hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vaske hestebein med BIOTEX?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Vaske hestebein med BIOTEX?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  14:26:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest på stallen hadde en gang et stort sår som kjøttet begynte å dø(husker ikke hva det heter). Da hadde vi en hestekyndig dyrlege her og hun så vi skulle "skrubbe" det med biotex. Og det hjalp, såret grodde ti slutt. Brukt det på et sår på hesten min en gang også, av samme grunn som ovenfor og også dette grodde fint. Velger og stole på denne veterinæren da hun er utrolig flink, og søsteren(som også er veterinær) hennes er også det, og når begge sier at man kan bruke biotex så regner jeg med at det går bra.
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 28/07/2006 :  15:31:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er fint at sår gror med Biotex, men jeg kan ikke fatte og begripe hva et vaske- og blekemiddel har i et sår å gjøre. Kjemikalier er noe dritt, og dere kan si hva dere vil, med det blir litt som når man behandlet folk med kvikksølv før i tiden- man visste jo ikke bedre og resultatene var heller ikke så ille...

Jeg ville aldri hatt Biotex i mitt eget sår, og det er derfor uaktuellt å breuke det på hesten min også. Jeg er veldig enig med Oleo i denne tråden.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 28/07/2006 :  16:26:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med LisaFi, så lenge det fungerer er det bra...

Bedre å behandle hesten slik at den heler fort og blir fortest mulig smertefri.

Men ville ikke brukt biotex i åpne sår.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  16:30:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Dere som er imot Biotex på daukjøtt, hva er alternativene deres? La det gro for seg selv er utelukket, for sår med skikkelig daukjøtt gror ikke Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 28/07/2006 :  16:44:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var foresten noen som nevnte at en ikke får kjøpt nelex lengre?

På Forus hesteklinikk hos dyrlege Løkken får du kjøpt litervis...bruker masse nelex jeg.

LisaFi

Skrevet - 28/07/2006 :  16:51:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Mente faktisk at det ikke var lov lenger, jeg ja, men bare fordi jeg hadde hørt det fra en dyrlege? Kan jo godt være vedkommende tar feil? Ikke lett å få tak i her omkring i alle fall, og de som har en "gammel rest" stående i førstehjelpsskrinet er meget populære ved visse anledninger.

Men nelex er vel sterkere enn biotex, og mer etsende? Funker gjør det nok, i alle fall, siden det er (var) så populært...;)

Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  16:54:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Biotex har MASSE gode tilbakemeldinger!!
Jeg har sett det i bruk på flere sår,og det funker fantastisk,hver gang!
Det går inn i såret og renser det,og det fjerner dø hud.
Ja,jeg skulle gjerne hørt om like gode alternativer fra dere som er imot det..

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  20:11:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dere som er imot Biotex på daukjøtt, hva er alternativene deres? La det gro for seg selv er utelukket, for sår med skikkelig daukjøtt gror ikke

Opprinnelig postet av xxxoooxxx

Har aldri vært nødt til å tenke på det engang, men hvis det kommer en dag der jeg må blir det i allefall ikke vaskemiddel. Det burde finnes bedre alternativer.

Therese
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  20:31:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har aldri vært nødt til å tenke på det engang, men hvis det kommer en dag der jeg må blir det i allefall ikke vaskemiddel. Det burde finnes bedre alternativer.

Jeg synes det er en veldig lettvinn løsning å bare si dette.

Det er unaturlig og syntetisk fremstilt, javel, men hva er vaksinene? Andre medisiner? Det virker som at mange tror at det som er naturlig er ufarlig. Penicillin er jo igrunn naturlig, det er en muggsopp. Men ufarlig er det da absolutt ikke. Det finnes jo tilogmed folk som er allergisk mot det. Jeg vet flere sverger til teatreeolje, vel dette i ren form er faktisk nokså kreftfremkallende. Har dere sjekket hva Biotex egentlig er?

Ellers tror jeg at jeg må kjenne til veldig mange rare veterinærer for bare jeg vet om flere enn 5 veterinærer som anbefaler Biotex til daukjøtt, og jeg kjenner da virkelig ikke 100 veterinærer totalt så "mine" veterinærer må virkelig være noe for seg selv?
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  20:53:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Bare for og legge til: Biotex er ikke tilsatt blekemiddel, og er et vaskemiddel for klær som ikke skal i maskinen..
Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  20:54:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er for enkelt å bruke vaskemiddel på en hest fordi vetrinæren sier det.
Hvis det kommer en dag jeg får den anbefalingen av en vetrinær får jeg høre hvordan andre alternativer h*n vil foreslå.
Å bruke vaskemiddel på en av mine hester er og blir uaktuelt, kunne ikke falt meg inn.
Nei, jeg har ikke sjekket hva biotex inneholder og det bryr meg egentlig svært lite.

Dette er ikke noe jeg blir å diskutere videre, jeg bare sier at jeg ville aldri i livet brukt vaskemiddel på min(e) hest(er).

Therese
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 28/07/2006 :  21:05:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Krystall grønnsåpe er også et vaskemiddel, er det ikke?
Hvor mange av dere har ikke prøvd å sitte med foten/armen i grønnsåpevann for å få ut betennelse.

Er enig med xxxoooxxx, kan noen av dere som syns "syntetiske" alternaltiver er fyfy komme med bedre alternaltiver for hest med smerter? Det minner litt om blister-debatten..

Å "vente og se om det gå over" og evt. bare vaske med sterilt saltvann og la helingsprosessen være både mer tidkrevende og usikker høres ikke ut som et bedre alternaltiv for meg. Det gjelder å velge det beste ut av to onder. For meg gjelder det først og fremst å få hesten fortest mulig smertefri.

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  21:17:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg synes det er for enkelt å bruke vaskemiddel på en hest fordi vetrinæren sier det.
Hvis det kommer en dag jeg får den anbefalingen av en vetrinær får jeg høre hvordan andre alternativer h*n vil foreslå.
Å bruke vaskemiddel på en av mine hester er og blir uaktuelt, kunne ikke falt meg inn.
Nei, jeg har ikke sjekket hva biotex inneholder og det bryr meg egentlig svært lite.

Dette er ikke noe jeg blir å diskutere videre, jeg bare sier at jeg ville aldri i livet brukt vaskemiddel på min(e) hest(er).

Opprinnelig postet av Eikdokka

Og jeg synes det blir for enkelt å ikke gjøre det fordi det egentlig er et vaskemiddel. Hvorfor bryr det deg svært lite å vite hva som er i det? Det er vell hva som er i det du er så imot?
Om det er noe som raskere fjerner smertene for hesten enn andre alternativer synes hvertfall jeg at det er verdt og bruke.
Har aldri brukt det selv da jeg ikke har hørt om det, men om det noengang skal bli nødvendig kommer nok også jeg til og prøve det, da det er så mange som har gode erfaringer med det.
Vi lærer så lenge vi lever..

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  22:40:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Mon tro om dere hadde vært så kritiske hvis dere fikk et produkt av veterinæren som het "Biotan" f.eks... Samme innhold, annet navn og bilde av en hest utenpå med bruksanvisning og dosering på... Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  23:05:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Før brukte man forresten et stoff som het Nelex mot dannelse av arrvev/daukjøtt. Dette er nå forbudt pga sterk kreftfremkallede virkning.

Opprinnelig postet av LisaFi

Er det sant?? Vi har brukt nelex på ene hesten vår

Jeg skjønner egentlig folk som er skeptisk til å bruke biotex i sår, var det selv jeg. Men stolte på dyrlegen vår da han er veldig flink, er glad jeg gjorde det.

Legger inn sårbildene av hesten min. Usj, ikke pene...
Dårlig bilder i.o.m at de er tatt med mobil.
Sånn så det ut idet han hadde fått det, altså før vi hadde begynt å behandle det:

Husker ikke helt hvor lenge etterpå dette er tatt, men her har det ihvertfall begynt å gro:

Såret etter vask:

Vasket altså med biotex, hadde på nelex og smurte asellisalve på sårkanten.

Disse er tatt litt over èn mnd etter at skaden skjedde:

Vi holdt vel på med sårstell mellom 2-3mnd.

Dette skjedde 18.08.05, så det er snart et år siden. Han har såklart fått et arr, men folk som ikke veit om såret ser ikke arret.
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.05 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.