spray, som funket fint på insektstikk og småsår. Brukte vel egentlig den til alt, hehe...

Beate & Alger Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  03:56:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Er enig med Bente71 om å ikke bruke bandasje på små sår. Da de har godt av å få luft, og vil gro fortere uten :)
Beate & Alger Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 15/04/2006 :  14:12:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Jeg vasker med klorhexidin, saltvann, jodblanding eller utblandet teatree - alt etter som
Om såret trenger å smøres bruker jeg bacymycin salve eller pudder, fucidin eller aloevera

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  14:25:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Dersom jeg er alene blir det vask med kokt vann med bittelitt grønnsåpe i (allergisk :-s). Dersom det er et sted med mye bevelgese bruker jeg også salve på eller om det er et sted med fare for mye skitt i legger jeg på bandasje/kompress. Ellers får det være ute i luft. Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  15:25:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
enten bare luft,eller blåspray på lille og fucidin på den store,da han er livredd alt som spruter!

ps:klorhexidin smaker dritt

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*

Redigert av - sigyn,brauta og rubin:) den 15/04/2006 15:27:07 Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  15:26:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Klorhexidin eller fysiologisk saltvann til å vaske med. Har skjeldent på salver med mindre det er veldig tørt. Har bacimycinpulver som jeg bruker i litt "våte" sår. Aloe Vera til alle overfladiske "gnagsårlignende" ting. Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  17:01:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Ingenting... småsår får være i fred for meg. Men jeg sjekker dagen etter om det ser ut til å gro... virker det ømt/betent, gjør jeg selvsagt noe med det :)
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  17:11:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
blank blåspray
Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  17:20:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å.. hva er blank blåspray?
Mvh Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Mie&Joy

» VIP

Skrevet - 15/04/2006 :  17:26:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMie&Joy  Svar med kopi av melding
blank blåspray er akkuratt det det høres ut som=P... Blåspray uten den blå fargen:P Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  17:29:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Vasker med biotex etter anbefaling av hesteveterinær på Jarlsberg (faktisk...), både på små og store sår. Har også på klorhexidin etterpå. Skal være store sår for å bandasjere. Passer på bare på småsår at de holder seg reine. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.