hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vaske hestebein med BIOTEX?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Vaske hestebein med BIOTEX?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

extol

» VIP

Skrevet - 28/07/2006 :  23:14:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Der man før brukte Nelex, får man nå noe tilsvarende som heter Lotagen. Lotagen har vi brukt på mange ekle sår, med veldig godt resultat! Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  10:39:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
OI, aldri hørt at Biotex har blitt brukt i sår jeg. Høres ut som om det har god effekt i allefall. Blir det aktuelt engang, skal jeg prøve det :)
Dere som er sånn i mot det : sjekk hva alle produktene dere bruker på hest inneholder, og sammenlign med Biotex :) Og la oss her inne få høre etterpå :)

Beate & Alger Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  12:34:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Dere som er imot Biotex på daukjøtt, hva er alternativene deres? La det gro for seg selv er utelukket, for sår med skikkelig daukjøtt gror ikke

Opprinnelig postet av xxxoooxxx

Har aldri vært nødt til å tenke på det engang, men hvis det kommer en dag der jeg må blir det i allefall ikke vaskemiddel. Det burde finnes bedre alternativer.

Opprinnelig postet av Eikdokka

Det gjør det og..
Denne f.eks: http://www.optima-ph.no/brosjyre2.htm

Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  13:43:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Dette så ut som fine greier Lopke :) Har du prøvd det?
Beate & Alger Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  14:23:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dette så ut som fine greier Lopke :) Har du prøvd det?

Opprinnelig postet av Krogstad

nope.. men har heller ikke hatt gleden av å vaske sår ennå. Og da ville jeg uansett ikke brukt Biotex eller Zalo eller grønnsåpe. Da ville jeg brukt denne Optima dyrevasken.

OPTIMAKONSEPTET

Arbeidet med optimakonseptet/økologisk infeksjonskontroll tok til i 1984 då veterinær Magne Skjervheim gjorde dei første forsøka med tilsetning av maursyre i fôr til gris. Dette viste seg så vellukka at nesten alt kraftfôr til gris her i landet nå blir tilsett maursyre eller eit maursyresalt. Resultatet er betre tilvekst, mindre mage-tarm sjukdom, mindre bruk av antibiotika, og betre økonomi.

Økologisk infeksjonskontroll er å påverke vekstvilkåra i det mikrobiologiske økosystemet på ein slik måte at den sjukdomsframkallande mikrofloraen blir kontrollert og utkonkurrert av den nyttige normalfloraen.

I 1990 starta Magne Skjervheim arbeidet med å utvikle hudpleieprodukter etter det same konseptet.

Produkta vi produserer er:

Til dyr:
Optima pH hudspray for dyr

Optima pH hudvask for dyr

Optima pH øyrerens (hund)

Optima pH spenespray

Optima pH spenevask

HUDPLEIE FOR DYR ETTER ØKOLOGISKE PRINSIPP

Optimakonseptet angrip årsakene til at hudproblem oppstår!! Dokumentert effekt! Låg pH, organiske syrer, alginat og glycerol, normaliserer unormal hud og stimulerer den gunstige normalfloraen. NB!! Ingen desinfeksjon!!

Optima pH hudspray for dyr pH 4
Innhald: Organiske syrer, alginat, glycerol, aroma, klorofyll og vatn.
Alle råstoff er godkjente til bruk i mat
Gunstig for normalfloraen
Holdbar i romtemperatur i ubegrensa tid

Optima pH øyrerens for hund er nokså likt Optima pH hudspray for dyr, men er tilpassa til behovet i øyrene.

Optima pH hudspray for dyr har god effekt på mange hudproblem hos dyr.

Optima pH hudvask for dyr pH 4
Innhald: Tensider, organiske syrer, alginat, glycerol, aroma, klorofyll og vatn.
Gunstig for normalfloraen
Holdbar i romtemperatur i ubegrensa tid
Med dette midlet kan du vaska hunden (og andre dyr) så ofte som du synes det er nødvendig. Hyppig vask med "effektive" vaskemiddel med høg pH ( grønsåpe etc) er ikkje gunstig for normal hud og slett ikkje for hud med risiko for pyodermi. Slik vask vil tørka ut huda og auka risikoen for hudproblem.

Systematisk og gjennomtenkt bruk av Optima pH hudvask og hudspray betyr mindre hudplager. Best blir resultatet ved bruk av begge produkta.

Bruksanvisning
Optima pH hudvask for dyr kan brukast både som spray og til utblanding i vatn. Ved bruk som spray blir denne påført etter fukting med vatn. Massér godt og vent 2-4 min. før skylling. Ved bruk i vatn er doseringa 1-2 ss pr 5 liter vatn.

Optima pH hudspray for dyr skal påførast minst 2 gonger pr dag. I mange tilfelle er det gunstig å bruka det oftare. Bruk det i ca 14 dagar eller så lenge det er nødvendig.

Hund med hudplager før og etter 14 dagers hudpleie med OPTIMA pH HUDSPRAY for dyr.

Dokumentasjonen for Optimakonseptet er delt i fire og er felles for alle produkta.

Labrapport som viser effekt på aktuelle mikroorganismar.

Staphylococcus aureus er ein svært viktig bakterie ved mastitt og hud/sårinfeksjonar på bl.a. menneske, storfe, sau, geit, hest.

Stapylococcus intermedius er den viktigaste bakterien ved hud- og øyrebetennelse på hund.

Streptococcus (fleire artar) er viktige ved mastitt og diverse hudinfeksjonar.

Pseudomonas aerogenosa finst ofte ved øyrebetennelse som er vanskeleg å behandla.

Klebsiella og Proteus er ofte kompliserande ved øyrebetennelse.

E.coli er ofte kompliserande ved hud- og øyrebetennelse.

Gjærsopp(Candida sp.) og Flaskesopp(Malassezia pachydermatis) er ofte å finna ved øyrebetennelse etter langvarig antibiotikabehandling.

Optima pH spenespray er testa av Tine Norske Meierier i ei produktevaluering med grunnlag i Helsekortregistreringar. I eit stort materiale er det konstatert at buskapar som tok i bruk Optima pH spenespray i 1997 hadde større nedgang i kliniske mastittar frå 1996 til 1998 enn kontrollgruppene.

Optima pH hudspray for hund er utprøvd med godt resultat i eit prosjekt ved Stend Dyreklinikk as.

Alginat har dokumentert effekt på sårheling og er immunstimulerande ved inntak.
Sett i samanheng er dette ein solid dokumentasjon for alle produkta i Optimakonseptet. Dette fordi dei som felles utgangspunkt har låg pH og inneheld organiske syrer og alginat.

Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  21:02:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Vi bruker Optima på høvene. Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  11:05:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Dere som sier at "uansett om dyrlegen anbefaler dette,ville jeg aldri brukt det" Altså biotex..Om dete ikke stoler på veterinæren deres,hvem stoler dere egentlig på da?
De har en smule mer erfaring enn det de fleste her har...Jeg håper ikke dere har like mye sår og skader på deres hester som det dyrlegen får inn av syke hester av et slag hver dag...

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  11:20:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke alle dyrleger som er superflinke på hest. De flest får mest øvelse med gris og ku. Det blir ikke helt det samme. Jeg har hest på stall med 2 dyrleger og begge innrømmer at hest ikke er deres sterke side. Om jeg har spørsmål er det ikke alt som kan svares på. Det må leses opp igjen. Da er det mye jeg selv kan finne ut av og.

Men Biotex tilhører ikke sårbehandlingsmetodene på våres stall heller.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  11:38:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hestene her skulle vel knapt nok ha levd i dag. Vi bruker spenekrem for ku og sau på det meste. Usjamei, tenk - det er ikke lagd for hesten - eller .. det står ikke skrevet "hest" på det ..

Dere som er så imot biotex fordi det er kjemiske midler .. jeg regner med hestene deres klarer seg uten medisiner, uten markkur, uten diverse tilleggsfôr og greier da? Siden i allfall de to førstnevnte er kjemikalier? Åh nei, glemte - det står jo (som regel) "hest" på dem, ja ;-)
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  11:55:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Når man bare har tilgang på "ku-vetrinærer" som har gitt feil diagnose og feil veiledning før gjør man ikke alt h*n sier uten å være enig bare fordi det er vetrinæren.
Therese
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  14:51:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg kan forstå at man er skeptisk til veterinæren når h*n sier at hest ikke er dens sterkeste side. Men som jeg sa tidligere i tråden så ble jeg anbefalt å vaske med Biotex av hesteveterinær på Jarlsberg. Disse som jobber der kan hest. For all del. Folk som ikke vil bruke det, for all del, ingen skal tvinge det på dere. Jeg følger iallefall rådet fra hesteveterinæren. Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  14:54:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Det er ikke forbudt å ringe veterinærhøgskolen eller Bjerke heller da.. Om man skulle være i tvil. Kjenner flere som har kontakt med disse på mail og sender bilder.

JEG har brukt Biotex til daukjøtt, ikke til sårrens. Optima PH har jeg hørt mye bra om, men jeg er muligens blind for jeg ser ikke at det fjerner daukjøtt? Det er jo fjerning av daukjøtt jeg snakker om i hvertfall.

Jeg lurer på om dere sjekker ut alt dere putter i/smører på hesten deres jeg. Eller er det bare det faktum at Biotex er laget til noe annet som får dere til å reagere. Leser dere innholdsfortegnelsen på sjampo og fluespray? Dere som er i mot Biotex, bruker dere f.eks Switch? Jeg håndvasker klær med vaskepulver innimellom jeg og har tilgode å få ødelagte hender av det. Det er heller ikke lenge siden legen sendte meg hjem med antibiotika for en skikkelig betent finger, og sa; men det beste du kan gjøre er å ha fingeren i litt grønnsåpevann. Selv om jeg fikk såpe i blodomløpet lever jeg i beste velgående.

Et annet alternativ er jo å skjære vekk daukjøttet, noe jeg har prøvd, men jeg anser det som langt farligere å stå med lys våken hest og skalpell mens jeg skjærer i beinet. Vips kan hesten flytte på seg og jeg kan skjære feil. Dessuten er det vanskelig å få med alt. Til info var dette i samråd med dyrlegen.
Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  15:33:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når man bare har tilgang på "ku-vetrinærer" som har gitt feil diagnose og feil veiledning før gjør man ikke alt h*n sier uten å være enig bare fordi det er vetrinæren.

Opprinnelig postet av Eikdokka

Nå regner jeg faktisk ikke med at alle bruker ku og gris eller små dyr vetrinærer i dette landet...Når jeg snakker om hest og dyrlege,mener jeg gjerne folk som faktisk har skikkelig greie på HEST,og lever av å behandle HEST!Ikke ku,gris og høner!
Jeg har også fått dette forklart og jeg har lest om det på Jarlsberg hesteklinikk hos Petter Myre,og jeg har hørt mange andre som har snakket med sine vetrinærer og fått de samme rådene,og jeg har sett ressultatet av biotex behandling.Nå snakker jeg om dyrleger som har peil!
Om man ikke har tillgang på andre vetrinærer,klandrer jeg ikke deg/dere for det.Men om dere da er i tvil,ville jeg gjort som nevnt lengere oppi her tatt kontakt med vetrinærhøgskolen eller noen som kan dette bedre.

Jeg snakket sist i går med en mann som jobbet ved vetrinærhøgskolen i Oslo,på bryllup.Da spurte jeg han om litt små ting jeg lurte på,og også dette her.Han sa seg enig i alt som er blitt nevt POSSITIVT om bruken av biotex i denne debatten.

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

eva.

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  17:29:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideeva.  Svar med kopi av melding
Eneste jeg ar brukt av biotex på hesten min er da han skada bakbeinet.
For å få vekk dødt beinkjøtt.

Dette var det dyrlegen som sa jeg skulle. Hadde ikke sånn veldig lyst til det, daakra gutten til mamman sin

Redigert av - eva. den 30/07/2006 17:31:36 Gå til toppen av siden

Anne_og_May

» VIP

Skrevet - 31/07/2006 :  09:52:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har det seg jo sånn at biotex brukes ikke til å RENSE sår. Det brukes til å fjerne daukjøtt. Det inneholder enzymer som fjerner daukjøttet.

Jeg har tilgang på veterinær som er spesialist på hest. Hun sier også at biotex funker bra. Dyrlegen selv kutter gjerne vekk daukjøtt. Men til hjemmebruk funker det supert. Årsaken til at det kuttes vekk er at det går vel noe raskere enn med Biotex.
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.